Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työtön, jos muutamme maalle, voinko "säästää" puuttuvan palkkani verran?

Vierailija
01.11.2010 |

tarkoitan siis että mikäli olen työttömänä kotona maalla, säästyisivät ensinnäkin työmatkakulut (tai osa niistä, autostahan ei kyllä maalla voi luopua) ja ainakin lasten hoitomaksut yhdestä mukulasta.

Ja sitten ajattelin, että "työllistäisin" itseni maalla kasvattamalla isossa kasvimaassa perheelle muonaa (en vielä tiedä mitä kannattaa itse kasvattaa, peruna lienee niin halpaa että se kannattaisi tuoda kaupasta?) lisäksi marjastaisin ja sienestäisin ja ehkäpä opettelisin myös kalastamaan ja laittamaan ruokaa näistä ilmaisista aineksista. Keräisin myös itse yrtit ruokaan ja teehen ja tekisin itse mehut marjoista ja hillot ym.

Kannattaisiko kanojen pito? Vai onko kanat ja niiden ylläpito miten kallista.. kalliimpaa kuin kananmunien osto kaupasta?

Pystyisiköhän tällä tavoin "säästämään" kuinka paljon? Ainakin saisi itsensä lähestulkoon täystyöllistetyksi :D

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja te = kaikki maalaiset Suomessa.

siitä ympäristöstä, jossa itse elän ja vaikutan, sinä teit saman. Miksi minua syytät samasta, jota itse teet? Naisen logiikkaa, huomaan.

Ja sinähän siinä aloit sättiä minun väitettäni, että aika monella on se oma kaivo.

Vierailija
82/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan että mitä teet pitkän talven.. toki maalla säästää koska täällä ei ole mitään mihin rahoja tuhlata. Ei kahvilaa, ei kioskia, ei mitään.. että jos itsellesi tekemistä haluat niin ÄLÄ muuta maalle koska talvi on todella pitkä ja tylsä!! Masentaa jo valmiiksi...

Varsinkin tällaisen kaupunkilaisen näkökulmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo ainakaan mikään pitkäaikainen suunnitelma ole. Meinaan vaan, että ei ne lapset sun muut jaksa ikuisesti syödä sitä samaa kotiruokaa ja samoja kotitekoisia mehuja. Tiedän ihan kokemuksesta.

Maalle muuttaessa teillä pitäisi olla sitten tonttiakin sen verta, että saat tarpeeksi ison kasvi/perunamaan, että saisit tarpeeksi tuottoisan sadon koko vuodelle (?). Ainakin hommaa sulle siitä tulisi kun hätistelet lintuja, kastelet ja muutenkin "huollat" maitasi. Puutarha ihmiselle tämä on varmasti ihan kivaa hommaa, mutta kaikille se ei sovi.

Kanoista sen verta, että kyllähän sitä kanalaakin täytyy sitten siivota ja hoitaa. Että aikas paljon tommonen eläminen verottaa, jos myöskin jotain antaakin.

Onko sulla mahdollisuus olla tunteja pois kotoa päivisin ? Metsällä menee nimittäin aikaakin; ensin että löytää sen "oman sieni/marjapaikan" ja sitten vielä kerätäkkin tarpeeksi "saalista". Haja-asutusalueilla noita "omia paikkoja" vielä löytääkin, mutta jos on isommasta kylästä kyse, niin marjastajia ja sienestäjiäkin riittää niin, että voi olla hankalaa löytää "vapaata palstaa" (siis jotain missä vielä kasvaakin jotain, ettei kaikkea olla jo kerätty)..

Kasvimaasta vielä sen verran, että siinähän on vain kesän työ. Talvellahan ei pysty kasvattamaan periaatteessa mitään, josset aio hankkia lämmintä kasvihallia ?

Lisäksi voisin sanoa itse maalla asuneena, että tulee loppuen lopuksi aikas kalliiksi asua maalla, kun sieltä ei bussivuorot kulje pahemmin, bussi maksut ovat selkeästi kaupunkia kalliimpia, harrastusmahdollisuuksia on kovin vähäisestim jonka vuoksi harrastuksiin pitää lähteä kaupunkiin, -kuten kouluunkin ja kauppojahan usein maaseudulla ei kannata pitää, jonka vuoksi JOKAISEN asian vuoksi on lähdettävä kaupunkiin. Ja bensahan on tunnetusti hintavaa... Veikkaisin kyllä, että kaupungissa on joka tapauksessa edullisempaa elää. Varsinkin lapsiperheen, jolla on harrastuksia ja paljon menoja.....

