Miten pärjää lasten kasvatuksessa jos pitää kysellä mitä vauvalle laitokselta -- kotiin päälle?
Osaavatko äidit yhtään nykyään ajatella omilla aivoillaan? Vai onko näitä vaan kiva kysellä?
Kommentit (54)
Kyllä varmasti lapset jotenkin puettaisiin vaikkei mistään mitään kysyisikään mutta kysymällä saattaa saadaa joltai kokeneelta kehärakilta hyviä vinkkejä!!
Ja kuten me kaikki varmaan tiedetään: ei kaikki lapset ja kaikki perheet toimi samalla kaavalla ja tykkää samoista asioista.
Tuntuu että ne naiset jotka ei jaa kokemuksiaan tai kysele toisten tapoja tekee esikoisensa kanssa virheitä joita sitten tasataan seuraaville lapsille.. Vaikka onhan se hyvä että myöntää virheensä kuin pitää kiinni väkisin omasta tavastaan vaikka toisinkin voisi tehdä -mikä voisikaan olla kamalempaa kuin saada lapsettomalta hyviä kasvatusvinkkejä? :D
Tervettä järkeä käyttämällä selviää kyllä, ihan tollasestakin asiasta kuin että mitä pukee lapselle päälle, tai niin mä luulin, mutta näköjään kaikki ei selviä.
neuvon kysyminenhän osoittaa täydellistä idioottimaisuutta...
Jos ei osaa lapselle edes vaatteita valita, niin miten sitten isommissa jutuissa?
Onks nää aina kysymässä joka helkutin asiaan "mitä tehdä"?
Se on just sitä uusavuttomuutta, kun ei enää edes itse viitsitä ajatella.
Jos ei osaa lapselle edes vaatteita valita, niin miten sitten isommissa jutuissa? Onks nää aina kysymässä joka helkutin asiaan "mitä tehdä"? Se on just sitä uusavuttomuutta, kun ei enää edes itse viitsitä ajatella.
Minusta on tyhmää, ettei hyväksytä kokemusten jakamista, johon kuuluu myös kysyminen. Avutonta on olla kysymättä vinkkejä, vaikka se olisi helppoa ja mahdollista. Kysyä voi ja saa myös juttuja, joista voisi selvitä kysymättäkin. Nimim. 'vanha äiti', joka on elänyt myös ilman nettiä.
Tervettä järkeä käyttämällä selviää kyllä, ihan tollasestakin asiasta kuin että mitä pukee lapselle päälle, tai niin mä luulin, mutta näköjään kaikki ei selviä.
Jos ei osaa lapselle edes vaatteita valita, niin miten sitten isommissa jutuissa? Onks nää aina kysymässä joka helkutin asiaan "mitä tehdä"? Se on just sitä uusavuttomuutta, kun ei enää edes itse viitsitä ajatella.
minusta on kuitenkin kasvatusta ajatellen parempi kysyä ja ihmetellä ja miettiä ja kyseenalaistaa asioita, kuin olla ehdottoman kaikkitietävä.
Jos ei osaa lapselle edes vaatteita valita, niin miten sitten isommissa jutuissa?
Se on just sitä uusavuttomuutta, kun ei enää edes itse viitsitä ajatella.
Ihanaa kun on sitten edes joku joka tietää kaikesta kaiken. On se hyvä että sun ei ole koskaan tarvinnut kysyä neuvoa mihinkään asiaan. On varmaan todella turhauttavaa kun tässä maailmassa on kuitenkin niin paljon ihmisiä jotka joutuvat joskus kysymään toisilta neuvoa asiaan josta ei ole mitään aiempaa kokemusta.:(
miten voi olla niin vaikeaa pukea vauvaa helteellä?? Siis mitä helkutin miettimistä siinä on?
Se on just sitä uusavuttomuutta, kun ei enää edes itse viitsitä ajatella.Ihanaa kun on sitten edes joku joka tietää kaikesta kaiken. On se hyvä että sun ei ole koskaan tarvinnut kysyä neuvoa mihinkään asiaan. On varmaan todella turhauttavaa kun tässä maailmassa on kuitenkin niin paljon ihmisiä jotka joutuvat joskus kysymään toisilta neuvoa asiaan josta ei ole mitään aiempaa kokemusta.:(
minulla ei ollut minkäänlaista kokemusta lapsista saatuani nuorimmaisen. Siltikään ei koskaan ole tarvinnut mitään kysellä keneltäkään, vaistolla on menty. Kaipa se on sitten outoa, en ole koskaan asiaa ajatellut. En tosin ole ajatellut mitään heistäkään jotka kyselee.
miten voi olla niin vaikeaa pukea vauvaa helteellä?? Siis mitä helkutin miettimistä siinä on?
Sen ymmärrän paremmin, jos joku sitä helteellä miettii :)
saati sitten vauvalle, joka ei osaa puhua ja näin ollen ilmaista kuumuutta/kylmyyttä. Aika monta kertaa tänäkin syksynä olen ollut ulkona kuumissani tai kylmissäni, kun vaateveikkaukseni on mennyt pieleen :)
Ja olen kuitenkin jo yli 30-vuotias ja maaseudulla kasvanut (=paljon ulkoillut)!
Mutta joo, antaa olla täällä on taas suurin osa uusavuttomista paikalla, eihän täällä saa muuta kuin haukut päälle kun uskaltaa kyseenalaistaa heidän taitonsa käyttää järkeä :D
Se on just sitä uusavuttomuutta, kun ei enää edes itse viitsitä ajatella.Ihanaa kun on sitten edes joku joka tietää kaikesta kaiken. On se hyvä että sun ei ole koskaan tarvinnut kysyä neuvoa mihinkään asiaan. On varmaan todella turhauttavaa kun tässä maailmassa on kuitenkin niin paljon ihmisiä jotka joutuvat joskus kysymään toisilta neuvoa asiaan josta ei ole mitään aiempaa kokemusta.:(
minulla ei ollut minkäänlaista kokemusta lapsista saatuani nuorimmaisen. Siltikään ei koskaan ole tarvinnut mitään kysellä keneltäkään, vaistolla on menty. Kaipa se on sitten outoa, en ole koskaan asiaa ajatellut. En tosin ole ajatellut mitään heistäkään jotka kyselee.
mutta onko sun mielestä jotenkin väärin, noloa tai uusavutonta jos kysyy asiasta josta ei ole mitään kokemusta? Minulla ei ollut mitään aiempaa kokemusta vauvoista kun sain esikoiseni. En ollut edes koskaan pitänyt vauvaa sylissä. Kyllä silloin moni asia mietitytti ja vaikka olisin varmaan selvinnyt kysymättäkin niin kyllä minusta oli mukavampaa kysyä neuvoja muilta ihmisiltä ja saada vähän varmistusta omille ajatuksille.
Sen ymmärrän paremmin, jos joku sitä helteellä miettii :)
mutta esim. viime kesänä tuntui monella olevan vaikeuksia pukea vauvaansa....
Sen ymmärrän paremmin, jos joku sitä helteellä miettii :)mutta esim. viime kesänä tuntui monella olevan vaikeuksia pukea vauvaansa....
Pelkkä vaippa = nihkeä vauva, hankala käsitellä
Enemmän vaatetta = hikinen vauva, ei kiva vauvalle
Miten te ratkaisitte asian? Itse testailin kaiken näköisiä settejä, välillä hyviä välillä huonompia. Mutta en helkutissa tiennyt etukäteen mitä laitan vauvalle kun mittari näyttää +30!? Ja mistä minä olisinkaan sen tiennyt?
mutta onko sun mielestä jotenkin väärin, noloa tai uusavutonta jos kysyy asiasta josta ei ole mitään kokemusta? Minulla ei ollut mitään aiempaa kokemusta vauvoista kun sain esikoiseni. En ollut edes koskaan pitänyt vauvaa sylissä. Kyllä silloin moni asia mietitytti ja vaikka olisin varmaan selvinnyt kysymättäkin niin kyllä minusta oli mukavampaa kysyä neuvoja muilta ihmisiltä ja saada vähän varmistusta omille ajatuksille.
Haluaisin myöskin, ettei kukaan pitäisi minua "kaikkitietävänä" joka ylpeilee sillä ettei ole joutunut kyselemään neuvoja. Koska näin ei ole.
Sen ymmärrän paremmin, jos joku sitä helteellä miettii :)mutta esim. viime kesänä tuntui monella olevan vaikeuksia pukea vauvaansa....
Enemmän vaatetta = hikinen vauva, ei kiva vauvalleMiten te ratkaisitte asian? Itse testailin kaiken näköisiä settejä, välillä hyviä välillä huonompia. Mutta en helkutissa tiennyt etukäteen mitä laitan vauvalle kun mittari näyttää +30!? Ja mistä minä olisinkaan sen tiennyt?
Etkö tiennyt sitäkään mitä laitat isellesi päälle?
Enemmän vaatetta = hikinen vauva, ei kiva vauvalleMiten te ratkaisitte asian? Itse testailin kaiken näköisiä settejä, välillä hyviä välillä huonompia. Mutta en helkutissa tiennyt etukäteen mitä laitan vauvalle kun mittari näyttää +30!? Ja mistä minä olisinkaan sen tiennyt?
Siis väitätkö sinä, että sinulla ei koskaan ole liian kuuma tai kylmä? Onkohan minun lämmönvaihtelussa jokin ongelma, mulla ainakin tuppaa olemaan olotiloja laidasta laitaan :)
On ihan mahdollista kysyä myös, mitä aikuinen pukisi päälleen kun lämpötila on +30, ja ympäristön pukeutumisnormit ovat eri paikoissa vaihtelevat. Ja silti aikuiset osaavat pukea jotain vaatetta päälleen kysymättäkin.
On ihan mahdollista kysyä myös, mitä aikuinen pukisi päälleen kun lämpötila on +30, ja ympäristön pukeutumisnormit ovat eri paikoissa vaihtelevat. Ja silti aikuiset osaavat pukea jotain vaatetta päälleen kysymättäkin.
mä kannan omien ratkaisujeni seuraukset. Jos on kuuma tai kylmä, niin oma moka - ensi kerralla yritän jotain fiksumpaa. Mutta en halua käyttää vauvaa koekaniinina! Mieluummin tietäisin etukäteen vaustauksen kun testaamalla.
onhan se nyt eri asia pukea vauvaa kuin itseään. Minä osaan itse ottaa vaatetta pois, jos on epämukava olo. Meidän vauva ei ainakaan osaa puhua eikä pyytää, että vaatteita vähennettäisiin. Minulla ei myöskään ole niin herkkä iho kuin vauvalla, joten en tarvitse pitkähihaisia paitoja ja pitkälahkeisia housuja ja myssyä auringon suojaksi. Minulla ei myöskään ole vaippaa hiostamassa.