Eikö sinua koskaan vituta Suomessa asuminen hintatason, palkan tai verotuksen takia?
Minua vitutti varsin paljon, ennen kuin muutin ulkomaille vuonna 2004, mm. seuraavat asiat:
1) Huonot nettopalkat. Suomalaisilla on EU keskiarvon mukaiset bruttopalkat, mutta paljonkin EU:n keskiarvon alle menevät nettopalkat ja samalla huonohko ostovoima kaliiden hintojen takia. Minusta on väärin, että vaikkapa korkeasti koulutettu yliopistossa maisterintutkinnon suorittanut (usein jopa tohtori) saa 3000 euron bruttopalkkaa, josta jää 2000 käteen, josta menee helposti toinen tonni vuokraan + asumiseen (pk-seudulla pääosin vuokraan) ja käteen jää asumispaikasta ja vuokrasta riippuuen usein vain muutama satanen kuussa (korkeintaan tonni) ruokaan harrasteisiin, vapaa-aikaan, lainojen maksuun jne.
2) Korkea hintataso. Ruoka on saatanan kallista, kuten ovat palvelut, vuokrat ja ylipäänsä kaikki muu, paitsi hyvä koulutus ja sosiaalipalvelut. Sitäpaitsi eivät suomalaiset asunnot ole parempilaatuisia, kuten monen uskoma legenda väittää.
3) Verotus on huippukorkealla tasolla globaalisti
4) Lyhyt kesä verrattuna etelän maihin ja kaupan päälle usein viimainen kylmä talvi.
Tottakai joku voi ajatella, että "mitä vittua siinä valitat, Suomi on maailman paras maa koulutuksen ja sosiaaliturvan suhteen", mutta itse en vertaile maita muuten kuin sen suhteen, miten omassa elämässäni menee. Voitte toki väittää itsekkääksi, mutta evvk.
Suomessa asuessani minulla oli 65m2 vuokrakämppä saunalla Helsingissä. Kiva kämppä, mutta uskomaton 900 euron vuokra. Työnantajani mukaan minulla oli "aivan valtava 3200 euron kuukausipalkka" (johtavassa tehtävässä yksityisellä firmalla 15 vuoden työkokemuksella ja kolmella yliopistotutkinnolla). Yritin elättää kolmihenkistä perhettä omalla palkallani, mutta velkaannuin parissa vuodessa useita tuhansia.
Nyt tienaan nettona paljon enemmän kuin Suomessa bruttona, asun 200 neliön kämpässä suurkaupungin keskusta-alueella, olen velaton ja säästän paljon rahaa joka kuukausi, syön ulkona joka toinen päivä, ostelen vaatteita ja muuta tavaraa kun haluan ja ruokaa on jääkaappi pullolaan. Teen 5-6 ulkomaanmatkaa vuodessa. Sääolosuhteetkin hellivät.
En tiedä teistä, mutta minusta tuollainen on ihan ansaittua jokaiselle meistä, jotka ovat opiskelleet keskiasteen jälkeen 6-10 vuotta (itse 10 vuotta), tyskennelleet monessa eri työpaikassa ja ovat omalla alallaan arvostettuja työnsä suhteen. Hieman minua surettaa, että Suomessa työntekijää ei arvosteta samalla tavalla, palkat ovat alhaisemmat ja menot kovemmat. Miksi suomalaisten pitäisi siihen tyytyä? Isoisien sotaponnistelujen takia? Vitut, sanon minä.
Mitä mieltä olette muut?
Kommentit (211)
Suomi nyt sattumalta on monella mittarilla mitattuna hyvissä asioissa maailman parhaassa kymmenikössä.
Minusta on todella hyvä, että täällä on sosiaaliturvaa, jota katetaan jus niistä veroista.
Tosin veroja pitäisi korottaa tai työaikaa vähentää, jotta kaikki saisivat
kunnollisen toimeentulon.
Ja perintö- ja lahjaveron voisi poistaa kokonaan.
Elämisen tukiin ei pitäisi ottaa vähentävänä mukaan omaisuutta, vain omaisuuden tuotot. Tällöin ihmiset säästäisivät kiinteitöjä ja saisivat niistä ehkä sitten vuoktatuloja vanhuuteensa, mikä olisi kannattavaa kaikille osapuolille. (Nyt omaisuudesta hankkiudutaan eroon.)
