siis oikeesti - joku tekee aamupalaa 17vuotiaalle (TOTTA) -
luin ruotsalainen tämmöinen vastaavanlainen sivustosta että jotkut herättää (no se nyt vielä jotenkin saan päähän) ja TEKEE AAMUPALAA teineille - ja vielä heidän mielestä se on ihan okej. ????????
Nyt alan ymmärtämään mitä on curlingvanhempi, herrajestas sentään - TEINI joka ei saa itse laitettua leipää niin mielestäni pitää sitten olla nälkäinen. Meillä viisi teiniä (enää 2 kotona) eikä tulisi mieleenkään ruveta aamupalaa laittamaan vaikka olisin kotona. Kuopus joka on ekalla luokalla joutuu joskus (kerran viikossa noin) lähtemään kotoa koulutaksiin itse kun minä ja mies lähdetään aikaisemmin, ja silloin hänkin laittaa oma aamupalaa ja hienosti menee. Mun 16v tyttö asuu yksin jo ja tekee töitä, käy koulua, maksaa laskuja ja hoitaa itsensä täysin. Aivan kauheata kun kuulee että toiset yrittää auttaa lapsiaan näissä asioissa, olen sitä mieltä että enemmän menee kyllä ojaan jos liikaa lakaistaan lattiaa. Mitä mieltä olette? ps - nyt ymmärrän yhtäkkiä miksi uusavuttomuus on niin tavallista tänään.
Kommentit (48)
jotakuta, kun on meitä äitejä, jotka laitetaan aamiainen vielä teineillekin? Rakkaudesta se tehdään ja halusta hoivata ja huolehtia. Ei se tee uusavuttomaksi, vaan osoittaa teineille, että heistä välitetään.
Vinhaa, kun etsitään yhteys johonkin osaamattomuuteen, kun huolehditaan toisista. Kaikki perustaidot löytyy teineiltä ja työnteko on opittu pienestä pitäen. Työhaluakin löytyy, sillä 17v poika oli syyslomankin töissä.
Eväitä on monenlaisia lapsille antaa..
haloo.
Minä teen aamupalaa usein koko perheelle, myös puolisolleni - ja ikää hänellä on reippaasti enemmän kuin 17v. :D
aamiaisen(puuron) vielä tuon ikäisenä ja vanhemmat eivät todellakaan olleet mitään curlingvanhempia. Eikä minusta ole tullut uusavutonta päinvastoin.
Teinit herää niin myöhään, että juuri ja juuri ehtivät jotain syödä - ei heillä ole aikaa muille laittaa aamupalaa. Lapset myös heräilee eri aikoihin. 8-vuotiaalle paistan joskus aamupekonit (mitään muuta se ei suostu aamulla syömäänn), joskus se taas paistaa itse.
joiden mielestä lapsien kuuluu selvitä ihan itse mahdollisimman varhaisessa vaiheessa kaikessa mahdollisessa ja olla aiheuttamatta vähän vaivaa vanhemmilleen. Ei se kylmään veteen heittäminen ole ainoata oikeata aikuiseksi kasvattamista.
Meillä aamupala tehdään kaikille yhteiseksi. Uskon, että tämän tavan lapsemmekin oppii. Mielestäni se vahvistaa myös perheen tunneilmastoa. Sinulla tietysti oli se tilanne itselläsi, että jouduit mahdollisimman nuorena selviämään itse ja noudatat samaa metodia itsekin ja vaadit muitakin noudattamaan. Tyttäresikin on halunnut mahdollisimman pian pois luotanne selviämään mieluummin itsekseen.
