Eikö sinua koskaan vituta Suomessa asuminen hintatason, palkan tai verotuksen takia?
Minua vitutti varsin paljon, ennen kuin muutin ulkomaille vuonna 2004, mm. seuraavat asiat:
1) Huonot nettopalkat. Suomalaisilla on EU keskiarvon mukaiset bruttopalkat, mutta paljonkin EU:n keskiarvon alle menevät nettopalkat ja samalla huonohko ostovoima kaliiden hintojen takia. Minusta on väärin, että vaikkapa korkeasti koulutettu yliopistossa maisterintutkinnon suorittanut (usein jopa tohtori) saa 3000 euron bruttopalkkaa, josta jää 2000 käteen, josta menee helposti toinen tonni vuokraan + asumiseen (pk-seudulla pääosin vuokraan) ja käteen jää asumispaikasta ja vuokrasta riippuuen usein vain muutama satanen kuussa (korkeintaan tonni) ruokaan harrasteisiin, vapaa-aikaan, lainojen maksuun jne.
2) Korkea hintataso. Ruoka on saatanan kallista, kuten ovat palvelut, vuokrat ja ylipäänsä kaikki muu, paitsi hyvä koulutus ja sosiaalipalvelut. Sitäpaitsi eivät suomalaiset asunnot ole parempilaatuisia, kuten monen uskoma legenda väittää.
3) Verotus on huippukorkealla tasolla globaalisti
4) Lyhyt kesä verrattuna etelän maihin ja kaupan päälle usein viimainen kylmä talvi.
Tottakai joku voi ajatella, että "mitä vittua siinä valitat, Suomi on maailman paras maa koulutuksen ja sosiaaliturvan suhteen", mutta itse en vertaile maita muuten kuin sen suhteen, miten omassa elämässäni menee. Voitte toki väittää itsekkääksi, mutta evvk.
Suomessa asuessani minulla oli 65m2 vuokrakämppä saunalla Helsingissä. Kiva kämppä, mutta uskomaton 900 euron vuokra. Työnantajani mukaan minulla oli "aivan valtava 3200 euron kuukausipalkka" (johtavassa tehtävässä yksityisellä firmalla 15 vuoden työkokemuksella ja kolmella yliopistotutkinnolla). Yritin elättää kolmihenkistä perhettä omalla palkallani, mutta velkaannuin parissa vuodessa useita tuhansia.
Nyt tienaan nettona paljon enemmän kuin Suomessa bruttona, asun 200 neliön kämpässä suurkaupungin keskusta-alueella, olen velaton ja säästän paljon rahaa joka kuukausi, syön ulkona joka toinen päivä, ostelen vaatteita ja muuta tavaraa kun haluan ja ruokaa on jääkaappi pullolaan. Teen 5-6 ulkomaanmatkaa vuodessa. Sääolosuhteetkin hellivät.
En tiedä teistä, mutta minusta tuollainen on ihan ansaittua jokaiselle meistä, jotka ovat opiskelleet keskiasteen jälkeen 6-10 vuotta (itse 10 vuotta), tyskennelleet monessa eri työpaikassa ja ovat omalla alallaan arvostettuja työnsä suhteen. Hieman minua surettaa, että Suomessa työntekijää ei arvosteta samalla tavalla, palkat ovat alhaisemmat ja menot kovemmat. Miksi suomalaisten pitäisi siihen tyytyä? Isoisien sotaponnistelujen takia? Vitut, sanon minä.
Mitä mieltä olette muut?
Kommentit (211)
Jos mua vituttaisi Suomessa asuminen olisin luonnollisesti jo nostanut kytkintä enkä jäänyt tänne valittamaan miten kaikki on päin persettä.
Vierailija kirjoitti:
Suomaalainen ostaaa halpista. Uteliiias alkuasukas tuliisi taas löytää ja antaaa örveltää vapaudessa vaeltaaa.
Käviin pasilasssa 2010 ryypppäämässä ja grillliltä otin makkaraperunaaat. Vähän ranskuksia, vähäään makkaraa ja jotaain spermaa siiinä päällä. Laaatta lensi.
Ap tuli maitojunalla takaisin heti seuraavana vuonna.
Pitää opetella sniiduilemaan niin että vähällä rahalla voi elää luksus elämää. Kyllä täällä sit ihan ok on asustella.
Kotimaiset kauppiaat ym tietenkin tässä sitten kärsii, mutta se ei ole minun ongelma.
Samoin asuntorakentajat ja yhteiskunta koska täällä on järjetöntä ostaa asuntoa tai taloa kun siitä tulee heti kaiken maailman omaisuus-, tie-, jäte- ja kateusverot maksettavaksi.
Typerää ja järjetöntä rahastusta ja jokaisen kansalaisen velvollisuus on olla osallistumatta tuollaiseen nottinghamin sheriffin tyyliseen riistoverotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomaalainen ostaaa halpista. Uteliiias alkuasukas tuliisi taas löytää ja antaaa örveltää vapaudessa vaeltaaa.
Käviin pasilasssa 2010 ryypppäämässä ja grillliltä otin makkaraperunaaat. Vähän ranskuksia, vähäään makkaraa ja jotaain spermaa siiinä päällä. Laaatta lensi.
Hinnta-laatusuhhde. Ja populaaan keräytymineen yhteen betonihellvetttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Syitä on monia tykkään talvesta ja täällä meidän korkeuksilla onneksi vielä on talvi. Verotus ei haittaa perheessä yksi ihminen sairastaa 1-tyypin diabetesta. Kiitos Suomen terveyden huolto insuliinit olis sika kalliita ostaa itse samoin verensokeri mittarin liuskat /sensorit ym..
Mitä maksais yliopisto jossa vanhin lapseni opiskelee, mitä ammattikorkea jossa on toinen lapsi, entä lukio jossa kolmas. Kaksi nuorinta saa ilmaisen kouluruoan peruskoulussa jne...
Me ei todella olla rikkaita yhteiset vuosi tulot n. 55000 silti on ollu varaa omaan asuntoon jne... Mutta jos nuo koulut lääkkeet ym... Maksais enemmän niin tuskin asuittais omassa kämpässä.
T. Iloinen veronmaksajaMistä oletus, että nuo lääkkeet ja koulut pitäisi muualla itse maksaa? Ei kai tässä nyt vain usaan verrata?
No en tiedä muuten mitä ne maksaa esim Euroopassa, mutta tiedän että jos valtio ei maksais niistä mitään niin yksi paketti olis n. 100€. Ja jos kysyttiin että ärsyttääkö veron maksu niin vastaus edelleen ei noita 100€ pakkauksia pitää ostaa useampi kuussa. Kouluruoka on ilmaista. Myös yliopistolla /ammattikorkeassa tuettua jotain 2.50 seisova pöytä.
Opiskelu maksuista en tiedä myöskään muuta kuin että pojan kaverin englannissa yliopistossa ja ei oo ilmanen
Monessa maassa myös parempi opetus yksityiskouluissa, jotka maksaa, kuin valtion ilmaisissa kouluissa.
Suomessa noin ei onneksi ole.
Käyttäjä3087 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on suhteellista ja riippuu omista syntymälähtökohdista.
Jos olet vähän koulutettu duunari tai työtön, niin Suomi on tosi hyvä paikka asua.
Jos taas olet koulutettu asiantuntija- tai johtotason hommissa, niin jossain muualla kuin Suomessa saat paljon paremman elintason.
Toisaalta: Suomessa on köyhän perheen lapsella mahdollisuus maksuttomaan koulutukseen, jos vain intoa riittää, ja sitä kautta sosiaaliseen nousuun. Muualla vanhempien asema sanelee lasten tulevaisuuden paljon vahvemmin kuin Suomessa.
Ymmärrän ap:n pointin, verotus ja huono ostovoima vituttaa Suomessa, ilmaston lisäksi. Sitten taas pitää muistaa, että täällä on toistaiseksi melko turvallista. Varakkaiden ei tarvitse eristäytyä vartioitujen muurien taakse ja eri yhteiskuntaluokista olevat lapset istuvat samassa koululuokassa (no ei aina Helsingissä kylläkään).
