Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työtön, jos muutamme maalle, voinko "säästää" puuttuvan palkkani verran?

Vierailija
01.11.2010 |

tarkoitan siis että mikäli olen työttömänä kotona maalla, säästyisivät ensinnäkin työmatkakulut (tai osa niistä, autostahan ei kyllä maalla voi luopua) ja ainakin lasten hoitomaksut yhdestä mukulasta.

Ja sitten ajattelin, että "työllistäisin" itseni maalla kasvattamalla isossa kasvimaassa perheelle muonaa (en vielä tiedä mitä kannattaa itse kasvattaa, peruna lienee niin halpaa että se kannattaisi tuoda kaupasta?) lisäksi marjastaisin ja sienestäisin ja ehkäpä opettelisin myös kalastamaan ja laittamaan ruokaa näistä ilmaisista aineksista. Keräisin myös itse yrtit ruokaan ja teehen ja tekisin itse mehut marjoista ja hillot ym.

Kannattaisiko kanojen pito? Vai onko kanat ja niiden ylläpito miten kallista.. kalliimpaa kuin kananmunien osto kaupasta?

Pystyisiköhän tällä tavoin "säästämään" kuinka paljon? Ainakin saisi itsensä lähestulkoon täystyöllistetyksi :D

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisekseen maalla SAA olla kurainen auto, kukaan ei katso pitkään. Ruostuminenkaan ei usein ole ongelma, kun pikkuteitä ei kuitenkaan suolata.

jtulee esim. auton huoltokuluja reilusti lisää, puhumattakaan pesettämisestä.

Ellei ole oma kaivo.

Vierailija
42/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN ole puhunut maatalon ostamisesta/maatilasta, vaan talosta maalla! enkä ole missään sanonut aikovani hirvestää :D ja kyllä, olen asunut lapsuuteni maalla, ja vanhempani asuvat maalla edelleen. ap

vaan maataloa siinä mielessä, että se on omakotitalo, siinä on riittävän iso tontti palstaviljelylle ja marjapuskille sekä mahd. se ulkorakennus.

Se on silti mahdollisesti kalliimpi juttu kuin osakehuoneisto pikkukaupungissa. Kannattaa siis tarkasti perehtyä hintatasoon.

Hyvä, sinulla lienee siis ihan ok tiedot maalla asumisesta. Miten mies ja lapset, mitä he ovat mieltä?

-22-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvella niitä ei juurikaan suolata,joskus hiekoitetaan ja aurauskin on vähän niin ja näin,ellet muuta jonkun isomman päätien varteen jota hoidetaan säännöllisesti.

Vierailija
44/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei nyt siis kylätaajamassa asu.

Vierailija
45/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me eletä mitään 50-lukua enää. Posti kulkee joka paikkaan, lapset pääsevät kouluun talvimyrskylläkin ilman traktorikyytiä...

talvella niitä ei juurikaan suolata,joskus hiekoitetaan ja aurauskin on vähän niin ja näin,ellet muuta jonkun isomman päätien varteen jota hoidetaan säännöllisesti.

Vierailija
46/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sitten kun haluat päästä töihin?

Vai meinaatko, ettet enää edes halua töihin?

Vierailija
47/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vesi harvoin on ilmaista. Ja maalla talot yleensä on hiekkatien varrella, suurimman osan vuodesta voisi sanoa kuratien varrella. Peseminen on todella hankalaa pelkällä vesiletkulla, painepesuri maksaa ja käyttää sähköäkin. Ja autoa todellakin täytyy pestä, vaikkei suolasta olisikaan haittaa. Kyllä se likakin kuluttaa auton maalipintaa ja siten laskee auton arvoa.

Ja ap:lle vielä tiedoksi, että suurin osa maaseudun teistä on viime vuodenvaihteesta alkaen ollut yksityisteitä. Meidän kaupungissamme yksityisteitä on lähes keskustassakin, siis kaikki tiet, joita valtio ei hoida (ja vielä viime vuonna kaupunki hoiti ne).

Vierailija
48/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei kai nyt sitä maalaistaloa edes halunnutkaan vaan ok-taloa taajamasta? Jos oikein käsitin.

Vierailija
49/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me eletä mitään 50-lukua enää. Posti kulkee joka paikkaan, lapset pääsevät kouluun talvimyrskylläkin ilman traktorikyytiä...

meillä täällä stadissa...

