Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Lapsettomien häiden pitäjille/kannattajille

Vierailija
31.10.2010 |

Monet teistä perustelee lapsettomia häitä sillä, että haluaa rauhalliset juhlat, eivätkä lapsia sinne ns. häiritsemään. Esimerkiksi huutelemaan kirkossa kesken vihkimisen mitä sattuu.

Mikä on kantanne sitten siihen, että jos suvussa on kehitysvammaisia 18 v . täyttäneitä, useammat heistä käyttäytyvät ns. lasten tavoin, eivätkä tiedä minkälainen käytös on soveliasta missäkin tilanteessa.

Eli pitäisikö sitten kutsukorttiin laittaa myös se, että ei kehitysvammaisia yms. muita ketkä voivat aiheuttaa jotain normaalista kaavasta poikkeavaa?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa siitä on, jos äiti ja isä tulevat vauvan kanssa alkuillasta juhlaan?

Eikö tällainen olisi hyvä kompromissi?

MIKSI EI ?

Vierailija
42/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rehellisesti..

Meillä häät vietettiin ilman lapsia koska:

a) Jos on tarjolla runsaasti alkoholia ja tarkoitus on juhlia kunnolla se EI silloin ole lasten paikka

b)Ystävämme joilla on monta lasta ja harvoin pääsevät mihinkään ilman lapsia olivat vain tyytyväisi, kun kerrankin saivat keskittyä juhlimiseen ja hauskanpitoon ilman että tarvitsi ottaa huomioon jälkikasvun tarpeita..

Kirkossa oli lapsia paikalla, mutta jatkoille he eivät tulleet.. Se että heidät otettiin mukaan vaan osaan juhlasta oli vanhempien ihan oma päätös..

Oliko siinä tarpeeksi perusteluja? Meillä ei siis tosiaan ollut syynä lasten käytöstavat tai riehuminen vaan ihan puhtaasti runsas alkoholin käyttäminen ja mahdollisuus tarjota lasten vanhemmille omaa aikaa.. Ja mitä tulee täysi-ikäisiin kehitysvammaisiin, niin se on jokaisen perheen oma päätös ja harkinnan paikka onko kys. juhla oikea paikka ja miten reagoi esim humalaisiin ihmisiin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapset häiritsevät taitaa olla perimmäinen syy, eli juhla poikkeaa ns. normaalista jos lapsia on paikalla? Tämä ärsyttää minua, koska kuinka kukaan voi määritellä sitä, mikä on normaalia ja myös se, että jotkut vanhemmat selviävät tälläisistä tilanteista ilman häsläystä. Jos lapset esim 5 ja 8, pystyvät kyllä hekin jo osallistumaan keskusteluun. Olen myös tavannut vanhempia, joilla esim. 2 lasta ja ovat vuorotelleen juhlissa lastenhoitoa. Näin jää toinen aikuinen ihan ilman lapsia ja pystyy toki keskustelemaan järkevästi.

keskustella aiheista joihin 5-vuotias voi osallistua! Sekö on käsityksesi antoisasta ja mielenkiintoisesta keskustelusta? Paljon mukavampaahan se on jos molemmat vanhemmat voivat olla koko ajan läsnä ja osallistua keskusteluun. Minua ainakin harmittaa jos joku isä tai äiti joutuu päivystämään pihalla tenavien kanssa ja hänen kantansa jää kuulematta.

Minua kiinnostaisi tietää, että minkä ihmeen takia ne lapset pitäisi vängällä saada mukaan? Juhlat nyt eivät varsinaisesti vähennä perheen yhteistä aikaa, eihän niitä niin usein ole.

Halutaanko lapset tuoda näytille? Ahdistaako ajatus siitä, että joutuu olemaan aikuisena aikuisten seurassa ja puhumaan muustakin kuin lapsista? Vai onko lasten ulkopuolella ylipäätään mitään elämää, pelottaako se, että pitäisi esiintyä pariskuntana eikä "lapsiperhepakettina"?

Vierailija
44/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapset häiritsevät taitaa olla perimmäinen syy, eli juhla poikkeaa ns. normaalista jos lapsia on paikalla? Tämä ärsyttää minua, koska kuinka kukaan voi määritellä sitä, mikä on normaalia ja myös se, että jotkut vanhemmat selviävät tälläisistä tilanteista ilman häsläystä. Jos lapset esim 5 ja 8, pystyvät kyllä hekin jo osallistumaan keskusteluun. Olen myös tavannut vanhempia, joilla esim. 2 lasta ja ovat vuorotelleen juhlissa lastenhoitoa. Näin jää toinen aikuinen ihan ilman lapsia ja pystyy toki keskustelemaan järkevästi.

mummulle ja äidille aikamoista piinaa jos keskusteluun puuttuu joku pikkuvanha tenava.

Vierailija
45/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hyvänsä voi puuttua asiaan. Kylä kasvattaa. Missä muuten lapset oppivat käyttäytymään kuin että pääsevät käymään eri tilanteissa. Tottakai fiksut vanhemmat tekevät lapsilleen etukäteen selväksi, miten häissä ollaan ja mitä lapsilta odotetaan ja varautuvat tarjoamaan viihdykettä omien lelujen tmv. avulla tai viemällä muksun ulos jäähdyttelemään, jos juoksujalka vipattaa.

Vierailija
46/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa siitä on, jos äiti ja isä tulevat vauvan kanssa alkuillasta juhlaan? Eikö tällainen olisi hyvä kompromissi? MIKSI EI ?

huutavat taaperot jos tehdään poikkeuksia sylivauvojen piipahdusten ja omien vanhempioen mielestä aikuisesta seurasta käyvien ekaluokkalaisten kanssa? Eiköhän se ole joko tai.

Jos taas vastasit siihen viestiin jossa oli JO kakkukestit vihkimsen jälkeen, niin miksi kummassa seuraavan viikonlopun aikuisten bileisiin pitäisi vielä joku vauva tuoda? Eikö tuo ole jo tavattoman itsekästä?

Vierailija
47/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä kuule vastaan rehellisesti..

Meillä häät vietettiin ilman lapsia koska:

a) Jos on tarjolla runsaasti alkoholia ja tarkoitus on juhlia kunnolla se EI silloin ole lasten paikka

b)Ystävämme joilla on monta lasta ja harvoin pääsevät mihinkään ilman lapsia olivat vain tyytyväisi, kun kerrankin saivat keskittyä juhlimiseen ja hauskanpitoon ilman että tarvitsi ottaa huomioon jälkikasvun tarpeita..

Kirkossa oli lapsia paikalla, mutta jatkoille he eivät tulleet.. Se että heidät otettiin mukaan vaan osaan juhlasta oli vanhempien ihan oma päätös..

Oliko siinä tarpeeksi perusteluja? Meillä ei siis tosiaan ollut syynä lasten käytöstavat tai riehuminen vaan ihan puhtaasti runsas alkoholin käyttäminen ja mahdollisuus tarjota lasten vanhemmille omaa aikaa.. Ja mitä tulee täysi-ikäisiin kehitysvammaisiin, niin se on jokaisen perheen oma päätös ja harkinnan paikka onko kys. juhla oikea paikka ja miten reagoi esim humalaisiin ihmisiin..

Eihän lapsille tarvitse tarjota alkoholia, ja vanhemmat voivat heille selittää, että tuon tädin jalat eivät kanna, koska hän on juonut nyt kaksi pulloa viiniä. Samalla voi keskustella lapsen kanssa onko se mukavan näköistä ja mitä haittaa siitä voi olla ja kannattaako itse ruveta samanlaiseksi. Opettavaista!

Ja vanhemmat, jotka haluavat pitää lapsista vapaata - no hehän voivat järkätä lapsille hoitajan muutenkin ja tulla kaksistaan vetämään perskännit häihin, eihän se että kutsussa on mahdollistettu myös lasten mukaan ottaminen, edellytä että ne lapset on mukana oltava?

Vierailija
48/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hyvänsä voi puuttua asiaan. Kylä kasvattaa. Missä muuten lapset oppivat käyttäytymään kuin että pääsevät käymään eri tilanteissa. Tottakai fiksut vanhemmat tekevät lapsilleen etukäteen selväksi, miten häissä ollaan ja mitä lapsilta odotetaan ja varautuvat tarjoamaan viihdykettä omien lelujen tmv. avulla tai viemällä muksun ulos jäähdyttelemään, jos juoksujalka vipattaa.

kakaroita kasvattaa. Kyllä juhlat kärsii jos osa vieraista tarjoaa viihdykkeitä ja vie ipanoita ulos JOS juhlat on ajateltu intiimeiksi ja aikuisten kanssakäyminen on illan pointti. Jos sitäpaitsi joutuu viemään ulos jäähylle, niin silloinhan riehuntaa on jo ollut. Ei kiva!

