Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö sinua koskaan vituta Suomessa asuminen hintatason, palkan tai verotuksen takia?

Vierailija
10.11.2010 |

Minua vitutti varsin paljon, ennen kuin muutin ulkomaille vuonna 2004, mm. seuraavat asiat:

1) Huonot nettopalkat. Suomalaisilla on EU keskiarvon mukaiset bruttopalkat, mutta paljonkin EU:n keskiarvon alle menevät nettopalkat ja samalla huonohko ostovoima kaliiden hintojen takia. Minusta on väärin, että vaikkapa korkeasti koulutettu yliopistossa maisterintutkinnon suorittanut (usein jopa tohtori) saa 3000 euron bruttopalkkaa, josta jää 2000 käteen, josta menee helposti toinen tonni vuokraan + asumiseen (pk-seudulla pääosin vuokraan) ja käteen jää asumispaikasta ja vuokrasta riippuuen usein vain muutama satanen kuussa (korkeintaan tonni) ruokaan harrasteisiin, vapaa-aikaan, lainojen maksuun jne.

2) Korkea hintataso. Ruoka on saatanan kallista, kuten ovat palvelut, vuokrat ja ylipäänsä kaikki muu, paitsi hyvä koulutus ja sosiaalipalvelut. Sitäpaitsi eivät suomalaiset asunnot ole parempilaatuisia, kuten monen uskoma legenda väittää.

3) Verotus on huippukorkealla tasolla globaalisti

4) Lyhyt kesä verrattuna etelän maihin ja kaupan päälle usein viimainen kylmä talvi.

Tottakai joku voi ajatella, että "mitä vittua siinä valitat, Suomi on maailman paras maa koulutuksen ja sosiaaliturvan suhteen", mutta itse en vertaile maita muuten kuin sen suhteen, miten omassa elämässäni menee. Voitte toki väittää itsekkääksi, mutta evvk.

Suomessa asuessani minulla oli 65m2 vuokrakämppä saunalla Helsingissä. Kiva kämppä, mutta uskomaton 900 euron vuokra. Työnantajani mukaan minulla oli "aivan valtava 3200 euron kuukausipalkka" (johtavassa tehtävässä yksityisellä firmalla 15 vuoden työkokemuksella ja kolmella yliopistotutkinnolla). Yritin elättää kolmihenkistä perhettä omalla palkallani, mutta velkaannuin parissa vuodessa useita tuhansia.

Nyt tienaan nettona paljon enemmän kuin Suomessa bruttona, asun 200 neliön kämpässä suurkaupungin keskusta-alueella, olen velaton ja säästän paljon rahaa joka kuukausi, syön ulkona joka toinen päivä, ostelen vaatteita ja muuta tavaraa kun haluan ja ruokaa on jääkaappi pullolaan. Teen 5-6 ulkomaanmatkaa vuodessa. Sääolosuhteetkin hellivät.

En tiedä teistä, mutta minusta tuollainen on ihan ansaittua jokaiselle meistä, jotka ovat opiskelleet keskiasteen jälkeen 6-10 vuotta (itse 10 vuotta), tyskennelleet monessa eri työpaikassa ja ovat omalla alallaan arvostettuja työnsä suhteen. Hieman minua surettaa, että Suomessa työntekijää ei arvosteta samalla tavalla, palkat ovat alhaisemmat ja menot kovemmat. Miksi suomalaisten pitäisi siihen tyytyä? Isoisien sotaponnistelujen takia? Vitut, sanon minä.

Mitä mieltä olette muut?

Kommentit (211)

Vierailija
141/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vituttaa! Rankasti! :( 

Vierailija
142/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vituttaa, että tavallinen palkansaaja ei pysty tekemään minkäänlaista verosuunnittelua tai -kikkailua, kuten yritykset. Ainoa on keino pimeät duunit, ja nykyään pankkiin et voi viedä yhtään käteistä ilman jumalatonta ristikuulustelua. Toisaalta olen saanut verottajalta selvityspyynnön siitä, kuinka voin elättää perheeni niin pienillä tuloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa on yhtä kallista kuin täälläkin mutta pienemmät palkat.

Vierailija
144/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten ostovoima on muistaakseni romanialaisten tasolla - kehitysmaan! 

Kun muissa maissa palveluiden (ravintola, pesula, kampaamo, kauneushoitola, hieroja jne jne) käyttö on ihan viikoittaista ja kuuluu jokaisen perusperheen normaaliin elämään kun meillä puhutaan 1-2x vuodessa tapahtuvista käynneistä! Tai sitten työnantaja maksaa jonkun hierontakerran henkihieveriin uuvutetulle työntekijälle.

Tilastot eivät tue väitettäsi ostovoiman heikkoudesta, mutta toisaalta PPS laskutapaa on arvosteltu. Suomi siis EU:n tilastoissa noin puolivälissä ostovoimassa ja verotus on kireää lähinnä suurtuloisilla. 

Mitä tulee palveluihin, tässä olet asian ytimessä. Yksinkertaisesti sosiaalidemokraatit ovat ajaneet maan tilanteeseen, jossa palvelusektorin on lähes mahdotonta toimia järkevällä hintatasolla. Toisaalta vastaavan elintason maissa, joissa palvelunostokulttuuria on, nämä työt tehdään pääasiassa maahanmuuttajien toimesta hyvin matalilla palkoilla. On jännä nähdä, mihin suuntaan Briteissä mennään, jos maahanmuuttoa aletaan oikeasti rajoittaa. Voi olla, että palveluiden hinta räjähtää käsiin, jos paikalliset alkavat toisilleen palveluita tuottaa.

Vierailija
145/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkia kiinnosta jatkuvasti tinkiä omasta elintasostaan yhteiskunnan tulontasauksen vuoksi. Suomesta muuttaa koko ajan uraihmisiä ulkomaille töihin paremman elintason ja kevyemmän verotuksen perässä. Surullista mutta totta.

Vierailija
146/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kunta-alalla töissä, joten tällä hetkellä ottaa päähän suora palkanalennus kikyn myötä. Eli samalla palkalla saa nyt tehdä enemmän tunteja, kiitos Sipilän. Muuten tulemme hyvin toimeen, kiitos mieheni hyvän palkan. Välillä kyllä tulen ajatelleeksi sitä, kuinka paljon enemmän hänelläkin jäisi palkasta käteen, jos asuisimme jossain muualla kuin 48:n veroprosentin Suomessa. Kesän lyhyys harmittaa myös, mutta kouluikäisten lasten takia taidamme kuitenkin pysytellä täällä. Eläkeläisinä sitten Espanjaan. :D

Vierailija
147/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olenkin itse dippa-inssi, niin olen ehdottomasti sitä mieltä että koulutus ei voi olla mikään palkka-automaatti. Lähes minkä tahansa tutkinnon voi suorittaa jos on tarpeeksi ahkera opettelemaan asioita ulkoa (myös suurimman osan DI-tutkinnoista). Se ei tee kenestäkään arvokasta työntekijää.

Palkan pitäisi määräytyä pelkästään sen mukaan kuinka arvokas työntekijä on yritykselle ja kuinka vaikeaa on löytää vastaavaa osaajaa tilalle.

Vierailija
148/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kaltaisten ihmisten takia juuri Suomi on niin huonossa jamassa, kuin se on.

Vierailija
149/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, joka päivä.

Vierailija
150/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme vakavasti harkinneet omaisuuden myymistä ja kiinteistön hankkimista Virosta. Nykyisen asunnon myyntivoitolla asuisimme siellä 20-30 vuotta oikein hyvin. Siinä voisi jotain keikkaa heittää virolaisella verokortilla. Sähköisen kansalaisuuden jo haimme.

Jos työolosuhteet tästä vielä heikkenee ja palkat laskee niin silloin tulee meidän vuoro lähteä. Täytyy vain osata tehdä se pikkasen ennen muita jotta saa asunnon myytyä.

Vierailija
151/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille muutettaessa olisi edessä kieliongelma. Suurin osa valtioista on sellaisia, että niissä puhuttua kieltä ei ymmärrä. Jos kielitaito rajautuu koulussa opetettuihin englantiin ja (puutteellisesti opittuun) pakkoruotsiin, mahdollisia kohdemaita ei ole kovinkaan paljoa, eikä moniin niistä ole helppoa päästä muuttamaan (esim. Australia ja Uusi Seelanti ovat hyvin tiukkoja maahanmuuttopolitiikassaan). 

Siis voi olla helpompaa vaan kärsiä Suomen kalliit verot ja kustannukset, ja muut alkuperäisen kirjoittajan mainitsemat asiat.

152/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei xD ompa paska keskustelu, puolet viesteistä on AP (joka voisit muuten opetella kirjoittamaan parempia provoja koska a) kukaan ei usko että tekstisi on kirjoittanut nelikymppinen, joka väität olevasi b) 3200 ei ole korkeakoulutetulle, johtavassa asemassa olevalle iso brutto)

Ap tässä vuosien jälkeen. Luitkohan viestini oikein vai heitätkö lonkalta sarkastista paskaa? Alkaa väsyttää nämä provoiksi väittämiset, kirjoittipa ihminen mitä tahansa. Silloin kun lähdin reilut 10 vuotta sitten Suomesta projektipäällikön hommista niin tuo oli sekä minun että muiden projektipäälliköiden bruttopalkka yksityisessä firmassa, joka tuohon aikaan vieläpä halusi laskea tuota palkkaa! Ihan normipalkka se silloin oli niissä hommissa (jotkut seniorimmat saivat ehkä 3500-3700). Täällä ulkomailla ollaan edelleen, nettopalkka on tuplaantunut ja elinkustannukset laskeneet reippaasti. En jaksa valittaa.

