Uunin pohja. Millä jumal auta puhtaaksi ??
On tosi pinttynyt likaläntti pohjassa. Noin 20cm halk. Edellinen omistaja käyttänyt vissiin uunia vaan ja lika palanut moneen kertaan kiinni.
Kokeiltu uunin puhdistajat, soodamömmöliotukset ym. Ei vaan lähde.
Ostan kohta uuden uunin....
Kommentit (24)
Entäs Marttojen sokeripalaniksi? Jos tehoaa palaneeseen kattilaan, niin miksi ei sinne uuniin sitten. Epäilen tosin.
Konetiskiaine on aikamoista jytyä. siitä joku tahna ja likoomaan? Toinen on pyykkipulveri.
Sellaisella keraamisen hellan puhdistamiseen tarkoitetulla skrapalla lähtee, vähän voi liuottaa eka vaikka ihan vedellä ja skrapaa vaan sotkut pois.
Eiks martat puhdista kaikki joko soodalla tai etikalla. Kokeilisin näitä.
Uuninpuhdistajaa, päälle muovikelmu, anna vaikuttaa pari tuntia, pyyhi sienellä. Sellaista raappaa voi myös kokeilla.
Auri Kanasen kelmuniksi on aika hyvä
Kastele se esim. mäntysuopaliuoksella ja lämmitä uuni 50 asteeseen. Sitten rapsuta se pois tällaisella:
https://sinituote.fi/tuote/sini-siivousvalineet/keittio/liesi-ja-liesit…
Näitä löytyy myös edullisemmin esim. Puuilosta tai Motonetistä maalipensseleiden viereltä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole saanut kuin useamman päivän liotuksella ja sillä K2r vai mikä se nyt. Ja aina vaan uutta vaahtoa päälle, kun entinen haihtuu. Ja välillä hangaten, ei nyt millään naarmuttavalla tietenkään. Kova homma. Muutin kunnan vuokrakämppään ja oli jätetty kuin koira paskansa.
Siihen kannattaa laittaa vaikka roskapussi päälle, ettei haihdu suotta. Sitten vaikka järjestyksessä karhu kieli, Universalin Stone ja taikasieni.
Ei se lähde millään. Minulla sama homma. Nyt ajattelin että en enää stressaa. Se lähtee mikä lähtee ja loput jää. Uuni toimii ja ehkä joskus vuosien päästä harkitsen uutta. Nyt voi paistaa rennolla otteella, ei tarvitse stressata. Kun uuden hankkii niin saat taas stressata puhtaudesta.
Uuni puhdistusaine K2 tai jotain, jota joku jo suositteli. Jätä yöksi tai vuorokaudeksi. Luukku kiinni, ei lämpöä. Mäntysuopaniksi on pepusta, samoin kaikki soodaviritykset.
Mäntysuopaliuos. Levitä sitä uunin pinnoille ja laita uuni 50 asteeseen. Kun uuni on jäähtynyt, niin poista lika. Mäntysuopa ja lämpö pehmentävät sen. Toista niin monta kertaa kuin tarvitaan. Oikeasti toimii tosi hyvin, Marttojen neuvo.
https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/kodinkoneet/uunin-puhdistu…
Vierailija kirjoitti:
Uuni puhdistusaine K2 tai jotain, jota joku jo suositteli. Jätä yöksi tai vuorokaudeksi. Luukku kiinni, ei lämpöä. Mäntysuopaniksi on pepusta, samoin kaikki soodaviritykset.
Mulla toi mäntysuopa on kyllä toiminut moninkertaisesti paremmin kuin mitkään kalliit tökötit.
https://www.puuilo.fi/kiilto-uuni-ja-grilli-puhdistusaine-200ml
tää on ihan paras, monta kertaa testattu
Mitään soodatahnoja ja muita "käteviä" niksejä en enää edes harkitse. Lika ei lähtenyt pois kuten videolla. Tahna kuivahti pohjaan ja oli todella työläs pestävä. Lisäksi se valkaisi pohjaan kuluneen näköisen alueen. Lika ei lähtenyt. Ainoastaan kaupan tuotteita käytän ja jos ei lähde niin olkoon lähtemättä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.puuilo.fi/kiilto-uuni-ja-grilli-puhdistusaine-200ml
tää on ihan paras, monta kertaa testattu
Huh huh, sellaista myrkkyä etten missään nimessä laittaisi uuniin.
Kuulin eilen ohimennen kun pari naista puhui tästä ongelmasta. Toinen sanoi käyttävänsä uunin pohjalla pohjan kokoista silikonilevyä. Niitä kai saa valmiina.
Uusia tahroja ei pitäisi tulla enää!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla toi mäntysuopa on kyllä toiminut moninkertaisesti paremmin kuin mitkään kalliit tökötit.
En ikinä ole saanut mäntysuovalla uunia puhtaaksi. Lisäksi se haju on kammottava
Vierailija kirjoitti:
Kuulin eilen ohimennen kun pari naista puhui tästä ongelmasta. Toinen sanoi käyttävänsä uunin pohjalla pohjan kokoista silikonilevyä. Niitä kai saa valmiina.
Uusia tahroja ei pitäisi tulla enää!!!
Minulla on uunin pohjalla vanhasta uunista uunipelti, jonka puhdistan yleensä liottamalla sitä pesuaine edessä. Pellin hankaaminen teräsvillallakaan ei haittaa...
Mä en ole saanut kuin useamman päivän liotuksella ja sillä K2r vai mikä se nyt. Ja aina vaan uutta vaahtoa päälle, kun entinen haihtuu. Ja välillä hangaten, ei nyt millään naarmuttavalla tietenkään. Kova homma. Muutin kunnan vuokrakämppään ja oli jätetty kuin koira paskansa.