Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surullista nähdä kun 5-vuotias ei osaa leikkiä!

Vierailija
18.08.2006 |

Meidän tytön luona käy silloin tällöin vieraita, samanikäisiä kavereita esim. päiväkodista (4-5v.) ja tyttö ehdottaa heille että leikitään (hänellä on aina monta eri leikkiä mielessä), eli ei pelkästään esim. prinsessaleikkeijä.

Olen huomannut että yllättävän moni lapsi ei kertakaikkiaan osaa leikkiä, ne menee vähän hämilleen ja ehdottaa vaikka keinumista tms. On sekä tyttöjä että poikia jota tämä koskee.

Yksilapsisessa perheessä tilanne kärjistyy eniten.

Eikös lapsen työ ole se leikkiminen...

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen leikkinyt molempien, tytön ja pojan kanssa paljon. En voi ymmärtää vanhempia jotka ei leiki lastensa kanssa. Että leikki on vain lapsia varten. Voi perhana, mun 78-v mummukin osaa leikkiä 3-v poikani kanssa. Ja tekee sen mielellään.

Vierailija
22/37 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli just otan jonkun nuken/nallen/tms käteeni, heilutan sitä ja alan jutella hassulla äänellä. Lapsista se on älyttömän hauskaa :)



Muuten kyllä mun puolesta lapset saa hoitaa leikkimisen, minä laitan ruokaa ja ihastelen heidän osaamistaan, rakennelmiaan, autojonojaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Mä olen leikkinyt molempien, tytön ja pojan kanssa paljon. En voi ymmärtää vanhempia jotka ei leiki lastensa kanssa. Että leikki on vain lapsia varten. Voi perhana, mun 78-v mummukin osaa leikkiä 3-v poikani kanssa. Ja tekee sen mielellään.

Vierailija
24/37 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksatteko tosiaan joka päivä ryömiä maassa ja puhua hirviöinä tms????

En mä ainakaan jaksa. Mä luen lapsille, pelaan lautapelejä, sitten me leivotaan, siivotaan ja laitetaan ruokaa yhdessä. Mutta elikkiä mä en jaksa.

Vierailija
25/37 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim leikitään kauppaa, kotia, sukeltamista, lentokonetta, vauvan / nuken hoitoa... Pelaaminen tai keinuminen sun muu on eri juttu - ei sen huonompaa mutta erilaista. Itse muistan leikkineeni paljon lapsena ja aika usein nimenomaan yksin. isoveli oli mutta hänen kanssaan oli paljon toiminnallisemmat leikit.



Ei tuolla yksilapsisuudella ole tässä yhteydessä mitään tekemistä, sillä vaikka minulla oli se sisarus niin eihän ne " leikit" yksiin mene kun toinen haluaa rakentaa kotia jonnkin kiven koloon ja toinen juosta pallon perässä :)

Vierailija
26/37 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Jaksatteko tosiaan joka päivä ryömiä maassa ja puhua hirviöinä tms????

En mä ainakaan jaksa. Mä luen lapsille, pelaan lautapelejä, sitten me leivotaan, siivotaan ja laitetaan ruokaa yhdessä. Mutta elikkiä mä en jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/37 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa se juuri leikkii lattialla legoautoilla ja höpöttää mitä ne ukkelit muka juttelevat toisilleen, söpöä :)

Vierailija
28/37 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva huomata, että taidankin olla normaali :o)



t. 10 ja 14

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/37 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Miten siis aikuinen voi leikkiä lapsen kanssa? Ihan tosissaan... Aikuinen voi tietenkin askarrella lapsen kanssa tai koota pienoismalleja yhdessä tai laulaa yhdessä tai vaikkapa lukea lapselle/yhdessä lapsen kanssa tai harrastaa jotain urheilulajia yhdessä.

Mutta että leikkii lapsen kanssa? Miten?

Rakennan pojan kanssa legoista, leikimme autoilla, piirrämme ja maalaamme, laulamme ja tanssimme, rakennamme majaa, pelaamme jalkapalloa, teemme hiekkalinnoja omalla hiekkalaatikolla, piirrämme liiduilla pihalla asfalttiin, sepitämme tarinoista sylikkäin, keksimme hauskoja juttuja, nauramme kirppurassa lattialla. Mitä muuta haluat kuulla? Minä PIDÄN olemisesta lapseni kanssa.

