G: Lapsettomien häiden pitäjille/kannattajille
Monet teistä perustelee lapsettomia häitä sillä, että haluaa rauhalliset juhlat, eivätkä lapsia sinne ns. häiritsemään. Esimerkiksi huutelemaan kirkossa kesken vihkimisen mitä sattuu.
Mikä on kantanne sitten siihen, että jos suvussa on kehitysvammaisia 18 v . täyttäneitä, useammat heistä käyttäytyvät ns. lasten tavoin, eivätkä tiedä minkälainen käytös on soveliasta missäkin tilanteessa.
Eli pitäisikö sitten kutsukorttiin laittaa myös se, että ei kehitysvammaisia yms. muita ketkä voivat aiheuttaa jotain normaalista kaavasta poikkeavaa?
Kommentit (104)
ei meidän varsin kosteat aikuisten juhlat häiritsisi niin ei minun häitänikään kenenkään kehitysvamma olisi häirinnyt.
Lasten läsnäolo taas olisi muuttanut juhlat ihan toisenlaisiksi, koska lastenkaitseminen ja alkoholi eivät sovi yhteen.
Muakin yököttää ajatuskin leikeistä, valssista, kakunleikkaamisesta...Mutta ei silti kiinnosta lapsettomat häät eikä mikään alkoholin käyttö...voiko turhempaa ainetta olla kuin alkoholi...
Jos jotkut hääjuhlat pitäisimme, illallinen alkaisi klo 20-21. Ruoka tarjoitaisiin pöytiin ja nautittaisiin pitkän kaavan mukaan täysin ruokajuomin. Jos aikuisilla olisi tylsää, voi voi. Lasten en voisi kuvitella viihtyvän tuollaisissa juhlissa. Tanssi jatkuisi ehkä aamuneljään.
Kerronpa sinulle jotain, mitä et selvästikään vielä tiedä: AIKA KULUU NOPEASTI. PISTE. Jos ruokatarjoilu aloitetaan vasta noin myöhään, vieraat ajattelevat, että haluavat homman olevan nopeasti ohi. Sinusta tuntuu nyt, että klo 20-04 on piiiitkä aika, mutta voin kertoa, että se on ohi nopeasti.
Meillä oli kesällä lapset-sallittu -häät. Vihkiäiset olivat klo 16. Tultiin juhlapaikalle viideltä. Siinä onnittelut ja puheet ja ihmettelyt ja ruoka alkoi puoli kuusi. Seitsemään saakka oli syömistä ja yhdessäoloa. Sitten oli tunnin tauko. Oli puheiden pitoa. Kahdeksalta leikattiin hääkakkua. Sitten rupattelua ja yhdessä oloa, lapsetkin siinä hyörivät.
Yhdeksältä oli häävalssin vuoro. Ja usko tai älä muta ne vieraat osaavat kyllä ihan itse lähteä niiden pienten lastensa kanssa pois viimeistään klo 22.30. Ainakin meillä osasivat.
Eli pointtini on, että hyvin suunnitelluissa ja järkevään aikaan aloitetuissa lapsellisissa häissä jää sitä vapaata aikuisten keskeistä seurusteluaikaa ihan yhtä paljon, kuin myöhään aloitetuissa lapsettomissa häissä, ellei enemmänkin. Minä en oikeastaan niit'ä lapsia edes huomannut, vaikak niitä oli kymmenkunta. Meillä oli kyllä jokaiselle puuhapussi yms, keinut, hiekkalaatikko ja tekemistä. Ei kukaan kakara pitkästynyt.
Sinulle voi myös tulla yllätyksenä, että eivät aikuisetkaan viihdy istumassa pöydän ääressä, vaan kävelevät sinne tänne, muodostavat pihalle nurkan taakse juttuporukoita yms. Eli se porukka hajaantuu joka tapauksessa.
Joten ehkä on parempi, että pidät ne maistraattihäät, jos sinulle on tärkeää, että jokainen osaa istua pöydän ääressä kuin tatti tuntitolkulla.
Ai niin, meillä viimeiset vieraat lähtivät 04.30. Vaikka oli ne lapsihäät. Lapselliset lähtivät 22.30. Ihan hauskaa oli, ja saatiin samalla molemmat, lapselliset häät ja sitten loppuaika 6h oli aikuisten kesken. Ihan mukavaa. Voin suositella.
Tärkein viestini siis oli: aika menee kuin siivillä, aloittakaa mahdollisimman aikaisin. Eikä meillä edes ollut mitään ohjelmaa. Ihmiset kyllä viihtyvät toistensa seurassa, mutta edes aikuiset eivät kyllä malta istua koko iltaa siinä saman pöydän ääressä, se on kyllä sinun vain uskottava!
ystävien kanssa joilla oli lapset mukana?? Ja jotka häipyivät kesken kaiken?
Kuten joku tuolla ylempänä jo sanoi, kukin järjestää juhlansa, siten kun itse haluaa. Jos se ei sovi SINULLE, sitten se ei sovi. Get over it.
Kannattaa kasvaa sen verran aikuiseksi, että oppii näkemään asian eri näkökannoilta ja tajuamaan, että se oma mielipide ei olekaan aina se ainoa oikea ja kaikki muut ikävät ihmiset aina ja ikuisesti väärässä. : )
Minä menen mielelläni sekä lapsellisiin että lapsettomiin häihin vieraaksi. Ihan sama, koska asia ei mitenkään ole minun päätösvallassani, vaan isännän ja emännän. Sen mukaan toimitaan, vaikkei se olisikaan nyt just minun mielestäni kivaa. Mikä tässä on vaikeaa? Selittäkää! Tahtoo tietää!
Eli pohdintaa sille, mitkä ovat ne perimmäiset syyt?? Ei kukaan ole vielä suoraan vastannut kysymykseen. Nyt rohkeasti vaan! Vai osuiko arkaan paikkaan kun huomasitte, että ajatuksenne ei ehkä olekkaan loogisesti perusteltavissa. Joo ja eri ap, kun tossa aiemmassa ketjussa. Ihan tosissani kyselen ja haastan teitä pohtimaan asiaa!
"perimmäinen" syy. Mikähän se muuten on?
Minä olen yhä sitä mieltä, että kenenkään juhlien vieraslistaan ei ole muilla sanomista, kukin voi vaan valita meneekö itse vai ei.
Tiedän myös kokemuksesta, että on ihan eri asia syödä tai jutella ilman lapsia kuin lasten kanssa ja joskus haluan tehdä nämä asiat ihan rauhassa.
Vahvistui taas päätös siitä, että karkaamme kahden kesken naimisiin. Jos jotkut hääjuhlat pitäisimme, illallinen alkaisi klo 20-21. Ruoka tarjoitaisiin pöytiin ja nautittaisiin pitkän kaavan mukaan täysin ruokajuomin. Jos aikuisilla olisi tylsää, voi voi. Lasten en voisi kuvitella viihtyvän tuollaisissa juhlissa. Tanssi jatkuisi ehkä aamuneljään. Haluaisin nähdä sen mamman, joka osallistuisi mielellään viettää tuollaisen illan lasten kanssa. Älkää nyt liikaa jårkyttykö, en siis aio loukata läheisiä järjestämällä iltaa hyvän ruoan ja tanssimisen merkeissä. Olisihan ilta perheellisille kohtuuttoman raskas ja epämiellyttävä.
Juuri näin minäkin näen aikuisten hyvät juhlat. Ei känniörveltämistä eikä kitiseviä pilttejä.
Ja silti mä rakastan omia lapsiani.
Voi jösses miten junttimaista jankuttamista toisten juhlajärjestelyistä! o_O
Eikö teillä ole mitään elämää ilman lapsia, kun näin paljon hermostutte siitä, että jotkut järjestävät aikuisten juhlia?
jos joku lapsista saa synttärikutsun niin sinne menee kaikki sisarukset ja vielä äitikin kahvia ja ongintalahjoja kerjäämään.
1) Perustelut sille, miksi ei haluta lapsia juhliin? ( Ei riitä, että tarjotaan ravintolaruokaa tai ajankohta myöhäinen, lapsia erilaisia)
2) Tämä asia näköjään jakaa mielipiteitä, ymmärrän erittäin hyvin, että jokaisella on omat mielipiteet ja tässä asiassa ei ole oikeaa ratkaisua. Mutta yritän pohtia sitä, MIKSI TÄMÄ JAKAA NÄIN RAJUSTI MIELIPITEITä ja saa aikaan tälläisen kuohun.
Täällä ei todellakaan osata keskustella asioista ja pohtia asioita monelta kantilta.... eli keskukstelun tasosta voidaan päätellä paljon...
-ap
Ajattelimme järjestää pienet häät n. 20 hlöä. Vain lähimmät perheenjäsenet, kakkukahvit vihkimisen jälkeen. Tämän tapahtuman jälkeen on tarkoituksena järjestää kavereille isot bileet seuraavana viikonloppuna.
Luuletteko, että kaverit haluavat tuoda lapsensa bileisiin? Pitäisikö huomioida? Onkohan tällainen järjestely edes ok vai menetänkö kaikki ystäväni?
Itse en todellakaan ole aina koko perheen voimin juhlija, mutta haluan tehdä itse sen päätöksen, kannattaako juhliin ottaa lapset mukaan. Tietenkin kunnioitan sitä, jos kutsussa sanotaan, että ei lapsia. Se ei ole ongelma!
Yritän vain ymmärtää tätä asiaa...
1) Perustelut sille, miksi ei haluta lapsia juhliin? ( Ei riitä, että tarjotaan ravintolaruokaa tai ajankohta myöhäinen, lapsia erilaisia) 2) Tämä asia näköjään jakaa mielipiteitä, ymmärrän erittäin hyvin, että jokaisella on omat mielipiteet ja tässä asiassa ei ole oikeaa ratkaisua. Mutta yritän pohtia sitä, MIKSI TÄMÄ JAKAA NÄIN RAJUSTI MIELIPITEITä ja saa aikaan tälläisen kuohun. Täällä ei todellakaan osata keskustella asioista ja pohtia asioita monelta kantilta.... eli keskukstelun tasosta voidaan päätellä paljon... -ap
kanssa häsläävät vanhemmat eivät ole hyvää seuraa ja aika monet lasten kanssa häsläävät vanhemmat ovat sitä mieltä, että haluavat istua iltaa rauhassa edes joskus.
Kertoisit nyt kumminkin minkä itse uskot olevan todellisen syyn???
vetävät herneen syvälle nenään sitten vuosia myöhemmin, kun HEIDÄN lapsiaan ei haluta hääjuhliin.
Ajattelimme järjestää pienet häät n. 20 hlöä. Vain lähimmät perheenjäsenet, kakkukahvit vihkimisen jälkeen. Tämän tapahtuman jälkeen on tarkoituksena järjestää kavereille isot bileet seuraavana viikonloppuna. Luuletteko, että kaverit haluavat tuoda lapsensa bileisiin? Pitäisikö huomioida? Onkohan tällainen järjestely edes ok vai menetänkö kaikki ystäväni?
Monet teidän lapselliset ystävät haluaisivat muistaa teitä. Esim. jos on alle vuotiaita lapsia kaikki eivät halua viedä niitä hoitoon. Voisivat tulla esim. alkuillasta 18-19.30 piipahtamaan bileissä lapsen kanssa ja näin osallistumaan teidän tärkeään juhlaan!!
Mutta yritän pohtia sitä, MIKSI TÄMÄ JAKAA NÄIN RAJUSTI MIELIPITEITä ja saa aikaan tälläisen kuohun.
Täällä ei todellakaan osata keskustella asioista ja pohtia asioita monelta kantilta.... eli keskukstelun tasosta voidaan päätellä paljon...
-ap
Höpö höpö, itsehän osaltasi vaikutat keskustelun tasoon!
Minäpä kerron miksi tämä on niin suurten tunteiden asia. Ne jotka eivät ymmärrä lapsettomia häitä, ovat sellaisia, jotka haluavat liikkua perheenä 24/7. He eivät ymmärrä konseptia aikuisten juhlat.
Ne jotka järjestävät lapsettomia häitä ajattelevat omaa juhlaansa ja haluavat pitää sen omien mieltymystensä mukaan. Moni näkee häät aikuisten juhlana. Ja tämäkös harmittaa niitä koko perheenä aina kaikkialla liikkuvia.
Se että nämä anonyyminä aavella kiukuttelevat koko perheenä juhlijat vänkäävät toisten juhlajärjestelyistä taas loukkaa niitä, jotka kokevat olevansa oikeutettuja järjestämään juuri sellaiset juhlat kuin itse haluavat.
Ydin: oman tien kulkijat vs. mennään massan mukana
Itse en todellakaan ole aina koko perheen voimin juhlija, mutta haluan tehdä itse sen päätöksen, kannattaako juhliin ottaa lapset mukaan. Tietenkin kunnioitan sitä, jos kutsussa sanotaan, että ei lapsia. Se ei ole ongelma! Yritän vain ymmärtää tätä asiaa...
on se, että joku saa itse päättää vain sen tuleeko juhliin vai ei. Pitäisi saada myös päättää ottaako lapset mukaan vai ei. Mites tämä huomioidaan kutsussa kun jokainen meistä on nähnyt vanhempia, jotka ottavat lapset mukaan ja sitten niistä opn kaikille riesaa? Selvä virhearviointi siis, mutta juhliahan ei voi enää uusia vaan vahinko on jo tapahtunut.
Miksi se oma päätös lasten mukaan ottamisesta on niin tärkeää?
Ajattelimme järjestää pienet häät n. 20 hlöä. Vain lähimmät perheenjäsenet, kakkukahvit vihkimisen jälkeen. Tämän tapahtuman jälkeen on tarkoituksena järjestää kavereille isot bileet seuraavana viikonloppuna. Luuletteko, että kaverit haluavat tuoda lapsensa bileisiin? Pitäisikö huomioida? Onkohan tällainen järjestely edes ok vai menetänkö kaikki ystäväni?
Monet teidän lapselliset ystävät haluaisivat muistaa teitä. Esim. jos on alle vuotiaita lapsia kaikki eivät halua viedä niitä hoitoon. Voisivat tulla esim. alkuillasta 18-19.30 piipahtamaan bileissä lapsen kanssa ja näin osallistumaan teidän tärkeään juhlaan!!
esitetty, mutta joku meni sitten siihenkin miinaan...
Ei pidä huomioida. Todellinen ystävyys ei ole tuollaisesta kiinni, ei tietenkään!
Siis lapset häiritsevät taitaa olla perimmäinen syy, eli juhla poikkeaa ns. normaalista jos lapsia on paikalla?
Tämä ärsyttää minua, koska kuinka kukaan voi määritellä sitä, mikä on normaalia ja myös se, että jotkut vanhemmat selviävät tälläisistä tilanteista ilman häsläystä. Jos lapset esim 5 ja 8, pystyvät kyllä hekin jo osallistumaan keskusteluun.
Olen myös tavannut vanhempia, joilla esim. 2 lasta ja ovat vuorotelleen juhlissa lastenhoitoa. Näin jää toinen aikuinen ihan ilman lapsia ja pystyy toki keskustelemaan järkevästi.
Tuossa kuvitteellisessa skenaariossa vieraita olisi ehkä kolmisenkymmentä ja tiiviissä tekemisessä olemme muulloinkin. Idea olisi siis viettää tavallista juhlavampia illanistujaisia yhdessä. Mitään häävalsseja, leikkejä tai kakunleikkaamisia en voisi kuvitellakaan.
Perinteiset häät ovat meistä molemmista tylsyyden huippuja, mutta sekä me että läheisemme pidämme ravintolaillallisista. Juttukin luistaa eikä aika tule pitkäksi kun on samanhenkistä porukkaa koolla. Pienelle seurueelle tarjoilu sujuu viivytyksettä jne.
Pointtini oli sr, että häät voivat tarkoitaa hyvin erityyppisiä juhlia. Kaikki formaatit eivät ole alkuunkaan lapsiystävällisiä ajankohdan, tilan, ohjelman tai toivotun tunnelman puolesta.
Olen viihtynyt parhaiten vieraana lapsettomissa häissä.