Olen työtön, jos muutamme maalle, voinko "säästää" puuttuvan palkkani verran?
tarkoitan siis että mikäli olen työttömänä kotona maalla, säästyisivät ensinnäkin työmatkakulut (tai osa niistä, autostahan ei kyllä maalla voi luopua) ja ainakin lasten hoitomaksut yhdestä mukulasta.
Ja sitten ajattelin, että "työllistäisin" itseni maalla kasvattamalla isossa kasvimaassa perheelle muonaa (en vielä tiedä mitä kannattaa itse kasvattaa, peruna lienee niin halpaa että se kannattaisi tuoda kaupasta?) lisäksi marjastaisin ja sienestäisin ja ehkäpä opettelisin myös kalastamaan ja laittamaan ruokaa näistä ilmaisista aineksista. Keräisin myös itse yrtit ruokaan ja teehen ja tekisin itse mehut marjoista ja hillot ym.
Kannattaisiko kanojen pito? Vai onko kanat ja niiden ylläpito miten kallista.. kalliimpaa kuin kananmunien osto kaupasta?
Pystyisiköhän tällä tavoin "säästämään" kuinka paljon? Ainakin saisi itsensä lähestulkoon täystyöllistetyksi :D
Kommentit (115)
mutta tuskinpa ihan kokopäiväisen palkkatyön verran saa tienestiä itselleen revittyä.
Eläintenkään pito ei ole ihan yksinkertaista, ja niistä on myös kuluja. Kanala ei tarkoita pelkkiä ilmaisia munia tai lampola ilmaista lampaan lihaa ja villaa. Eläimillä pitää olla kunnon elintilat ja olot, ne tarvitsevat eläinlääkäriä, niiden hankinta maksaa, ne tarvitsevat ruokaa jne.
ap
Ajatus kyllä ihan kiva,mut kysymys kuuluu viihdytkö maalla,osaatko kasvattaa niitä kanoja,osaatko kasvattaa vihanneksia,jaksatko pilkkoa puita ja raahata niitä metsästä,onko sinulla metsää,et niitä muiden metsistä voi käydä pöllimässä?
Me tehtiin näin: Päätettiin, että minä jatkan kotiäitinä siihen asti kunnes kaikki kolme lasta menevät kouluun. Kaksi vuotta olen nyt ollut ilman mitään tuki, mies tienaa tarpeeksi molemmille. Vielä olisi tarkoitus olla vuosi tai kaksi kotona.
Muutimme maalle Varsinais-Suomeen, pikkukuntaan isoon taloon taajamaan. Talo oli halpa, 250 neliötä ja 120' euroa. Lainaa ei ole enää kuin parikymmentä tonnia jäljellä. Pärjäämme hyvin näin, luotan että lapset viihtyvät kotiäidin kanssa ja koulusta palaavat saavat läksyjentekoseuraa kiinnostuneesta äidistään. Pikkukauppaan (Sale) pääsee kävellen, kerran viikossa ajan n. 35 km päähän Cittariin tai Prismaan.
Suosittelen! Ihan vaikka et marjastaisi myyntiin tai pitäisi niitä kanoja niin maalla on mukavaa!
jotka luulevat, että maalla voi elää jotenkin halvemmin ja yksinkertaisemmin. Totuus vaan on yleensä ihan toinen. Kaupungissa pääsee halvemmalla pitkässä juoksussa ja kaikenlaisten hanttihommienkin löytyminen on helpompaa.
Maalla on ihan yhtä vaikeaa tulla toimeen yhden palkalla kuin kaupungissakin. Välimatkat on pitkiä ja 2 autoa tarvitaan lähes aina. Kaikki pitää usein hakea matkojen päästä ja asuminen maksaa sen mitä kaupungissakin, usein enemmänkin jos on iso vanha talo pidettävä lämpimänä. Jne.
Kyllä kaupungissa halvemmalla pääsee ja helpommalla. Maalla pärjää parhaiten se, joka on sieltä lähtöisinkin ihan itse ja jolla on jo valmiina paikka mihin palata.
Anna mennä vaan äläkä haihattele. Suomi on väärällään osottelijoita, haihattelijaksi haukkujia ja taviksia ketkä ei uskalla kokeilla mitään uutta. Jos homma natsaa niin hyvä sulle, jos ei niin sitten takasin kaupunkiin yhtä kokemusta rikkaampana. Antaa muiden pakertaa 8-16 tehtaalla jos niin haluavat.
karannut käsistä!
En ole haaveillut mistään pellosta enkä traktoreista enkä navetasta tms.
VAAN
koska olen työtön, ajattelin, että jos muutamme maalle, saamme tämän asuntomme hinnalla todennäköisesti ihan ok perustalon ja sen verran tonttia, että siihen mahtuu kasvimaata. Marjapuskia jos olisi jo valmiina pihassa, sitä odotan, ja useinhan niin onkin.
Tarkoitukseni ei ole varsinaisesti tienata mitään, mies hoitaa sen puolen, mutta että mulla olisi jotain TEKEMISTÄ (toisin kun nyt työttömänä kaupungissa) ja voisin tuntea itseni työtätekeväksi ja että tekisin jotain perheemme ruoanhankinnan eteen. Eli siis marjastaisin meille marjat, tekisin hillot ja mehut, kasvattaisin kasvimaassa meille porkkanoita ja salaattia ja yrttejä, joita kuivaisin myös talveksi.
Ja kalastaisin (kunhan opettelisin) ja sienestäisin ja kuivaisin sieniä talveksikin, jne.
Ja EHKÄ, jos olisi joku ulkorakennus, sen voisi muuttaa kanalaksi, jotta saisi munat omasta takaa, mutta siis kanoista mulla ei ole mitään kokemusta ja tätä vaan harkitsin, en edes vakavasti vielä, kuten koko maallemuuttoakaan.
Miehen työmatka pitenisi hieman, mutta ei ihan järjettömästi, ei olisi kynnyskysymys.
ap
Muuttakaa ihmeessä maalle jos siitä haaveilette mutta maallemuuton rahalliset säästöt on suhteutettava siihen, mitkä asiat on kaupungissa toisin.
Esmes nyt vaikka toi työmatkakulut ja lasten päivähoitomaksut, se ei ole mikään maalla asumiseen liittyvä säästö vaan voisit ihan hyvin ottaa lapsen pois päivähoidosta kaupungissakin jos ette sitä kerran tartte.
Toisaalta sitten jos hoidat lapsia kotona niin paljonko tehokasta työaikaa sulla on marjastaa ja hoitaa kasvimaata?
"voitko säästää tällä keinolla palkkasi verran" eli moni ajatteli, että kuvittelit tienaavasi kasvimaalla ja kanoilla saman kuin kokopäivätyöstä. Tästä taisi syntyä väärinkäsitys.
juurikaan mitään säästä,mut saapahan tuoretta pöytään ja kivaa puuhastelua itselleen.
kirjoitin harhaanjohtavasti otsikon. Mutta itse kirjoituksessa mielestäni käy ilmi paremmin, mitä tarkoitin..
ap
"voitko säästää tällä keinolla palkkasi verran" eli moni ajatteli, että kuvittelit tienaavasi kasvimaalla ja kanoilla saman kuin kokopäivätyöstä. Tästä taisi syntyä väärinkäsitys.
joita kaupungissa asuva ei voi kuvitellakaan. Yksi heti mieleen tuleva on huonot tiet. Kun asuu yksityistien varrella maksaa tieyksikköjen mukaan kaikista tien (tai teiden, riippuu monenko yksityistien päässä asuu)hoitoon menevistä kuluista. Ja kun valtionkin omistamat tiet ovat nykyään älyttömän huonossa kunnossa, tulee esim. auton huoltokuluja reilusti lisää, puhumattakaan pesettämisestä.
kysyt, voitko viljelyllä ym. säästää ruokamenoissa niin, että se (yhdessä pienenevien kulkukustannuksien ja pk-maksujen kanssa) vastaisi puuttavaa palkkaa.
Joten kyllä siinä tavallaan ansaitsemisesta puhutaan. Mutta ok: siis puhut nyt omavaraistaloudesta, oman ruuan viljelystä.
Tuo on vähän niin ja näin, saako kaupunkiasunnosta tarpeeksi maatalon ostoon. Jos asutte pk-seudulla, niin voi saadakin - jos olette valmiita muuttamaan aika kauas täältä. Jos taas asutte jo pienessä muuttotappiokaupungissa, ei välttämättä saa. Lienet perehtynyt hintatasoon jo?
Ihan varmasti saat työllistettyä itsesi ja mielekästä tekemistä.
Mutta jotenkin - anteeksi nyt - tuosta kuultaa sellainen maalaisromantiikka, joka ei ehkä kestä marraskuun räntää ja helmikuun paukkupakkasia. Oletko ikinä asunut maalla ennen? Miten miehesi mahtaisi viihtyä? Entä mitä lapset ajattelisivat muutosta täysin uuteen ympäristöön?
Edelleen suosittelisin hommaamaan sen palstan. Voisit hyvin siis viljellä omaan käyttöön ruokaa kaupungissakin, ilman noin rajua ympäristön ja elämäntavan muutostakin. Jos homma sujuu, olet jo oppinut maalla tarpeellisia perustaitoja.
-22-
Hirvestyksessäkin on omat kulunsa, luvat ym. maksaa meillä noin 150€/vuosi ja lihaa saadaan noin 30 kiloa.
Aikaa menee muutama viikonloppu että ei siinä kyllä tuntipalkoille pääse.
ja en tiedä missä maaseudulla sinä olet ajellut, mutta minun näkemälläni maaseudulla tiet ovat olleet ihan hyvässä kunnossa.
Plus sekin, että maallahan autonsa saa pestä itse, ei tarvitse maksaa autonpesusta :D
joita kaupungissa asuva ei voi kuvitellakaan. Yksi heti mieleen tuleva on huonot tiet. Kun asuu yksityistien varrella maksaa tieyksikköjen mukaan kaikista tien (tai teiden, riippuu monenko yksityistien päässä asuu)hoitoon menevistä kuluista. Ja kun valtionkin omistamat tiet ovat nykyään älyttömän huonossa kunnossa, tulee esim. auton huoltokuluja reilusti lisää, puhumattakaan pesettämisestä.
(ja mehut!) omasta pihasta. Kotitarvekalastus on oikeasti kannattavaa, alkuun pääsee pienellä panostuksella. Itse säästämme aika paljon kun kalastamme kalat itse.
EN ole puhunut maatalon ostamisesta/maatilasta, vaan talosta maalla!
enkä ole missään sanonut aikovani hirvestää :D
ja kyllä, olen asunut lapsuuteni maalla, ja vanhempani asuvat maalla edelleen.
ap
Ja toisekseen maalla SAA olla kurainen auto, kukaan ei katso pitkään. Ruostuminenkaan ei usein ole ongelma, kun pikkuteitä ei kuitenkaan suolata.
jtulee esim. auton huoltokuluja reilusti lisää, puhumattakaan pesettämisestä.
Jos nyt asutaan pienehkössä kaupunkiasunnossa niin mikä on lämmityskulujen osuus nykyisestä asumisesta?