Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meiän tyttö sai tänään nimen. Arvostelkaa huvikseen. ;D

Vierailija
28.11.2010 |

Saa myös haukkua!

Inka Matleena

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea noin sanotaan? En ole koskaan kuullut täällä pääkaupunkiseudulla. Mielenkiintoista.

eli lausutaan kuten kenkä - eli keng-kä eikä ken-kä.

Kyllä minä ainakin lausun Ing-Ka, In-Ka kuulostaa hassulta, Inga taas on tosiaan ihan eri nimi sen lausun Ing-Ga.

Inka lausutaan kuten kirjoitetaankin eli IN-KA, mistä ihmeestä te keksitte sen Ing-Kan? Ei Suomen kieleen ilmesty g:tä, jos sitä ei ole kirjoitusasussakaan! Ja Inga lausutaan ihan yhdellä g:llä, ei todellakaan kahdella. Hohhoijaa tätä perussivistyksen tasoa.

ja äng-äänne opetettiin ala-asteella, joko kolmannella tai neljännellä luokalla. Syntyperäisillä suomalaisilla ei yleensä ole siinä vaikeuksia, mutta yhdellä kaverillani oli eli lausui sanan kuningas vahvalla n:llä eikä tuolla äng-äänteellä. Kävi sitten pari vuotta ihan puheopetuksessa siitä. Että näin siis Espoossa vuosina 1983-1985 (aika jolloin oli tuo puheopetus). Inka lausutaan selkeällä äng-äänteellä. Esim, jos lausut sanan intiaani, on n eri kuin sanassa Inka. Se on se äng-äänne. Sama juttu sanassa kenkä. Lausu ensin sana kenties ja perään kenkä, niin huomaat äng-äänteen.

Vierailija
2/39 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lajsutaan ng-äänteella. Aivan kuten Helsinki. Tämä äng-äännehän opetetaan ihan alkuluokilla. Samoin ng lausutaan äng-äänteellä eli kengät: geetä ei lausuta.

Nätti nimi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaarinen nasaali.

Taitaa nämä, jotka eivät osaa äng-äännettä olla Itä-Suomesta...

Vierailija
4/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ei oo mun lemppari,mutta en nää järkeväksi haukkua kenenkää nimeä!

onnea koko perheelle!

Vierailija
5/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea koko perheelle.

-tintti-

Vierailija
6/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ällö hellantelttunen sentään -nimi. Ihana nimi tytölle. Onnea!

Vierailija
7/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tiedä, miten Inka kuuluu lausua. Onko se iNka (vahvalla n-äänteellä) vai enemmänkin ng-äänteellä? Nimim. oon vaan utelias tietämään :)

Vierailija
8/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

herätä tunteita suuntaan eikä toiseen joten varmaan onnistunut nimi.

Vierailija
9/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tiedä, miten Inka kuuluu lausua. Onko se iNka (vahvalla n-äänteellä) vai enemmänkin ng-äänteellä? Nimim. oon vaan utelias tietämään :)

ingka. eli en iNka enkä inga. näin olen kuullut kaikkien muidenkin lausuvan. matleena on kaunis nimi, inka mielestäni ihan ok ja ainakin helppo ja tavallinen.:)

Vierailija
10/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

5. Inka ja Inga on eri nimiä. Lausumiseen vaikuttaa ainaki se, millä murrealueella asuu.

Vierailija
11/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää tuossa nimessä on se, ettei ole niitä yleisimpiä, joita joka päiväkotiryhmään ja luokkaan sitten riittää useammin kappalein.

Helppo lausua ja kirjoittaa.

Vierailija
12/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkaan ei tuu g-kirjaita

Vierailija
13/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin lausun Ing-Ka, In-Ka kuulostaa hassulta, Inga taas on tosiaan ihan eri nimi sen lausun Ing-Ga.

Vierailija
14/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inka on ihan ok nimi. Matleenasta en pidä ollenkaan. On jotenkin maalainen nimi.

Vierailija
15/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omalle antaisi, mutta ihan kiva.

Matleenasta en ole ikinä tykännyt, mutta eihän mun tarvikaan. Ja sitä paitsi aika harvoin sitä toista nimeä missään käytetään.

Vierailija
16/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inka lausutaan kuten kirjoitetaankin eli IN-KA, mistä ihmeestä te keksitte sen Ing-Kan? Ei Suomen kieleen ilmesty g:tä, jos sitä ei ole kirjoitusasussakaan!

Ja Inga lausutaan ihan yhdellä g:llä, ei todellakaan kahdella.

Hohhoijaa tätä perussivistyksen tasoa.

Vierailija
17/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vielä itse opettelisi kirjoittamaan oikein sitä suomea.

Vierailija
18/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inka lausutaan kuten kirjoitetaankin eli IN-KA, mistä ihmeestä te keksitte sen Ing-Kan? Ei Suomen kieleen ilmesty g:tä, jos sitä ei ole kirjoitusasussakaan!

Ja Inga lausutaan ihan yhdellä g:llä, ei todellakaan kahdella.

Hohhoijaa tätä perussivistyksen tasoa.

kyllä siihen tulee äng-äänne. EI kukaan lausu In-ka

Vierailija
19/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en henk.koht. Inka nimestä pidä (siis jotain Inka-kulttuuria tulee mieleen). Se kuuluu sinne Amerikan seudulle, mutta Matleena on kiva.

Vierailija
20/39 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inka lausutaan kuten kirjoitetaankin eli IN-KA, mistä ihmeestä te keksitte sen Ing-Kan? Ei Suomen kieleen ilmesty g:tä, jos sitä ei ole kirjoitusasussakaan! Ja Inga lausutaan ihan yhdellä g:llä, ei todellakaan kahdella. Hohhoijaa tätä perussivistyksen tasoa.

kyllä siihen tulee äng-äänne. EI kukaan lausu In-ka

Inka on Inka ja Inga on Inga.

Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta?

Ei nk puheessa muutu ng:ksi koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi