Olen työtön, jos muutamme maalle, voinko "säästää" puuttuvan palkkani verran?
tarkoitan siis että mikäli olen työttömänä kotona maalla, säästyisivät ensinnäkin työmatkakulut (tai osa niistä, autostahan ei kyllä maalla voi luopua) ja ainakin lasten hoitomaksut yhdestä mukulasta.
Ja sitten ajattelin, että "työllistäisin" itseni maalla kasvattamalla isossa kasvimaassa perheelle muonaa (en vielä tiedä mitä kannattaa itse kasvattaa, peruna lienee niin halpaa että se kannattaisi tuoda kaupasta?) lisäksi marjastaisin ja sienestäisin ja ehkäpä opettelisin myös kalastamaan ja laittamaan ruokaa näistä ilmaisista aineksista. Keräisin myös itse yrtit ruokaan ja teehen ja tekisin itse mehut marjoista ja hillot ym.
Kannattaisiko kanojen pito? Vai onko kanat ja niiden ylläpito miten kallista.. kalliimpaa kuin kananmunien osto kaupasta?
Pystyisiköhän tällä tavoin "säästämään" kuinka paljon? Ainakin saisi itsensä lähestulkoon täystyöllistetyksi :D
Kommentit (115)
tosin esim. perunat ja porkkanat voi tulla edullisemmaksi ostaa kaupasta. Porkkanat vie helposti mato, potuille pitää olla hyvä kellari.
Kukaan ei liene maininnut leivän leipomisesta? Leipä jos mikä maksaa. Jos tulevassa maalaistalossasi on leivinuuni, se on säästämisessä kaiken a ja o. Edellyttäen että puutavara tulee omasta metsästä.
Paistat rieskat ja sämpylät, loppulämmössä haudutat lihat (ne hirvenlihat vaikkapa). Samalla kerralla -noin kahden päivän työllä- teet ruokaa pakkaseen jopa useaksi viikoksi.Marjoja pakkaseen, puolukasta puolukkapuuroa, mustikoista piiraita, kiisseleitä. Oma mansikkamaa (mansikan kasvatus onnistuu kaikkialla), mansikoista loihdit lukuisia herkkuja. Lisäksi marjamehut yms. jotka vaativat usean päivän työtä, mutta jos olet niillä töin, se kannattaa.
t. Maatilan Emäntä
Leivän leipominen säästää? No kait sillä jotain pennejä säästää mutta kyllä se taikinan vaivaaminen on oikeasti niin hanurista että sen euron voi leivästä maksaa. Ehkä sitten jos leipois kerralla 20 leipää ja pakkaseen ison osan niin jotain säästöä saattaiskin saada. Meillä leipää menee melkein leipä/päivä tahtia joten ei edes työttömällä riitä paukut sellasen määrän leipomiseen. Tai sitten se ei muuta tekisikään.
koskaan leivinuunia ja tiedä mitä sillä tehdään? Justhan kirjoitin että uunin lämmittämiseen ja leipomiseen menee helposti kaksi päivää - jona aikana voi leipoa vaikka sen 50 rieskaa + useamman satsin liharuokia ja siten tuottaa ruokaa pakastimeen viikkojen tarpeiksi. Eikä kulu edes sähköä! 5-10 kg:n jauhosäkki maksaa suhteessa todella vähän verrattuna kilon nyssäköihin.
Mutta minkä minä sille teen että työn tekeminen on joillekin noin käsittämätön asia. Ajatella, leipoa nyt isoa taikinaa...:D
tosin esim. perunat ja porkkanat voi tulla edullisemmaksi ostaa kaupasta. Porkkanat vie helposti mato, potuille pitää olla hyvä kellari.
Kukaan ei liene maininnut leivän leipomisesta? Leipä jos mikä maksaa. Jos tulevassa maalaistalossasi on leivinuuni, se on säästämisessä kaiken a ja o. Edellyttäen että puutavara tulee omasta metsästä.
Paistat rieskat ja sämpylät, loppulämmössä haudutat lihat (ne hirvenlihat vaikkapa). Samalla kerralla -noin kahden päivän työllä- teet ruokaa pakkaseen jopa useaksi viikoksi.Marjoja pakkaseen, puolukasta puolukkapuuroa, mustikoista piiraita, kiisseleitä. Oma mansikkamaa (mansikan kasvatus onnistuu kaikkialla), mansikoista loihdit lukuisia herkkuja. Lisäksi marjamehut yms. jotka vaativat usean päivän työtä, mutta jos olet niillä töin, se kannattaa.
t. Maatilan Emäntä
Leivän leipominen säästää? No kait sillä jotain pennejä säästää mutta kyllä se taikinan vaivaaminen on oikeasti niin hanurista että sen euron voi leivästä maksaa. Ehkä sitten jos leipois kerralla 20 leipää ja pakkaseen ison osan niin jotain säästöä saattaiskin saada. Meillä leipää menee melkein leipä/päivä tahtia joten ei edes työttömällä riitä paukut sellasen määrän leipomiseen. Tai sitten se ei muuta tekisikään.
Juu, mun pointti ainakin oli siinä että leipoa isoa taikinaa meidän perheelle viikottain alkaa olemaan jo sen verran työläs homma että melkeen työtön saa olla että saa sen tehtyä normaalin arjen puitteissa. Ja kertaakaan ei saa luistaa koska sitten ollaan ilman leipää (tai haetaan kaupasta). Leivon kyllä mielelläni mutta esim. noi huimat 50 rieskaa menee meillä viikossa. :D :D :=) ))o==3
ja hän halusi kuulla miten maalla voi säästää.
Se oli alkuperäinen pointti, ei se mitä sinä syöt tai oletko töissä vai et. Ja kuka estää joskus ostamasta kaupasta? Ihme mustavalkoajattelua. Huomattavaa on myös tuo lapsellinen itsensä korostaminen. Alkuperäinen ajatus hiemanko hukassa.. :D
Juu, mun pointti ainakin oli siinä että leipoa isoa taikinaa meidän perheelle viikottain alkaa olemaan jo sen verran työläs homma että melkeen työtön saa olla että saa sen tehtyä normaalin arjen puitteissa. Ja kertaakaan ei saa luistaa koska sitten ollaan ilman leipää (tai haetaan kaupasta). Leivon kyllä mielelläni mutta esim. noi huimat 50 rieskaa menee meillä viikossa. :D :D :=) ))o==3
tosiaankaan miljoonaa.
Muutenkin olen tuon asunnonvälittäjän linjoilla, maaseudulla on yhä oma kaivo tosi yleinen ratkaisu.
Haettiin koko alkuvuosi kesäasuntoa 100 km etäisyydellä pk-seudusta. Katsottiin tarkkaan myös pienet maatilat ja maaseudun omakotitalot, siis juuri sellaiset jollaista ap etsii.
Valtaosassa oli oma kaivo, harvassa kunnan vesijohto saati vesiosuuskunta.
Voi olla, että myyntiin tulee juuri nyt niitä, koska ihmiset jotka on harkinneet jo pitkään myyntiä, panee myyntiin nyt välttääkseen jätevesi-investoinnit.
Mutta myynnissä olevistahan ap:kin joutuu itselleen maapaikan hakemaan, eikä niistä, jotka ei ole myynnissä.
[/quote]
Että menee ihan melkein leipä per päivä eikä sellaista määrää jaksa leipoakaan?
Meillä on leivottu paljon, myös silloin kun olen ollut työssä, ei siihen päväkausia mene, että leipoo viikon leivät.
Me leivotaan lasten kanssa yhdessä, kivaa tekemistä
Ymmärrän, jos kyse on muuten vaan maaseutuasumisen preferoinnista, mutta et kyllä ap tarvitse muuttoa lisätäksesi omaa tekemistä ja viljelläksesi porkkanoita.
Hommaat sen oman palstan tai jopa kaksi. Kun - kuten itse kuvaat - et taida asua stadissa, palstan saat pikkukaupungista aika likeltäkin.
Sienestämään ja kalastamaan pääset sieltä kaupungistakin ihan hyvin - tuskin nyt olit maaltakaan mitään rantatilaa ostamassa, ne on huippukalliita.
Kaupungissa säästätte bensakuluja ja vältytte sen uumoilemasi 20-50 tonnin lisälainalta.
Voit leipoa ja tehdä ruokaa alusta alkaen itse. Mennä kansalaisopistoon käsityökurssille ja valmistaa itse vaatteet.
Vaikka mitä. PLUS hakea työtä ja saadakin sitä helpommin kuin maalla.
Eri juttu sitten, jos nyt oikein kaipaat maalaismaisemaan, josta omien puheittesi mukaan olet kotoisinkin.
Mutta säästöä saisit kyllä rutosti enemmän asumalla nykyisessä asunnossanne ja lisäämällä kaupungissa sitä omatoimisuutta.
Minuakin kiinnostaisi kovasti tietää, mitä miehesi ja lapsesi ajattelevat suunnitelmistasi?
Jos harrastuksena haluat tuota, ei sillä elä. Minäkin oon kasvattanu vaikka mitä. Ei kannata,yksi euro kolme kg porkkanoita, en saanut tuon vertaa. Kannattais pysyä kaupingissa.
Mietin vaan että mitä teet pitkän talven.. toki maalla säästää koska täällä ei ole mitään mihin rahoja tuhlata. Ei kahvilaa, ei kioskia, ei mitään.. että jos itsellesi tekemistä haluat niin ÄLÄ muuta maalle koska talvi on todella pitkä ja tylsä!! Masentaa jo valmiiksi...
Pöh pöh, jos ap on noin maalaishenkinen kuten minäkin, niin talvellakin on kivaa. Itse tykkään olla maalla eikä talvi oo mikään paha asia.
Luon lunta pihasta ja hiihtelen ja välillä lasten kanssa! Syksyllä jo veljentyttö kysyi koska mennään taas hiihtämään..
Ja sitten on kiva käpertyä sisälle hiihtoretken jälkeen ja lämmittää saunaa..
t. Maatilan Emäntä
Just näin! Tulee varmasti säästöä ja terveellisempää ruokaa. Mun äiti osais olla omavarainen jos asuis maalla, nyt äitini asuu metsän vieressä ja hyödyntää metsän antimia.
Ei siitä niin pitkä aika ole kun oltiin aikasen omavaraisia, eli äitini kun aina kertoo juttuja
lapsuudestaan, kuulen mitä se on ollut ennen.
Äitini kotona oltiin melkein omavaraisia,
palvattiin lihaa, talkkunajauhot oli omia, tietysti maito. Kala järvestä, metsästä marjat ja sienet.
Pellava kasvoi pellolla, lakanat tehtiin itse, vaatteet tehtiin itse. Ja jotain saatiin vaihdannaisena.
Lelut oli omasta takaa jne.
Muistan kuinka mummuni paistoi rieskoja leivinuunissa:) ja oli sitten hyvää.
"Pääset" aika piankin työkkärin jollekin ihanalle kurssille :D Ja ei ne työttömyyspäivärahaa ikuisuuksia maksa! Huomaa että olet työtävieroksuva luuseri!
Että ei se juurikkaan viljely säästöjä tuo. Se selviää ihan vain katsomalla kaupassa kuinka monta kiloa porkkanoita sillä siemenpussin hinnalla ostaa.
Mutta katsopa kauppakuitistasi leivän hintaa, niin huomaat, että leipä maksaa huomattavasti enemmän. Yhden leivän hinnalla saat myllyltä ostettuna puoli säkillistä jauhoja. Siitä sitä säästöä voi saada jos jostain. Tietenkään yhdestä leivästä ei monta senttiä kerry, mutta kun leipää yleensä kuluu perheissä melko paljon, niin vuoden mittaan säästöä tulee jo jonkin verran. Ei kuitenkaan satoja euroja.
Eli niitä säästökohteita pitää löytyä paljon enemmän vielä, jos aikoo palkoille päästä. Luonnollisestikin nuo marjastamiset ja sienestämiset on hyvä kohde, jos sitten osaa käyttää niitä marjoja paljon ja osaa myös jättää vastaavasti kaupan hilloja ja hedelmiä ostamatta ja korvaa ne omilla marjoilla.
meidän suvussa on aika runsaasti kokemusta siitä että toinen on töissä ja toinen työttömänä/opiskelijana kotona, ja talona ok-talo. Kukaan ei ole tietääkseni laiskana maannut.
Itsellänikin on kesämökki, jossa viljelen. Satojen kanssa on vähän niin ja näin, säistä riippuen, mutta yleensä raparperi, herukat, pihavattupuska, porkkana, palsternakka, parsa, peruna, yrtit, sipuli ja lanttu onnistuu, kun ne harsoilla suojaa tuonne heinäkuun alkuun, ettei kirvat, sun muut öttiäiset syö. Vesimyyrät voi olla ongelma, mutta ei yleensä savisilla mailla. Jos tekee kasvihuoneen, tomaatteja tulee ja viinirypälettäkin.... Ja jos sattuu olemaan kalaisa järvi lähellä, niin katiska veteen ja kauppalista monesti kutistuu. Maakellari/kellari on välttämätön, jos säilöö paljon.
Isoenoni metsästi ja mm. kasvatti kaneja ruuaksi. Sivussa kasvattivat 3 lasta, enkä muista että niillä olisi ollut kuin pari kertaa työpaikka yhtäaikaa. Tätini taas oli käsistään kätevä ja teki kaikenlaista, minkä möi. Lisäksi tiedän yhden pariskunnan, joka piti kotitarpeiksi eläimiä, sen verran kuin EU salli. Rouva kävi vakitöissä ja mies teki, mitä sai, silloin kun sai.
Kerranhan täällä vaan eletään, niin että anna mennä!
tahtoisin itsekin juuri tuota, viljellä itse luomua perheelle, sienestää, marjastaa ja ukko käy metsällä nytkin. Eikä se niin katastrofi olisi jos halla jotain veisi, sitten ostettaisi kaupasta tai torilta.
Ihmiset ovat nykyään niin totaalisen vieraantuneita luonnosta ja luonnollisuudesta.
Hypätkää pois oravanpyörästä. Se tekee hyvää! Kuka tahtoo muka elää koko elämänsä markkinatalouden orjana. Elämä on lahja ja yhtäkkiä lahjasta pitää maksaa.
ihmeellisesti?
Ovatko ihmiset nykyään niin luonnosta vieraantuneita, vai mitä?
On mulla mies, joka on työssäkäyvä. Eli ei mun koko perhettä tarvisi yksinään marjastamalla elättää.
ap
että saat kasveja kasvatettua ja metsää; jotta saat puita ja hirvenlihaa.