Mitä ihmeellistä aamupalan tekemisessä on, ruoka muiden joukossa. On minustakin kivaa jos joku tekee minulle aamupalan. Tuskin sitä teiniä sentään syötetään...
mutta muistan, että vielä lukiossa ollessani oli äiti tehnyt leivät aamulla valmiiksi... kun oli itselleen ne tehnyt töihin lähtiessään, niin myös lapsilleen ( minulle ja pikkusiskolle ) siinä samassa. Varsinkin kun olin sellainen laiha luikku ja muutenkaan en syönyt aamupalaa... totesi, että jos tekee valmiiksi, niin jospa ees sitten söisin.
siinä vaiheessa kun ne muuttaa pois kotoa omilleen. Siihen asti aion heitä hemmotella (toki samalla myös opettaa miten ruokaa laitetaan ja kotitöitä tehdään). Ei se ole uusavuttomuutta, että äiti tekee lapselleen aamupalaa, se on ihan vaan äidinrakkautta.
Teen mielelääni lapsilleni (11 ja 13v) aamupalan jos vain ehdin vaikka osaisivat ihan itsekin. Haluan helpottaa heidän kouluun lähtöään kun itse kuitenkin jään useimmiten kotiin työskentelemään.
Lapset voivat myös yhtä mainiosti tehdä aamupalan minulle.
Ei välttämättä ole kyse "palvelusta" saamattomalle ja laiskalle.
taas mutkat suoriksi analysoidessaan muiden elämää.
Jospa vaan keskittyisit siihen omaan kurlaamiseesi.
Nykyajassa on lähinnä se ongelma, etteivät kaiken maailman kurlaajat salli muiden toimia toisin kuin itse toimivat, sillä hehän itse, hyvänen aika sentään, toimivat oikein!
mä olen 39v ja kun menen lasteni kanssa mummolaan eli äidilleni, niin äitini tekee aamupalaa meille kaikille. Vaikka olen jo melkein 40!!! Mitä hänen pitäisi tehdä? Vain itselleen???
Outoa jos jokainen joutuu tekemään oman aamupalansa. Miten se tapahtuu? Kaikki istuvat pöydässä, voitelet äkkiä omann leipäsi ja sitten kipinkapin margariini jädeen, ettei kukaan vaan ehdi ottaa sitä ja joutuu tekemään aamupalansa ITSE! Hyvä ap!
itsekin tehdä ruokaa. Ja meidän esiteini saattaa kattaa pöydän koko perheelle tai keittää kahvit aikuisille, vaikka varmasti jokainen saisi oman lautasensa kaapista ja me osaamme miehen kanssa käyttää kahvinkeitintä vaivatta...Huoh!
Ihmetteletkö sinä ap sitäkin, jos isä/äiti kokkaa teinilleen illallista? Vai oletko sitä mieltä, että 17-vuotiaan pitää itse tehdä ruokansakin?
Joissakin perheissä nyt on tapana tehdä aamiaista lapsille (minkä ikäisille tahansa), ja tuntuu, että muissa Euroopan maissa kuin Suomessa tämä on ihan tyypillistä. Ihan samalla tavalla kuin täällä tehdään koko perheelle yhteinen illallinen. - Yleensä sen kokkaa jompi kumpi vanhemista, eikö? Vaikka 17-vuotiaskin varmaan OSAISI ja voi joskus itselleen lämmintä ruokaa tehdäkin.
Mua aina niin risoo, kun toisten perheitä tuomitaan kokonaisuutta tietämättä. Tietysti, jos teini on joku uusavuton pönttö, voisi tehdä hyvää hänelle, ettei äiti vähään aikaan laittaisi aamiaisia - tai muitakaan ruokia - valmiiksi. Mutta jos äidin tekemä aamiainen ja aamuherätys ovat perheen tapa, minusta se on vain hienoa. Minusta ainakin on ihanaa herätä miehen hellään aamuherättelyyn ja valmiiksi keitetyn kahvin tuoksuun. Vaikka tietysti OSAAN herätä herätyskellon soittoon ja keittää itse kahvini.
luin ruotsalainen tämmöinen vastaavanlainen sivustosta että jotkut herättää (no se nyt vielä jotenkin saan päähän) ja TEKEE AAMUPALAA teineille - ja vielä heidän mielestä se on ihan okej. ????????