Vierailija
49/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tynnyrissä kasvaneita lapsia, jotka eivät ole päässeet mukaan juhliin. -->eivät osaa/tiedä miten käyttäydytään tällaisissa tilanteissa.

Tärkeää tapakasvatusta, miten juhlissa ollaan ja onhan se kiva myös lapsille, että saavat osallistua juhliin, kukapa ei haluaisi!

Häät ovat myös mukava paikka nähdä sukulaisia.

Ei todellakaan ahdista olla ihan itsenäisenä ihmisenä! Omaan kyllä ihan hyvän itseluottamuksen, että ei tarvitse tukeutua perheeseen kaikissa asioissa ;)

Näinhän ne lapset oppivat keskustelemaan, missäs muualla kuin oikeissa tilanteissa.

Siis miksi ei lapsia?

Vierailija
50/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä itseasiassa on kehitysvammainen suvussa joka käyttäytyy lapsen tavoin. Ja henkiseltä tasoltaan lapsi. Hänen vanhempansa ovat samallalailla hänelle hommaneet hoitajan kuin muillekin lapsilleen.

Heillä kyllä vaatii vähän enemmän tämä nuori. Mielellään erillinen hoitaja olla.

Vastasiko kysymykseen?

Vierailija
51/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lapsille tarvitse tarjota alkoholia, ja vanhemmat voivat heille selittää, että tuon tädin jalat eivät kanna, koska hän on juonut nyt kaksi pulloa viiniä. Samalla voi keskustella lapsen kanssa onko se mukavan näköistä ja mitä haittaa siitä voi olla ja kannattaako itse ruveta samanlaiseksi. Opettavaista! Ja vanhemmat, jotka haluavat pitää lapsista vapaata - no hehän voivat järkätä lapsille hoitajan muutenkin ja tulla kaksistaan vetämään perskännit häihin, eihän se että kutsussa on mahdollistettu myös lasten mukaan ottaminen, edellytä että ne lapset on mukana oltava?

[/quote]

Siis sinäkö olet sitämieltä, että vieraat joilla on lapsia mukana, nauttisivat häistä samalla kun opettavat Matti-Viljamille alkoholin vaaroista.. HAHAHAAHAHAHAH.. Just näin..

Jos minä haluan (halusin) pitää perseetolalle häät (mitä ne ei muuten edes ollut) niin mitä sitten? Vaikka tarjolla olisi ollut vain mehua, niin silti emme olisi halunneet lapsia mukaan, jotta heidänkin vanhemmilla olisi mahdollisuus nauttia päivästä PARISKUNTANA!

Vierailija
52/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyyttä piisaa näissä perusteluissa.

1. MINUN on saatav itse päättää, otanko lapset mukaan juhliin vai en!

2. Koska MINUN lapseni nauttisivat juhlasta, heidän on saatava tulla.

3. MINUN lapseni kaipaavat tapakasvatusta juhlien muodossa - missä he muuten oppisivat seurustelemaan ja käyttäytymään!

Sillä ei sitten ole mitään merkitystä että SINÄ olet juhlien kutsuja, SINÄ maksat juhlat ja päätät, ketä sinne kutsut... Kunhan vain MINÄ ja MINUN lapseni saavat tehdä niin kuin MEILLE sopii.

Ja kaikki SINUN esittämäsi perustelut kutsumisperiaatteillesi sun muille ovat tietenkin tekosyitä.

Vierailija
53/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä itseasiassa on kehitysvammainen suvussa joka käyttäytyy lapsen tavoin. Ja henkiseltä tasoltaan lapsi. Hänen vanhempansa ovat samallalailla hänelle hommaneet hoitajan kuin muillekin lapsilleen. Heillä kyllä vaatii vähän enemmän tämä nuori. Mielellään erillinen hoitaja olla. Vastasiko kysymykseen?

Siis kysymys on siitä, onko oikein, että kutsussa rajataan kaikki ns. häiritsevät epävarmuustekijät pois? Siksi tämä vertaus.

Tuskimpa kukaan laittaa kutsuun, että ei kehitysvammaisia, jos käyttäytyvät lapsen tavoin?

Eli näin arka asia tämä voi olla joillekkin vanhemmille kun kyse on heidän omista lapsistaan. Ihan näin vaan ajatuksia herättämään, että lapsettomien häiden järjestäjät pohtisivat minkälaisen arvolatautuneen viestin he välittävät kutsussaan...