Loistava kirjoitus ja olen täysin samaa mieltä plussista ja miinuksista. Myöhemmin kuvioihin tullut ulkomaalainen puoliso tekee asian vieläpä monimutkaisemmaksi sen suhteen, että missä jatkossa asutaan. Enää ei voi päättää muutavansa takaisin Suomeen tuosta vaan, ellei sitten eroa tule eteen ;)
Ap
Eli tuo oli se annatuksen syy. Ulkomaalainen kumppani. Kaikkea ei elämässä voi saada ja kaikkia ei suomeen tarvi päästää.
Ei vituta. Hyvin on rahat riittäneet. Arvostan luontoa, jokamiehen oikeuksia ja puhdasta vettä ja ilmaa. Selkeät 4 vuodenaikka minulle hyvä asia.
Kiinasssa ja Intiassa asumiseta kokemusta. Samoin kuin Kaliforniasta ja Euroopan maista lyhyempin tai pidempien komennusten muodossa. Suomi on minulle hyvä maa.
No eipä vituta. Alempaan keskiluokkaan kuuluvana maksan melko maltillisesti veroja ja saan mielestäni reilusti vastinetta rahoilleni. Valitus kuuluu yleensä ihmisiltä, joilla pyyhkii taloudellisesti huomattavasti paremmin kuin minulla, mutta jotka omasta mielestään ovat riistettyjä ja valtiokoneiston päähänpotkimia. Jos ei tyhmä valtio verottaisi, niin voisi ostaa uuden bemarin joka toinen vuosi, sen sijaan että nyt ostaa uuden toyotan joka kolmas vuosi. Huh, että on rankkaa!
Vierailija kirjoitti:
Ihan joka päivä.
No muuta ihmeessä piia. Ei täällä kenenkään oo pakko olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Syitä on monia tykkään talvesta ja täällä meidän korkeuksilla onneksi vielä on talvi. Verotus ei haittaa perheessä yksi ihminen sairastaa 1-tyypin diabetesta. Kiitos Suomen terveyden huolto insuliinit olis sika kalliita ostaa itse samoin verensokeri mittarin liuskat /sensorit ym..
Mitä maksais yliopisto jossa vanhin lapseni opiskelee, mitä ammattikorkea jossa on toinen lapsi, entä lukio jossa kolmas. Kaksi nuorinta saa ilmaisen kouluruoan peruskoulussa jne...
Me ei todella olla rikkaita yhteiset vuosi tulot n. 55000 silti on ollu varaa omaan asuntoon jne... Mutta jos nuo koulut lääkkeet ym... Maksais enemmän niin tuskin asuittais omassa kämpässä.
T. Iloinen veronmaksajaMistä oletus, että nuo lääkkeet ja koulut pitäisi muualla itse maksaa? Ei kai tässä nyt vain usaan verrata?
No en tiedä muuten mitä ne maksaa esim Euroopassa, mutta tiedän että jos valtio ei maksais niistä mitään niin yksi paketti olis n. 100€. Ja jos kysyttiin että ärsyttääkö veron maksu niin vastaus edelleen ei noita 100€ pakkauksia pitää ostaa useampi kuussa. Kouluruoka on ilmaista. Myös yliopistolla /ammattikorkeassa tuettua jotain 2.50 seisova pöytä.
Opiskelu maksuista en tiedä myöskään muuta kuin että pojan kaverin englannissa yliopistossa ja ei oo ilmanen
Monessa maassa myös parempi opetus yksityiskouluissa, jotka maksaa, kuin valtion ilmaisissa kouluissa.
Suomessa noin ei onneksi ole.
Jos se on lapsi, joka teillä sairastaa diabetestä, olisivat Saksassa kaikki lääkkeet TÄYSIN ilmaisia. Eikä koulukaan maksa mitään. Kouluruoka tosin maksaa mutta ei se niin haittaa kun lapsilisät ovat paljon suurempia.
Vituttaa olla siinä pahiten verotetussa marginaalissa, suomi on hyvä maa vain matalapalkka ja sossu sakille
Vituttaa samat asiat, mitkä ap:ta kyllä. Vituttaa myös, että se ns hyvinvointivaltio, joka on paljon muka-parempi kuin muualla, on ihan silkka kupla. Katsoo vaikka kouluja, päiväkoteja, koulutusleikkauksia, tieverkoston kuntoa, kalliita julkisia, terveyskeskuksia, vanhusten palveluita jne. Nämä asiat ovat monissa matalamman verotuksen maissa paremmin, esim Saksassa.
Paljon on hyvääkin, tottakai, mutta näin ylempää keskiluokkaa edustavana täytyy sanoa, että jos tilanne jossain kohtaa sallii, kytkin nousee aika kevyesti. Nyt juuri ikääntyvät vanhemmat pitävät täällä, mutta koko ajan tilannetta mietimme.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa olla siinä pahiten verotetussa marginaalissa, suomi on hyvä maa vain matalapalkka ja sossu sakille
Ihan täyttä roskaa! Suomessa on surkea sos.turva eurooppalaisessa vertailussa - saanut Eu:lta huomautuksia asiasta - ja jää jälkeen mm. kaikista pohjoismaista. Palkkaverotkin on liian kovat, mutta se johtuu siitä, että yritystukia maksetaan noin 8 miljardia vuodessa riippuen laskentatavasta. Se johtuu myös säätiöiden verovapaudesta, sekä yliusuuresta hallinnon koosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan täyttä roskaa! Suomessa on surkea sos.turva eurooppalaisessa vertailussa - saanut Eu:lta huomautuksia asiasta - ja jää jälkeen mm. kaikista pohjoismaista. Palkkaverotkin on liian kovat, mutta se johtuu siitä, että yritystukia maksetaan noin 8 miljardia vuodessa riippuen laskentatavasta. Se johtuu myös säätiöiden verovapaudesta, sekä yliusuuresta hallinnon koosta.
Edelleen se vertailu ei huomioinut kuin osan mahdollisista tukimuodoista. Esim asumistukea ei laskettu mukaan ollenkaan, ja se on kuitenkin aika merkittävä tulonsiirto. Samoin sossuasiakkaiden ilmaiset lääkkeet yms jätettiin pois vertailusta. Kyllä Suomessa on varsin kelvollinen sosiaaliturva, ja etenkin matalapalkkatyöhön verrattuna hyvinkin kannattava.
Kylla vitutti ja lahdinkin toiselle puolelle maapalloa toihin. Suomessa ei olisi saanut koulutusta ja osaamista vastaavaa tyota ja ei puhettakaan kunnon palkasta. Ja ei, alkaa edes aloittako elakkeesta jauhamista kuinka sitten kay. Maksan nykyisessa kotimaassani elaketta kuten Suomessakin tehdaan ja lisaksi kerrytan varallisuutta tulevaisuuden/vanhuuden varalle sijoittamalla ja erikseen saastamalla. Suomen elakkeeni oli jotain 13e/kk mita ehtinyt kertya kymmenessa vuodessa tyoskennellen hiki hatussa. Silla ian ikuisella "miten sitten elakkeella" sais pyyhkia takamuksen.
Tanne tultuani sain heti koulutustani vastaavan tyon, minua koulutetaan ja kannustetaan toissa isompiin haasteisiin ja kahden vuoden aikana saanut monet bonukset ja palkankorotuksen. Olen rehellisesti sanottuna ylpea itsestani. Ja pelkaan etta joskus joudun suomeen. Kaunis maa, mutta ei sovi tyota ja uraa rakastaville enaa.
Suomessa tarvitaan kaikenmaailman sosiaaliturvat ja tuet, koska siella ei pysty tyoskentelemaan ja saamaan palkkaa jolla oikeasti pystyy elamaan ja saastamaan. En taysin ymmarra miksi palkat ovat niin alhaisia ja ihmiset pidetaan loukussa...? Jos sellaista saantelya ei olisi, ei olisi tarvetta maksaa miljoonia sosiaaliturvana ja ihmiset saisivat olla mita haluaisivat. Suomessa jopa normaalit tyosaakayvat ihmiset saavat hakea asumistukea mika on hulluutta.
Suomessa on kaikki hyvin halpaa. Esimerkiksi ruoka, vaatteet, lääkärissä käynti, elektroniikka, vakuutusmaksut.
T. Turisti
Vastaus kysymykseen: ei todellakaan vituta asua Suomessa.