Nyt alan ymmärtämään mitä on curlingvanhempi, herrajestas sentään - TEINI joka ei saa itse laitettua leipää niin mielestäni pitää sitten olla nälkäinen. Meillä viisi teiniä (enää 2 kotona) eikä tulisi mieleenkään ruveta aamupalaa laittamaan vaikka olisin kotona. Kuopus joka on ekalla luokalla joutuu joskus (kerran viikossa noin) lähtemään kotoa koulutaksiin itse kun minä ja mies lähdetään aikaisemmin, ja silloin hänkin laittaa oma aamupalaa ja hienosti menee. Mun 16v tyttö asuu yksin jo ja tekee töitä, käy koulua, maksaa laskuja ja hoitaa itsensä täysin. Aivan kauheata kun kuulee että toiset yrittää auttaa lapsiaan näissä asioissa, olen sitä mieltä että enemmän menee kyllä ojaan jos liikaa lakaistaan lattiaa. Mitä mieltä olette? ps - nyt ymmärrän yhtäkkiä miksi uusavuttomuus on niin tavallista tänään.
käymään töissä?????
Mä olen kotona vauvan kanssa ja herätään yleensä vaavelin kaa aina ekana. Kyllä mä pistän aamupalaa muillekin pöytään samalla kun syön itse. Puuron jos teen, niin samalla teen sitä kaikille jne. Mun mielestä olis töykeetä ja epäkohteliasta tehdä ruoka vaan itselle. Mä teen aamupalan kanssa ihan samoin kuin lämpimän ruuan kanssa, teen sitä siis kaikille.
Mä ainakin tiedän että mun lapset syö aamupalan ja hyvä niin.
Kyllä meidän teinit (3kpl) ovat erittäinkin omatoimisia. Ovat kaikki ruuanlaittotaitoisia, siivoavat oman huoneensa, maksavat omat puhelinlaskunsa, huolehtivat omista pyykeistään, heräävät omatoimisesti aamulla, huolehtivat koulu/työ asioistaa...
Silti minä laitan heille aamupalaa. Herään aina luonnostani aikaisin, paljon ennen muuta perhettä. Laittelen sitten aikani kuluksi kaikille aamupalan valmiiksi. Vaikka teinit ei olisikaan kotona laitan aamupalan miestäni ja itseäni varten. En nyt sentään leipiä valmiikis voitele, mutta nostan tarivkkeet pöytään, keitän kahvin ja puuron yms. Osaisivat ihan hyvin itse, mutta haluan tämän heille tehdä.
Munkin mielestä aamiaisen laittaa pöytään se, joka ekana nousee. Meillä ei vielä ole kuin pieniä lapsia, mutta on minullekin laitettu aamupalaa silloin, kun asuin kotona (17v asti). Toisinaan se oli äiti, toisinaan taas minä laitoin ruoat pöytään. Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole? Toki kukin sittten voiteli oman leipänsä ;)
Mutta nään kyllä itseni vielä 10vuodenkin kuluttua keittämässä kahvia sekä aamupuuroa, kun teinit vielä vetää sikeitä tai on suihkussa tms. Outoa olisi minustakin, jos kukin kaivaisi kaapista itselleen voileivän, toinen jogurtin, kolmas muroja ja neljäs keittäisi puuroa. Meillä kun luonnollisesti alkaa aamu puurolla, kuten on ollut minun ja miehenikin kotona :)
... kun teillä ei ole kuin leipää aamiaiseksi.
Aamupala = Great British Breakfast.
jopa 4vuotias osaa voidella leivän. En passaa lapsiani(ovat poikia), enkä halua että tulevat miniät haukkuvat mulle näitä poikia laiskoiksi ja äidin paapomiksi.
Itse muutin jo 17-vuotiaana pois kotoa ja hyvin olen pärjännyt ilman äitin voileipiä.
unohdit vain mainita siitä ekassa viestissäsi. :D