Vierailija
54/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä päihteitä pitäisi käyttää enemmän kuin laki sallii tai vaihtoehtoisesti ottaa lobotomia, jos käsitys juhlimisesta olisi henkevä keskustelu 5 tai 8-vuotiaan kanssa häntä kiinnostavista aiheista. Eikö juhliminen todella tarkoita teille muuta kuin piirileikkiä lasten tahdissa tai tolkutonta örvellystä? Sääliksi käy teidän juhlakokemuksianne.

Vierailija
55/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyyttä piisaa näissä perusteluissa. 1. MINUN on saatav itse päättää, otanko lapset mukaan juhliin vai en! 2. Koska MINUN lapseni nauttisivat juhlasta, heidän on saatava tulla. 3. MINUN lapseni kaipaavat tapakasvatusta juhlien muodossa - missä he muuten oppisivat seurustelemaan ja käyttäytymään! Sillä ei sitten ole mitään merkitystä että SINÄ olet juhlien kutsuja, SINÄ maksat juhlat ja päätät, ketä sinne kutsut... Kunhan vain MINÄ ja MINUN lapseni saavat tehdä niin kuin MEILLE sopii. Ja kaikki SINUN esittämäsi perustelut kutsumisperiaatteillesi sun muille ovat tietenkin tekosyitä.

Oletko tullut miettineeksi sitä, että myös lapsilla on oikeuksia!

Olisi se myös kornia, jos SINÄ päättäisit mikä MINUN lapsille on parasta, jos tuskin tunnet heitä? Vai kuinka?

Vierailija
56/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei voi puhua muusta kuin Pelle Hermannista heidän vanhempiensakaan kanssa?

Ikävä kyllä päihteitä pitäisi käyttää enemmän kuin laki sallii tai vaihtoehtoisesti ottaa lobotomia, jos käsitys juhlimisesta olisi henkevä keskustelu 5 tai 8-vuotiaan kanssa häntä kiinnostavista aiheista. Eikö juhliminen todella tarkoita teille muuta kuin piirileikkiä lasten tahdissa tai tolkutonta örvellystä? Sääliksi käy teidän juhlakokemuksianne.

Vierailija
57/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä itseasiassa on kehitysvammainen suvussa joka käyttäytyy lapsen tavoin. Ja henkiseltä tasoltaan lapsi. Hänen vanhempansa ovat samallalailla hänelle hommaneet hoitajan kuin muillekin lapsilleen. Heillä kyllä vaatii vähän enemmän tämä nuori. Mielellään erillinen hoitaja olla. Vastasiko kysymykseen?

Siis kysymys on siitä, onko oikein, että kutsussa rajataan kaikki ns. häiritsevät epävarmuustekijät pois? Siksi tämä vertaus.

Tuskimpa kukaan laittaa kutsuun, että ei kehitysvammaisia, jos käyttäytyvät lapsen tavoin?

Eli näin arka asia tämä voi olla joillekkin vanhemmille kun kyse on heidän omista lapsistaan. Ihan näin vaan ajatuksia herättämään, että lapsettomien häiden järjestäjät pohtisivat minkälaisen arvolatautuneen viestin he välittävät kutsussaan...

Mutta kehitysvammaisen nuoren vanhemmat osaavat kyllä arvioida onko hänestä juhlimaan lapsettomissa häissä. Jokainen kokee kutsun omalla tavallaan. Meidän suvussa tämä ei ole ollut ongelma. Lapsettomia häitä on tullut vastaan samalla tavalla kuin häitä joihin on lapsetkin kutsuttu. Eikä se tälle pariskunnallekaan ole ollut ongelma, joilla on tämä kehitysvammainen lapsi. He kyllä itse tuntevat oman lapsensa ja tietävät onko hänestä juhliin.

Vierailija
58/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin. Jos minä järjestän juhlat, loukkaan sinun lastesi oikeuksia ellen kutsu heitä?

Eihän kutsujan tarvitsikaan piitata siitä, mikä sinun lapsillesi sopii, koska juhlat eivät ole sinun eikä sinun lastesi! Juhlat järjestetään ihan toisen ihmisen kunniaksi, eikä sinulla normaalien käytöstapojen puitteissa pitäisi olla mitään sananvaltaa siihen, ketä toinen ihminen omiin juhliinsa kutsuu!