Ei oikein ymmärrä tämä Suomen olojen haukkumista ja kiroilua. Saa kai täältä poiskin lähteä. Ja mikä pakko se on siellä Helsingissä asua, muualla Suomessa on paljon halvemmat asumiskustannukset eikä se palkka niin paljon huonompi ole. Eihän Helsinki ole edes mikään suurkaupunki, muuten kuin asumiskustannuksiltaan. Noita reilun puolen miljoonan kaupunkeja on maailmassa pilvin pimein. Ja helppohan Suomesta on lähteä jos ei maistu, 18.3 esim. Malagan yksisuuntainen lento maksaa 99,00€, senkun varaa ja lähtee pois, kai ainakin kaikki työssä käyvät sen satasen pystyvät säästämään. Ja uskooko joku vielä tänään että tuota byrokratiaa ja poliitikkojen kusetusta on jossain vähemmän kuin meillä??
Kyllä harmittaa, ap. Suomessa asuminen todella harmittaa usein. Eniten minua harmittaa kaikki se epärehellisyys ja salailu, joka on korkeiden hintojen ja verotuksen takana.
Se epärehellisyys on sitä, että Suomessa annetaan kansan uskoa korostamalla aina hyvinvointipalveluja, jotka maksettu veroilla, että verotus tosiaan jkäytettään hyvinvointiin, lähes kaikkien suosikkiin. Pelkästään tämän hyvinvoinnin vuoksi Suomessa on sitten kuulemma korkea verotus. Se ei pidä paikkaansa kuitenkaan,. sillä yritystukiin menee 8 mrd/vuosi, maatalouteen 2 mrd/vuosi, aluetukiin joku miljardi ja säätiöt ovat verovapaita. Tämä kaikki maksaa kokonaisuudessaan yli 10mrd €/vuosi. Siitä ei pidetä kuitenkaan missään meteliä mediassa, vaan virallinenn totuus Suomessa on, että veroista maksetaan vain hyvinvointia. Tämä hyvinvoinnin korostaminen on kiistatta se asia, jota media aina korostaa, kun puhutaan verojen käytöstä.
Tämä koko kuvion paljastumattomuus harmittaa minua eniten Suomessa, sillä se on kaikkien poliittisten puolueiden, Sak:n, elinkeinoelämän, mtk:n ja koko median yhdessä sopima järjestely, jossa kaikki hyötyvät. Siksipä sen ollessa kaikkien osapuolten hyväksymä ja kaikkia hyödyttävä, se ei tule koskaan muuttumaan ja selkeästi valkenemaan suomalaisille, vaan suomalaisia voidaan vedättää maailman loppuun saakka sen suhteen, mihin heidän verovarojensa väitetään menevän ja miksi kaikki on niin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Hieman minua surettaa, että Suomessa työntekijää ei arvosteta samalla tavalla, palkat ovat alhaisemmat ja menot kovemmat.
Yritykset ei päätä verotuksesta, valtio / poliitikot päättää. Tämä on se syypää alhaisiin palkkoihin.
Jos valtio riistää joka välissä, ei yksinkertaisesti voida maksaa kovinkaan isoja palkkoja.
Onhan se mahtavaa mennä Lidl:iin keski-euroopassa ja nähdä 100% sama tuote suomenkielisellä pakkaustekstillä ja maksaa siitä, jopa alle puolet Suomen hinnasta.
Suomessa joku kusettaa, eikä ihmiset edes ymmärrä sitä. Uskotaan vain poliitikkojen hyvinvointi valtio tuubaa.
Suomessa ihmisille toistetaan ja on läpi vuosikymmenet toistettu, kuinka loistava paikka Suomi on hyvinvoinnin suhteen. Sen vuoksi suomalaiset uskovat. Se on puhdasta manipulaatiota. Sille ei ole minkäänlaista vastavoimaa Suomessa esim. mediassa.
Suomalaisilla ei yksinkertaisesti ole median kaltaisia auktoriteetteja, jotka antaisivat tukea sille omalle ajattelulle, että kaikki ei olekaan niin hyvin. Moni luovuttaa "toisinajattelun" suhteen, koska johtopäätös on, että jos sille ei löydy tukea kaikkien auktoriteettitahojen ollessa yksimielisiä Suomen loistokkuudesta, niin kaipa se asia sitten on niin sitten.
Mietin, että kuinka kauheata onkaan ollut elämä Neuvostoliitossa niille, jotka ovat tajunneet koko huijauskuvion, mutta samanaikaisesti kuitenkin 99% kansasta on uskonut elävänsä onnelassa.
Minua ei Suomessa harmita verotus, monessa muussakin maassa se on korkea. Asunnotkaan ei ole niiin kalliita. Palkat kylläkin huonoja. Eniten minua ottaa päähän huono terveydenhoito.
-saksassa asunut
Joskus, mutta en kestäisi asua yhtään kuumemmissa olosuhteissa. Ja missä tahansa on kuumempaa kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman minua surettaa, että Suomessa työntekijää ei arvosteta samalla tavalla, palkat ovat alhaisemmat ja menot kovemmat.
Yritykset ei päätä verotuksesta, valtio / poliitikot päättää. Tämä on se syypää alhaisiin palkkoihin.
Jos valtio riistää joka välissä, ei yksinkertaisesti voida maksaa kovinkaan isoja palkkoja.
Onhan se mahtavaa mennä Lidl:iin keski-euroopassa ja nähdä 100% sama tuote suomenkielisellä pakkaustekstillä ja maksaa siitä, jopa alle puolet Suomen hinnasta.
Suomessa joku kusettaa, eikä ihmiset edes ymmärrä sitä. Uskotaan vain poliitikkojen hyvinvointi valtio tuubaa.
Suomessa ihmisille toistetaan ja on läpi vuosikymmenet toistettu, kuinka loistava paikka Suomi on hyvinvoinnin suhteen. Sen vuoksi suomalaiset uskovat. Se on puhdasta manipulaatiota. Sille ei ole minkäänlaista vastavoimaa Suomessa esim. mediassa.
Suomalaisilla ei yksinkertaisesti ole median kaltaisia auktoriteetteja, jotka antaisivat tukea sille omalle ajattelulle, että kaikki ei olekaan niin hyvin. Moni luovuttaa "toisinajattelun" suhteen, koska johtopäätös on, että jos sille ei löydy tukea kaikkien auktoriteettitahojen ollessa yksimielisiä Suomen loistokkuudesta, niin kaipa se asia sitten on niin sitten.
Mietin, että kuinka kauheata onkaan ollut elämä Neuvostoliitossa niille, jotka ovat tajunneet koko huijauskuvion, mutta samanaikaisesti kuitenkin 99% kansasta on uskonut elävänsä onnelassa.
Jos ulkosuomalaisena varovasti yritin vakuutella, että monessa Euroopan maassa (ainakin siellä missä asuin) asiat ovat paremmin, sain osakseni halveksuntaa. "Pysyköön siellä ulkomailla sitten jos noin Suomea tarttee mollata". Enää en sano mitään. Kuuntelen sukulaisten Suomi-ylistystä, joka kummasti alkaa aina kun minä olen paikalla. Pidän suuni kiinni ja nyökyttelen.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse mennä kuin toiseen EU-maahan niin siellä lasten sydänleikkauksetkin maksetaan itse ellei ole kallista vakuusta, mitä taas vähävaraisella ei useinkaan ole. Sitten pitää ottaa pankista kymmenien tuhansien eurojen laina ja sitä sittten maksetaan vaikka lapsi kuolisikin.
Kerropa nyt, että missä EU-maassa muka näin on, kun tunnut kerran tietävän?
Tiesittekö, että Saksassa 3 kk terveysvakuutus maksaa 10 euroa, ja sillä saa kaiken hammashoidosta alkaen? Suomessa maksat 3xterv.keskusmaksun, hammashoidon erikseen, ja poliklinikka- ja sairaalamaksut erikseen, useita satoja euroja vaikka joka kuukausi. Ja kaikki menee heti ulosottoon, edes muistutuslaskua ei lähetetä, kuten yrityksistä!
Tuo 10 euron maksu on poistunut Saksassa jo muutama vuosi sitten. Eli mitään ei tartte maksaa kun menee lääkäriin (ja sinne erikoislääkärillekin pääsee nopeasti). Hammaslääkärissä normipaikat ovat ilmaisia, jos laadukkkaampaa keramiikkaa haluaa, maksaa se jotain. Sairaalassaolosta en koskaan ole 50 euroa enempää ole maksanut, vaikka pari viikkoakin olen kerralla joutunut olemaan. Sanomattakiin selvää, ettei mistään leikkauksia mene maksua. Kuuluvat vakuutuksen piiriin. MUTTA itse vakuutus on asia erikseen ja menee joka kuukausi suoraan palkasta ja sen suuruus riippuu tuloista. Lapsiperheille suhteellisen edullinen koska koko perhe voi olla vakuutettuna yhden nimissä. Voi verrata Suomen suoraan veroissa meneviin maksuihin. Mutta sillä saa todellakin enemmän kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Saksan terveydenhuolto päihittää Suomen mennen tullen.
Ymmärrät varmaan itsekin, että jos näin olisi, niin Saksan systeemi olisi ajat sitten kopioitu Suomeen - ja ties minne. Kaikissa systeemeissä on hyvät ja huonot puolensa. Ylipäätänsä eri maita on äärimmäisen vaikea verrata keskenään, koska muuttujia yhteiskunnissa on samanaikaisesti niin tavattoman paljon.
Ymmärrät varmaan, että Suomen terv.huolto perustuu halpuuteen. Saksan systeemi olisi Suomelle liian kallis. Mutta suomalaisille parempi. Ero on huikea ja sen tietää jokainen Saksassa asunut.
Ei kyllä näin työttömänä, kun niillä veroilla maksetaan asumiseni ja lääkkeeni ym.
Niin toteutunut, mutta kyllähän se niin on että niihin huonoihinkin asioihin tottuu.
Ei. Syitä on monia tykkään talvesta ja täällä meidän korkeuksilla onneksi vielä on talvi. Verotus ei haittaa perheessä yksi ihminen sairastaa 1-tyypin diabetesta. Kiitos Suomen terveyden huolto insuliinit olis sika kalliita ostaa itse samoin verensokeri mittarin liuskat /sensorit ym..
Mitä maksais yliopisto jossa vanhin lapseni opiskelee, mitä ammattikorkea jossa on toinen lapsi, entä lukio jossa kolmas. Kaksi nuorinta saa ilmaisen kouluruoan peruskoulussa jne...
Me ei todella olla rikkaita yhteiset vuosi tulot n. 55000 silti on ollu varaa omaan asuntoon jne... Mutta jos nuo koulut lääkkeet ym... Maksais enemmän niin tuskin asuittais omassa kämpässä.
T. Iloinen veronmaksaja
Otsikossa mainittujen asioiden takia ei vituta. Työttömyyden takia kyllä. En nyt kuitenkaan yli viisikymppisenä enää ole oikein halukas muuttamaan ulkomaille töihin, kun kaikki sosiaaliset kuviot ym. rakennettu tänne.
Verot on hieno asia, niitä maksan mielelläni ja maksaisin mieluusti enemmänkin. Olisi vain mistä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Syitä on monia tykkään talvesta ja täällä meidän korkeuksilla onneksi vielä on talvi. Verotus ei haittaa perheessä yksi ihminen sairastaa 1-tyypin diabetesta. Kiitos Suomen terveyden huolto insuliinit olis sika kalliita ostaa itse samoin verensokeri mittarin liuskat /sensorit ym..
Mitä maksais yliopisto jossa vanhin lapseni opiskelee, mitä ammattikorkea jossa on toinen lapsi, entä lukio jossa kolmas. Kaksi nuorinta saa ilmaisen kouluruoan peruskoulussa jne...
Me ei todella olla rikkaita yhteiset vuosi tulot n. 55000 silti on ollu varaa omaan asuntoon jne... Mutta jos nuo koulut lääkkeet ym... Maksais enemmän niin tuskin asuittais omassa kämpässä.
T. Iloinen veronmaksaja
Mistä oletus, että nuo lääkkeet ja koulut pitäisi muualla itse maksaa? Ei kai tässä nyt vain usaan verrata?
Kyllä se Suomi vaan on maailman paras maa, miten on puolueettomissa tutkimuksissa todettu.
Ei vi.... just maksoin ambulanssi laskun 25€. Tytär jouduttiin kuljettamaan ambulanssilla kolarista Rovaniemelle. Puolessavälissä matkaa vaihdettiin vielä jossain korvessa ambulanssia. Rovaniemen lanssi tuli vastaan ettei yksi potilas varaa Kolarin lanssi koko päiväksi.
Ja tuo Lapin kierros pillit päällä kokoajan laadukasta hoitoa saaden 25€.
Todella avaus taas silmiä miksi niitä veroja maksetaan ja miten jokainen meistä voi yhtäkkiä olla saama eikä maksu puolella.
Ihan ymmärrettävä näkökanta, mutta olen sitä mieltä että kaksoiskansalaisuus pitäisi kieltää lailla.
Suomaalainen ostaaa halpista. Uteliiias alkuasukas tuliisi taas löytää ja antaaa örveltää vapaudessa vaeltaaa.
Herraisä! Kyllä olen moneen kertaan onnitellut itseäni siitä, että lapsi kävi saksalaisen koulun. Jos Suomessa homma kusee, niin englannin- ja saksantaidolla alkaa olla jo aika hyviä vaihtoehtoja, minne asettuu.
Ja aika hävytöntä maksaa DI:lle tuollaista alkupalkkaa! Toivottavasti se edes nousee rivakkaan tahtiin, mutta törkeää työnantajan taholta joka tapauksessa. Tuntuu ihan härskiltä hyväksikäytöltä.
Noi kynät on kyllä hyviä ja kalliita. Saksalaiset osaa ja siksi heillä on vielä näitä teollisuustyöpaikkoja.