Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työtön, jos muutamme maalle, voinko "säästää" puuttuvan palkkani verran?

Vierailija
01.11.2010 |

tarkoitan siis että mikäli olen työttömänä kotona maalla, säästyisivät ensinnäkin työmatkakulut (tai osa niistä, autostahan ei kyllä maalla voi luopua) ja ainakin lasten hoitomaksut yhdestä mukulasta.

Ja sitten ajattelin, että "työllistäisin" itseni maalla kasvattamalla isossa kasvimaassa perheelle muonaa (en vielä tiedä mitä kannattaa itse kasvattaa, peruna lienee niin halpaa että se kannattaisi tuoda kaupasta?) lisäksi marjastaisin ja sienestäisin ja ehkäpä opettelisin myös kalastamaan ja laittamaan ruokaa näistä ilmaisista aineksista. Keräisin myös itse yrtit ruokaan ja teehen ja tekisin itse mehut marjoista ja hillot ym.

Kannattaisiko kanojen pito? Vai onko kanat ja niiden ylläpito miten kallista.. kalliimpaa kuin kananmunien osto kaupasta?

Pystyisiköhän tällä tavoin "säästämään" kuinka paljon? Ainakin saisi itsensä lähestulkoon täystyöllistetyksi :D

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

45, yleensä maalla ON oma kaivo Jos ei nyt siis kylätaajamassa asu.

Ei ole kaivoa puolillakaan maalaisista. Ja niilläkin, joilla on ei välttämättä ole tietoa kaivonsa veden laadusta.

Kyllä minä väitän maalla asuvana kiinteistönvälittäjänä aika hyvin tietäväni nämä jutut.

Se on tosi, että veden laatua mitataan turhan huonosti, vaikka se ei ole kovinkaan kallis toimenpide. Mutta siitä tässä nyt ei edes puhuttu varsinaisesti.

Minä taas kuulun kyläyhdistyksemme johtokuntaan ja tiedän, että kylämme n. 150 taloudesta suurin osa käyttää ihan kunnan vettä. Ei täällä ole kuin ihan muutama talo, joihin ei tule kunnan vesi. Ja monet kaivon omistajatkin käyttävät kunnan vettä, kun eivät tiedä kaivovetensä laadusta.

Vierailija
62/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

45, yleensä maalla ON oma kaivo Jos ei nyt siis kylätaajamassa asu.

Ei ole kaivoa puolillakaan maalaisista. Ja niilläkin, joilla on ei välttämättä ole tietoa kaivonsa veden laadusta.

Kyllä minä väitän maalla asuvana kiinteistönvälittäjänä aika hyvin tietäväni nämä jutut. Se on tosi, että veden laatua mitataan turhan huonosti, vaikka se ei ole kovinkaan kallis toimenpide. Mutta siitä tässä nyt ei edes puhuttu varsinaisesti.

Minä taas kuulun kyläyhdistyksemme johtokuntaan ja tiedän, että kylämme n. 150 taloudesta suurin osa käyttää ihan kunnan vettä. Ei täällä ole kuin ihan muutama talo, joihin ei tule kunnan vesi. Ja monet kaivon omistajatkin käyttävät kunnan vettä, kun eivät tiedä kaivovetensä laadusta.

Ihan oikeasti? Juurikin sanoin, että KYLÄTAAJAMAT on vesijohdossa, mutta muualla on omat kaivot.

Ja sinä siihen riensit inttämään vastaan, että teillä kylässä...

Ei hitsi. Mene ja pese silkkarit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttömaksussa on laskettu käyttöä 30 päivää vuodessa. Kun olet vakiasukas, joudutkin maksamaan 365 päivää vuodessa.

Tämä on tieto :)

ja sen vuoksi se minusta kannattaa ottaa huomioon yhtenä tekijänä, jos ja kun se liikkeelle pääsy on miehen työn takia kuitenkin varteenotettava seikka.

Mitenkään kauhea kustannus se tuskin on, meilläkin mökkitie (yksityinen) aurataan säännöllisesti muutamalla kympillä vuodessa.

-22-

Vierailija
64/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no keskityn vaikkapa lasten koulunkäyntiin, lämmitän taloa, auraan pihaa, hiihdän, ulkoilen, hoidan kotia. Aika pitkälle sitä samaa kuin työttömänä täällä kaupungissakin, paitsi että ulkona tulisi varmasti oltua enemmän kuin nyt.

ap

on sielläkin ihan "tavallisia taloja", ei pelkästään maatiloja navettoineen :) Ja siis tämä paikka mitä olen ajatellut, sijaitsee muutaman kymmenen kilometrin päässä kaupungista. Eli jos joskus töihin haluan (ja niitä löytyisi) niin mikä mua estäisi. Senkun hurauttelisin parikymmentä kilsaa töihin ja takaisin kotiin töiden jälkeen, niin tekee moni muukin. Tosin siis, nyt ainakin tuntuu, että mikäli vaan tultaisiin toimeen, olisin vallan tyytyväinen "kotirouvana", siis jos järkevää tekemistä löytyisi, eli juurikin esim. marjastusta, kalastusta, sienestystä, kasvimaanhoitoa, mehustusta, hillojen tekemistä, yrttien kuivatusta jne. ap

Noista mainitsemistasi löytyy puuhaa touko-elokuuksi.

Vierailija
65/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut ensisijaisesti mun mielestä kannattaa laskea asumiskuluja ja miten ne muuttuisi muuton myötä.

Jos joudutte ottamaan paljonkin lisää asuntolainaa ja lämmityskulut, kiinteistöverot yms yms. on isommat kuin nykyiset asumiskulunne niin saat todennäköisesti poimia puolukoita 24 h vuorokaudessa 12 kuukautta vuodessa saadaksesi sen ruokamenoissa takaisin.

Vierailija
66/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus kyllä ihan kiva,mut kysymys kuuluu viihdytkö maalla,osaatko kasvattaa niitä kanoja,osaatko kasvattaa vihanneksia,jaksatko pilkkoa puita ja raahata niitä metsästä,onko sinulla metsää,et niitä muiden metsistä voi käydä pöllimässä?

meillä ainakin tulee koivu/haaparankaa niin paljon että sitä jää metsään mätänemään

Vierailija
67/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tästä itse maksoimme muutamia vuosia sitten, joutuisimme ottamaan n. 20 -50 000 € lisälainaa. Ei mitenkään epärealistista.

Miehen työmatkat tietysti pitenisivät muutamankymmentä kilometria/päivä, joten polttoainekulut nousisivat siltäosin.

Mutta jos nyt itse tekemällä voisi säästää ruokakuluissakin vaikkapa n. 100 €/kk, niin se varmaan kuittaisi ne.

ap

mut ensisijaisesti mun mielestä kannattaa laskea asumiskuluja ja miten ne muuttuisi muuton myötä.

Jos joudutte ottamaan paljonkin lisää asuntolainaa ja lämmityskulut, kiinteistöverot yms yms. on isommat kuin nykyiset asumiskulunne niin saat todennäköisesti poimia puolukoita 24 h vuorokaudessa 12 kuukautta vuodessa saadaksesi sen ruokamenoissa takaisin.

Vierailija
68/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

Ihan oikeasti? Juurikin sanoin, että KYLÄTAAJAMAT on vesijohdossa, mutta muualla on omat kaivot.

Ja sinä siihen riensit inttämään vastaan, että teillä kylässä...

Ei hitsi. Mene ja pese silkkarit.

No niin, väännä nyt rautalangasta.

Meillä on täällä kylä, johon tulee tietty vesijohdot. Mutta esim. minä asun kylän ulkopuolella, keskellä ei-mitään. Ja meille, kuten muillekin tämän tien varrella asuville tulee myös kaupungin vesi. Osalle naapurikunnan vesi. Ja kaivojakin on pihoissa, mutta kkunnan vettä käytetään.

Vierailija
69/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttömaksussa on laskettu käyttöä 30 päivää vuodessa. Kun olet vakiasukas, joudutkin maksamaan 365 päivää vuodessa. Tämä on tieto :)

ja sen vuoksi se minusta kannattaa ottaa huomioon yhtenä tekijänä, jos ja kun se liikkeelle pääsy on miehen työn takia kuitenkin varteenotettava seikka. Mitenkään kauhea kustannus se tuskin on, meilläkin mökkitie (yksityinen) aurataan säännöllisesti muutamalla kympillä vuodessa. -22-

kunnossapidosta on kyse (saman yksityistien päässä asuu ympärivuotinenkin asukas, samoilla aurauskuluilla)

Selvittää se tietysti aina pitää, mitkä on tien ylläpitokulut.

-22-

Vierailija
70/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä meidän perheen muutamia faktoja.

Lähimpään ruokakauppaa 7km, prisman tai muuhun isompaan kauppaan 35km.

Millään ei tultaisi toimeen ilman kahta autoa (molemmat töissä). Melkein jokaisella muuten on noita yksityisteitä myös meillä vaikka maantie on lähellä.

Vesi ei tule omasta kaivosta (harvalla nykyään) vaan on kunnan vettä ja maksaa.

Minulla on oma kasvimaa, mutta jos sitä ei lainnoita ei kannata odottaa hyvää satoa. Tänä vuonna taisi tulla vähän enemmän satoa kuin mitä siemenet ja lannoitteet ja kastelu maksoivat. Hauskaa puuhaa, mutta tuskin tienaa. Puutarhasta olen säilönyt kaikki marjat ja omenat. Enkä ole vuosiin ostanut kaupasta hilloa, mehua. Tosin kyllä se sokeri pitää ostaa säilöntään ja säilyttäminenkin vie energiaa. (en säilytä kellarissa vaan pakkasesa.)

Kulut asumisesta ovat varmaankin samat kuin muuallakin (sähkö ym.) Tietysti talon ja tontin saa halvemmalla kuin kaupungissa.

Puulämmityksesä vielä, ettei se puukaan ilmaista ole. Se pitää ostaa jos ei ole omaa metsää, eikä se puu metsästäkään ilmaiseksi tule. Sitten tietysti halpaa jos ei omalle työlle laske hintaa.

Mutta lapsilla on täällä turvallista. Kouluun mennessä jo tuntee tulevan luokkansa ja muita koululaisia. Ihmiset muutenkin kylällä tuttuja. Muutenkaan en vaihtaisi kaupunkiasumiseen, jos ei ole pakko.

Vierailija
71/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ Ihan oikeasti? Juurikin sanoin, että KYLÄTAAJAMAT on vesijohdossa, mutta muualla on omat kaivot. Ja sinä siihen riensit inttämään vastaan, että teillä kylässä... Ei hitsi. Mene ja pese silkkarit.

No niin, väännä nyt rautalangasta. Meillä on täällä kylä, johon tulee tietty vesijohdot. Mutta esim. minä asun kylän ulkopuolella, keskellä ei-mitään. Ja meille, kuten muillekin tämän tien varrella asuville tulee myös kaupungin vesi. Osalle naapurikunnan vesi. Ja kaivojakin on pihoissa, mutta kkunnan vettä käytetään.

usko nyt vaan, ei se ole aina noin ollenkaan. Ja kun kerran itse aloit auton pesusta kinata, niin siihen kelpaa hyvin se oman kaivon vesikin.

Vierailija
72/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan että mitä teet pitkän talven.. toki maalla säästää koska täällä ei ole mitään mihin rahoja tuhlata. Ei kahvilaa, ei kioskia, ei mitään.. että jos itsellesi tekemistä haluat niin ÄLÄ muuta maalle koska talvi on todella pitkä ja tylsä!! Masentaa jo valmiiksi...

Vierailija
73/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan että mitä teet pitkän talven.. toki maalla säästää koska täällä ei ole mitään mihin rahoja tuhlata. Ei kahvilaa, ei kioskia, ei mitään.. että jos itsellesi tekemistä haluat niin ÄLÄ muuta maalle koska talvi on todella pitkä ja tylsä!! Masentaa jo valmiiksi...

Vierailija
74/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelma joka laskee ykssityisteiden yksikköhinnat laskee myös päivät, jotka talossa ollaan. Tietenkin jos ne siihen ohjelmaan syötetään. Kulujen kuuluu olla sen mukaiset miten paljon tietä käytät. Ei mökkiläisen kuulu maksaa yhtä paljon kuin tietä harva se päivä käyttävän.

kunnossapidosta on kyse (saman yksityistien päässä asuu ympärivuotinenkin asukas, samoilla aurauskuluilla)

Selvittää se tietysti aina pitää, mitkä on tien ylläpitokulut.

-22-

Vierailija
75/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tästä itse maksoimme muutamia vuosia sitten, joutuisimme ottamaan n. 20 -50 000 € lisälainaa. Ei mitenkään epärealistista. Miehen työmatkat tietysti pitenisivät muutamankymmentä kilometria/päivä, joten polttoainekulut nousisivat siltäosin. Mutta jos nyt itse tekemällä voisi säästää ruokakuluissakin vaikkapa n. 100 €/kk, niin se varmaan kuittaisi ne. ap

mut ensisijaisesti mun mielestä kannattaa laskea asumiskuluja ja miten ne muuttuisi muuton myötä. Jos joudutte ottamaan paljonkin lisää asuntolainaa ja lämmityskulut, kiinteistöverot yms yms. on isommat kuin nykyiset asumiskulunne niin saat todennäköisesti poimia puolukoita 24 h vuorokaudessa 12 kuukautta vuodessa saadaksesi sen ruokamenoissa takaisin.

Jos teillä on pihi auto, se vie silti satasella talviaikaan n. 6-7 litraa satasella eli kymmenisen euroa.

Eli muutama kymmennen km lisää työmatkaa = n. 5 euroa lisää kuluja PER päivä.

Sen kerrot kuukauden työpäivillä, eli n. 20. Eli saat juuri sen 100 euroa lisää POLTTOAINEKULUJA.

Missä ei edes ole laskettu ollenkaan pidentyneitä kauppamatkoja, matkoja lääkäriin, kylille, kirjastoon...

LISÄKSI sinun pitää laskea lisälainan aiheuttamat kulut, jotka vaikkapa 50 tuhannen euron lainalla ovat 200-300 euroa kuukaudessa.

Vierailija
76/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelma joka laskee ykssityisteiden yksikköhinnat laskee myös päivät, jotka talossa ollaan. Tietenkin jos ne siihen ohjelmaan syötetään. Kulujen kuuluu olla sen mukaiset miten paljon tietä käytät. Ei mökkiläisen kuulu maksaa yhtä paljon kuin tietä harva se päivä käyttävän.

kunnossapidosta on kyse (saman yksityistien päässä asuu ympärivuotinenkin asukas, samoilla aurauskuluilla) Selvittää se tietysti aina pitää, mitkä on tien ylläpitokulut. -22-

Jos luet uudestaan, niin näet, että kyse oli yksityistiestä. Sen auraus on sovittu yksityisesti siinä likellä asuvan maanviljelijän kanssa. Joka velottaa könttäsumman tien varren asukkailta, muutama kymmenen euroa vuodessa. Muuta tienhoitoa ei ole tilattu, kerran on 10 vuoden aikana tilattu soraa 150 e per talous.

-22-

Vierailija
77/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pullamössö av-mammat taas jauhaa ja yrittää tyrmätä. Itse suosittelen maalle muuttamista jos se kiinnostaa. Sienestys ja marjastus on ihan ilmaista. Kalastusluvat maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti kun syö usein kalaa ja sitä voi talveksi myös pakastaa. Vihanneksia ja yrttejä on helppo kasvattaa itse eivätkä siemenpussit maksa paljon, erilaiset taimetkin maksavat itsensä takaisin jos on hyvä satovuosi. Maalla voi ruokaa ostaa myös lähitiloilta joilta sitä saa yleensä halvemmalla kuin kaupasta.

Vierailija
78/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja te = kaikki maalaiset Suomessa.

siitä ympäristöstä, jossa itse elän ja vaikutan, sinä teit saman. Miksi minua syytät samasta, jota itse teet?

Naisen logiikkaa, huomaan.

Vierailija
79/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuittaisi polttoainekulut.

Lisätalolainahan tulisi makseltua miehen palkasta, kuten tähänkin asti. Laina-aika vaan pitenisi jonkin verran.

Ja ajelen mä nyt työttömänäkin toisinaan muutamankymmenen kilometriä toiseen kaupunkiin kirjastoon tai erikoisemmille kauppareissuille. Samanlailla kävisin sieltä maalta, silloin kun tarvetta olisi. Ja tokihan mies voi töistä tullessaan käydä kaupassa.

ap

mitä tästä itse maksoimme muutamia vuosia sitten, joutuisimme ottamaan n. 20 -50 000 € lisälainaa. Ei mitenkään epärealistista. Miehen työmatkat tietysti pitenisivät muutamankymmentä kilometria/päivä, joten polttoainekulut nousisivat siltäosin. Mutta jos nyt itse tekemällä voisi säästää ruokakuluissakin vaikkapa n. 100 €/kk, niin se varmaan kuittaisi ne. ap

mut ensisijaisesti mun mielestä kannattaa laskea asumiskuluja ja miten ne muuttuisi muuton myötä. Jos joudutte ottamaan paljonkin lisää asuntolainaa ja lämmityskulut, kiinteistöverot yms yms. on isommat kuin nykyiset asumiskulunne niin saat todennäköisesti poimia puolukoita 24 h vuorokaudessa 12 kuukautta vuodessa saadaksesi sen ruokamenoissa takaisin.

Jos teillä on pihi auto, se vie silti satasella talviaikaan n. 6-7 litraa satasella eli kymmenisen euroa.

Eli muutama kymmennen km lisää työmatkaa = n. 5 euroa lisää kuluja PER päivä.

Sen kerrot kuukauden työpäivillä, eli n. 20. Eli saat juuri sen 100 euroa lisää POLTTOAINEKULUJA.

Missä ei edes ole laskettu ollenkaan pidentyneitä kauppamatkoja, matkoja lääkäriin, kylille, kirjastoon...

LISÄKSI sinun pitää laskea lisälainan aiheuttamat kulut, jotka vaikkapa 50 tuhannen euron lainalla ovat 200-300 euroa kuukaudessa.

Vierailija
80/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pullamössö av-mammat taas jauhaa ja yrittää tyrmätä. Itse suosittelen maalle muuttamista jos se kiinnostaa. Sienestys ja marjastus on ihan ilmaista. Kalastusluvat maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti kun syö usein kalaa ja sitä voi talveksi myös pakastaa. Vihanneksia ja yrttejä on helppo kasvattaa itse eivätkä siemenpussit maksa paljon, erilaiset taimetkin maksavat itsensä takaisin jos on hyvä satovuosi. Maalla voi ruokaa ostaa myös lähitiloilta joilta sitä saa yleensä halvemmalla kuin kaupasta.

Ainakaan ei ap voi enää sanoa, etteikö olisi varoitettu. Raskasta ja kallista tulee olemaan ja säästö on todennäköisimmin kaikkea muuta. Mutta senkus kokeilee vaan mutta varoitettu on.