Itsekkyyttä piisaa näissä perusteluissa. 1. MINUN on saatav itse päättää, otanko lapset mukaan juhliin vai en! 2. Koska MINUN lapseni nauttisivat juhlasta, heidän on saatava tulla. 3. MINUN lapseni kaipaavat tapakasvatusta juhlien muodossa - missä he muuten oppisivat seurustelemaan ja käyttäytymään! Sillä ei sitten ole mitään merkitystä että SINÄ olet juhlien kutsuja, SINÄ maksat juhlat ja päätät, ketä sinne kutsut... Kunhan vain MINÄ ja MINUN lapseni saavat tehdä niin kuin MEILLE sopii. Ja kaikki SINUN esittämäsi perustelut kutsumisperiaatteillesi sun muille ovat tietenkin tekosyitä.

Oletko tullut miettineeksi sitä, että myös lapsilla on oikeuksia! Olisi se myös kornia, jos SINÄ päättäisit mikä MINUN lapsille on parasta, jos tuskin tunnet heitä? Vai kuinka?

Vierailija
59/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tynnyrissä kasvaneita lapsia, jotka eivät ole päässeet mukaan juhliin. -->eivät osaa/tiedä miten käyttäydytään tällaisissa tilanteissa. Tärkeää tapakasvatusta, miten juhlissa ollaan ja onhan se kiva myös lapsille, että saavat osallistua juhliin, kukapa ei haluaisi! Häät ovat myös mukava paikka nähdä sukulaisia. Ei todellakaan ahdista olla ihan itsenäisenä ihmisenä! Omaan kyllä ihan hyvän itseluottamuksen, että ei tarvitse tukeutua perheeseen kaikissa asioissa ;) Näinhän ne lapset oppivat keskustelemaan, missäs muualla kuin oikeissa tilanteissa. Siis miksi ei lapsia?

varaan, niin taatusti on tynnyrissä kasvaneita. Tapakasvatusta tehdään kotona. Minusta lapsia ei tarvitse kutsua vain koska se olisi lapsista kivaa, lasten kivan järjestäminen on sekin omien vanhempien vastuulla, aivan kuten tapakasvatuskin.

Lapsilla on ihan varmasti omassa arjessa oikeita tilanteita harjoitella keskustelemista ja myös niissä juhlissa joihin lapsi on tervetullut, kuten mummon tai kummien synttäreillä tai kylässä käydessä. Häät ovat morsiusparin suuri ja ainutkertainen juhla ja sitä pitää katsoa nimenomaan heidän kannaltaan, ei omien lasten.

Jos hääpari haluaa että juhlat on aikuisten juhlat, oli teemana sitten biletys tai polveileva keskustelu mielenkiintoisista aiheista ilman lasten hoitoon liittyviä keskeytyksiä, se on ihan ymmärrettävää. Sen kyllä ymmärtää jos HALUAA ymmärtää.

Vierailija
60/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nauttivat juhlista vain tulemalla sinne pariskuntana?

Kyllä lapset näkevät alkoholinkäyttöä ennemmin tai myöhemmin, ja mikä onkaan parempaa esimerkkiä järkevästä käytöksestä se, että itse on asiallisesti ja näyttää, että 0-2 lasillista viiniä on ihan riittävä annos hyvän ruoan kanssa.

Varsinaiset teinibileet, jos päämääränä on vetää pää täyteen ja vasta sitten on kivaa.

Eihän lapsille tarvitse tarjota alkoholia, ja vanhemmat voivat heille selittää, että tuon tädin jalat eivät kanna, koska hän on juonut nyt kaksi pulloa viiniä. Samalla voi keskustella lapsen kanssa onko se mukavan näköistä ja mitä haittaa siitä voi olla ja kannattaako itse ruveta samanlaiseksi. Opettavaista! Ja vanhemmat, jotka haluavat pitää lapsista vapaata - no hehän voivat järkätä lapsille hoitajan muutenkin ja tulla kaksistaan vetämään perskännit häihin, eihän se että kutsussa on mahdollistettu myös lasten mukaan ottaminen, edellytä että ne lapset on mukana oltava?

Siis sinäkö olet sitämieltä, että vieraat joilla on lapsia mukana, nauttisivat häistä samalla kun opettavat Matti-Viljamille alkoholin vaaroista.. HAHAHAAHAHAHAH.. Just näin..

Jos minä haluan (halusin) pitää perseetolalle häät (mitä ne ei muuten edes ollut) niin mitä sitten? Vaikka tarjolla olisi ollut vain mehua, niin silti emme olisi halunneet lapsia mukaan, jotta heidänkin vanhemmilla olisi mahdollisuus nauttia päivästä PARISKUNTANA!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi