Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada perustoimeentulotuen 21,5 kerroin pois?

Ihmettelijä
18.08.2023 |

Huomasin vasta tänään että tällänen systeemi on olemassa että jos saa 2 työmarkkinatukea samana kuuna kun saa perustoimeentulotukea niin otetaan käyttöön toimeentulotuessa 21,5 kerroin käyttöön. Kuinka tämän kertoimen saa pois kun ei tätä vastausta oikeen mistään netistä löydy?

Aivan järjentön systeemi jos oisin tiennyt tästä niin en oisi hakenut toimeentulotukea silloin kun sain 2 kertaa samana kuuna työmarkkinatukea.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemalla vaikka kuukauden töissä. Muuten sitä ei oikein saa pois. Se kerroin vähentää toimeentulotukea 88 euroa kk minulta eli paljon enemmän mitä työmarkkinatukea saa.

Vierailija
2/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kuukautta välissä hakematta tt-tukea ja sitten uusi hakemus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystukea maksetaan 13 kertaa vuodessa, siksi tämä systeemi. Eli kun on vuoden yhtäjaksoisesti ollut työttömyystuki+toimeentulotuella, tuo kerroin pysyy ellet mene välillä töihin tai ole hakematta toimeentulotukea tarpeeksi pitkään.

Vierailija
4/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tulla joku katko siihen esim. Sairasp.raha.

Vierailija
5/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen töihin niin kuinka monta päivää/viikkoa pitää töissä olla että kerroin lähtee pois?

Ja sit myös että monta kuukautta tarkalleen (1,2,3,4?) pitää olla hakematta toimeentulotukea että kerroin lähtee itsestään pois?

Vierailija
6/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kuukautta tarkalleen?

Vierailija
7/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan toimeentulotukea 47e/kk nyt kun tuo kerroin tuli minulle päälle. 50e lähti pois kuussa.

Mun oikeasti kannattaa olla nyt se joku kolme kuukautta hakematta tukea, en häviä juuri mitään vuoden tarkastelujaksolla.

Systeemin sisään leivottu leikkausautomaattihan tuo on.,

Vierailija
8/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei luonnollisestikaan Kela maksa myöskään sähkölaskua, pakollista kotivakuutusta, terveysmenoja ym.

Vierailija
9/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan toimeentulotukea 47e/kk nyt kun tuo kerroin tuli minulle päälle. 50e lähti pois kuussa.

Mun oikeasti kannattaa olla nyt se joku kolme kuukautta hakematta tukea, en häviä juuri mitään vuoden tarkastelujaksolla.

Systeemin sisään leivottu leikkausautomaattihan tuo on.,

Niistä poisleikatuista summista tulee vuodessa tulee yhteenlaskettuna se vuoden "ylimääräinen" eli 13. työttömyysturvan suuruus.

Jos 50 lähtee kuukaudessa--> 12 x 50 = 600 eli se summa mikä nettona on yhden kuukauden työttömyysturva.

Vierailija
10/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs tämä tälläinen tuki on. Olenko minäkin oikeutettu tukeen.

Olen toimitusjohtaja, ja kk-ansioni in 12 000e/kk+ 4x vuodessa osingot (15 000/ kerta)

Vero% on 47%

Vuosiansioni on 204 000euroa ja veroa siitä menee 95 880euroa vuodessa.

Onko minulla mahdollista saada edes yhtä euroa takaisin?

Vierailija
11/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toimitusjohtaja, ja kk-ansioni in 12 000e/kk+ 4x vuodessa osingot (15 000/ kerta)

Vero% on 47%

Höpö höpö.

Vierailija
12/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyystukea maksetaan 13 kertaa vuodessa, siksi tämä systeemi. Eli kun on vuoden yhtäjaksoisesti ollut työttömyystuki+toimeentulotuella, tuo kerroin pysyy ellet mene välillä töihin tai ole hakematta toimeentulotukea tarpeeksi pitkään.

Tiedätkö kuinka monta kuukautta tarkalleen pitää olla hakematta toimeentulotukea että kerroin lähtee pois?

Vierailija
13/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vero% on 47%

No jos kohtuullisten asumismenojen yms. jälkeen sinulle jäisi alle 555 euroa kuukaudessa käytettäväksi, ei olisi varoja tilillä eikä omaisuutta, niin joo eli todennäköisesti et.

Vierailija
14/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö kuinka monta kuukautta tarkalleen pitää olla hakematta toimeentulotukea että kerroin lähtee pois?

En tiedä. Itsekin saan tuon kertoimen takia 7,50 euroa / kk toimeentulotukea. Aika hupaisaa  että pitää tuon summan takia laittaa joka kerran  tiliotteet. Lähinnä haen siltä varalta että pörssisähkö kallistuu yllättäen kovasti tässä uutta edullista määräaikaista odotellessa tai tulee hammaslääkörimenoja.

Pelkästään tuon pikkusumman takia en hakisi, kun sen verran voisi kituuttaa ilmankin.

Vierailija
15/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se kerroin koskee työm.tukea ja perusp.rahaa ei tttukea. Jos olet pelkällä tttuella et maksa mitään mistään.

Vierailija
16/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kerroin koskee siis sitä työmarkkinatukea, millä tavoin se lasketaan tuloksi. Ei koko etuuden laskukaavaa.

Toimeentulotuen hakemisesta ei ikinä koidu haittaa, jos et sitä saa, et sitä laskukaavan mukaan tarvitse.

Vaikka saisit sitä 1e/kk, tarkoittaa se sitä, että voit toimittaa sähkölaskun ja julkisen terveydenhuollon laskut kelaan, ja ne korvataan.

Ja vaikka olisi hylättykin päätös, mutta tulee em. lasku, päätös voi kääntyä myönteiseksi, kun toimitat laskun kelaan.

Ihan sääntöjen ja kohtuuden mukaan tuo menee, kokonaisuutena toimeentulo on aina ihan yhtä turvattu.

Vierailija
17/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kerroin alkaa aina uudestaan jos joku katko siihen tuleekin. Ei sitä saa pois kokonaan ellet sitten saa pelkästään tttukea. Eli saat vaikka potkut työkkäristä.

Vierailija
18/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vero% on 47%

No jos kohtuullisten asumismenojen yms. jälkeen sinulle jäisi alle 555 euroa kuukaudessa käytettäväksi, ei olisi varoja tilillä eikä omaisuutta, niin joo eli todennäköisesti et.

Aijaa... no jää mulle melkei "kymppi" kuussa keskimäärin käteen.

Ajattelin vaan, kun kerran yhteiskunta maksaa ilman mitään vastasuoritusta rahaa, niin kannattaahan se vaikka eurokin ottaa talteen.

Yksi euro kun on vanha sanonnan mukaan miljoonan alku.

Tämä ei koske Helena Koivua, koska sille riittää miljoonaan apukoulutason ymmärrys ja neuvostoliittolainen moraali.

Vierailija
19/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi. Saan veronpalautusta sen verran, että tuki katkeaa 3kk ja uudessa päätöksessä jatkuu kerroin. Pitää olla töissä tai muulla tuella hetken aikaan. Sen tarkemmin en osaa sanoa.

Vierailija
20/25 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi harkita, että elättäisi itsensä ihan työnteolla, kuten me muutkin. Ei tarvitsisi itkeä moisen kertoimen takia.