Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hallitus aikoo leikata toimeentulotukea 40 %

Vierailija
03.12.2010 |

Hallitus aikoo leikata toimeentulotukea 40 % 18-25 vuotiailta. Vahnempien pitäisi maksaa tukea. Vihreitten Soininvaaran ehdotus menee varmaan läpi.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kaikkien vanhemmat eivät voi maksaa.

Vierailija
42/72 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei rahaa saisi VASTIKKEETTA! Jos ei töitä saa, niin silloin (tietyn ajan jälkeen esim.3kk kuluttua) saisi rahaa MUTTA sitä vastaan pitäisi tehdä työtä.

Ja en puhu mistään "orjatyöstä", vaan ihan vaikka 6h/päivä (pääsee melkein tuntipalkoille korvauksilla) työ voisi olla vaikka teidenvarsien siistimistä, lumitöiden tekemistä, vanhuksien ulkoiluttamista jne. missä tarvetta olisikin ja mistä pystyy suoriutumaan ilman alan koulutusta. Ja toki normaalit lomat, eli vuodessa kesäloma-talviloma kuten muillakin.

Tuosta olisi kahdessakin mielessä etua: veronmaksajat saisivat vähän maksamiaan takaisin, eli esim. se mummo pääsisi kerran viikossa ulos vanhainkodista. Ja lusmut pysyisivät päivärytmissä kiinni, moni passivoituu ja katselee yöt läpeensä telkkaria jne. nyt olisi pakko herätä ja olla tiettyyn aikaan tietyssä paikassa.

+Koska lusmujen olisi PAKKO tehdä jotain, niin motivaatio kouluttautua/etsiä töitä kasvaisi. Kun joka tapauksessa pitää olla ns."töissä" joka päivä että saa tukia --> samantein voi kouluttautua ja etsiä paremman työpaikan jolloin saa enemmän rahaa. Nythän monella se tilanne, että tukia saa lähes saman mitä saisi vaikka porrassiivojana =ei haluta mennä töihin kun "siitä ei hyödy mitään".

Ja toki on todella sairaita ihmisiä jne. jotka eivät kykene töihin, heille suon mielelläni kunnoliset tuet jne. mutta en terveille ihmisille, jotka kehittävät jonkin sortin "muka sairauden" jotta välttyvät työnteolta.

Eikö siitä pitäisi maksaa palkkaa, eikä työttymyyskorvausta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on ammattitutkinto ja pätkätöitä takana. Tällä hetkellä työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Hän ei ole laiska tai saamaton. Muutaman satasen saa kuussa kelasta rahaa. Minä kuitenkin olen elättänyt hänet. Maksan asumisen, ruoan ja vaatteet kun omat rahat ei aina riitä kaikkeen. Toimeentuloa hän ei ole hakenut, enkä sitä ole häneltä vaatinut. Kokemuksesta tiedän miten kamalaa on sille sossuvirkailijalle levitellä koko elämä. Usein ovat epämiellyttäviä ihmisiä, eikä sieltä mitään saa vaikka olisi "kunnon" ihminen. Maahanmuuttajia hyysätään mutta ei meitä jotka mielestäni sen ansaitsisi!

eli 205.04e/kk + kurssin ajalta ylläpitokorvauksen 9e/päivä eli n. 190e/kk yht. melkein 400e/kk. Kyllä sillä pitäisi vaatteet pystyä ostamaan ja ruokaakin jos ei tarvitse asumisesta maksaa.

Vierailija
44/72 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sukulaisia pohjoisessa, ja melkein kaikki ovat yrittäjiä ja tienaavat hyvin. Mutta jos ei halua edes yrittää, niin ei voi voittakaan. Ja turismis tuo paljon rahaa, on typeryyttä olla hyödyntämättä tilaisuutta saada tuloja tuosta itselleenkin.

Ja oma yritys ei ole välttämättä iso sijoitus, hotellin, ravintolan, laskettelukeskuksen ym. perustaminen maksaa paljon, mutta pienin kustannuksin voi alkaa esim. "luonto-oppaaksi", vie turistit kodalle ja tarjoaa kahvit siellä kera pienen esityksen jne. ei maksa juuri mitään tuollainen. Ja bisnestähän voi sitten laajentaa kun rahaa saa enemmän, perustaa vaikka matkamuistomyymälän tm. kun on säästänyt alkukustannusten verran jne.

Vierailija
45/72 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua 24 vuotiaana kun olin kahden pienen lapsen äiti ja mieheni opiskeli.

Työpaikkani lopetettiin ollessani äitiyslomalla, joten ei ollut paikkaa, minne palata. Hain kyllä heti koulutukseen, mutta kun ne koulut ei ala maaliskuun 13 päivä tai huhtikuun 15 vaan yleensä syksyllä tai tammikuussa. Muutaman kuukauden saimme sossusta avustusta.

Eli sairaseläkkeellä olevan äitini olisi pitänyt avustaa minua naimisissa olevaan kahden lapsen äitiä.

Vierailija
46/72 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kirjoitin että työt olisivat sellaisia mihin ei alan koulutusta tarvita =niistä selviää kuka tahansa.

En todellakaan kannata tätä nykyistä järjestelmää jossa jopa monissa julkisissa virastoissa ym. on työllistettyjä työttämiä (joilla siis täysi alan ammattitaito!) ilmaisen työvoimana 6kk pätkissä, ja sitten uusi työllistetty tilalle (ja usein ne muutama sama tyyppi tekee sitä yhtä työtä vuorotellen! Eli siihen tulisi palkata joku vakituiseksi eikä säästää käyttämällä työllistettyjä).

Eli nuo ns. "ilmaisen työn tekijät" pitäisi minustakin karsia kokonaan pois. Mutta lusmut pitäisi saada töihin, ja nimenomaan sellaisiin töihin mitä ei kukaan muu tee. Tuo työ voisi olla vaikka marjojen poimimista metsistä (joka vuosi 98% marjoista ja sienistä jää metsiin)ja nuo marjat voitaisiin sitten tarjota kouluissa, vanhainkodeissa ym. koululaisille ja vanhuksille. Em. saisivat hyviä vitamiineja, joita kunnilla ei ole vara muuten ostaa, mutta tuota kautta ne saisi ilmaiseksi (koska samat tuet lusmuille kuitenkin maksettaisiin, nyt vaan saisivat poimia marjoja tukiensa eteen).

Vierailija
47/72 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan ole koskaan saanut rahaa vanhemmiltani vaikka kuinka ollut tarvetta. (ja vanhemmilla hyvä elintaso, pappi ja sairaanhoitaja ja saaneet isot perinnöt).

Ihme ajatus ettei nuori aikuinen saisi toimeentulotukea koska vanhempansa auttavat, kun ei ne ollenkaan välttämättä auta.

Kaksi kertaa olen hakenut toimeentulotukea yhdelle kuulle, toinen kun oli työttömänä ja mies osa-aikatöissä enkä kouluttamattomana saanut työttömyystukea (koulu keskeytyksellä) ja en saanut edes vuokrafirmasta töitä kun olin loppuvaiheilla raskaana. Oltaisiin oltu tosissaan pulassa jos sossu ei olisi avustanut sähkölaskussa ja vuokrassa. Toisen kerran haettu kun vauva sairasteli paljon saatiin useamman sadan euron sairaalamaksu. Sossu maksoi siitä osan, ehkä 200-300 euroa.

En ymmärrä miksi nuori ikä (23v) olisi ollut oikeutus evätä nuo "tilapäisestä hätätilanteesta yli auttamiset". Ennemminkin niin, että toimeentulotukea laskettaisiin jos siitä alkaisi muodostua hakijalla kuukaudesta toiseen vakituinen toimeentulo eikä tämä edes hakisi koulutukseen tai töihin.

Vierailija
48/72 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kirjoitin että työt olisivat sellaisia mihin ei alan koulutusta tarvita =niistä selviää kuka tahansa.

En todellakaan kannata tätä nykyistä järjestelmää jossa jopa monissa julkisissa virastoissa ym. on työllistettyjä työttämiä (joilla siis täysi alan ammattitaito!) ilmaisen työvoimana 6kk pätkissä, ja sitten uusi työllistetty tilalle (ja usein ne muutama sama tyyppi tekee sitä yhtä työtä vuorotellen! Eli siihen tulisi palkata joku vakituiseksi eikä säästää käyttämällä työllistettyjä).

Eli nuo ns. "ilmaisen työn tekijät" pitäisi minustakin karsia kokonaan pois. Mutta lusmut pitäisi saada töihin, ja nimenomaan sellaisiin töihin mitä ei kukaan muu tee. Tuo työ voisi olla vaikka marjojen poimimista metsistä (joka vuosi 98% marjoista ja sienistä jää metsiin)ja nuo marjat voitaisiin sitten tarjota kouluissa, vanhainkodeissa ym. koululaisille ja vanhuksille. Em. saisivat hyviä vitamiineja, joita kunnilla ei ole vara muuten ostaa, mutta tuota kautta ne saisi ilmaiseksi (koska samat tuet lusmuille kuitenkin maksettaisiin, nyt vaan saisivat poimia marjoja tukiensa eteen).

Enemmän mua huolettaa ne ihmiset jotka eivät saa töitä vaikka haluja olisi ja taitojakin. Mua huolettaa se, että työpaikkoja on liian vähän.

Työttömiä on melkein puoli miljoonaa, ei ne kaikki todellakaan ole lusmuja vaan ihan taviksia.

Vierailija
49/72 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyse ei olisi työsuhteesta, vaan siitä että jos haluaa saada tukia sen eteen pitää tehdä jotain. Nythän on määritelty että pitää etsiä aktiivisesti töitä jne. mutta osa ei sitä tee. En ymmärrä miksi minun pitää veroistani maksaa lusmujen eläminen, niille veroeuroille olisi parempaakin käyttöä!

Moni 2. tai jopa 3. polven sossupummi ei käsitä, ettei se raha vaan tipu taivaalta, vaan sen eteen pitää tehdä TÖITÄ! Joiltakin puuttuu se fakta että itse pitää ottaa itsestään ja elämästään vastuu. Ja tuota vastuuta ei koskaan opi jos vaan hyysätään. Moni miettii miksi mennä töihin jos rahaa jää käteen vähemmän kuin työssäkäydessä, mutta suurin osa niin tekee koska haluaa elättää itse itsensä ja perheensä. Jos tuo ominaisuus ihmisestä puuttuu, hänelle on se opetettava.

Uskon että 99% lusmuista alkaa nauttia työnteosta siinä vaiheessa kun ihan oikeasti joutuu kadulla maha kurnien, kun ei Kela/sossu rahaa anna ellei sen eteen ole valmis jotain tekemään.

Vierailija
50/72 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelu kuin olla ja voi... Nähdään vain oma pieni kokemusmaailmaan mikä itsellä on ja luullaan, että kaikilla on yhtä helppoa tai vaikeaa.

Koulutuksiin on rajoitettu määrä aloituspaikkoja ja usein näihin työpaikkailmoituksiin on kymmeniä ellei satoja hakijoita, joten kaikilla ei voi vain käydä yhtä hyvä tuuri. Yrittäjyys on yksi vaihtoehto, mutta siihenkin vaaditaan tiettyjä luonteenpiirteitä ja lahjoja.

En myöskään kannata kaksia työmarkkinoita, se palvelee ainoastaan työnantajan etuja. Kokoomuslaista ajattelua. Minimipalkatut alat tehdään houkutteleviksi vain rahalla. Määrä täytyy olla enemmän kuin Kelan toimeentulotuet, eli palkalla täytyy pystyä elämään!!

P.S. Itselläni menee ihan hyvin, mutta pystyn näkemään nokkaani pitemmälle

Vierailija
51/72 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmilla ole mitään velvollisuutta elättää aikuisia lapsiaan. Ja vaikka haluaisikin, niin monelle se voi olla taloudellisesti mahdotontakin. Jos vaikka vanhemmat itse sairaita, kuolleita, työttömiä tai vaikka pienten lasten vanhempia joilla menot ovat suuret.

Sitä paitsi aikuiset nuoret menee pilalle jos makaavat tekemättä mitään toisten rahoilla.

Vierailija
52/72 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin ilmaista järjestää rangaistuksenomaisia puuhastelupaikkoja ja vahtia että tämä määrätty puuhastelu toteutuu. Ja mitäs jos ei puuhateluun suostu? Leikataan tukea? Niinhän systeemi jo toimii!

Vierailija
53/72 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun opiskelen ammattikorkeakoulussa, ja saan opintotukea ja asumislisaa 460€/kk. Talla en valitettavasti maksa vuokraa, laskuja, ja elamista, joten joudun myos toimeentulotukea kayttamaan kuukausittain.

Ihme ajatusmaailma taalla, etta kaikki jotka tarvii ttt:ta istuu vaan kotona ja lusmuilee.. Ma olen nyt 4 vuotta tarvinnut ttt:ta, ja niista vuosista 3 kavin toissa ja opiskelin. Ei paljoo ehtinyt perseellaan istua.

Vierailija
54/72 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitä jotka makaavat vain kotona eivät edes yritä opiskella/työllistyä. Tosin ihmettelen miten saat toimeentulotukea, ilmeisesti luottotietosi ovat menneet? Opiskelijat kun eivät saa toimeentulotukea ennenkun opintolainat on nostettu...

Minä mielelläni nostaisin opintotukea, minusta Hollannin malli on hyvä, jokaiselle maksetaan X (=sen aikaa että ehtii valmistua) vuotta kunnollista opintotukea millä oikeasti elää ihan hyvin. Ja jos opiskelut syystä tai toisesta eivät etene/vaihtaa alaa tai linjaa puolessa välissä opintoja, niin opintotuki lakkaa kun sitä on se X aika maksettu. Mahdollistaa sen, että opiskelija voi opiskella vailla taloudellisia huolia, mutta jos lorvii ja ei valmistu määräajassa niin sitten saa itse rahoittaa elämisensä venyneittein opintojen loppuajan.

Vierailija
55/72 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ne lusmut erotetaan kunnollisista? Korkeakoulutetun täyspäiväisen marjanpoimijan työnhakumahdollisuudet hieman heikkenevät.

On toki olemassa yksilöitä ja perheitä, joilla elämä on syvällisesti hunningolla. En vaan millään usko, että pakkopuuhastelu siihen auttaa. Lasten tukeminen lienee ainoa keinoa katkaista kierre.

Vierailija
56/72 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin virkailijat voivat hoitaa ohjauksen työtehtäviin, ja samat tuet joka tapauksessa saisivat kotona makaamalla. Ne henkilöt jotka organisoisivat paikan päällä esim. teiden siivoamista, marjojen poimimista tai mummojen ulkoiluttamista pystyttäisiin palkkaamaan niillä rahoilla jotka yhteiskunta säästää kun tukien saajista tippuisivat pois ne muka työttämät jotka tekevät pimeitä töitä ja nostavat samalla tukia --> eivät enää pystyisi nostamaan tukia kun --> vuodessa isot säästöt.

Ja pitäisi tietenkin määritellä säännöt niin, että samaan aikaan voisi hakea oman alan töitä, saada vapaata hakemusten lähettämiseen/täyttämiseen jne. aina tarvittaessa, samoin työhaastetteluihin. Ja voisihan tuohon määritellä senkin, että esim. kouluttamaton ja työkokemusta vailla oleva joutuisi noihin hommiin heti 1kk jälkeen, lukion käynyt 3kk jälkeen, ammattikoulun käynyt 6kk jälkeen, ja AMK:sta/yliopistosta valmistunut 12kk jälkeen tai muuta vastavaa, niin jäisi aikaa etsiä oman alan töitä itsenäisesti.

Vierailija
57/72 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitä jotka makaavat vain kotona eivät edes yritä opiskella/työllistyä. Tosin ihmettelen miten saat toimeentulotukea, ilmeisesti luottotietosi ovat menneet? Opiskelijat kun eivät saa toimeentulotukea ennenkun opintolainat on nostettu...

Minä mielelläni nostaisin opintotukea, minusta Hollannin malli on hyvä, jokaiselle maksetaan X (=sen aikaa että ehtii valmistua) vuotta kunnollista opintotukea millä oikeasti elää ihan hyvin. Ja jos opiskelut syystä tai toisesta eivät etene/vaihtaa alaa tai linjaa puolessa välissä opintoja, niin opintotuki lakkaa kun sitä on se X aika maksettu. Mahdollistaa sen, että opiskelija voi opiskella vailla taloudellisia huolia, mutta jos lorvii ja ei valmistu määräajassa niin sitten saa itse rahoittaa elämisensä venyneittein opintojen loppuajan.

Tassa ketjussa on puhuttu 18-25 vuotiaista, jotka saavat opintotukea. Mina kuulun tahan. Samalla ketjussa on todettu etta ihan oikein, kun me vaan lorvitaan. Ei ole ajateltu, etta osa ihan oikesti opiskelee ja tyoskeltelee.

Ja mun luottotiedot ei ole mennyt, jos se nyt mitenkaan liittyy tahan keskusteluun. Toimeentulotukea saa opsikellessa monesta syysta: opintolaina on nostettu, mutta rahat ei silti riita (silla ei kamalasti ela 300/kk) opintolainaan ei ole oikeutta esim. opiskelujen viivastymisen vuoksi. Opintolaina on nostettu ja kaytetty jo aiemmin jne. kaikille opiskelijoille ei ole mahdollista elaa velaksi koko ospikeluaikaa, kun se valtiontakaus on vain sen 300/kk. ja esim mun kohdalla opintotuki 460+ laina 300= 760€ josta menee vuokra 570, matkat , laskut, vedet, sahkot, kuukausittainen terveydenhuolto, ruuat jne. se ei riita, joten saan toimeentulotukea lisaksi.

se edellinen

Vierailija
58/72 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäytyy tekemästä hommia, niin kolme varoitusta ja sitten "potkut" ja tuet loppuvat samana päivänä. Siitä eteenpäin saa itse miettiä maksaako isukki elämisen vai millä elättää itsensä. Jos ei rahaa tule, niin sitten asuu kadulla ja on syömättä, ellei joku diakonissa heitä kassillista ruokaa tai pääse johonkin yömajaan yöksi. Ongelma on juuri se, että moni lusmu pitää itsentäänselvänä että saa asua kivassa asunnossa missä sauna jne. ja kaikki yhteiskunta maksaa. Se on väärin! Otetaan vain edut ja ei ymmärretä että on myös velvollisuuksia. Ehkä ne velvollisuudet tulisivat mieleen kun ilman niistä suoriutumista ei saa etujakaan --> jos ei tätä ymmärrä kun nälän ja kodittumuuden kautta, niin oma moka.

35

Vierailija
59/72 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät saisi hakea rahaa sossusta, mutta maahanmuuttajille sitä rahaa sitten syydetään mielin määrin. Jossakin mättää.

Vierailija
60/72 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikkuvat FB:ssä kaiket yöt, nukkuvat iltapäivään ja kun saavat sossunrahat, shoppailevat ja bilettävät ja sitten soittelevat kiukkuisia puheluita kotiin, kun rahat on loppu!

Kyllä tuollaiset on oikeasti pakotettava johonkin töihin, vanhainkoteihin esim. auttelemaan, jotta saavat toimeentulotukea!!

Minunkin omani on sanonut, ettei kannata mennä töihin, kun sossustakin saa rahaa:(

Itselläni pieni palkka, enkä voi enkä halua nuortani elättää, kun omillaan asuu ja pitäisi osata tulla toimeen, vaan ei!