Maaseutua on moneksi. Aika harvoin taajamien ulkopuolella tiet aurataan jo aamusta hyviksi. Ja usein taloihin on vaihtelevan mittainen yksityistien pätkä, jonka auraamisesta on syytä sopia ja maksaa jonkun naapurin kanssa.

Ei mitenkään ylitsevoittava kustannus tai haitta minun mielestäni, mutta kannattaa ottaa huomioon VARSINKIN jos siippa tekee vuorotyötä ja liikkeelle pitää päästä yöllä/varhain aamusta.

-22-

Vierailija
50/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

45, yleensä maalla ON oma kaivo

Ei ole kaivoa puolillakaan maalaisista. Ja niilläkin, joilla on ei välttämättä ole tietoa kaivonsa veden laadusta.

Vierailija
51/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei kai nyt sitä maalaistaloa edes halunnutkaan vaan ok-taloa taajamasta? Jos oikein käsitin.

kalastella, kasvattaa ruokansa ja marjansa ja kanansakin itse.

Vierailija
52/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

45, yleensä maalla ON oma kaivo Jos ei nyt siis kylätaajamassa asu.

Ei ole kaivoa puolillakaan maalaisista. Ja niilläkin, joilla on ei välttämättä ole tietoa kaivonsa veden laadusta.

Kyllä minä väitän maalla asuvana kiinteistönvälittäjänä aika hyvin tietäväni nämä jutut.

Se on tosi, että veden laatua mitataan turhan huonosti, vaikka se ei ole kovinkaan kallis toimenpide. Mutta siitä tässä nyt ei edes puhuttu varsinaisesti.

Vierailija
53/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ja mehut!) omasta pihasta. Kotitarvekalastus on oikeasti kannattavaa, alkuun pääsee pienellä panostuksella. Itse säästämme aika paljon kun kalastamme kalat itse.

Mutta ap kertoi, ettei osaa kalastaa. Eli pitäisi hankkia välineet ja lupa ja tietää mistä kalastaa. Ei kuulosta ihan helpolta ellei tunne jotakuta paikkakuntalaista, joka auttaisi alkuun.

Vierailija
54/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseutua on moneksi. Aika harvoin taajamien ulkopuolella tiet aurataan jo aamusta hyviksi. Ja usein taloihin on vaihtelevan mittainen yksityistien pätkä, jonka auraamisesta on syytä sopia ja maksaa jonkun naapurin kanssa.

Ei mitenkään ylitsevoittava kustannus tai haitta minun mielestäni, mutta kannattaa ottaa huomioon VARSINKIN jos siippa tekee vuorotyötä ja liikkeelle pitää päästä yöllä/varhain aamusta.

-22-

Jos sillä on runsaasti teitä hoidettavanaan voi kodin edestä menevä tie olla aurattuna vasta iltapäivällä kahden aikaan. Ja meillä esim. silloin ei koulubussikaan ilmesty tälle tielle. Eikä tästä ole kaupunkiin kuin 10km, eli ihan syvällä maaseudulla emme asu.

Vierailija
55/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sielläkin ihan "tavallisia taloja", ei pelkästään maatiloja navettoineen :)

Ja siis tämä paikka mitä olen ajatellut, sijaitsee muutaman kymmenen kilometrin päässä kaupungista. Eli jos joskus töihin haluan (ja niitä löytyisi) niin mikä mua estäisi. Senkun hurauttelisin parikymmentä kilsaa töihin ja takaisin kotiin töiden jälkeen, niin tekee moni muukin.

Tosin siis, nyt ainakin tuntuu, että mikäli vaan tultaisiin toimeen, olisin vallan tyytyväinen "kotirouvana", siis jos järkevää tekemistä löytyisi, eli juurikin esim. marjastusta, kalastusta, sienestystä, kasvimaanhoitoa, mehustusta, hillojen tekemistä, yrttien kuivatusta jne.

ap

Vierailija
56/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lainaisi välineet, että pääsisin kalastamaan silloinkin kun hän on töissä tai ei muuten ehdi.

ap

(ja mehut!) omasta pihasta. Kotitarvekalastus on oikeasti kannattavaa, alkuun pääsee pienellä panostuksella. Itse säästämme aika paljon kun kalastamme kalat itse.

Mutta ap kertoi, ettei osaa kalastaa. Eli pitäisi hankkia välineet ja lupa ja tietää mistä kalastaa. Ei kuulosta ihan helpolta ellei tunne jotakuta paikkakuntalaista, joka auttaisi alkuun.

Vierailija
57/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen vuoksi se minusta kannattaa ottaa huomioon yhtenä tekijänä, jos ja kun se liikkeelle pääsy on miehen työn takia kuitenkin varteenotettava seikka.

Mitenkään kauhea kustannus se tuskin on, meilläkin mökkitie (yksityinen) aurataan säännöllisesti muutamalla kympillä vuodessa.

-22-

Vierailija
58/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sielläkin ihan "tavallisia taloja", ei pelkästään maatiloja navettoineen :) Ja siis tämä paikka mitä olen ajatellut, sijaitsee muutaman kymmenen kilometrin päässä kaupungista. Eli jos joskus töihin haluan (ja niitä löytyisi) niin mikä mua estäisi. Senkun hurauttelisin parikymmentä kilsaa töihin ja takaisin kotiin töiden jälkeen, niin tekee moni muukin. Tosin siis, nyt ainakin tuntuu, että mikäli vaan tultaisiin toimeen, olisin vallan tyytyväinen "kotirouvana", siis jos järkevää tekemistä löytyisi, eli juurikin esim. marjastusta, kalastusta, sienestystä, kasvimaanhoitoa, mehustusta, hillojen tekemistä, yrttien kuivatusta jne. ap

Noista mainitsemistasi löytyy puuhaa touko-elokuuksi.

Vierailija
59/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ajatus omavaraisuudesta on ok. Toki pitää huomioida asuntolainan lyhennys, matkakulut, auton kulut (auto on sitten korjattava silloin kun se on rikki jos pitää kauppaan päästä), asumiskulut ym. Ne ei muutu mihinkään, vaikka missä asuisi. TOki lämmitys on käytännössä ilmaista, jos on puulämmitys ja metsää sen verran, että voi omilla puilla lämmittää.

Kanojen pito on hauskaa ja ja halpaakin. Maidon saa vaikka vuohesta, josta tietenkin on myös kuluja, heinä ja muu rehu maksaa. Laidunmaa pitää myös olla kunnossa ja mahd eläinlääkärikulut pitää myös huomioida. Kesäksi voi ottaa lammpaan tai pari, jos halua syksyksi lampaanlihaa. Myö vuohet voi syödä (niillehän pitää saada kilejä, jotta saa maitoa, pukkikilit voi syödä halutessaan). Myös kanoista tulee kukkotipuja, jotka voi laittaa pataan niiden kasvettua tarpeeksi isoksi.

Itse voi viljellä, juureksia, herneitä, marjoja, papuja, kesäkurpitsaa, kurkkua, tomaattia, maissia, lista on loputon, joten kyllä omat ruuat saa itselleen, ja vielä monipuolista sellaista.

Naapurien kanssa ovi käydä vaihdannaistaloutta. Myös lehmänmaitoa voi saada naapurin karjatilalta halvalla.

Eli jos rahkeet riittää ja asuntolainasta selviää niin ihmeessä suosittelen. Mutta ei helpon elämän etsijälle.

Vierailija
60/115 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sielläkin ihan "tavallisia taloja", ei pelkästään maatiloja navettoineen :)

Ja siis tämä paikka mitä olen ajatellut, sijaitsee muutaman kymmenen kilometrin päässä kaupungista. Eli jos joskus töihin haluan (ja niitä löytyisi) niin mikä mua estäisi. Senkun hurauttelisin parikymmentä kilsaa töihin ja takaisin kotiin töiden jälkeen, niin tekee moni muukin.

Tosin siis, nyt ainakin tuntuu, että mikäli vaan tultaisiin toimeen, olisin vallan tyytyväinen "kotirouvana", siis jos järkevää tekemistä löytyisi, eli juurikin esim. marjastusta, kalastusta, sienestystä, kasvimaanhoitoa, mehustusta, hillojen tekemistä, yrttien kuivatusta jne.

ap

Mieti kuinka paljon siellä on työttömiä kotiäitejä jonossa odottamassa sitä ainoaa työpaikkaa joka joskus vapautuu. Ja kun et edes ole paikallisia, niin sulla ei ole suhteitakaan.

Ainakin meilläpäin "maalla" on niin tiukkaa joka ikisestä duuninpuolikkaastakin, että mä suosiolla matkustan töihin lähemmäs 100 km kuin jään odottamaan että täältä lähempää tärppäisi joskus.