Vierailija
30/37 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kait sitten lapsenmielinen, olen saanut palautetta mm että " osaat leikkiä paremmin barbeilla kuin minun äiti" ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/37 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Vierailija:


Miten siis aikuinen voi leikkiä lapsen kanssa? Ihan tosissaan... Aikuinen voi tietenkin askarrella lapsen kanssa tai koota pienoismalleja yhdessä tai laulaa yhdessä tai vaikkapa lukea lapselle/yhdessä lapsen kanssa tai harrastaa jotain urheilulajia yhdessä.

Mutta että leikkii lapsen kanssa? Miten?

Rakennan pojan kanssa legoista, leikimme autoilla, piirrämme ja maalaamme, laulamme ja tanssimme, rakennamme majaa, pelaamme jalkapalloa, teemme hiekkalinnoja omalla hiekkalaatikolla, piirrämme liiduilla pihalla asfalttiin, sepitämme tarinoista sylikkäin, keksimme hauskoja juttuja, nauramme kirppurassa lattialla. Mitä muuta haluat kuulla? Minä PIDÄN olemisesta lapseni kanssa.

Leikillä tässä tarkoitettiin varmaankin sitä, että teillä on vaikkapa kaksi ponia, ja sinä olet pia-poni, ja lapsi on tiina-poni. Sitten se pia menee hakemaan sitä tiinaa ulos, ja menee pimputtamaan ovikelloa, ja kysyy voiko tiina tulla ulos. Sitten ne menevät ulos vaikka keinumaan tai leikkimään hiekkalaatikolle.... TUO on leikkimistä.

Vierailija
32/37 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemisesta innostuneita.



Itselläni on toinen lapsi lievästi autistinen ja häntä pitää OPETTAA leikkimään. Ei siis osaa luonnostaan vastavuoroista leikkimistä, vaan touhuilisi mielellään vain omiaan, omissa maailmoissaan.



Terveestä esikoisestani huomasin, että kun hän meni päivähoitoon liki 5-vuotiaana, hänen omaehtoinen leikkinsä väheni. Narisee siis paljon aiempaa enemmän, ettei ole mitään tekemistä.



Lapsen olisi hyvä saada touhuta myös omiaan, ilman aikuisen organisoimaa ja ideoimaa leikkiä! Se kehittää mielikuvitusta.



Eli välimuoto on paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/37 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat osaavat leikkiä, ikäeroa on 7 vuotta. Mutta leikkivät keskenäänkin välillä vaikka ovat eri sukupuoltakin. Vanhempi jo tosin 13-vuotias, joten ne ihan leikkileikit on jo jääneet vähemmälle.

Lapsieni kaveritkin on osanneet leikkiä.

Mä en tunne kun yhden lapsen jota ei leikit kiinnosta.

6-vuotias sukulaispoika on luonteeltaan sellainen joka tykkää puuhata enemmän kuin leikkiä. Poika haravoi, sahaa, naulaa, pyöräilee jne. varsinaiset lasten leikit ei häntä kiinnosta. Mutta se on sellainen puuhapete, kaikki ei ole samanlaisia. Pojan veli ja sisko kyllä leikkivät lasten leikkejä.

Vierailija
34/37 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikki on lasten työtä. Eivät kaikki halua työtä tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/37 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelit sitten nostaa 19 vuotta vanhan ketjun?

Vierailija
36/37 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja. Kerro mitä se nyt aikuisena ei osaa kun on 24 vuotias?

Vierailija
37/37 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten siis aikuinen voi leikkiä lapsen kanssa? Ihan tosissaan... Aikuinen voi tietenkin askarrella lapsen kanssa tai koota pienoismalleja yhdessä tai laulaa yhdessä tai vaikkapa lukea lapselle/yhdessä lapsen kanssa tai harrastaa jotain urheilulajia yhdessä.



Mutta että leikkii lapsen kanssa? Miten?

Jos ei ole aikuisuuteen mennessä oppinut, miten leikitään voisi mennä vaikka leikkikouluun. Jäykkä asenne opitusta aikuismallista naulakkoon, heittäydy rooleihin ja anna mennä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä