Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olinko liian ankara vai sopiva vai liian lepsu?

Vierailija
02.12.2010 |

2-vuotias taapero heitti lihakeiton lattialle. Tätä edelsi jatkuva pelleily ja leikkiminen ruoan kanssa. Minä kiikutin taaperon kahdeksi tunniksi jäähylle omaan huoneeseen. Sieltä iltapalalle, jolla tarjoiltiin lattialta raavittu lihakeitto, puuro ja viinirypäleitä. Sitten iltapesu ja pyjama päälle. Ei iltasatua, ei hyvänyönpusua, eikä 'äiti rakastaa sinua' eikä huomenaamulla joulusukassa ole tontun tuomaa pikkulahjaa.

Ruoalla leikkiminen ja pelleily sekä huonosti syöminen siis ollut pitkäaikaista.

Kommentit (194)

Vierailija
41/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli todellakin loisto-ohjelma, ja lasten ongelmat johtui AINA vanhemmista. Onko tunnelma pöydässä aina kireä? Lapset aistivat tämän. Syötkö itse säännöllisesti yhdessä perheen kanssa ja kaikkea ruokaa? Saako poikasi huomiota vain syömisepisodien yhteydessä? Ehkä temppuilu on hänelle tapa saada äiti ja äidin huomio kokonaan itselle. Lapset eivät erottele hyvää ja huonoa huomiota, kunhan saavat jonkinlaista. Puuhaile pojan kanssa ja anna paljon huomiota muutoin, jätä huomio ruokailuun liittyen vähemmälle.

Tässä on Tanya Byronin ohjeita netistä poimittuna:

Jo pelkkä AINA vanhempien syytä -asenne saa karvat pystyyn. Ei ole meidän syytämme, jos lapsi on ollut tällainen syntymästään asti.

ap

Idiootti sä olet!

Vierailija
42/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mietit tarkkaan mitä vastaan tässä taistelet. Huono ruokapöytäkäytös on eri asia kuin syömähaluttomuus. Niitä koitetaan korjata eri aikaan ja eri tavoilla. Älä sekoita näitä asioita tai et saa ikinä ongelmaa ratkaistua. Nyt tuntuu siltä että myönnät itsekin ettet rankaissut lasta siitä lautasen heittämisestä lattialle, vaan sitä edeltäneestä venkoilusta ja koko iän jatkuneesta ongelmasta syömisen suhteen. Jos olet oikeasti huolissasi lapsestasi, niin käytä hyvä ihminen hänet uudestaan eri lääkärillä. Ja vielä uudella jos et saa apua, miten voi tuudittautua siihen että pikkuvauvana yksi lääkäri on sanonut että ei näy päälle päin vikaa, tilannehan voi olla nyt aivan eri ja silloinen tutkimus on voinut olla liian pinnallinen. Eikö ole ihan tyypillistä että epämääräisesti oirehtivien lasten vanhemmat joutuvat vaatimalla vaatimaan tutkimuksia ja apua.

Lapsi käyttäytyy välillä hienosti pöydässä, mutta ei syö. Toisaalta käyttäytyy huonosti, mutta ei syö. Eli ilmeisesti syömähaluttomuus.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se neuvola mikään ylin auktoriteetti ole. Jos sinä tiedät että sinun lapsellasi on ongelma, niin sinun tehtäväsi on taistella lapselle apua, vaikka neuvola ja muut viralliset tahot eivät lyhyillä käynneillä tai sinun kertomastasi ongelmaa huomaisi tai vähättelevät sitä. Se että olet kerran vienyt lapsen lääkärille ei myöskään riitä mihinkään. Oletus on, että kun ette ole tulleet takaisin, ongelma on poistunut itsellään. Lääkärikin on ihminen ja meitä ihmisiä on moneen junaan. Vastaanottoaika on lyhyt ja tällainen syömisasia on sellainen, että sitä pitäisi lähteä selvittämään monelta eri kantilta ajan kanssa. Päällisin puolin vilkaisemalla on kenenkään lääkärin mahdoton sanoa, että lapsi on "terve" ja mitään fyysistä syytä huonoon ruokahaluun ei ole.

Onko lapselta otettu esim. kilpirauhasarvot tai edes perusverenkuvaa?? Kilppariongelmat oireilevat lapsilla nimenomaan kasvun pysähtymisenä yms. ongelmina. Sulje nyt hyvä ihminen nämä asiat pois edes. Entä kielijänne, lapsen voi olla hankala niellä jos kieli on kovin kireä. Ihan simppeleitäkin syitä voi olla vaikka mitä - tai sitten jotain mikä vaatii syvällisempää perehtymistä, kuten häiriöt kylläisyyden kokemuksessa.

Joka tapauksessa tuntuu, että teillä syömisestä on tullut jo valtataistelu. Ajattele 2-vuotiaan elämää. Hänellä ei ole mitään itsemääräämisoikeutta, aikuiset päättävät kaikesta. Syöminen, se mitä omaan kehoon menee sisälle, on lapsen ainoa keino vaikuttaa mihinkään konkreettisesti. Tämä on yksi syy, miksi niin moni rikkaan länsimaan lapsi venkoilee syömisen kanssa. Mitä enemmän tästä tehdään valtapeliä, sitä kiivaammin lapsi vastustaa. Tähän päälle mahdolliset fyysiset ongelmat, niin siinä on aikamoinen vyyhti käsissä.

Lakkaa käyttämästä neuvolan apaattisuutta tekosyynä, ja toimi itse. Sinä se äiti olet!

Ehkä kuuntelen liikaa neuvolaa sitten, ja myönnetään, että en ole ollut tyytyväinen neuvolan palveluun. Ei ole otettu kilpirauhasarvoja eikä perusverenkuvaa. Kielijänne tarkastettiin synnytyslaitoksella, eikä siinä ollut kireyttä.

ap

Vierailija
44/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuollainen naurettava raivoaminen auttaa, jos lapsi on mukeltanut syömisten kanssa jo laitokselta asti, kuten sanoit? Sehän vain pahentaa tilannetta. Vai oletko sitä mieltä että vauva uhmasi jo laitoksella syömättömyydellä?

Toivon todella, että olet provo, muuten säälin syvästi lastasi ja jos tietäisin kuka olet, tekisin lastensuojeluilmoituksen.

En todellakaan ole sitä mieltä, että vastasyntynyt osaisi uhmata. Joillekin vain näyttää olevan vaikeaa ymmärtää, että tällainen voisi olla ehkä synnynnäistä.

Just joo. Mistähän oikein tekisit lastensuojeluilmoituksen? Siitä, että lapsi oli kaksi tuntia omassa huoneessaan? Entäs kun lapsi oli tänään kolme tuntia olohuoneessa? Tekisitkö siitäkin ilmoituksen?

ap

Vierailija
45/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mitä se teki sielä huoneessaan 2 tuntia yksinään. Itse en jättänyt 2v hetkeksikään yksin. 2v elää vielä vahvasti tätä hetkeä. Ei se ajattele, enää iltapalalla ja nukkumaan mennessä, että ei kannata enää leikkiä ruualla. Aamulla ei varmaan enää yhdistänyt lahjan puutetta käytökseensä.

Pienelle lapselle ei saa olla pitkävihainen.

Noin voit kohdella lastasi kouluikäisenä, jos se heittää ruuat lattialle, eikä suostu niitä siivoamaan. lapsesi on kuitenkin vasta taapero ikäinen.

Vierailija
46/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitä selvitetty?

Kaverillani oli lapsena reikä henkitorven ja ruokatorven välissä. Se löydettiin vasta kun kaverini oli teini-ikäinen, joten hän muistaa hyvin millaista syöminen oli sen reiän kanssa.

On kertonut, että syödessä tuli aina tunne että tukehtuu :(

Kyllähän sitä moni ihmetteli, että miksi joku ei osaa syödä kunnolla ja neuvojia ja ohjeita riitti.

Lopulta se reikä löydettiin vahingossa.

Kaverini oppi syömään kakomatta heti kun toipui korjausleikkauksesta.

Eikä sitä ole tutkittu.

ap

Vierailija
47/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen yrittää parhaansa, ja jokainen äiti tekee myös virheitä.

Neuvoni. Jos lapsi leikkii ruoalla todennäköisesti hänellä ei ole nälkä. Jos lapsi ei syö tai siis aloita ruokailua 15 min sisällä, poista ruoka pöydästä. Älä kommentoi asiaa. Pidät normaalit säännölliset ruoka-ajat ja tarjoat seuraavan aterian normaaliin aikaan. Tarkkaile ettei lapsi juo liikaa maitoa tai mehuja aterioiden välissä. Jos lapsesi syö hyvin, silloin kehu ja kannusta. Laita lautaselle useita vaihtoehtoja esim vihanneksia vähintään kolmea eri laatua, niin lapsella on mistä valita.

Vierailija
48/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsellasi kireä kielijänne? Tuleeko kieli ulos suusta kunnolla, jos pyydät?

Vedänkö sormin, vai miten? Synnytyssairaalassa kyllä sanoivat, että jänne on normaali, mutta voiko se kiristyä vanhetessaan?

ap

Vierailija
49/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihmeessä yhteyttä alueenne perheneuvolaan, jotta saatte tukea käytäntöjenne järkeistämiseen.

Tuleeko ne sieltä perheneuvolasta mahaletkun kanssa sitten syöttämään lasta? Onko siellä lääkäriä, joka tutkii asian? Enpä kuule usko, että perheneuvola on oikea ratkaisu meille.

ap

Vierailija
50/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheneuvola puuttuisi tuohon. Todennäköisesti siellä tehtäisiin myös lastensuojeluilmoitus. Olen aivan järkyttynyt. T. psykologi

Vierailija
51/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen yrittää parhaansa, ja jokainen äiti tekee myös virheitä.

Neuvoni. Jos lapsi leikkii ruoalla todennäköisesti hänellä ei ole nälkä. Jos lapsi ei syö tai siis aloita ruokailua 15 min sisällä, poista ruoka pöydästä. Älä kommentoi asiaa. Pidät normaalit säännölliset ruoka-ajat ja tarjoat seuraavan aterian normaaliin aikaan. Tarkkaile ettei lapsi juo liikaa maitoa tai mehuja aterioiden välissä. Jos lapsesi syö hyvin, silloin kehu ja kannusta. Laita lautaselle useita vaihtoehtoja esim vihanneksia vähintään kolmea eri laatua, niin lapsella on mistä valita.

Lue koko ketju.

Vierailija
52/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheneuvola puuttuisi tuohon. Todennäköisesti siellä tehtäisiin myös lastensuojeluilmoitus. Olen aivan järkyttynyt. T. psykologi

Psykologi varmaan myös tietää, että tällaisten johtopäätösten tekeminen tapaamatta potilasta on laitonta. Pitäisiköhän vinkata Valviralle? Työkoneeltasi taidat kommentoida, vai mitä?

ap

Vierailija
53/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo on nyt aika tyly ja asiaton heitto! Kuule ihan pyydät lasta näyttämään kieltä ja itse teet samoin. Kyllä 2-vuotias osaa näyttää kieltä pyydettäessä.

Onko lapsellasi kireä kielijänne? Tuleeko kieli ulos suusta kunnolla, jos pyydät?

Vedänkö sormin, vai miten? Synnytyssairaalassa kyllä sanoivat, että jänne on normaali, mutta voiko se kiristyä vanhetessaan? ap

Vierailija
54/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo on nyt aika tyly ja asiaton heitto! Kuule ihan pyydät lasta näyttämään kieltä ja itse teet samoin. Kyllä 2-vuotias osaa näyttää kieltä pyydettäessä.

En minä tiedä, miten sitä kieltä pitää saada ulos. Pitääkö se työntää kokonaan ulos? Entä jos lapsi ei tajua tai halua? Vedänkö sen itse? Anteeksi nyt vain, jos kysymykset ärsyttävät.

Ihme asenne täysin asiallisiin kysymyksiin.

ap

Vierailija
55/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tollasten uusavuttomien pitäis edes tehdä lapsia!

Vierailija
56/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sehän passaa narsismiin taipuvaiselle.

Vierailija
57/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on todella kipeää toimintaa äidiltä noin pitkällinen rangaistus! Rangaistus: pöydästä poisto, jäähy 10 min ja sen jälkeen asiallinen keskustelu (syliin ottoineen) miksi näin tehtiin. Ja seuraavaksi vasta iltapala eikä sekään lattialta! Tuon ikäinen lapsi ei muista miksi äiti ei hali nukkumaan viedessä tai miksi tonttu ei tuo lahjaa. Vai oletko todella jankannut vielä seuraavanakin aamuna miksi tonttu ei tuonut lahjaa?!?

Nykyään näitä syömisongelmaisia lapsia on paljon. Myös minun lähipiirissä. Ja jo vastasyntyneet voivat olla syömisongelmaisia äidin takia. Eräs tuttuni ravasi neuvolassa syöttöpunnitsemassa vauvaa kun ei tiennyt paljonko vauva syö. Uskokaa pois, vauva ja lapset syövät kyllä kun on nälkä! Jatkuva tuputus (ja lautanen tyhjäksi -malli) ei todellakaan luo tervettä suhtautumista ruokaan.

Ja niin syömis- kuin nukkumisongelmaiset lapset on vanhempien aikaansaamia.

T:nukkumisongelmaisen äiti

Vierailija
58/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tollasten uusavuttomien pitäis edes tehdä lapsia!

Miten olen sekaisin tai uusavuton?

ap

Vierailija
59/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on todella kipeää toimintaa äidiltä noin pitkällinen rangaistus! Rangaistus: pöydästä poisto, jäähy 10 min ja sen jälkeen asiallinen keskustelu (syliin ottoineen) miksi näin tehtiin. Ja seuraavaksi vasta iltapala eikä sekään lattialta! Tuon ikäinen lapsi ei muista miksi äiti ei hali nukkumaan viedessä tai miksi tonttu ei tuo lahjaa. Vai oletko todella jankannut vielä seuraavanakin aamuna miksi tonttu ei tuonut lahjaa?!?

Nykyään näitä syömisongelmaisia lapsia on paljon. Myös minun lähipiirissä. Ja jo vastasyntyneet voivat olla syömisongelmaisia äidin takia. Eräs tuttuni ravasi neuvolassa syöttöpunnitsemassa vauvaa kun ei tiennyt paljonko vauva syö. Uskokaa pois, vauva ja lapset syövät kyllä kun on nälkä! Jatkuva tuputus (ja lautanen tyhjäksi -malli) ei todellakaan luo tervettä suhtautumista ruokaan.

Ja niin syömis- kuin nukkumisongelmaiset lapset on vanhempien aikaansaamia.

T:nukkumisongelmaisen äiti

En viitsi enää kommentoida näihin viesteihin, missä ei selvästikään ole luettu koko ketjua läpi. Nämä sinunkin kommenttisi ovat tulleet jo viiteen kertaan tässä ketjussa esille, ja olen niihin jo vastannut. Joten ole ystävällinen ja lue koko ketju ennen kuin vastaat. Tai jos et jaksa lukea, niin jätä kommentoimatta.

Kiitos.

ap

Vierailija
60/194 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, näyttelet itse kieltä ja leikittelet omallasi ja pyydät lastasi tekemään samoin. Tai sivelet jotain makeaa lapsen huulille ja katsot ylettääkö se lipomaan kielellään huulia. Jollei, kielijänne on liian kireä.

En minä tiedä, miten sitä kieltä pitää saada ulos. Pitääkö se työntää kokonaan ulos? Entä jos lapsi ei tajua tai halua? Vedänkö sen itse? Anteeksi nyt vain, jos kysymykset ärsyttävät. Ihme asenne täysin asiallisiin kysymyksiin. ap