Vierailija
84/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksyy vain myönteisen vastauksen

siitä tämä kiikastaa

Vierailija
85/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo ainakaan mikään pitkäaikainen suunnitelma ole. Meinaan vaan, että ei ne lapset sun muut jaksa ikuisesti syödä sitä samaa kotiruokaa ja samoja kotitekoisia mehuja. Tiedän ihan kokemuksesta.

Maalle muuttaessa teillä pitäisi olla sitten tonttiakin sen verta, että saat tarpeeksi ison kasvi/perunamaan, että saisit tarpeeksi tuottoisan sadon koko vuodelle (?). Ainakin hommaa sulle siitä tulisi kun hätistelet lintuja, kastelet ja muutenkin "huollat" maitasi. Puutarha ihmiselle tämä on varmasti ihan kivaa hommaa, mutta kaikille se ei sovi.

Kanoista sen verta, että kyllähän sitä kanalaakin täytyy sitten siivota ja hoitaa. Että aikas paljon tommonen eläminen verottaa, jos myöskin jotain antaakin.

Onko sulla mahdollisuus olla tunteja pois kotoa päivisin ? Metsällä menee nimittäin aikaakin; ensin että löytää sen "oman sieni/marjapaikan" ja sitten vielä kerätäkkin tarpeeksi "saalista". Haja-asutusalueilla noita "omia paikkoja" vielä löytääkin, mutta jos on isommasta kylästä kyse, niin marjastajia ja sienestäjiäkin riittää niin, että voi olla hankalaa löytää "vapaata palstaa" (siis jotain missä vielä kasvaakin jotain, ettei kaikkea olla jo kerätty)..

Kasvimaasta vielä sen verran, että siinähän on vain kesän työ. Talvellahan ei pysty kasvattamaan periaatteessa mitään, josset aio hankkia lämmintä kasvihallia ?

Lisäksi voisin sanoa itse maalla asuneena, että tulee loppuen lopuksi aikas kalliiksi asua maalla, kun sieltä ei bussivuorot kulje pahemmin, bussi maksut ovat selkeästi kaupunkia kalliimpia, harrastusmahdollisuuksia on kovin vähäisestim jonka vuoksi harrastuksiin pitää lähteä kaupunkiin, -kuten kouluunkin ja kauppojahan usein maaseudulla ei kannata pitää, jonka vuoksi JOKAISEN asian vuoksi on lähdettävä kaupunkiin. Ja bensahan on tunnetusti hintavaa... Veikkaisin kyllä, että kaupungissa on joka tapauksessa edullisempaa elää. Varsinkin lapsiperheen, jolla on harrastuksia ja paljon menoja.....

Vierailija
86/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täällä pullamössö av-mammat taas jauhaa ja yrittää tyrmätä. Itse suosittelen maalle muuttamista jos se kiinnostaa. Sienestys ja marjastus on ihan ilmaista. Kalastusluvat maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti kun syö usein kalaa ja sitä voi talveksi myös pakastaa. Vihanneksia ja yrttejä on helppo kasvattaa itse eivätkä siemenpussit maksa paljon, erilaiset taimetkin maksavat itsensä takaisin jos on hyvä satovuosi. Maalla voi ruokaa ostaa myös lähitiloilta joilta sitä saa yleensä halvemmalla kuin kaupasta. "

Kalastaminen ei tosiaan ole ihan helpointa ruoan haku hommaa.. Pelkällä onkimisella et saa kyllä ateriaa tuskin edes itsellesi. Sinulla pitäisi olla koko päivä aikaa kalastaa, tiedossa hyvä kalapaikka ja kunnon varusteet, jotka tietenkin vaativat myös jo taitoakin.

Ei eletä enää 1800 luvulla, nykyään tää eläminen "ilmaiseksi" on PIKKASEN hankalampaa....

Vierailija
87/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiasta. Kysyttiin että voiko maalla itse tekemällä säästää palkkansa verran ja lopputulos on se että joutuu maksamaan asumisesta enemmän mutta ehkä saa vähän kasvaneita polttoainekuluja takaisin ruoasta säästämällä.