Tietenkin tykkään käydä Suomessa tapaamassa tuttuja ja muutenkin mökkeilemässä. Ei minulla ole mitään muuta Suomea vastaan kuin se, että työnteosta ei palkita. Ei mielestäni ole mitään mieltä, että pärjätäksesi ja saadaksesi jopa jotain säästöön pitää tienata todella hyvin ja asua sinkkuna jossain Mikkelissä tai pitää olla puoliso, joka tienaa saman verran, jos aikoo asua pk-seudulla.

Vierailija
153/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on suhteellista ja riippuu omista syntymälähtökohdista.

Jos olet vähän koulutettu duunari tai työtön, niin Suomi on tosi hyvä paikka asua.

Jos taas olet koulutettu asiantuntija- tai johtotason hommissa, niin jossain muualla kuin Suomessa saat paljon paremman elintason.

Toisaalta: Suomessa on köyhän perheen lapsella mahdollisuus maksuttomaan koulutukseen, jos vain intoa riittää, ja sitä kautta sosiaaliseen nousuun. Muualla vanhempien asema sanelee lasten tulevaisuuden paljon vahvemmin kuin Suomessa.

Ymmärrän ap:n pointin, verotus ja huono ostovoima vituttaa Suomessa, ilmaston lisäksi. Sitten taas pitää muistaa, että täällä on toistaiseksi melko turvallista. Varakkaiden ei tarvitse eristäytyä vartioitujen muurien taakse ja eri yhteiskuntaluokista olevat lapset istuvat samassa koululuokassa (no ei aina Helsingissä kylläkään).

154/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok lähteä paremman elämän perässä pois maasta, mutta miksi siitä pitää täällä vielä kailottaa jälkikäteen? Miksi päätöstä pitää perustella jollain Suomalaisella keskustelufoorumilla? Eikö asiat olekkaan ihan niin hyvin kuin ajattelit niiden olevan poismuuton jälkeen?

Naapurin nuori nainen muutti ovet paukkuen Espanjaan paremman elämän perässä. Kesti kaksi vuotta ja tyttö tuli nöyränä takaisin Suomeen. Rahat olivat kuulemma loppuneet.

Jos lähtee Suomesta niin kannattaa olla ura aika hyvin pedattuna uudessa kotimaassa. Työttömänä oleminen esim. Espanjassa ei ole ihan niin mukavaa kuin Suomessa.  Siellä työttömien päätä ei silitellä ja maksella vuokria ja elämistä vaan jos rahaa ei ala löytymään niin kadulle joudut.

Monelle saattaa tulla yllätyksenä se, että pitäisi osata itse säästää sairauksien ja työttömyyden varalle rahaa sijoituksiin tai eläkekassaan tai vaihtoehtoisesti maksaa vakuutusta.

Ap tässä. En lähtenyt itse ovet paukkuen vaan työtarjouksen perässä. Sittemmin siirryin uuteen työpaikkaan kun tuli uusi mahdollisuus. Vakuutukset on kunnossa ja terveydenhuolto pelaa yksityisissä sairaaloissa. Eihän sitä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta toistaiseksi näin 13 vuoden jälkeen ei vielä kaduta.  Ilman muuta kohdemaan asioista pitää ottaa selvää etukäteen, jottei tule ikäviä yllätyksiä juurikin byrokratian taholta.

Vierailija
155/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollenkaan. Sen sijaan ketuttaa eräs rahareikä, johon verorahat uppoavat. Mutta sitä ei saa ääneen sanoa

156/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

dippa-inssi86 kirjoitti:

Vaikka olenkin itse dippa-inssi, niin olen ehdottomasti sitä mieltä että koulutus ei voi olla mikään palkka-automaatti. Lähes minkä tahansa tutkinnon voi suorittaa jos on tarpeeksi ahkera opettelemaan asioita ulkoa (myös suurimman osan DI-tutkinnoista). Se ei tee kenestäkään arvokasta työntekijää.

Palkan pitäisi määräytyä pelkästään sen mukaan kuinka arvokas työntekijä on yritykselle ja kuinka vaikeaa on löytää vastaavaa osaajaa tilalle.

Hyvä kommentti. Varsinkin näinä vaikeina talousaikoina tulos on se, mikä ratkaisee varsinkin yksityisellä sektorilla. Itse olen perustanut "kansainvälisen urani" erityisosaamiseen, jota on harvalla työsektorillamme. Nykyisen työnantajani n. 100 hengen firmasta lisäkseni 1-2 ihmistä osaa tehdä samaa hommaa. Tilanne on kannaltani erinomainen, koska myös kilpailevilla firmoilla on puute samasta erityisosaamisesta. Saan jatkuvasti työtarjouksia muualtakin, joskaan en Suomesta, jossa alan firmoja on about 2.

Ap

157/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on suhteellista ja riippuu omista syntymälähtökohdista.

Jos olet vähän koulutettu duunari tai työtön, niin Suomi on tosi hyvä paikka asua.

Jos taas olet koulutettu asiantuntija- tai johtotason hommissa, niin jossain muualla kuin Suomessa saat paljon paremman elintason.

Toisaalta: Suomessa on köyhän perheen lapsella mahdollisuus maksuttomaan koulutukseen, jos vain intoa riittää, ja sitä kautta sosiaaliseen nousuun. Muualla vanhempien asema sanelee lasten tulevaisuuden paljon vahvemmin kuin Suomessa.

Ymmärrän ap:n pointin, verotus ja huono ostovoima vituttaa Suomessa, ilmaston lisäksi. Sitten taas pitää muistaa, että täällä on toistaiseksi melko turvallista. Varakkaiden ei tarvitse eristäytyä vartioitujen muurien taakse ja eri yhteiskuntaluokista olevat lapset istuvat samassa koululuokassa (no ei aina Helsingissä kylläkään).

Loistava kirjoitus ja olen täysin samaa mieltä plussista ja miinuksista.  Myöhemmin kuvioihin tullut ulkomaalainen puoliso tekee asian vieläpä monimutkaisemmaksi sen suhteen, että missä jatkossa asutaan. Enää ei voi päättää muutavansa takaisin Suomeen tuosta vaan, ellei sitten eroa tule eteen ;)

Ap

158/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaille muutettaessa olisi edessä kieliongelma. Suurin osa valtioista on sellaisia, että niissä puhuttua kieltä ei ymmärrä. Jos kielitaito rajautuu koulussa opetettuihin englantiin ja (puutteellisesti opittuun) pakkoruotsiin, mahdollisia kohdemaita ei ole kovinkaan paljoa, eikä moniin niistä ole helppoa päästä muuttamaan (esim. Australia ja Uusi Seelanti ovat hyvin tiukkoja maahanmuuttopolitiikassaan). 

Siis voi olla helpompaa vaan kärsiä Suomen kalliit verot ja kustannukset, ja muut alkuperäisen kirjoittajan mainitsemat asiat.

Tottakai kohdemaan kielen perusteet kannattaa ottaa haltuun, jos aikoo siellä kauemmin oleskella. Keskivertoenglannilla kyllä pärjää sen lisäksi sangen monessa maassa. Kansainvälisissä tehtävissä englanti on usein työkielenä ajoitpa sitten rekkaa, opetat yliopistossa, olet kansainvälisessä firmassa töissä. Espanjankielentaito avaa myös lisää portteja ympäri maailman. ei niitä kieliä tarvitse alussa mitenkään erinomaisesti osata.

Ap

Vierailija
159/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaksi kolmannesta uusista työsuhteista on Tilastokeskuksen mukaan osa-aikaisia, määräaikaisia, keikkaluonteisia tai vuokratyösuhteita."

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/suomen-y-sukupolvi-jai-tyhjan-paalle-pe…

Katselin taannoin dokumenttia, jossa esiteltiin keskivertoelämää eri maissa. Jakson aiheena oli keskivertoelämä Saksassa. Brittipariskunta muutti siinä kokeeksi maahan ja eli mahdollisimman keskivertoista elämää. Mies oli oppisopimuskoulutuksella Faber-Castell-kynätehtaassa ja sai palkkaa 2700 euroa kuussa. Vertailun vuoksi, sain itse vastaavaa palkkaa vasta  yliopistosta valmistumisen jälkeen (tietotekniikan DI). Saksassa ruoka ja verotus ovat lisäksi alhaisemmat.

Vierailija
160/211 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

dippa-inssi86 kirjoitti:

Toisaalta suomalainen insinööri on eurooppalaisittain halpatyövoimaa. Halvempaa insinöörityövoimaa saa vain jostain Puolasta, Romaniasta ja muista entisistä itäblokin maista. Tällä on toki sekin puoli, että Nokian kautta menetetyille työpaikkojen tilalle on saatu luotua uusia työpaikkoja, kun ulkomaiset firmat ovat hoksanneet, että täällähän on huippuosaavaa työvoimaa, joka tekee töitä melkein ilmaiseksi.