Tyttö salasi raskautensa, tunnen epäonnistuneeni äitinä
Toisiks vanhin lapsemme on teini-iässä (16v) ja seurustellut jo reilun vuoden erään pojan kanssa. Tässä jo jonkin aikaa olen huomannut tytön käytöksessä jotain outoa, mutta kuvittelin kuuluvan teini-ikään. Kysyin kyllä useammankin kerran onko jokin vialla, tyttö kuitenkin kielsi, että olisi.
Nyt sain sitten ns. puolivahingossa tietää, että tyttö on raskaana ja tytön kanssa keskusteltuani he ovat päättäneet pitää vauvan ja raskaus on sen verran pitkällä, ettei abortti ole enää mahdollinen.
Minusta on itsestäni tullut myös melko nuorena äiti, just samana päivänä täytin 18v kun esikoisemme syntyi. Tiedän siis, miten raskasta voi nuorena äitinä olla ja toisaalta olisin toivonut, että lapseni tekisivät lapset vasta joskus 20v iässä. Tosin lapsen saaminen oli minulle parasta ja tämän takia en kyllä varmaan pystyisi lastani aborttiin pakottamaan.
Eniten tässä ahdistaa se, ettei tyttäreni tullut minulle puhumaan raskaudesta vaan salasi sen minulta ja kaikilta muiltakin. Olen aina luullut, että meillä olisi tytön kanssa hyvät välit, muista asioista on kyllä pystytty puhumaan ja tyttö on uskoutunut minulle.
Kommentit (43)
kun poikani (esikoinen) vaimo sai kaksoset. Tämä nyt teini-ikäinen tyttömme on toinen lapsemme (luki jo aloituksessa).
Siitä ei ole ollut oikeastaan koskaan puhetta, että miten suhtaudun teiniraskauteen. Minun raskauteni oli toivottu, vaikka olinkin teini, sen sijaan tyttö kertoi, että heillä petti ehkäisy.
Tulevan isän vanhemmat ovat kuulemma sanoneet, että eivät hyväksy sitä, että lapsestaan tulee isä noin nuorena.
Minusta tuli siis mummo 40v iässä ja esikoisemme oli isäksi tullessaan 22v.
ap
ap
suhtaudut noin isoon asiaan kuin lapsen teiniraskaus ja mummoksi tulo n.35-vuotiaana?
Millaisista isoista asioista sitten tyttäresi on voinut uskoutua sinulle?
Oletkohan kenties sanonut joskus ettet toivo lastesi hankkivan lapsia ihan niin nuorena kuin itse hankit? Tai puhunut miten vaikeaa ja rankkaa sinulla on ollut nuorena äitinä?Minä arvelen että tyttösi halusi ITSE poikaystävänsä kanssa päättää tekeekö abortin vai pitääkö lapsen ilman kenenkään muun painostusta.
Suotta ahdistut siitä että salasi kaikilta muiltakin. Jos olisit ainoa jolta asia on salattu, niin olisi todella aihetta olla loukkaantunut.
Vaikka olin ihan aikuinen, asuin omillani ja elämässä oli asiat kunnossa, oli jotenkin hirmu vaikea kertoa äidille ja sukulaisille. Olin iloinen vauvasta, mutta paine siihen että "lapset sitten koulujen jälkeen" -malliin oli hirveä. Äiti otti asian hyvin, mutta kyllä hänkin ihmetteli miksi kerroin niin myöhään. Oli se hirmu vaikeata, vaikka äitille voin kertoa ihan kaikesta.
tytöllesi foorumia www.nuoretaidit.fi
Sieltä saa vertaistukea!