Ei ole rahaa lapsien joululahjoihin...
Meilla on kolme lasta, pienin ihan vauva joten hanelle nyt ei tarvitsekaan mitaan, mutta noille isommille ei ole varaa ostaa oikein mitaan.
Me ollaan pahassa taloudellisessa ahdingossa, lainat kaatuu paalle ja ma olen viela kotona aitiyslomalla toista, joten kaikki vahatkin rahat menee peruselamiseen.
Kovasti lapset toivovat sita sun tata, vaikea sanoa ettette te saa mitaan toivomaanne. Sukulaisiakaan meilla ei ole jotka ostaisivat lapsille edes yhdaet lahjat!
Isommat lapset ovat 7v ja 10v (poika ja tytto), mita heille voisi hommata minimibudjetilla?
Kommentit (48)
Jos olet Suomessa niin toimii kyllä.
Meillä taas on miehen kanssa se tilanne, että lukuunottamatta seurakunnan puurotarjoilua, olemme makaroni-jauhelihalinjalla joulun.
Velat painavat molempia, eikä ole edes mahdollisuuksia ruokailla kummankaan suvun luona. Lapsia ei luojan kiitos vielä ole, ettei tarvitse nähdä tällaista joulua.
Ahdistaa jo nyt.
Kuusi saadaan lähimetsästä hakemalla, koristeista tai muusta ei varmaan tarvitse edes haaveilla.Onpahan toisemme, eiköhän sillä pääse johonkin asti.
Ei se jauhelihakaan ilmaista ole, eli jos siihen on rahaa, niin on rahaa myös jouluruokiin! Ei välttämättä mihinkään monen kilon kinkkuun, mutta esim. joululaatikoiden raaka-aineet ei paljoa maksa jos itse tekee ja siihen joku pieni kinkkupala kylkeen niin saa ainakin aattona kinkkua.
t. eräs, joka on opiskelija-aikana elänyt makaroni-ketsuppi-linjalla
Jos olet Suomessa niin toimii kyllä.
Leluja ja kirjoja lapsille halvalla, kas kun kukaan muu ei ole maininnut.
Eikö vähävaraisena voisi hankkia lahjoja pitkin vuotta pikkuisen kerrallaan tai säästää vaikka 10e kuussa...
että kerrot lapsille rahatilanteenne. Ei tarvitse surkutella, mutta kerrot vain faktat, että tällä hetkellä teillä on rahat tiukilla, joten mitään ylimääräistä ei voida ostaa. Uskoisin, että ainakin vanhempi jo ymmärtää. (Itse olin kolmisen vuotta vanhempi, kun vanhemmilla oli tosi tiukkaa ja ymmärsin hyvin.) Lapsille tekee hyvää ymmärtää, että joskus on tiukempia aikoja ja silloin täytyy tyytyä siihen mitä on ja silti voi olla ihan mukavaa, vaikka materiaalisesti olisi tiukkaa ja vähälläkin rahalla voi saada jotain kivaa. Itselleni tämä oppi on ollut myöhemmin hyvin tärkeä.
Sopikaa, että etsitte lahjat kirppareilta ja miettikää lasten kanssa mikä sellainen olisi mukavaa, jota saatte tuolla rahalla tai jopa ilmaiseksi. Kannattaa välttää lapsille köyhän ja surkuteltavan olon luomista. Anna lapsille käsitys, että koska olette vastuullisia aikuisia ja hallitsette raha-asiat, te hoidatte perheen tiukemmallakin hetkellä ja siksi huolehditte, että nyt pärjätään sillä rahalla mitä on.
Meillä taas on miehen kanssa se tilanne, että lukuunottamatta seurakunnan puurotarjoilua, olemme makaroni-jauhelihalinjalla joulun.
Velat painavat molempia, eikä ole edes mahdollisuuksia ruokailla kummankaan suvun luona. Lapsia ei luojan kiitos vielä ole, ettei tarvitse nähdä tällaista joulua.
Ahdistaa jo nyt.
Kuusi saadaan lähimetsästä hakemalla, koristeista tai muusta ei varmaan tarvitse edes haaveilla.
Onpahan toisemme, eiköhän sillä pääse johonkin asti.