Ei siinä mitään, kannattaahan elämänlaadun kohenemisesta maksaa jos maalla asumisesta nauttii, mutta ehkä sitä ei kannata rahan säästöllä perustella jos faktat on nää.

kuittaisi polttoainekulut. Lisätalolainahan tulisi makseltua miehen palkasta, kuten tähänkin asti. Laina-aika vaan pitenisi jonkin verran. Ja ajelen mä nyt työttömänäkin toisinaan muutamankymmenen kilometriä toiseen kaupunkiin kirjastoon tai erikoisemmille kauppareissuille. Samanlailla kävisin sieltä maalta, silloin kun tarvetta olisi. Ja tokihan mies voi töistä tullessaan käydä kaupassa. ap

mitä tästä itse maksoimme muutamia vuosia sitten, joutuisimme ottamaan n. 20 -50 000 € lisälainaa. Ei mitenkään epärealistista. Miehen työmatkat tietysti pitenisivät muutamankymmentä kilometria/päivä, joten polttoainekulut nousisivat siltäosin. Mutta jos nyt itse tekemällä voisi säästää ruokakuluissakin vaikkapa n. 100 €/kk, niin se varmaan kuittaisi ne. ap

mut ensisijaisesti mun mielestä kannattaa laskea asumiskuluja ja miten ne muuttuisi muuton myötä. Jos joudutte ottamaan paljonkin lisää asuntolainaa ja lämmityskulut, kiinteistöverot yms yms. on isommat kuin nykyiset asumiskulunne niin saat todennäköisesti poimia puolukoita 24 h vuorokaudessa 12 kuukautta vuodessa saadaksesi sen ruokamenoissa takaisin.

Jos teillä on pihi auto, se vie silti satasella talviaikaan n. 6-7 litraa satasella eli kymmenisen euroa. Eli muutama kymmennen km lisää työmatkaa = n. 5 euroa lisää kuluja PER päivä. Sen kerrot kuukauden työpäivillä, eli n. 20. Eli saat juuri sen 100 euroa lisää POLTTOAINEKULUJA. Missä ei edes ole laskettu ollenkaan pidentyneitä kauppamatkoja, matkoja lääkäriin, kylille, kirjastoon... LISÄKSI sinun pitää laskea lisälainan aiheuttamat kulut, jotka vaikkapa 50 tuhannen euron lainalla ovat 200-300 euroa kuukaudessa.

Vierailija
88/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voisinko ahkeroimalla omatoimiviljelyssä säästää sen verran rahaa, että maallemuuton aiheuttamat lisäkustannukset tulisivat peitetyksi?"

Vierailija
89/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tässä ole siitä kyse, että ansaitsisi siellä elämällä mitään.

Miettii vaan, saisiko pienviljelemällä ja kalastamalla säästettyä osan lisäkustannuksista.

Musta joku heitti tossa paremman vaihtoehdon noin perheen kannalta: hommaa pieni viljelypalsta kaupungista!

Vierailija
90/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida olla kovin hyvin perillä nykyisistä jätevesilaista ja käytännöistä. Suomessa astuu v. 2014 voimaan uusi haja-asutusalueen jätevesilaki, jonka vuoksi maahan on perustettu viime vuosina noin "miljoona" vesiosuuskuntaa. Eli jotta haja-asutusalueella saadaan jätevesiasiat hoidettua lain vaatimalla tavalla on perustettu vesiosuuskuntia, joissa valtaosassa on rakennettu samalla puhtaan veden johto. Niinpä omien kaivojen käyttö on nykyään jäänyt ja jäämässä melko harvinaiseksi. Tän tietäisit, jos olisit yhtään seurannut uutisia lehdistä.

Vierailija
91/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida olla kovin hyvin perillä nykyisistä jätevesilaista ja käytännöistä. Suomessa astuu v. 2014 voimaan uusi haja-asutusalueen jätevesilaki, jonka vuoksi maahan on perustettu viime vuosina noin "miljoona" vesiosuuskuntaa. Eli jotta haja-asutusalueella saadaan jätevesiasiat hoidettua lain vaatimalla tavalla on perustettu vesiosuuskuntia, joissa valtaosassa on rakennettu samalla puhtaan veden johto. Niinpä omien kaivojen käyttö on nykyään jäänyt ja jäämässä melko harvinaiseksi. Tän tietäisit, jos olisit yhtään seurannut uutisia lehdistä.

että astuu voimaan silloin? Etkö ole seurannut viime aikaisia uutisia?

Vierailija
92/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ketjua läpi, mutta kerron hieman omasta elämästäni.

Asumme siis maalla, lähin naapuri n. 2km päässä, lähimpään ruokakauppaan n. 20km.

