Kuinka paljon vähennätte kulutusta ensi vuodelle
Seuraavat on jo päätetty omalla kohdalla. Lopetan kampaajalla käynnin, hierojalla käynnin ja kuntosali on irtisanottu. Suunnitelmissa siirtyä Suomessa valmistetuista käyttötavarasta ja ruuasta halvimpaan. Mitään vaatteita tai käyttötavaroita en osta. Suoratoistot irtisanottu. Työmatkoilla lopetan ravintolassa syömisen ja syön eineksiä hotellihuoneessa.
Kommentit (55)
Ruokaostoksia yritän optimoida. En nyt muuten säästele.
Aion luopua autosta ja korjata polkupyöräni kulkuvälineeksi.
Jaa. Miksi minun pitäisi vähentää kulutusta kun koskaan ennenkään ei ole kuulunut tapoihin törsätä tai ostaa vain huvikseen jotakin hetken mielijohteesta.
Ei enää paljon kohteita löydy. Hotellissakaan en enää majaile vaan nukun autossa. Ravintolaruuat ostan ResQ-sovelluksella tai haen ilta-alesta.
En aio vähentää kulutustani, en ennenkään ole ostellut turhaa rojua.
Ostain ainakin tonnilla ilotulitteita.
Mitä ne suoratoistopalvelut ovat? En tiedä kun en ole koskaan salilla käynytkään.
Noi mainitsemasi asiat eivät ole tähänkään asti kuuluneet mun kulutukseen.
Ostan vielä vähemmän vaatteita (tänä vuonna 3 puseroa ja parit kalsarit+rintsikat ja yhdet sukkahousut). En osta harrastuksiin liittyen mitään ensi vuonna.
Lihansyönti menee minimiin (pidän lihasta, etenkin lampaasta ja riistasta).
Juomana enemmän hanavettä. Ei suklaata enää....
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Miksi minun pitäisi vähentää kulutusta kun koskaan ennenkään ei ole kuulunut tapoihin törsätä tai ostaa vain huvikseen jotakin hetken mielijohteesta.
aina voi yrittää vähentää kulutusta, ja säästää enemmän.
Jatkamme tällä linjalla. En vähennä kulutusta vaan käyn normaalisti kampaajalla, kahvilla ja syömässä. En osta mitään turhaa, mutta en pihistelee palveluiden käyttämisessä. Koti maksettu, lapset maailmalla, hyvät tulot.
Tänä vuonna olen käyttänyt rahaa ainoastaan seuraavasti: vakuutus 20 e/kk, bussikortti 60 e/kk neljänä kuukautena, vastike 125 e/kk, ruoka ja hygieniatarvikkeet 200 e/kk. Tästä on vaikea enää vähentää.
Sain palkankorotuksen, mutta suunnitelmissa on ryhtyä säästämään sapattivuotta varten. Aika vähän tosin on tullut muutenkaan kulutettua ylimääräiseen, mutta ulkomailla olen kyllä matkustellut aika paljon ja sinne ne ylimääräiset rahat ovat menneet.
En osta yleensä tarpeetonta, kuten ei kenenkään muunkaan pitäisi.
Työttömyyskorvaus lakkaa toukokuussa, siirrän eloni ulkomaille. Kun ilman tuloja ei voi elää.
Vierailija kirjoitti:
Aion luopua autosta ja korjata polkupyöräni kulkuvälineeksi.
Auto on todellinen rahareikä kaikkine maksuineen. Kirjastosta saa pyöränhuolto-oppaan ja netissä on ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaostoksia yritän optimoida. En nyt muuten säästele.
Ruuassa on helppo säästää. Ostaa kilohintojen perusteella ja aina halvinta. Mitään eroa ei oikeasti ole merkkituotteessa ja halvimmassa. Itse kun tekee ruuan on halpaa. Alkoholi on kallista.
Vierailija kirjoitti:
En osta yleensä tarpeetonta, kuten ei kenenkään muunkaan pitäisi.
Mikä on sinun mielestä tarpeetonta? Ystäväni mielesi on tarpeen ostaa töihin pari vaatekertaa vuodessa. Minä en ole ostanut vaatteita kolmeen vuoteen . Töissä olen saanut pomolta nuhteita, kun käyttänyt asiakastapaamisessa tarpeeksi siistejä vaatteita - sanoin pomolle, että firma voi tarjota soveltuvat vaatteet, jos käyttämäni ei kelpaa. Olen nyt vuoden miettinyt ulkoiluhousujen uusimista, koska vanhat alkavat olla niin rikki, että korjaaminen on jo vaikeaa. En vain millään raski
Tuloni kasvavat tasaisen tappavasti viikottain, niin miksi vähentäisin kulutustani. Lisään sitä, mutta vähemmän kuin tuloni kasvavat.
Ens vuonna pitää talo maalata. Oli tarkoitus teettää jollain firmalla, mutta päädyttiin että otetaan pari viikkoa palkatonta vapaata ja maalataan itse. Säästää merkittävästi.
Lisään kulutusta koska palkka nousi 7%.