Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululääkärillä riisuutuminen.

Vierailija
02.12.2010 |

Ryhdin tarkastukseen riisutaan yläosa niin että selkärangan vääristymä pystytään havaitsemaan kumarruttaessa. Ihan selvä homma. Työterveyslääkärilläkin toimitaan näin.

Mutta olen tavannut paljon näitä joka asian kyseenalaistajia, ei niiden kanssa kannata väitellä. Huutavat kuitenkin korvauksia kun on jäänyt havaitsematta joku vika nihkeyden takia.

Tuli mieleen tuosta yhdestä ketjusta.

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri näkee ihmisiä alasti JA vähissä vaatteissa. Mikä nyt on ongelma?

Ei tässä ongelmaa ole. Alun perin vastasin sillä tarkoituksella että lääkärin edessä EI olla alasti.

Kyse laajasta ihottumasta.

Vierailija
102/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYSYÄ nuorelta onko tullut karvoitusta. Itse koin ala-asteella todella epämiellyttäväksi kun piti riisuutua pikkareille ja itsellä oli jo aika kehittyneet rinnat. Oli tosi epämukava olo istua siinä tissit paljaina terkan ja lääkärin läsnäollessa, vaikka molemmat naisia olivatkin.

pointti ole juuri se, että se rintojenkin kehitys tarkistetaan.

Mutta mites sitten, kun pitää aikoinaan mennä gynelle, kun pelkkä pikkareihin kurkkaaminen on niin kauheaa? Tuleeko siitä mitään? Ei nuo lääkärintarkastukset mustakaan mitenkään kivoja olleet, mutta ei kaikki elämäss olekaan kivaa. Kaikki joutuu niissä käymään, en käsitä, miksi niistä pitää tehdä näin suuri numero. Mitäs sitten, jos joutuu mennä lääkärille, jossa kuunnellaan keuhkoja, ja pitää ottaa paita ja tissiliivit pois? Tai jos menee vaikka keuhkokuvaan, jossa myös pitää olla yläosa paljaana?

käydä gynellä esim. 18 veenä kuin riisua 11-vuotiaana, jolloin kropan muutokset ovat itsellekin uusia. Nyt aikuisena voin riisua alasti vaikka hammaslääkärissä, ei se enää minua haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYSYÄ nuorelta onko tullut karvoitusta. Itse koin ala-asteella todella epämiellyttäväksi kun piti riisuutua pikkareille ja itsellä oli jo aika kehittyneet rinnat. Oli tosi epämukava olo istua siinä tissit paljaina terkan ja lääkärin läsnäollessa, vaikka molemmat naisia olivatkin.

pointti ole juuri se, että se rintojenkin kehitys tarkistetaan. Mutta mites sitten, kun pitää aikoinaan mennä gynelle, kun pelkkä pikkareihin kurkkaaminen on niin kauheaa? Tuleeko siitä mitään? Ei nuo lääkärintarkastukset mustakaan mitenkään kivoja olleet, mutta ei kaikki elämäss olekaan kivaa. Kaikki joutuu niissä käymään, en käsitä, miksi niistä pitää tehdä näin suuri numero. Mitäs sitten, jos joutuu mennä lääkärille, jossa kuunnellaan keuhkoja, ja pitää ottaa paita ja tissiliivit pois? Tai jos menee vaikka keuhkokuvaan, jossa myös pitää olla yläosa paljaana?

Näkeehän sen rintojen kehityksen rintaliivit päälläkin. Ja turha vedota gynellä käymiseen. Suuri(n) osa tytöistä käy gynellä eka kertaa paljon myöhemmin, osa vasta parikymppisinä. Ne, jotka aloittavat sukupuolielämän aikaisin, eivät ujostele gynelläkään, ja muilla on harvoin asiaa gynelle.

Keuhkojakaan ei kuunnella ilman rintaliivejä. Saan helposti keuhkoputkentulehduksen, ja minulta tutkitaan keuhkot usein. Käyn yksityisillä yleislääkäreillä. Koskaan ei ole pyydetty riisumaan edes paitaa, vähän kaula-aukkoa joskus venytetty. Hyvin kuuluu rintsikat päällä.

Vierailija
104/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen nuori riisuunnu alusvaatteisilleen th:lle.

Ihmetellut olen, että jos kysellään kuukautiset yms. suullisesti, miksi pitää vielä kurkata alkkareihin? Eikö uskota nuorta?

Lääkäri sitten varmaan vähän paremmin tutkii.

Ei kyllä minun ole tarvinnut rintsikoita riisua kun keuhkoja kuunnellaan :) Ei ne nännien päältä sitä tee :D Ellei sitten ole niiiiin jättisuuren rintaliivit että peittää koko etuvarustuksen :)

Eiköhän nuori ymmärrä jos menee johonkin kuvaukseen, että silloin on pikku pakko riisua.

Vierailija
105/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvoitustaan ei tarvitse kenenkään esitellä. Johan th tai lääkäri kyselee kuukautisten alkamisesta ja kierrosta.

mitä tuo kouluth kertoo karvoituksen katsomisesta.

Mä en oikeasti ymmärrä, miten ihmisen on näin hysteerisiä alastomuuden suhteen. Siis kyseessä on lääkärin ja th:n tekemät tarkastukset, ei niitä mitenkään huvikseen tehdä. Voitteko käydä esim. gynellä ollenkaan, kun noin hävettää? Annatteko gynelle litsarin, kun hän tunnustelee rinnat, vai sanotteko vaan, että ei tarvitse tunnustella, mä tunnustelen ne itse.

Vierailija
106/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuo tarkistukset tehdään niin kuin tehdään? Senkö takia, että kaikki lääkärit ja th:t on sairaita perverssejä, jotka kiihottuvat lasten ja teinien katselemisesta?

Vierailija
107/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei kai ole ollut kuitenkaan koululääkärin vastaanotolla?

Vierailija
108/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei kai ole ollut kuitenkaan koululääkärin vastaanotolla?

Sä se osaat tarttua olennaiseen.

Vierailija
109/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista häveliäisyyttä. Juu, ne lääkärit siellä vaan omaksi ilokseen kyttää. Joo.

Vierailija
110/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä se osaat tarttua olennaiseen.

Vain siksi, että tämä keskustelu koskee koululääkärillä riisuutumista ihan otsikon mukaisesti.

Vierailija
111/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeasti ymmärrä, miten ihmisen on näin hysteerisiä alastomuuden suhteen. Siis kyseessä on lääkärin ja th:n tekemät tarkastukset, ei niitä mitenkään huvikseen tehdä. Voitteko käydä esim. gynellä ollenkaan, kun noin hävettää? Annatteko gynelle litsarin, kun hän tunnustelee rinnat, vai sanotteko vaan, että ei tarvitse tunnustella, mä tunnustelen ne itse.

kuin aikuisena.

Itsekin ujostelin kun piti riisuutua alusvaatteisilleen teininä. Ei siis tarvinnut edes olla alasti. Ensimmäinen gynereissukin 17v iässä vähän ujostutti :) Mutta olin jo aloittanut seksielämän, tarvitsin pillerit. Mutta en voi verrata noita kahta kokemusta, Silloin kun en vielä edes kunnolla ollut sinut muutosteni kanssa, oli aivan erilainen kokemus kuin myöhemmällä iällä.

Nykyään 23v iässä, en ujostele ollenkaan. Olen sinut oman vartaloni kanssa.

Mutta en ollut silloin lapsena.

Vierailija
112/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i..selvitetään tuota häpykarvoitusta. Ylempänä tässä ketjussa kouluth selvittää asiaa, luepas. Ja se "pyllistely" on tosiaan sitä skolioosin testaamista.

[/quote]

Miksi lääkäri ei luota teiniin tai lapseen, häneltä voi kysyä onko alapäässä karvoja vai ei? Minun housuihin ei koskaan katsottu, enkä joutunut pyllistelemään. Muistan, että polviani katsottiin ja olkapäitä, koska niistä sain kommenttia (olkalaukun johdosta toinen olka ylempänä ja polvinivelet lievästi ulos taittuvat). Mitään pyllistelyjä tai muita ei tod. tehty.

Ja miksi ihmeessä lääkäri katsoisi karvoja, koska monella teinillä ne voi olla jo trimmatut? Entä jos teini sanoo, että joo on karvoitus, mutta ajelen sen. Sitten lääkäri katsoo että voi voi, hormonihäiriö on ja valehtelit, vai?

Ihan höpöjä nämä teidän jutut.

Vierailija
113/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään häpeile kehoani, käyn gynellä jne. Ekan kerran kävin gynellä hiivan takia kun olin vielä neitsyt. Ja sitten hain pillerit vuotohäiriöihin, ja se oli ihan ok ja ymmärsin, että on tehtävä tutkimuksia.

Teinille moinen katsomistutkimus on erilainen asia kuin aikuisen yksityiset, tarvittavat tutkimukset. Miksei lääkäri usko teiniä ja esitä vaan kysymyksiä?

Vierailija
114/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan näitä hieman epäilyttäviä lääkäreitä tosiaan. meilläkin on yksi työterveyslääkäri, jolle mennessä pitää aina riisua yläosa paljaaksi, rintaliivitkin pois. Esim. jos on nuha tai mikä tahansa vaiva, on otettava rinnat näkösälle tarkastusta varten.

Mutta tokihan sekin on normaalia, lääkärissähän ei voi olla mitään vikaa...

Vierailija
115/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lääkäri usko teiniä ja esitä vaan kysymyksiä?

Jos esittäisi vaan kysymyksiä, teini saattaisi hyvinkin valehdella, koska kokisi olevansa jollain lailla poikkeuksellinen tai murrosiän kehityksensä olevan muita jäljessä. Eiköhän tässä tapauksessa ole ihan oikein että sinne kuiteskin katsotaan eikä luoteta pelkkään teinin sanaan.

Vierailija
116/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan näitä hieman epäilyttäviä lääkäreitä tosiaan. meilläkin on yksi työterveyslääkäri, jolle mennessä pitää aina riisua yläosa paljaaksi, rintaliivitkin pois./i]

Onneksi sentään kaikki lääkärit eivät ole perverssejä.

Vierailija
117/129 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esittäisi vaan kysymyksiä, teini saattaisi hyvinkin valehdella, koska kokisi olevansa jollain lailla poikkeuksellinen tai murrosiän kehityksensä olevan muita jäljessä. Eiköhän tässä tapauksessa ole ihan oikein että sinne kuiteskin katsotaan eikä luoteta pelkkään teinin sanaan.

Hmm.

Vierailija
118/129 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mita jarkea on tarkastaa satoja tuhansia terveita nuoria joka vuosi? Eiko vanhemmilla ole mitaan vastuuta siita etta jos lapsella on jotain terveysongelmaa, hakeudutaan tutkimuksiin?

Oletkohan ihan varma, että kaikki nuoret ovat terveitä. En tiedä, missä olet ollut, mutta tässä suhteessa Suomi eroaa monista muista maista siinä, että täällä julkinen terveydenhuolto, kouluterveydenhuolto siinä mukaan luettuna, on vielä ilmaista. Näin ei ole esim. USA:ssa. Se, että nuoret käyvät terveystarkastuksessa joka vuosi, on pelkästään nuorten hyväksi. Jos esimerkiksi puberteettikehitys ei etene normaalisti, niin terveystarkastuksissa tämä voidaa havaita ja asia saadaan kuntoon.

Vanhemmilla on tottakai vastuu lastensa terveydestä, mutta sillä ei ole minusta mitään tekemistä sen kanssa, ettäkö kouluterveystarkastuksista pitäisi tinkiä.

Vierailija
119/129 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko terveydenhuollon ammattilainen vai mihin perustuvat tietosi, että Suomessa tarkastetaan terveitä lapsia ihan turhaan?

Itse olen th ja voi todella sanoa, että vuosittaiset tarkastukset ovat todella tarpeen ja onneksi on vihdoin saatu ihan asetus mikä sanktion uhalla ohjaa kuntia. Ja tämä nimenomaan myös niistä TALOUDELLISISTAKIN syistä, sillä ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen on AINA HALVEMPAA kuin varsinaisen ongelman hoitaminen.

Ja miksi tiheät tarkastukset?

No, muutamia syitä voisi mainita mm.

- kasvuun liittyvät häiriöt (pituus, YLIPAINO ja alipaino)

- tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat ovat hyvin yleisiä (siksi katsotaan sitä ryhtiä ja paita pitää ottaa pois), esim. selkärangan tilanne voi muuttua kasvun myötä jo parissa kuukaudessa hyvästä huonoksi

- näkö

- kuulo

- puberteettiseula on hyvin tärkeä, tätä tuskin monikaan vanhempi itse seuraa kotona

- mielenterveysongelmat ja kotiasiat

- monilla täysin hukassa ihan perusasiat ruokailun, nukkumisen ja itsestään huolehtimisen suhteen

- päihteet

Todella, todella naiivi ajatus, että kaikki vanhemmat hoitaisivat lapsiaan samalla omistautumisella kuin sinä. Et taida tietää paljoakaan siitä minkälaisella tolla suomalaisten lasten hyvinvointi tänä päivänä on? Toisekseen kysyin, että onko sinulla valmiuksia esim. omatoimiseen ryhdin seurantaan? Miten osaisit arvioida missä vaiheessa mikäkin vaiva vaatii lisätutkimuksia?

kayttaa niin paljon varoja (vuosittaiset tarkastukset) kun kuitenkin niin paljon kirjoitellaan siita miten Suomessa ei oikeasti sairaat rahan puutteen takia paase hoitoon/kokeisiin. Mita jarkea on tarkastaa satoja tuhansia terveita nuoria joka vuosi? Eiko vanhemmilla ole mitaan vastuuta siita etta jos lapsella on jotain terveysongelmaa, hakeudutaan tutkimuksiin?

Olen asunut kauan pois Suomesta ja minusta nama jutut kuulostavat aivan uskomattomilta. Etta ihan laakarin pitaa kurkistaa teinien alushousuihin etta miten karvat kasvaa... ja viela joka vuosi. Laittaakohan ne merkinnat papereihin nakemastaan etta voi sitten seuraavana vuonna tarkistaa etta onko jotain huolestuttavaa karvankasvun hidastumista tapahtunut. Ja rinnat kasvaa kun kasvaa, toisilla enemman ja toisilla vahemman. Eiko se riita jos kysytaan onko kuukautiset alkaneet? Pitaako nuori tytto syyllistaa siita etta kylla kuule nyt sun rinnat kasvavat liian hitaasti. Eihan asialle kuitenkaan kaytannossa tehtaisi mitaan, jos kerran menkat ovat alkaneet.

Vierailija
120/129 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vanhemmat ovat mukana niin asioista voidaan keskustella ehkä hieman laajemmalti. Kai nyt jokaiselta vanhemmalta pitää sen verran löytyä mielenkiintoa oman lapsen terveydentilaan, että pystyy tulemaan terveystarkastukseen mukaan 3 kertaa peruskoulun aikana?

Tuohan se tarkoitus siinä kiistämättä onkin mutta en oikein usko, että tässä olisi kysymys vanhemmista, vaan siitä ettei ainakaan enää kasiluokkalainen halua vanhempaansa mukaan terveystarkastukseen. Ja onhan se hyvää itsenäistymistäkin nuorelle, jos pystyy huolehtimaan tuollaisessa tilanteessa omista asioistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän