Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pärjää lasten kasvatuksessa jos pitää kysellä mitä vauvalle laitokselta -- kotiin päälle?

Vierailija
02.12.2010 |

Osaavatko äidit yhtään nykyään ajatella omilla aivoillaan? Vai onko näitä vaan kiva kysellä?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kysyy täällä syksyisin "mitä mä puen lapselle päälle ulos" ja silloin on jo kyse isommista lapsista.

Meidän lapset on ainakin erilaisia, toinen on kuumakalle ja toinen vilukissa. Ei tulis mieleenkään kysellä täältä apuja, se on selvitettävä itse mitä lapselle päälle pukee.

Eihän kukaan täällä tunne mun lapsia, en mä minkään randomin neuvon mukaan pue lapsille päälle.

Ja jokainen tekee virheitä, ei niitä tartte pelätä, niistähän sitä oppii.

Vierailija
42/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli silloin ei voi vielä edes tietää, millainen lämpöpersoona se oma lapsi on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa lapselle edes vaatteita valita, niin miten sitten isommissa jutuissa? Onks nää aina kysymässä joka helkutin asiaan "mitä tehdä"? Se on just sitä uusavuttomuutta, kun ei enää edes itse viitsitä ajatella.

Oletteko te oikeasti noin ajattelemattomia?!!!

Vastasyntyneen pukeminen ei ole pikkuasia vuoden kylmimpinä aikoina, jolloin pakkasta voi hyvinkin olla yli 20 astetta!!! Sen verran minäkin "uusavuton" ymmärrän.

Ei kaikkien tarvitse olla lapsenhoidon erikoisasiantuntijoita, vaikka lasta haluaakin! Asiat selvitellään yksi kerrallaan. Kyllä ne ykkösasiat minulle ovat niitä, että on kyky rakastaa, hoitaa, luoda turvallinen kasvuympäristö & perhe. Kyky selvittää asioita löytyy, joten en kuvittele edes että lapseni joutuisi kärsimään "uusavuttomuudestani" - otan kyllä selvää ja monelta kantilta.

Voin kumota PERUSTELLUSTI väitteesi uusavuttomuudesta ja kyvyttömyydestä hoitaa lapsen isompia asioita:

-Raskaana ensimmäistä odottaen

-Ei sisaruksia tai pieniä sukulaisia, joiden hoidosta olisi nähnyt miten kuuluu pukea. Vauva-asusteisiin liittyvät termit ovat aivan uusi sanasto, jonka olen opiskellut äitiyspakkauksesta

-Ei sukulaisia joilta kysyä, äidit ja mummot kuolleet

-Ystävien lastenhoitotaidot kyseenalaistettu, joten luotan hyvin vähän hälläväliähoitotyylillä lapsiaan hoitaneen sanomisiin

-Äitiysloma ei ole vielä alkanut, joten töiden puolesta minkään kirjaston 300 sivuisen "Näin hoidat vauvaa"-opuksen lukeminen ei onnistu. Niistä ei yleensä muutenkaan oteta kantaa pakkaspukeutumiseen

-Joka paikassa toitotetaan "ei vastasyntynyttä -10 astetta kylmempään"

-Synnytys tulee olemaan vuoden kylmimpänä aikana, jolloin on luultavaa, että pakkasta on yli 10 astetta.

-Olen neuvolan oppaista selvittänyt, että vastasyntyneellä on olematon lämmönsäätelykyky, eikä keuhkot kestä pakkasta - Joudun kuitenkin alistamaan vastasyntyneen vauvani mahdollisesti hetkellisesti kovallekin pakkaselle, joten vaatetuksen osuus vauvan kotiinviemisessä on oleellisen tärkeää.

-Netin kautta saan parikinkymmentä vastausta kysymykseeni viidessä minuutissa, ja puolessa tunnissa enemmänkin, joista voin sitten alkaa suodattaa. Jos netin vastaukset kyseenalaisia, lähden selvittelemään alan asiantuntijoilta, joihin olen raskauteni aikana tutustunut.

Olen tiettyjen erityisalojen pätevä asiantuntija, korkeastikoulutettu, hyvä talousasioiden hoitaja, terveyden asioissa moni kääntyy puoleeni, osaan lonkalta tehdä ruoan kuin ruoan, silitän, siivoan, ohjelmoin&koodaan, ompelen&neulon&kudon, kasaan moottoripyörän, puhun sujuvasti kuutta kieltä, allelaitan talvirenkaat jne - eli ihan niitä samoja asioita kuin sinäkin joiltain osin. Jos sinulle on suotu päähän valmiita vastauksia lastenhoidosta, älä oleta sitä muilta. Muilla on muita taitoja, joita sinulla ei ole ja joitakin puuttuu - niiden osalta heillä muilla sitten on se oikeus selvittää niitä asioita haluamallaan tavalla.

Duuh ja vähän silmien pyörittelyä ;)

Vierailija
44/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomuutta se on, ei mitään muuta. Kai nyt jokainen ymmärtää että -20 pakkasilla pukee enemmän lapselle päälle kuin helteillä. Autossa voi aina ottaa sitä vaatetta vähän pois. Jos on helteitä niin vähän päälle mutta suojataan auringolta.

Ei voi olla noin vaikeeta.

Vierailija
45/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomuutta se on, ei mitään muuta. Kai nyt jokainen ymmärtää että -20 pakkasilla pukee enemmän lapselle päälle kuin helteillä. Autossa voi aina ottaa sitä vaatetta vähän pois. Jos on helteitä niin vähän päälle mutta suojataan auringolta. Ei voi olla noin vaikeeta.

sinun ohjeesi pakkaspukeutumiseen on "enemmän kuin helteillä"? Tällähän pääseekin pitkälle

Vierailija
46/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomuutta se on, ei mitään muuta. Kai nyt jokainen ymmärtää että -20 pakkasilla pukee enemmän lapselle päälle kuin helteillä. Autossa voi aina ottaa sitä vaatetta vähän pois. Jos on helteitä niin vähän päälle mutta suojataan auringolta. Ei voi olla noin vaikeeta.

Ja mitähän teikäläisen enemmän, vähän, vähän pois mahtavat tarkoittaa - tiedätköhän itsekään. Onneksi kaltaisiasi torveloita tulee harvoin vastaan täällä sivistyneessä maailmassa, jossa osataan oikeilla termeillä kuvata ja määrittää asioita...

Vierailija
47/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitähän teikäläisen enemmän, vähän, vähän pois mahtavat tarkoittaa - tiedätköhän itsekään. Onneksi kaltaisiasi torveloita tulee harvoin vastaan täällä sivistyneessä maailmassa, jossa osataan oikeilla termeillä kuvata ja määrittää asioita...

Mä en voi tietää miten lämmin on teidän autossa, sä tiedät jos siellä istut. Ihan sama koskee takseja tai busseja, mutta tuskin kukaan vastasyntyneen kanssa lähtee bussilla kotiin 20 asteen pakkasissa?

Että sellasta!

Vierailija
48/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä autot ja bussit 20 asteen pakkasella nyt edes liittyvät asiaan?

Vierailija
49/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä ymmärrän miks te noita pukeutumisvinkkejä kyselette? :D

Vierailija
50/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ei saisi hikoilla tai palelluttaa.

Vierailija
51/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi leikit tyhmää? Kyllä se lapsi puetaan sen kylmän mukaan jo siksikin, että matkalla voi sattua ihan mitä vaan. Sun ei matikkanero tarvitse ymmärtää kuin se sama, minkä jokainen maalaisjärjellinen ihminen ymmärtää: Auto ja bussi ovat tuota -20degC lämpimämpiä.

Oletteko te oikeasti näin epäkypsiä ja kommunikointikyvyttömiä?!

Olen nähnyt maailmaa eri kolkilta ja kokenut, kuinka eri puolilla puetaan sekä aikuiset että lapset eri tavalla - Suomessa mennään +18degC shortsit jalassa ja jossain muualla vedetään topparotsi samassa lämpötilassa päälle. Jos pyytää palstalla tai esim. laitokselta suosituksia näistä asioista, on lähinnä valistunut noudattamaan sitä, mikä tällä hetkellä tälle sijainnille on soveliasta.

Vähän kannattaisi tuijotella peiliinkin ja jättää noi naurunaamat vähemmälle asiassa, josta on turha repiä alentavaa huumoria: kertoo vain omasta kypsyydestäsi käsitellä asioita muiden kannalta. Henkilökohtaisesti säälin eniten ihmisiä, joilta puuttuu ymmärtämisen ja myötäelämisen taito - säälin siis sinuakin.

Vierailija
52/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että EI OLE YHTÄ OIKEAA TAPAA PUKEA SE LAPSI. Siksi se kysely on vähän tyhmää, kun jokaisella on siihen tasan yhtä oikea/järkevä vastaus mitä kysyjällä itsellään.

Eikä kukaan voi todellakaan tietää mitkä on olosuhteet juuri sinä päivänä ja sinä hetkenä kun se tietty lapsi sairaalasta kotiin siirtyy. Joten siksi se kysely on mun mielestäni aika typerää.

T: Äiti jolla kaksi huhtikuun lopussa syntynyttä lasta. Toisen syntyessä satoi räntää ja toisen oli n. +20 lämmintä ja aurinko paistoi.

Vierailija
53/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan tiedä minkälaiset ketjut ottavat tuulta alleen :DDD

AP

Vierailija
54/54 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi leikit tyhmää? Kyllä se lapsi puetaan sen kylmän mukaan jo siksikin, että matkalla voi sattua ihan mitä vaan. Sun ei matikkanero tarvitse ymmärtää kuin se sama, minkä jokainen maalaisjärjellinen ihminen ymmärtää: Auto ja bussi ovat tuota -20degC lämpimämpiä.

Oletteko te oikeasti näin epäkypsiä ja kommunikointikyvyttömiä?!

Olen nähnyt maailmaa eri kolkilta ja kokenut, kuinka eri puolilla puetaan sekä aikuiset että lapset eri tavalla - Suomessa mennään +18degC shortsit jalassa ja jossain muualla vedetään topparotsi samassa lämpötilassa päälle. Jos pyytää palstalla tai esim. laitokselta suosituksia näistä asioista, on lähinnä valistunut noudattamaan sitä, mikä tällä hetkellä tälle sijainnille on soveliasta.

Vähän kannattaisi tuijotella peiliinkin ja jättää noi naurunaamat vähemmälle asiassa, josta on turha repiä alentavaa huumoria: kertoo vain omasta kypsyydestäsi käsitellä asioita muiden kannalta. Henkilökohtaisesti säälin eniten ihmisiä, joilta puuttuu ymmärtämisen ja myötäelämisen taito - säälin siis sinuakin.

Aikamoista ristiriitaa yksinkertailta ihmisiltä. Välillä tiedetään ja välillä ei, sitten välillä leikitään marttyyriä.

Kiitos säälistä sitä mä kaipasin, vielä kun säälit mun lapsia niin hyvin menee :D

On niin väsynyttä porukkaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän