Kenelle on laitettu vesiletku peräsimeen synnyttämään mennessä?
Ja kenelle ei?
Minulle ei laitettu vielä kertaakaan, olen synnyttänyt kaksi kertaa alakautta. Kun menin synnyttämään ekaa oli ollut ripuli jo kaksi päivää joten kaikki oli varmaan tullut ulos mutta tokalla ei mitään... Synnytyksessä tuli kakkaa, yök, huomasin sen siitä kun mun peräpäätä pyyhittiin välillä ja heitettiin niitä suojapeitteitä usein pois. Noloa.
Nyt mietin että jos kolmannella kerralla ottaisin sen perähuuhtelun tai tekisin sen itse kotona kun synnytys lähestyy, onnistuukohan se yksin? Kotona olisi kiva kun koko perhe nukkuu ja sais olla rauhassa...
Kommentit (25)
1. synnytin 2004 ja sain peräruiskeen.
2. synnytin 2007 ja en saanut. En muista tarjosivatko edes mahdollisuutta, kun synnytys oli niin pitkällä, kun saavuin sairaalaan.
Ja tyhjennettiin ennen sitä.
Kotokonstein onistuu tyhjentää helpommin micrilaksilla kuin vesiperäruiskeella.
tein itse ennen synnyttämään lähtöä kotona 8hyvin onnistuu), mutta homma eteni niin hitaasti, että halusivat sitten tehdä seuraavana päivänä sairaalassa uudestaan. Kaikki ei vain tullutkaan sitten kerralla ulos vaan vauvan mukana suihkahti sitten jotain muutakin. Onneksi en ollut se kätilö :D
Eka synnytys kättärillä 2009, salissa laitettiin ensimmäiseksi kun pyysin.
Toisessa laitettiin osastolla jo (molemmissa lapsivesi mennyt eli olen jo ollut sairaalassa). Ihan rauhassa vessassa yksin sain asiani hoitaa, ei siinä ollut mitään noloa.
pitääkö makaa selällään vai mahallaan ja kätilö/sh työntää muovisen letkun peräaukkoon ja alkaa kaataa sinne vettä? Sitten pitää pidätellä ja myöhemmin saa mennä kakalle? Vai miten? Kertokaas vähän tarkemmin vesiperämammat :)
pitää tehdä????
Ei mulle kukaan tollasesta mitään puhunut eikä mitään kyllä tullutkaan synnytyksessä..
kylkimakuulla, letku peppuun ja sitten kätilö/sh puristaa sellaista muovista pussia josta tulee vettä letkua pitkin, sitten vaan heti vessaan kun tuntuu siltä.
Itselleni suositeltiin tätä ekassa synnytyksessä, tokassa jo tajusin pyytää sitä heti kun saliin pääsin. Oli kevyempi olo, varsinkin kun mulla oli ollut ummetusta melkein koko raskauden ajan.
pitää tehdä????
Ei mulle kukaan tollasesta mitään puhunut eikä mitään kyllä tullutkaan synnytyksessä..
Kolme synnytystä takana eikä yhdessäkään edes tarjottu moista vaihtoehtoa, tosin vasta kolmosen kohdalla tiesin moisesta. Eipä mua silti ole koskaan häirinnyt, että olen ulostanut synnyttäessä. Kyllä siinä oli ihan joku muu juttu mielessä kuin ulostaminen, vaikka on tapahtunut ihan miehen ollessa läsnä. Kätilö siinä välillä pyyhkäisi ahteria miehen pyyhkiessä mun otsaa =D
sitten selällään ja lopuksi oikealla kyljellä jotta se vesi kulkeutuu jokapuolelle suolta.
Ei ollut kamala kokemus ollenkaan. Ja ihan rauhassa sain minäkin suoleni tyhjentää.
Onhan se siistimpää jos suoli tyhjennetään ennen synnytystä. Jos suolessa on tavaraa niin ainakin osa niistä tulee alle. Sectiossa tuo taitaa olla vielä tärkeämpää koska kyse on leikkauksesta.
mutta mielestäni se oli ihan tarpeeton ja tylsä juttu siinä vaiheessa, kun supistukset olivat jo aika kovia. Jos kakkaa tulee, niin se on luonnollista ja kätilö on väärällä alalla, jos pitää harmina. Mitäs jos tekisit tyhjennyksen kotona, jos siltä tuntuu, jo hyvissä ajoin ennen kovia kipuja. Täydellinen tyhjentäminen ei kyllä välttämättä onnistu. Älä ota paineita.
kyllä mulla on maha tyhjentynyt ihan itsekseen. Eihän sitä edes saanut syötyä mitään ennen synnytystä, niin huono olo oli. Ja synnytyksen aikana oksensin monta kertaa.
perähuuhtelun ja se sitten tehtiin kun kätilö ensin selitti mulle että miksi moista edes tarjotaan, en ollut edes osannut ajatella koko asiaa (ensi synnyttäjänä ikää oli 22) ja kahdessa seuraavassa osasinkin sitten jo kirjata tuon" toiveeksi" neuvolakorttin.
Mamma kyljelle petiin, haaleaa hanavettä persauksiin ja mamma pytylle tyhjennykseen.
Eipä tullut synnytyksessä kakkaroiskeita :p
Ei muuta kuin pussi vettä sisään letkusta takapuoleen, ei sattunut yhtään. Yritetään pidättää jonkun aikaa, sitten asialle wessaan.
Minun mielestäni siisti ja asiallinen tapa puhdistaa suolensa ennen synnytystä. Ei tarvitse tuhria itseään eikä muita synnyttäessä. Vaikka sitä
ei synnyttäessä ajattele, on se minusta niin pieni vaiva tehdä kuitenkin etukäteen. Suosittelen.
Mutta se suolen tyhjennys helpotti omaa oloani tosi paljon. Olin kotona käynyt pytyllä viimeisen tunnin aikana lähes joka supistuksen yhteydessä kun tavaraa tuntui tulevan. Ja kun synnärillä tarjottiin tyhjennystä, otin se ilolla vastaan.
kysyivät että haluanko ja tokihan halusin. Siistiä synnyttämistä sen jälkeen :)
Itselleni tärkeää oli se, että ei tarvinnut paikat kipeinä lähteä paskalle eka (eikä muistaakseni tokanakaan) päivänä :) Oli sen verran hellänä toi alapää, että jo pelkkä pissaaminenkin oli tuskallista.
laitettiin, ihan ok, ei traumoja. Kakkonen 04 ja ei laitettu,eri sairaala myös.