Talossa 2 kerrosta, 3 tällähetkellä asuttavaa huonetta ja joka huoneessa uuni + keittiössä puuhella, ainoastaan vessassa ja pesutiloissa lattialämmitys. Ruokakin yleensä tehdään puuhellalla, ainoastaan kesällä tulee käytettyä sähköhellaa.

Oma kaivo, vesi ei maksa mitään, ainoastaan kaivon tyhjennyksestä tulee kuluja.

Roskakuskille soitetaan kun alkaa roskis olemaan täynnä, suunnilleen 2 kk:n välein. Kaikki palavat roskat yleensä poltetaan pihalla tynnyrissä ja nyt ollaan alettu suunnitella kompostia, saatais hajoavatkin jätteet käytettyä hyväks eikä täyttyis roskis niin nopeaan.

Mielestäni maalla on ihanaa asua. Ja vaikka matkakuluja tulee pelkästä kaupassa käynnistä niin silti koen, että kyllä asumiskustannuksissa säästää.

Ja jos ap:llä on taka-ajatuksena lähinnä itsensä "työllistäminen" kotona, niin kyllä mielestäni maalla tai omakotitalossa yleensäkin on aina tekemistä.

Vierailija
93/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota hyvä ihminen selvää, mitä vesiosuuskunnat tarkoittavat ja mitä se jätevesiasetus merkitsee. Vesiosuuskunnat voivat myös keskittyä pienpuhdistamoiden rakentamiseen, mikä ei ole mitenkään tulevan veden kanssa kytköksissä välttämättä. Jätevesilaki edellyttää jäteveden puhdistamisen järjestämistä v. 2013 loppuun mennessä ja suuri osa haja-asutusalueen asunnoista ei ole vielä asiaa järjestänyt.

Ihan tosi on, että kaivoja porataan ympärivuotisille asuinpaikoille nykyään vähemmän kuin vielä muutama vuosi sitten.

Mutta olemassaolevista pientiloista/maaseudun omakotitaloista silti on taajamien ulkopuolella valtaosassa oma kaivo. Jätevedet menevät saostuskaivoon ja imeytyskenttään tai ei edes sinne... Isossa osassa myyntiin tulevista kiinteistöistä EI EDES OLE vielä sitä jätevesiasiaa järjestetty oikealle tolalle - ap:hän olisi nyt sitä asuntoa ostamassa.

Usko pois, näin on.

VAIKKA taloihin tulisi kunnan vesi, monella on myös se oma vanha kaivo, josta otetaan vesi viljelyiden kasteluun, matonpesuun, saunaan ja vaikka siihen auton pesuun, josta aloit/joku samanlainen paukapää alkoi kinata.

Vierailija
94/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos perhe on maalaishenkinen.

Mutta kuten moni muukin on sanonut, niin siitä kasvimaasta ei kyllä mitään tuloja saa. Vihannekset on kaupassa niin halpoja, ettei itse kasvattamalla voitolle pääse.

Se millä voi säästää on jalostaminen. Kun teet kurkut ja punajuuret säilykkeeksi, omenat hilloksi, marjat mehuksi, niin sun ei tarvi ostaa näitä kaupasta. Niissä säästät ehkä muutaman pennin. Mutta kuten joku jo mainitsi, niin niiden säilyttäminen talven yli jääkaapissa on kyllä melkoisen kallista.

Paras säästö mun mielestä syntyy siitä, jos leipoo itse leivät, pullat, jne, tekee itse ruuat, eli ostaa kaupasta vain peruselintarvikkeita, ei mitään jalostettua tai valmiiksi tehtyä.

Ja kyllä asumismenot voivat olla maalla oikeasti halvemmat. Mutta se riippuu vähän siitä mistä kaupungista muuttaa. Ei kaikissa kaupungeissa asuminen ole yhtään sen kalliimpaa kuin niiden ympäristökunnissa.

Mutta ei maalla asuminen välttämättä kalliimpaakaan ole. Tuo on ihmeellinen myytti, sillä ainakin minä olen lukenut lehdistä tutkimuksista, joiden mukaan maalla eläminen on ekologisempaa. Ei siinä toki suoraan hinnasta puhuttu, mutta jos maalla asuvien hiilijalanjälki on pienempi kuin kaupungissa, niin kyllä se jotain asumiskustannuksistakin kertoo.

Ja maalla asumisen tekee halvemmaksi paitsi mahdollisesti halvemmat asumiskustannukset, niin myös se, että maalla elämäntyyli on verkkaisempi, kaupassa käydään kerran viikossa, lapsia ei kuskata moniin harrastuksiin ja aikuisten harrastukset ovat kotipiirissä.

Toki tuota voi tehdä kaupungissakin, mutta maalla se on helpompaa, kun ympäristö on samanhenkistä ja kun luonto antaa monipuolisia virikkeitä toiminnalle ja harrastamiselle.

Vierailija
95/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ketjua läpi, mutta kerron hieman omasta elämästäni. Asumme siis maalla, lähin naapuri n. 2km päässä, lähimpään ruokakauppaan n. 20km. Talossa 2 kerrosta, 3 tällähetkellä asuttavaa huonetta ja joka huoneessa uuni + keittiössä puuhella, ainoastaan vessassa ja pesutiloissa lattialämmitys. Ruokakin yleensä tehdään puuhellalla, ainoastaan kesällä tulee käytettyä sähköhellaa. Oma kaivo, vesi ei maksa mitään, ainoastaan kaivon tyhjennyksestä tulee kuluja. Roskakuskille soitetaan kun alkaa roskis olemaan täynnä, suunnilleen 2 kk:n välein. Kaikki palavat roskat yleensä poltetaan pihalla tynnyrissä ja nyt ollaan alettu suunnitella kompostia, saatais hajoavatkin jätteet käytettyä hyväks eikä täyttyis roskis niin nopeaan. Mielestäni maalla on ihanaa asua. Ja vaikka matkakuluja tulee pelkästä kaupassa käynnistä niin silti koen, että kyllä asumiskustannuksissa säästää. Ja jos ap:llä on taka-ajatuksena lähinnä itsensä "työllistäminen" kotona, niin kyllä mielestäni maalla tai omakotitalossa yleensäkin on aina tekemistä.

Vietän juuri samanlaista elämää ja se on ihanaa! Meillä ei kunnan keskustaan ole kuin 5 kilometriä, mutta ihan maaseudulla asutaan silti, taajaman ulkopuolella. On kasvimaa ja komposti, omenapuita ja marjapensaita, metsästä haetaan marjat ja sienet. Lähikanalasta haetaan munat ja navetasta joskus maitoa (hinta 0,50€ litra) En vaihtaisi tätä elämää enää toisenlaiseen!

Vierailija
96/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuluerä tontteineen, tiekuluineen, jätevesimaksuineen jne. Ja vaatii huoltoa koko ajan. Autolla liikkuminen maksaa, ei voi työmatkoja verotuksessa vähentää.

Nettiyhteys voi olla hankalampi tai kalliimpi hankkia.

Vierailija
97/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kuin yrittäisit väittää, ettei niitä vesiosuuskuntia ole rakennettu, vaikka taidat tietää, että niitä on ihan mielettömästi pitkin maata.

Vierailija
98/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuluerä tontteineen, tiekuluineen, jätevesimaksuineen jne. Ja vaatii huoltoa koko ajan. Autolla liikkuminen maksaa, ei voi työmatkoja verotuksessa vähentää. Nettiyhteys voi olla hankalampi tai kalliimpi hankkia.

vähentää työmatkoja? Kyllä mä ainakin voin.

Vierailija
99/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi työmatkoja verotuksessa vähentää.

Ai mistä lähtien vain kaupungeissa asuvat saavat vähentää työmatkakulut? Ei tää maa sentään ihan noin epätasa-arvoinen ole. :-)

Vierailija
100/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin esim. perunat ja porkkanat voi tulla edullisemmaksi ostaa kaupasta. Porkkanat vie helposti mato, potuille pitää olla hyvä kellari.

Kukaan ei liene maininnut leivän leipomisesta? Leipä jos mikä maksaa. Jos tulevassa maalaistalossasi on leivinuuni, se on säästämisessä kaiken a ja o. Edellyttäen että puutavara tulee omasta metsästä.

Paistat rieskat ja sämpylät, loppulämmössä haudutat lihat (ne hirvenlihat vaikkapa). Samalla kerralla -noin kahden päivän työllä- teet ruokaa pakkaseen jopa useaksi viikoksi.

Marjoja pakkaseen, puolukasta puolukkapuuroa, mustikoista piiraita, kiisseleitä. Oma mansikkamaa (mansikan kasvatus onnistuu kaikkialla), mansikoista loihdit lukuisia herkkuja. Lisäksi marjamehut yms. jotka vaativat usean päivän työtä, mutta jos olet niillä töin, se kannattaa.

t. Maatilan Emäntä