Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Lapsettomien häiden pitäjille/kannattajille

Vierailija
31.10.2010 |

Monet teistä perustelee lapsettomia häitä sillä, että haluaa rauhalliset juhlat, eivätkä lapsia sinne ns. häiritsemään. Esimerkiksi huutelemaan kirkossa kesken vihkimisen mitä sattuu.

Mikä on kantanne sitten siihen, että jos suvussa on kehitysvammaisia 18 v . täyttäneitä, useammat heistä käyttäytyvät ns. lasten tavoin, eivätkä tiedä minkälainen käytös on soveliasta missäkin tilanteessa.

Eli pitäisikö sitten kutsukorttiin laittaa myös se, että ei kehitysvammaisia yms. muita ketkä voivat aiheuttaa jotain normaalista kaavasta poikkeavaa?

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyyttä piisaa näissä perusteluissa. 1. MINUN on saatav itse päättää, otanko lapset mukaan juhliin vai en! 2. Koska MINUN lapseni nauttisivat juhlasta, heidän on saatava tulla. 3. MINUN lapseni kaipaavat tapakasvatusta juhlien muodossa - missä he muuten oppisivat seurustelemaan ja käyttäytymään! Sillä ei sitten ole mitään merkitystä että SINÄ olet juhlien kutsuja, SINÄ maksat juhlat ja päätät, ketä sinne kutsut... Kunhan vain MINÄ ja MINUN lapseni saavat tehdä niin kuin MEILLE sopii. Ja kaikki SINUN esittämäsi perustelut kutsumisperiaatteillesi sun muille ovat tietenkin tekosyitä.

Oletko tullut miettineeksi sitä, että myös lapsilla on oikeuksia! Olisi se myös kornia, jos SINÄ päättäisit mikä MINUN lapsille on parasta, jos tuskin tunnet heitä? Vai kuinka?

koulun käyminen. Lapsen oikeuksiin ei kuitenkaan kuulu se, että he pääsevät kaikkiin juhliin. Ei juhliin pääse ne aikuisetkaan, joita ei ole kutsuttu.

Vierailija
62/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"polveileva keskustelu mielenkiintoisista aiheista ilman lasten hoitoon liittyviä keskeytyksiä"

Ehhehhehheeeeee....

Tervetuloa mattiklinge-teemahäihin! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voi helvetti millaisen jäljen pennut sai pöytään kun ne alkoivat veitsillä ja haarukoilla hakata sitä samalla huutaen että Ruokaa ruokaa!Kukaan ei vahtinut ja pennut viilettivät missä sattuu,repivät kukkaistutuksia jne... tekivät kaikkea pahaa koko ajan.EI niitä lapsia sinne juhliin PLIIIS....

Vierailija
64/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyyttä piisaa näissä perusteluissa. 1. MINUN on saatav itse päättää, otanko lapset mukaan juhliin vai en! 2. Koska MINUN lapseni nauttisivat juhlasta, heidän on saatava tulla. 3. MINUN lapseni kaipaavat tapakasvatusta juhlien muodossa - missä he muuten oppisivat seurustelemaan ja käyttäytymään! Sillä ei sitten ole mitään merkitystä että SINÄ olet juhlien kutsuja, SINÄ maksat juhlat ja päätät, ketä sinne kutsut... Kunhan vain MINÄ ja MINUN lapseni saavat tehdä niin kuin MEILLE sopii. Ja kaikki SINUN esittämäsi perustelut kutsumisperiaatteillesi sun muille ovat tietenkin tekosyitä.

Oletko tullut miettineeksi sitä, että myös lapsilla on oikeuksia! Olisi se myös kornia, jos SINÄ päättäisit mikä MINUN lapsille on parasta, jos tuskin tunnet heitä? Vai kuinka?

koulun käyminen. Lapsen oikeuksiin ei kuitenkaan kuulu se, että he pääsevät kaikkiin juhliin. Ei juhliin pääse ne aikuisetkaan, joita ei ole kutsuttu.

Joten kyllä niiden pitäisi muutamiin häihinkin päästä samoin kuin hautajaisiin, että oppisivat näissäkin tilanteissa käyttäytymään.

Vierailija
65/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä kuule vastaan rehellisesti.. Meillä häät vietettiin ilman lapsia koska: a) Jos on tarjolla runsaasti alkoholia ja tarkoitus on juhlia kunnolla se EI silloin ole lasten paikka b)Ystävämme joilla on monta lasta ja harvoin pääsevät mihinkään ilman lapsia olivat vain tyytyväisi, kun kerrankin saivat keskittyä juhlimiseen ja hauskanpitoon ilman että tarvitsi ottaa huomioon jälkikasvun tarpeita.. Kirkossa oli lapsia paikalla, mutta jatkoille he eivät tulleet.. Se että heidät otettiin mukaan vaan osaan juhlasta oli vanhempien ihan oma päätös.. Oliko siinä tarpeeksi perusteluja? Meillä ei siis tosiaan ollut syynä lasten käytöstavat tai riehuminen vaan ihan puhtaasti runsas alkoholin käyttäminen ja mahdollisuus tarjota lasten vanhemmille omaa aikaa.. Ja mitä tulee täysi-ikäisiin kehitysvammaisiin, niin se on jokaisen perheen oma päätös ja harkinnan paikka onko kys. juhla oikea paikka ja miten reagoi esim humalaisiin ihmisiin..

Eihän lapsille tarvitse tarjota alkoholia, ja vanhemmat voivat heille selittää, että tuon tädin jalat eivät kanna, koska hän on juonut nyt kaksi pulloa viiniä. Samalla voi keskustella lapsen kanssa onko se mukavan näköistä ja mitä haittaa siitä voi olla ja kannattaako itse ruveta samanlaiseksi. Opettavaista! Ja vanhemmat, jotka haluavat pitää lapsista vapaata - no hehän voivat järkätä lapsille hoitajan muutenkin ja tulla kaksistaan vetämään perskännit häihin, eihän se että kutsussa on mahdollistettu myös lasten mukaan ottaminen, edellytä että ne lapset on mukana oltava?

perskännissä sössöttäviä aikuisia, sehän on lapsista pelottavaa. Mä en myöskään vängällä raahaa lapsiani sellaisiin paikkoihin, joista he eivät saa mitään. En usko että lapsi nauttii olostaan aikuisten juhlissa enkä todellakaan haluaisi olla se vittumainen kyylä joka kököttää sinnikkäästi lasten kanssa ryyppyjuhlissa ja osoittelee moralistina juhlivia ihmisiä. Sehän olisi ihan järjestön tilanne ja epämukava joka osapuolelle.

Ihan toinen asia on sitten se, kuinka usein aikuisten juhlissa on kyse ylettömästä kännäilystä ja milloin taas häiriöttömästä yhdessäolosta aikuiseen tapaan.

Vierailija
66/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten kyllä niiden pitäisi muutamiin häihinkin päästä samoin kuin hautajaisiin, että oppisivat näissäkin tilanteissa käyttäytymään.

Ei häissä ole sen kummallisempia käytöstapoja kuin synttäreilläkään tai paremmilla päivällisillä. Juhlathan voi pitää ihan mistä syystä vaan ja ravintolassakin pitää osata käyttäytyä. Harjoitelkaa jo tänään sunnuntaiaterialla! Kyllä juhlat ovat kuitenkin aina ja ennen kaikkea järjestäjänsä juhlat, eivät "suomalaisten lasten oikeus tapakulttuurin omaksumiseen".

Vierailija
67/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapakulttuurin oppimiseksi voit itse tehdä lähes kaiken tarvittavan, ja kaikkihan eivät tosiaankaan kannata näitä lapsivapaita juhlia (kuten kiihkeä keskustelu on osoittanut), joten ennen pitkää teidätkin varmasti kutsutaan ihan perheenä johonkin. Järjestä itsekin juhlia, se on opettavaista ja siinä oppii katsomaan tilannetta niin järjestäjän kuin vieraankin näkökulmasta. Anna vaan kaikkien kukkien kukkia!

Vierailija
68/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nauttivat juhlista vain tulemalla sinne pariskuntana? Kyllä lapset näkevät alkoholinkäyttöä ennemmin tai myöhemmin, ja mikä onkaan parempaa esimerkkiä järkevästä käytöksestä se, että itse on asiallisesti ja näyttää, että 0-2 lasillista viiniä on ihan riittävä annos hyvän ruoan kanssa. Varsinaiset teinibileet, jos päämääränä on vetää pää täyteen ja vasta sitten on kivaa.

Eihän lapsille tarvitse tarjota alkoholia, ja vanhemmat voivat heille selittää, että tuon tädin jalat eivät kanna, koska hän on juonut nyt kaksi pulloa viiniä. Samalla voi keskustella lapsen kanssa onko se mukavan näköistä ja mitä haittaa siitä voi olla ja kannattaako itse ruveta samanlaiseksi. Opettavaista! Ja vanhemmat, jotka haluavat pitää lapsista vapaata - no hehän voivat järkätä lapsille hoitajan muutenkin ja tulla kaksistaan vetämään perskännit häihin, eihän se että kutsussa on mahdollistettu myös lasten mukaan ottaminen, edellytä että ne lapset on mukana oltava?

Siis sinäkö olet sitämieltä, että vieraat joilla on lapsia mukana, nauttisivat häistä samalla kun opettavat Matti-Viljamille alkoholin vaaroista.. HAHAHAAHAHAHAH.. Just näin.. Jos minä haluan (halusin) pitää perseetolalle häät (mitä ne ei muuten edes ollut) niin mitä sitten? Vaikka tarjolla olisi ollut vain mehua, niin silti emme olisi halunneet lapsia mukaan, jotta heidänkin vanhemmilla olisi mahdollisuus nauttia päivästä PARISKUNTANA!

vanhempien seurasta enemmän pariskuntana ilman lapsia, niin sehän on kuitenkin tärkeämpi asia. Silloin vieraidenkin pitää pystyä tulemaan paikalle myös pariskuntana tai jäädä kotiin. En ymmärrä miksei joku nauttisi häistä MYÖS pariskuntana? Mä ainakin voin lähtee ihan kuinka vaan, yksin, kaksin tai nelistään.

Vierailija
69/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nauttivat juhlista vain tulemalla sinne pariskuntana? Kyllä lapset näkevät alkoholinkäyttöä ennemmin tai myöhemmin, ja mikä onkaan parempaa esimerkkiä järkevästä käytöksestä se, että itse on asiallisesti ja näyttää, että 0-2 lasillista viiniä on ihan riittävä annos hyvän ruoan kanssa. Varsinaiset teinibileet, jos päämääränä on vetää pää täyteen ja vasta sitten on kivaa.

minä tiesin sen että kyseiset vanhemmat jotka tulivat ilman lapsiaan todellakin nauttivat juhlista ilman lapsia!

Mistäkö tämän tiedän? Siitä että he ovat ystäviämme jotka tunne hyvin ja asiasta heidän kanssa keskusteltiin.. Meidän häät ei ollut kokoperheen juhla vaan aikuisten bileet!! Mikä siinä on niin kovin väärin että aikuiset joskus juhlivat ilman lapsiaan??????? Ei voi tajuta!!

Vierailija
70/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärjistetään mustavalkoiseksi .

Ja huom. ajattelen tätä asiaa vähän laajemmasta näkökuilmasta kuin vain omasta ja sinun navastasi.

Kyllä lapseni on ollut juhlissa, mutta on ollut myös esim. häitä, minne emme ole ottaneet lapsia mukaan.

Jos nyt luotettaisiin kaikkien arvostelukykyyn ja annettaisi jokaisen perheen tehdä omat päätökset.

Tosiaan ei niitä lapsia juhliin raahata, jos ei ole kutsuttu, mutta tätä näemmä yleistä "lapsettomuus" trendiä pohdiskelen.

Tässä olisikin jollekin sosiologille töitä, mitä tällaiset arvot kertovat? Minne perhekeskeisyys hävisi? Miksi lapset voivat yhä huonommin?

Vanhemmat dokaavat lapsettomissa häissä/juhlissa ja lapset lykätään hoitoon.

Vierailija
71/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisetkaan osaa aina käyttäytyä kun viinaa saavat...!

Syynä voi monesti olla ihan taloudellinen puoli, eli jos suvussa on paljon lapsia, niin yli 4-vuotiaasta menee usein aikuisen ruoan hinta.

-Jokainen tekee kuin parhaaksi katsoo, itse olisin mielissään jos pääsisimme kunnon juhliin ilman lasta, että sais juhlia kunnolla.

Vierailija
72/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sata vuotta sitten lasta ei oikein pidetty edes ihmisenä, nyt lapsi on siirtynyt kaiken keskipisteeksi. Ennen lapsia siunaantui useimmille ihan liikaa, nyt lapsettomuus on isompi ongelma.

Lapsille ei osata enää asettaa rajoja. Lapsivapaat juhlat ovat yksi tätä kehitystä seurannut ilmiö.

Vierailija
73/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en tajua, mitä pahaa on siinä, että hääpari päättää ketä haluaa kutsua ja kutsutut päättävät haluavatko osallistua vai ei. No hard feelings.

Ihan simppeliä mun mielestä. Miksi asioistatarvii tehdä vaikeampia kuin ne oikeesti on? Liian vähän ongelmia? Liian vähän draamaa? Joku muu syy? En vaan tajuu.

Vierailija
74/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun jotkut tuntuvat ottavan nokkiinsa siitä, etä heidän lapsia ei kutsuta häihin.

Sitten ei tulla häihin ja sitten morsiuspari suuttuu kun ei tulla häihin lainkaan.

Tämä on siis se ongelma.

Olisi tärkeää, että voisi oppia ymmärtämään toisen näkökulmaa, niin ei tarvitsisi jankuttaa tälläisiä asioita!

Vierailija
75/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

win-win-tilanne, kuten eräs tuttavapariskunnan isä sanoi kerran eräissä häissä, eivät ne lapset kaipaa sinne juhliin tylsistymään ja olemaan hiljaa ja samalla vanhemmat pääsevät juhlimaan.

Vierailija
76/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun jotkut tuntuvat ottavan nokkiinsa siitä, etä heidän lapsia ei kutsuta häihin.

Sitten ei tulla häihin ja sitten morsiuspari suuttuu kun ei tulla häihin lainkaan.

Tämä on siis se ongelma.

Olisi tärkeää, että voisi oppia ymmärtämään toisen näkökulmaa, niin ei tarvitsisi jankuttaa tälläisiä asioita!

Vierailija
77/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärjistetään mustavalkoiseksi . Ja huom. ajattelen tätä asiaa vähän laajemmasta näkökuilmasta kuin vain omasta ja sinun navastasi. Kyllä lapseni on ollut juhlissa, mutta on ollut myös esim. häitä, minne emme ole ottaneet lapsia mukaan. Jos nyt luotettaisiin kaikkien arvostelukykyyn ja annettaisi jokaisen perheen tehdä omat päätökset. Tosiaan ei niitä lapsia juhliin raahata, jos ei ole kutsuttu, mutta tätä näemmä yleistä "lapsettomuus" trendiä pohdiskelen. Tässä olisikin jollekin sosiologille töitä, mitä tällaiset arvot kertovat? Minne perhekeskeisyys hävisi? Miksi lapset voivat yhä huonommin? Vanhemmat dokaavat lapsettomissa häissä/juhlissa ja lapset lykätään hoitoon.

Ehkä juuri siksi joudutaan tekemään tiukkoja rajauksia tai kohta ne lapset on vanhempien pikkujouluissakin mukana.

Minusta niinkin harvinaiset juhlat kuin häät eivät kerro yhtään mitään, eikä varsinkaan niiden harvinaisempi muoto "lapsettomat häät". Lapset eivät voi huonosti ainakaan siksi, että vanhemmat syövät joskus juhlaruokaa juhlavaatteissa ilman keskeytyksiä.

Vierailija
78/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutaan ainoastaan lähisukulaisten lapset (niistä tulee jo yli 20. Jos kutsuisimme kaikkien kavereidenkin lapset niin yhteensä lapsimäärä olisi pelkästää 50 lasta! meidän kohdalla kyse on puhtaasti tilaongelmasta. Ystävät haluamme kuitenkin kutsua. Tämä on meidän syy. Meillä ei ole mitään lapsia vastaan.

Onko tämä millään muotoa ymmärrettävää?

Itse vastatakseni kysymykseen niin itse en ole suuttunut, jos meidät on kutsuttu lapsettomiin häihin.

Vierailija
79/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun jotkut tuntuvat ottavan nokkiinsa siitä, etä heidän lapsia ei kutsuta häihin. Sitten ei tulla häihin ja sitten morsiuspari suuttuu kun ei tulla häihin lainkaan. Tämä on siis se ongelma. Olisi tärkeää, että voisi oppia ymmärtämään toisen näkökulmaa, niin ei tarvitsisi jankuttaa tälläisiä asioita!

kerran, ei monilla ihmisillä ole mielestään mitään syytä ymmärtää mitään "toisen" näkökulmaa. On vain meidän näkökulma, minun ja mun lasteni.

Vierailija
80/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutaan ainoastaan lähisukulaisten lapset (niistä tulee jo yli 20. Jos kutsuisimme kaikkien kavereidenkin lapset niin yhteensä lapsimäärä olisi pelkästää 50 lasta! meidän kohdalla kyse on puhtaasti tilaongelmasta. Ystävät haluamme kuitenkin kutsua. Tämä on meidän syy. Meillä ei ole mitään lapsia vastaan.

Onko tämä millään muotoa ymmärrettävää?

Itse vastatakseni kysymykseen niin itse en ole suuttunut, jos meidät on kutsuttu lapsettomiin häihin.