Olen työtön, jos muutamme maalle, voinko "säästää" puuttuvan palkkani verran?
tarkoitan siis että mikäli olen työttömänä kotona maalla, säästyisivät ensinnäkin työmatkakulut (tai osa niistä, autostahan ei kyllä maalla voi luopua) ja ainakin lasten hoitomaksut yhdestä mukulasta.
Ja sitten ajattelin, että "työllistäisin" itseni maalla kasvattamalla isossa kasvimaassa perheelle muonaa (en vielä tiedä mitä kannattaa itse kasvattaa, peruna lienee niin halpaa että se kannattaisi tuoda kaupasta?) lisäksi marjastaisin ja sienestäisin ja ehkäpä opettelisin myös kalastamaan ja laittamaan ruokaa näistä ilmaisista aineksista. Keräisin myös itse yrtit ruokaan ja teehen ja tekisin itse mehut marjoista ja hillot ym.
Kannattaisiko kanojen pito? Vai onko kanat ja niiden ylläpito miten kallista.. kalliimpaa kuin kananmunien osto kaupasta?
Pystyisiköhän tällä tavoin "säästämään" kuinka paljon? Ainakin saisi itsensä lähestulkoon täystyöllistetyksi :D
Kommentit (115)
Tuohan on ollut ihan arkipäivää ennenvanhaan. Pullamössösukupolveahan tässä ollaan, mutta tuskin ihan epärealistista olisi.. jos kerran ennenkin :)
ihan vinkkinä vaan
Syövät ihmisiltä jääneet ruoan tähteet ja rehutkaan ei kauheesti maksa. Munivat n. yhden munan päivässä.
marjastus ja sienestys ovat verotonta tuloa, siis jos myyt poimimasi marjat ja sienet eteenpäin. Hyvänä vuonna voit tehdä ihan mukavasti rahaa jos vaan jaksat poimia.
Mikäs siinä, jos on kaipuu maalle niin sittenhän tuo kuulostaa järkevältä.
Jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, kyllä itse kasvattamalla saa säästöäkin. Ja ainakin puhdasta ruokaa, jos ei myrkyillä lannoita.
Ja kun on aikaa, voi korjailla vaatteita, muokata kirppiksiltä ostettuja ja ommella itse, jos löytää edullisia kankaitakin kirppiksiltä. Edellyttää tosin ompelutaitoa mutta onhan kansalaisopiston kurssitkin olemassa.
Muutenkin jos tykkää yksinkertaisesta elämästä, voi säästää monessa. Suosittelen kokeilemaan :-)
siellä odottamassa? Ettei tarvitse ostaa stä ensin. Entä lämmitys, rakennusten huoltokulut ym?
rahaa ei tule ja säästöäkin minimaaliseti.
Noi päivähoitomaksut on tosiasia, niistä säästät. Autokuluissa ei juurikaan, sillä siinä olet oikeassa, että ei maalla autotta tule toimeen. Ajokilometrit voi jopa kasvaa.
Mä harrastan hyötypuutarhanhoitoa, muta rehellisesti sanottuna: kyllä ne helvetin kaliitta tomaatteja ja munakoisoja on kaupan hintaan verrattuna, mita tuolla mun kasvhuoneessa on kasvanut. Hyviä ja hauskoja, mutta kalliita. Myös ihan kasvimaakasvien tuotanto menee samoihin kuin kaupasta/viljelijältä ostaen. Marjoista ja hedelmistä pääsee paremmille tuotoille, jos on vanhat puskat ja puut: mut jos joudut ensin ostamaan ja istuttamaan ja sit odottamaan, että istutukset tulee satoikään niin te ootte kuolleet keripukkiin ennen kuin hankintahinta säästyy takaisin.
Lisäksi näissä luonnon ja oman kasvimaan antimissa on se vika, että ne on aika epävarmoja. Hyvinhän sitä laittaa itse kalastettua kalaa, mutta entäs jos ei saa kalaa vaikka kuinka kalastaisi? Jos koko kaalimaan syö mato? Marjasadon vie halla? Salaatit ja yrtit raesade? Siinä on Saarijärven Paavo petäjäisineen on valitettavan totista totta...
Mut hauskaa se voi toki silti olla, varsinkin kun elämä ja leipä ei nykyään kellään OIKEASTI ole kiinni siitä, että onnistuuko.
saisit maitoo ja villaa,rukkihan sulla varmaan jo on ,voisit kutoo sit sukkia pimeän talviajan.
ihmeellisesti?
Ovatko ihmiset nykyään niin luonnosta vieraantuneita, vai mitä?
On mulla mies, joka on työssäkäyvä. Eli ei mun koko perhettä tarvisi yksinään marjastamalla elättää.
ap
ei ole mitenkään maalla asumisesta kiinni vaan ne säästyy yhtä lailla kaupungissakin jos ei käy töissä eikä lapset ole hoidossa.
ihmeellisesti?
On mulla mies, joka on työssäkäyvä. Eli ei mun koko perhettä tarvisi yksinään marjastamalla elättää.
ap
Tarvitset työpaikan. Ei nykyään omavaraistaloudella tehdä muuta kuin harrastellaan. Tai jos haluat kanankasvattajaksi sulla pitää olla TOSI iso kanala, että se kannattaa. Eii muutama muna mihinkään riitä.
MÄ en ole luonnosta vieraantunut, muta mä luulen että sä oot.
terveisin kasi
ihmeellisesti?
ap
Minä suosittelen kokeilemaan, jos maallemuutto on muutenkin suunnitelmissa.
Ei ne kaikki sadot pilalle mene joka vuosi, toki voi olla joku huono vuosikin mutta monipuolisesti jos viljelee ja reilumpia aloja, kyllä satoakin saa yleensä ihan kivasti.
T: yks kannustaneista
ollaan siis tultu toimeen ilman mun palkkaakin, tai siis työttömyysrahalla ja mieheni palkalla.
Mietin vaan siis että työllistäisin itseni maalla, jotta mulla olisi jotain tekemistä, ja että säästäisin tässä jotakin edes.. ja kantaisin korteni kekoon perheen elatuksessa/ruoan pöytään hankkimisessa. otsikkoni lienee vähän harhaanjohtava, sorry.
ap
ihmeellisesti?
ap
Tarvitset työpaikan. Ei nykyään omavaraistaloudella tehdä muuta kuin harrastellaan. Tai jos haluat kanankasvattajaksi sulla pitää olla TOSI iso kanala, että se kannattaa. Eii muutama muna mihinkään riitä.
onko ne samat maalta ja kaupungista käsin?
ollaan siis tultu toimeen ilman mun palkkaakin, tai siis työttömyysrahalla ja mieheni palkalla.
Mietin vaan siis että työllistäisin itseni maalla, jotta mulla olisi jotain tekemistä, ja että säästäisin tässä jotakin edes.. ja kantaisin korteni kekoon perheen elatuksessa/ruoan pöytään hankkimisessa. otsikkoni lienee vähän harhaanjohtava, sorry.
ap
ihmeellisesti?
ap
Aina saa yrittää, ei me tokikaan kielletä!= D
Jos saat hakea poltettavaksi kelpaavaa puuta jostakin niin voit säästää noin 200€/kk tekemällä polttopuita ja lämmittämällä talon niillä.
mutta tuskinpa ihan kokopäiväisen palkkatyön verran saa tienestiä itselleen revittyä.
Eläintenkään pito ei ole ihan yksinkertaista, ja niistä on myös kuluja. Kanala ei tarkoita pelkkiä ilmaisia munia tai lampola ilmaista lampaan lihaa ja villaa. Eläimillä pitää olla kunnon elintilat ja olot, ne tarvitsevat eläinlääkäriä, niiden hankinta maksaa, ne tarvitsevat ruokaa jne.
Viime vuonna jouduin menemään kaverin luo mustikkaan, kun meillä ei ollut kertakaikkiaan yhtään. Tänä vuonna samainen kaveri tuli meille mustikkaan, kun hänen kotiseuduillaan oli halla vienyt mustikankukat.
Hirvestys ja kalastus kannattaa ja ne vaikuttavat jo ihan oikeasti ruokamenoihin. Samoin jos marjoja saa ja tekee itse esim. jogurttia, sillä alkaa olla merkitystä.
Metsää pitäisi olla omana, niin että voi lämmittää puulla - ja tehdä niitä polttopuita. Siinä muuten kunto kasvaa.
Naapuri kasvatti vanhassa hyvässä pellossa perunaa - jokin myyrä oli varastanut niistä suurimman osan. Ihan oikeasti.
ainoastaan katsoo asiaa aika realistisesti.
Tässä muutamia pointteja:
- onko teillä jo olemassa se maapaikka, jossa asuisitte? Vai olisiko tarkoitus myydä kaupunkiasunto ja ostaa maalta pientila? Kannattaa perehtyä asuntomarkkinoihin, välttämättä tuo vaihto ei onnistu ilman lisälainaa ja se taas on iso kustannus. Maatiloja ei ole kauheasti vuokralla, lähinnä kesämökki-nimikkeellä.
- Voisitko ensin harjoitella sitä pienviljelyä palstaviljelynä kaupungissa? Ei tarvitsisi vaihtaa asuntoa ja miehesi työmatkakulut pysyisivät pieninä. Jos muutatte maalle, bensaan uppoaa ällistyttävä summa rahaa.
- Mieti, mitkä ovat maalle asettumisen aloituskustannukset. Joutuisitte ostamaan kaikenlaista konetta ja härveliä, taimia, sipuleita, siemeniä, lannoitteita ja torjunta-aineita. Luomu joo, mutta jos nyt siis aiot saada edes oman perheen ruuat kasvatettua, niin kannattanee ainakin jossakin määrin lannottaa ja myrkyttää.
- onko sinulla mitään kokemusta puutarhanhoidosta tai viljelystä? Jos ei ole, älä kuvittele heti saavasi kummoistakaan satoa ja ainakaan TULOJA siitä pienviljelystä. Oikeasti se ON niin kuten tuossa osa jo sanoikin eli näprääminen MAKSAA. Mitä pienempimuotoisesta tuotannosta on kyse, sitä enemmän se maksaa per kasvatettu tuote!
JOS taas teillä on jo vaikka asuinkelpoinen, talvikuntoinen mökki ja voitte sinne muuttaa, niin mikäs siinä. Kaikkea voi kokeilla! Neuvon pitämään aika tarkkaa kirjaa tuloista ja menoista ja miettimään tarkkaan, mitä hankkii uutena ja mitä lainaa naapurista.
ihan vinkkinä vaan