Jokseenkin hassua,anoppi pyysi lapsemme hoidosta 150e/2vko
Eli n. puolet kotihoidontuesta. Hoiti 2 viikkoa lastamme kun minun oli pakko olla eräällä kurssilla. Muuten lapsi on kotihoidossa. Anoppi on vireä 63v eläkeläinen, terve, ja itse ehdotti että hän voi hoitaa lasta. Tuli jotenkin hassu olo kun hän sanoi että voisi ottaa palkkaa tuosta. Kun kysyin sopivaa summaa niin ehdotti itse tuota 150e kahdesta viikosta, eli puolet kotihoidontuesta (eli siis yht. 8 hoitopäivää koska hoitoa oli 4 pv viikossa).
Anopilla kaksi tytärtä eikä kummallakaan ole lapsia.. tuli vaan mieleen, että heiltä ei varmasti pyytäisi palkkaa. Mutta pojaltaan ja pojan vaimolta kyllä. Hassua. Mutta maksamme kyllä mukisematta, kyllä jo aiemmin kovasti kiiteltiin anoppia mutta tää rahahomma tuli yllätyksenä, varsinkin kun itse tarjoutui hoitamaan.
No, sain käytyä kurssini ja lapsi tuli hoidettua...
Kommentit (195)
siihen että palkkaisi jonkun siivoamaan kotia. Huhhuh. Ei teillä häävit suhteet ole omiin sukulaisiinne...
Pitääköhän mun maksaa anopille sitten tuplapalkkaa, kun se hoitaa lapsia ja siivoaa samalla käynnillä!!!
miten käyttäydyt jossain asiassa ehkä 30 vuoden kuluttua. maailma muuttuu ja sinä sen mukana.
Kyllä anoppi saa kahden viikon työstä pienen korvauksen pyytää, se on vain oikeus ja kohtuus.
Työurakat työurakoina ja rakkaus rakkautena.
maailman menosta ilman tätä palstaa :o Että lastenlasten hoidosta rahaa pitäisi saada?
Maksoiko kenties teidänkin vanhemmat teidän hoidosta, jos mummi hoiti? Mä olin usein monta viikkoakin maalla isovanhempien kanssa, eivätkä millään olisi laskeneet pois - enkä olisi halunnutkaan - JA TOSI VAIKEA ajatella, että siitä rahaa olisivat pyytäneet. Taas ja vielä hämmästys :O
pyytää moista anoppia hoitamaan lastani. Palkan pyytäminenhän tarkoittaa, että hän pitää lapsen hoitoa nimenomaan työnä. Jos kyse olisi molemminpuolisesta huvista, ei siitä pyydettäisi palkkaa.
Minulle palkan pyytäminen merkitsisi sitä, että homma ei ole mieluista, joten en koskaan enää kysyisi vastentahtoista ihmistä lapsenvahdiksi.
Kenelläkään ei tietenkään ole mitään velvollisuutta hoitaa sukulaislapsia. Mutta turha ditten vanhana vikistä, kun lapsenlapset eivät ole läheisiä eivätkä käy katsomassa.
että anoppi tekee työt, sinä nostat rahat jostakin mitä et tee ja säästät vielä päivähoitokulutkin eli noin 100 - 150 euroa? Justiinsa.
sitä, että maksuasiaa/palkkiota ei otettu heti puheeksi, kun tarjoutui hoitamaan lastenlasta?
Mitä miehesi tästä sanoi?
Ettekö olleet tajunneet tarjota mahdollisuutta palkkaan jo siinä vaiheessa kun sovitte hoidosta?
Minusta ihan kohtuullinen korvaus. Mutta erikoista että palkkaa pyydetään jälkikäteen eikä toiselle ollut tullut mieleenkään maksaa.
normaalia, että isovanhempi pyytää lapsenlapsensa hoidosta rahaa, vaikka hoito olisi hyvin harvinaista ja lyhytaikaista.. oho :) Miltä teistä olisi tuntunut lapsena, jos mummilavierailun jälkeen äitinne tai isänne olisi antanut mummille rahaa kun saitte olla hänen hoidossaan?
Vaikea tilanne, ehkä anopilla on hieman rahasta pulaa, eläke nyt ei ole kovin suuri.
Mun mielestä 150 euroa on pieni raha ja sen voi hyvin antaa jo ihan itse kiitollisuudesta,
Tottakai anoppi pyysi jälkikäteen kun oli toivonut että te annatte jotain automaattisesti.
Ei varmaan ollut mukavaa häneltäkään joutua pyytämään.
Ei isovanhemmat ole mitään orjatyövoimaa. Eri asia on päivä tai pari
jos kysyisin mitä maksaa kun tyttö tulee hoitoon... mutta kulttuuri eri kaikissa perheissä...
mä en osais kuvitella kumpaakaan mummua pyytämässä palkkaa lastenhoidosta. oma äitini ei sentään maksa siitä, että saa olla meidän lasten kanssa, mutta esim. jotain ruokia on aina laittamassa mukaan. mieheni äiti on hoitanu vähemmän, mutta ei sekään ottas kuuleviin korviinsakaan, että me maksettas sille siitä avusta, mitä se meille antaa. tosin en ota itekään siskolta maksua sen pojan hoitamisesta, vaikka mulla on 4 omaakin lasta. Ja olisin hoitanu keväänkin sitä poikaa maksutta, jos sisko olis vielä asunu naapurissa ja jatkanu opintojaan..
Maksu sinne noin 200 e ja lisäksi kotihoidontuen menetys tuolta kuukaudelta eli yhteensä miinusta noin 600 e. Reilua ja kätevää, siksihän se päivähoito on, että lapset sinne menee.
Kai sitä nyt omaa lastaan mieluummin hoitaa kuin käy töissä!
Ja suurin osa vastaajista vielä sitä mieltä, että totta kai mummolle maksetaan palkkaa... käsittämätöntä.
kun tungette kullannuppunne sinne :)
200 mk rahaa, kun yksi lapsista oli hoidossa siellä viikon verran. (oli vielä markka aika)
Niin sehän aivan suuttui mulle, että hän ei kyllä varmasti ota rahaa lapsenlapsen hoidosta.
Sen jälkeen en ole ikinä tarjonnut rahallista korvausta, enkä kysselly, että pitääkö maksaa jotain.
pyytää rahaa lapsenhoidosta. Oli vaikka kuinka pienet eläkkeet. Ei se teilläkään varmaan kovin suuret tulot ole jos lapsi on kotona? Minusta tuo summa on aika paljon anopin lastenhoidosta. Meillä jos kysyisin anoppia hoitamaan muksuja noin pitkäksi aikaa niin mummo hyppisi innosta ja hän olisi se joka sitä rahaa antaisi ja käskisi mennä ostamaan jotain kivaa.
Ihmisiä on niin erilaisia. Voi olla, että tyttäret ovat sanoneet, ettei ole reilua, että heidän äitinsä hoitaa ja ruokkii ilmaiseksi teidän lastanne, ja te saatte tuet.
Sen vain sanon, että jos itse olen palkattomalla menetän saman verran rahaa yhdessä päivässä. Tänäkin vuonna olen ollut noin 10 päivää palkattomalla vapaalla lasten takia, kun isovanhempia ei ole lähettyvillä.
olisit saanut lapsen päiväkotiin vaikka yhdeksäksi tunniksi, ja koko kuukaudeksi. Päiväkodissa ruuatkin sisältyvät maksuun.
Joillakin kirjoittajilal ei näköjään ole minkäänlaista lähimmäisen rakkautta ja auttamisen halua tosia, vielä sukulaisia, kohtaan!
Itse olen hoitanut naapurinkin lapsia viikon ilmaiseksi, ihan vain koska pystyin auttamaan kun olivat sairaana. Ja tarjosivat kyllä maksua, mutten huolinut.
kaikkialla, sehän on lakisääteinen avustus ja monelle äidille ainut tulonlähde josta lapsen ja usein vieläpä yhteiset menot maksetaan. Tuntuu että vanhemman polven edustajille tämä olisi ikäänkuin jotain ylellisyyttä jota ilman pärjäisi. Anoppi sitävastoin sanoi "voivansa ottaa palkkaa" lapsen hoidosta. Kyllä tuo minusta kuulostaa vähän röyhkeältä. Anoppi on "palkannut" itsensä ja määrännyt oman palkkansa. Kaikki vanhemmat eivät tuollaiseen pysty jos rahat ovat muutenkin tiukalla.