Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meiän tyttö sai tänään nimen. Arvostelkaa huvikseen. ;D

Vierailija
28.11.2010 |

Saa myös haukkua!

Inka Matleena

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lausutaan kuten kenkä - eli keng-kä eikä ken-kä.

Kyllä minä ainakin lausun Ing-Ka, In-Ka kuulostaa hassulta, Inga taas on tosiaan ihan eri nimi sen lausun Ing-Ga.

Inka lausutaan kuten kirjoitetaankin eli IN-KA, mistä ihmeestä te keksitte sen Ing-Kan? Ei Suomen kieleen ilmesty g:tä, jos sitä ei ole kirjoitusasussakaan! Ja Inga lausutaan ihan yhdellä g:llä, ei todellakaan kahdella. Hohhoijaa tätä perussivistyksen tasoa.

Vierailija
22/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lausutaan ing-ka, ja Inga taas lausutaan Inga, ilman k:ta.

Sano ääneen IN - KA, sitten ING - KA ja vielä INGA niin tajuat.

Inka on Inka ja Inga on Inga. Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta? Ei nk puheessa muutu ng:ksi koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin lausun Ing-Ka, In-Ka kuulostaa hassulta, Inga taas on tosiaan ihan eri nimi sen lausun Ing-Ga.

Inka lausutaan kuten kirjoitetaankin eli IN-KA, mistä ihmeestä te keksitte sen Ing-Kan? Ei Suomen kieleen ilmesty g:tä, jos sitä ei ole kirjoitusasussakaan! Ja Inga lausutaan ihan yhdellä g:llä, ei todellakaan kahdella. Hohhoijaa tätä perussivistyksen tasoa.

MIKÄ ON KENG-KÄ????

Oletko juovuksissa?

Vierailija
24/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inka lausutaan kuten kirjoitetaankin eli IN-KA, mistä ihmeestä te keksitte sen Ing-Kan? Ei Suomen kieleen ilmesty g:tä, jos sitä ei ole kirjoitusasussakaan!

Ja Inga lausutaan ihan yhdellä g:llä, ei todellakaan kahdella.

Hohhoijaa tätä perussivistyksen tasoa.

kyllä siihen tulee äng-äänne. EI kukaan lausu In-ka

Inka lausutaan samalla tavalla kuin vaikkapa kenkä (en siis halua vihjata että lapsenne on kenkä, tai nimi muuten kovin kenkämäinen) elikkä siihen tulee äng-äänne. Äng-äänteitä on kahta sorttia, tuo nk eli Inka/kenkä ja ng eli vaikkapa kuningas.

Vierailija
25/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä siihen tulee äng-äänne. EI kukaan lausu In-ka

Inka on Inka ja Inga on Inga.

Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta?

Ei nk puheessa muutu ng:ksi koskaan.

suomen kieleen ilmestyy g sankoon, kenkään, inkaa jne.

Vierailija
26/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea noin sanotaan? En ole koskaan kuullut täällä pääkaupunkiseudulla. Mielenkiintoista.

Vierailija
27/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea noin sanotaan? En ole koskaan kuullut täällä pääkaupunkiseudulla. Mielenkiintoista.

Eiköhän teillä siellä pääkaupunki seudulla puhuta ihan näin samalla tavalla kuin muuallakin Suomessa, vaikka tunnuttekin niin ylpeitä pääkaupunkilaisuudestanne olevan.

Kirjoittaja varmaankin yritti demonstroida tuolla esimerkillään äng-äännettä, sen lausumista kun on vähän vaikea kirjoittaa kirjaimin. Mutta varmaan siellä pääkaupunkiseudullakin sanoissa Inka tai kenkä /n/-äänne jätetään lausumatta jo korvataan g:mäisellä äänteellä. Normaalisiti /n/ ääntyy siten, että kielen kärki on osuu ikeneen eli hammasvalliin ylähampaiden taakse. Näissä esimerkki sanoissa näin ei kuitenkaan ole vaan kysessä on äng-äänne.

Ja Ap, tytölle tuli kaunis nimi :)

Vierailija
28/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inka lausutaan kuten kirjoitetaankin eli IN-KA, mistä ihmeestä te keksitte sen Ing-Kan? Ei Suomen kieleen ilmesty g:tä, jos sitä ei ole kirjoitusasussakaan!

Ja Inga lausutaan ihan yhdellä g:llä, ei todellakaan kahdella.

Hohhoijaa tätä perussivistyksen tasoa.

suomen kielessä on kaksi äng-äännettä, lyhyt ja pitkä. Koska äng-äänteelle ei ole omaa kirjoitusmerkkiä, on äng-äänne kirjoitetussa kielessä joko "n" tai "g", riippuen äänteen pituudesta. Lyhyt äng-äänne (joka merkitään n-kirjaimena) on esim. sanoissa kenkä, kanki, hanki, mankeli, kaupunki, sanka jne. ja pitkä äng-äänne (joka merkitään g-kirjaimena) esim. sanoissa kuningas, kuningatar, tango, rengas jne.

Puhuessaan äidinkielenään suomea puhuva ihminen ääntää äng-äänteen sisältävät sanat automaattisesti oikein, joten ehkä siksi et ole tullut ajatelleeksi, että vaikkapa nimi Inka sisältää äng-äänteen. Toisaalta oletan, että olet peruskoulun (tai jos olet vanhempaa polvea, niin kansa- ja kenties oppikoulunkin) käynyt, ja siellä äng-äänne on varmasti tullut tutuksi.

Vierailija
29/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomen kielessä on kaksi äng-äännettä, lyhyt ja pitkä. Koska äng-äänteelle ei ole omaa kirjoitusmerkkiä, on äng-äänne kirjoitetussa kielessä joko "n" tai "g", riippuen äänteen pituudesta. Lyhyt äng-äänne (joka merkitään n-kirjaimena) on esim. sanoissa kenkä, kanki, hanki, mankeli, kaupunki, sanka jne. ja pitkä äng-äänne (joka merkitään g-kirjaimena) esim. sanoissa kuningas, kuningatar, tango, rengas jne. Puhuessaan äidinkielenään suomea puhuva ihminen ääntää äng-äänteen sisältävät sanat automaattisesti oikein, joten ehkä siksi et ole tullut ajatelleeksi, että vaikkapa nimi Inka sisältää äng-äänteen. Toisaalta oletan, että olet peruskoulun (tai jos olet vanhempaa polvea, niin kansa- ja kenties oppikoulunkin) käynyt, ja siellä äng-äänne on varmasti tullut tutuksi.

"k" noissa esittämissäsi sanoissa vaan pehmeämmältä kuin "k" yleensä ja siksi on "äng" -äänne...en itse kuule noissa sanoissa mitään G:tä...

Vierailija
30/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomen kielessä on kaksi äng-äännettä, lyhyt ja pitkä. Koska äng-äänteelle ei ole omaa kirjoitusmerkkiä, on äng-äänne kirjoitetussa kielessä joko "n" tai "g", riippuen äänteen pituudesta. Lyhyt äng-äänne (joka merkitään n-kirjaimena) on esim. sanoissa kenkä, kanki, hanki, mankeli, kaupunki, sanka jne. ja pitkä äng-äänne (joka merkitään g-kirjaimena) esim. sanoissa kuningas, kuningatar, tango, rengas jne. Puhuessaan äidinkielenään suomea puhuva ihminen ääntää äng-äänteen sisältävät sanat automaattisesti oikein, joten ehkä siksi et ole tullut ajatelleeksi, että vaikkapa nimi Inka sisältää äng-äänteen. Toisaalta oletan, että olet peruskoulun (tai jos olet vanhempaa polvea, niin kansa- ja kenties oppikoulunkin) käynyt, ja siellä äng-äänne on varmasti tullut tutuksi.

"k" noissa esittämissäsi sanoissa vaan pehmeämmältä kuin "k" yleensä ja siksi on "äng" -äänne...en itse kuule noissa sanoissa mitään G:tä...

kyllä se (hyvin lievältä...) g-äänteeltä kuullostaa...

Vierailija
31/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava nimi. Odotin jo kauhulla jotain Lumia Olivia Mineaa tms trendinimirimpsua...

Vierailija
32/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asian voi ilmaista niinkin, että suomen kielessä on äng-äänne niissä sanoissa, joissa on sanan keskellä peräkkäin kirjainyhdistelmä nk tai ng (ja joissain poikkeuksissa, kuten esim. magneetti, jota ei kirjoiteta mangneetti, vaikka siinä äng-äänne onkin).

Ei niissä nk-sanoissa mitään varsinaista g-äännettä kuulukaan, vaan lyhyt äng-äänne, joka on juuri sellainen pehmeämpi, kuin se, että n ja k lausuttaisiin siten, miten ne yksittäin lausutaan.

Vierailija
33/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inka Matleenaa... Onko sattumaa vai mikä tää juttu on?

Itse nimestä. Minä tykkään. On kaunis. :)

Vierailija
34/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin joku sanoi, se kuulostaa jotenkin maalaiselta ;)

Vierailija
35/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inka lausutaan niinku kirjotetaan, ei siihen tuu geetä. Ap :)

Vierailija
36/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavalta nimeltä kuulostaa. Onnea pienelle tytölle ja vanhemmille :)

Vierailija
37/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pysty lukemaan tätä ketjua.

t. suomen kielen maisteri

Vierailija
38/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pysty lukemaan tätä ketjua.

t. suomen kielen maisteri

sait kuitenkin päteä maisteriudellasi. Onhan sitä siinäkin.

Vierailija
39/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä on kiva lukea, joten niitä saa kertoa lisääki. Ap :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän