Erittäin paha moraalinen dilemma, johon liittyy lapsia! Mielipiteitä...
Tuttuni, jonka kanssa meillä on samanikäiset lapset jättää lapsensa aivan luvattoman pitkiksi ajoiksi yksin. Tyttö on tokalla, kuten omanikin. Heillä on koira, äiti on yh ja työmatkoihin kuluu pari tuntia päivässä. Äidillä on myös asperger, joten hän on aika pihalla, uusavuton monessa asiassa ja harvinaisen epäkätevä ihminen. Olimme joskus hyviä ystäviä, mutta kyllästyin siihen, että äiti ei pidä mitään rajoja tyttärelleen ja hänellä ei ole mitään hajua kellosta. Hän voi olla lounaalta myöhässä vaikka tunnin, eikä edes pyydä anteeksi.
Nyt tyttö säälittää minua hurjasti. Hän vietti koko syysloman yksin kotona, kun äiti oli töissä. Työpäivän lisäksi äiti vielä ulkoilutti koira, joten oli kotona ehkä pari tuntia ennenkuin tyttö meni nukkumaan. Äiti itse eilen myönsi, että tyttö on luvattoman pitkiä aikoja yksin, mutta kivaa kun tyttö on niin itsenäinen. Tytöllä ei tunnu oikein olevan ystäviä.
Vaihtoehdot siis ovat:
a. soitan lastensuojeluun ja teen ilmoituksen
b. en tee mitään ja yritän unohtaa koko jutun
c. otan tytön meille usein, vaikka se tarkoittaakin sitä, että arkemme menee sekavaksi, koska heillä ei ole mitään hajua kellosta, ruuasta, siivouksesta, tavoista, rajoista tai mistään mikä on minusta todella tärkeää lapsen turvallisuudentunteen ja kasvattamisen kannalta
Olen itsekin yh, mutta lapseni vasta harjoittelee yksinolemista, eikä tee sitä kovin mielellään. Lapsia on yksi.
Kommentit (83)
Mannerheimin lastensuojeluliitto on huolissaan liian aikaisin itsenäistyvistä lapsista. Jälleen koulujen alettua moni lapsi on iltapäivällä pitkään yksin kotona.
- Suomessa on itsepärjäämisen kulttuuri, jossa ei sinänsä ole mitään vikaa, on oikein pärjätä omin päin. Toivoisin vain, että itsenäistyminen tapahtuisi asteittain ikää ja kehitysastetta huomioiden, kertoo MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteeri Mirjam Kalland.
Yksinolo on Kallandin mukaan yksi laiminlyömisen muoto. Yksinolon seuraksia on myös tutkittu - liian varhain liian paljon yksin olleilla on riski varhaiseen päihteidenkäyttöön ja masennukseen.
- Laiminlyöntien ja paapomisen väliltä löytyy hyvä linja. Pitää antaa sopivasti vastuuta ja jaksaa jankuttaa huoneen siivoamisesta, täytyy kestää riitoja ja keskusteluja lapsen kanssa. Toisaalta täytyy antaa riittävästi huolenpitoa, jotta lapsella on turvallinen olo.
Alle 12-vuotiasta ei saisi jättää yksin
* -Riittävä huolenpito tarkoittaa sitä, että lapsella on turvallinen olo.
Netti-tvKatso MLL:n pääsihteeri Mirjam Kallandin haastattelu
* (Huomenta Suomi 15.08.2008)
Yleispätevä ohje itsenäistymiselle on 12 vuoden ikä. Kallandin mukaan alle 12-vuotiasta ei pitäisi jättää yksin.
- Nyrkkisääntönä tuo ikä on hyvä. Syynä se, että tutkimusten mukaan lapset muistavat huonosti turvallisuussääntöjä. Lapsen on myös vaikea erotella sisäisiä pelkoja ja ulkoisia faktoja - lapsi voi esimerkiksi yksin ollessaan alkaa pelätä jääkaapin ääntä, Kalland kertoo.
Haasteena vanhemmuudessa onkin MLL:n mukaan tukea lapsen itsenäistymistä oikeassa aikataulussa. Lapsi voi samaan aikaan olla innokas, halukas ja pelokas. Haasteen Kalland heittää myös yhteiskunnan puoleen.
- En ymmärrä, miksi meillä on toiset koulupäivät kahdeksasta yhteen ja toiset yhdeksästä kahteen. Vanhemmat ovat kuitenkin kokopäivätöissä.
Eikö tokaluokkalaista saa jättää ollenkaan yksin? Miten esim. yh-äidit ja isät käyvät sitten töissä? Tai harrastavat?
Minkä ikäisenä jälkeläisensä voi jättää yksin? Sitten kun on 18 vai?
oli vertaistuki ilman lapsia, pelkästään aikuisten seurassa ja yksi äiti ei vaan suostu pistämään lastaan lasten kanssa leikkimään ja kaikki siitä hermostuvat, sekä kattojärjestö sen kieltää - näin se sitten vain on järjestettävä porttari.
Olen mainostoimittaja ammatiltani, ja saan käyttää vapaasti työaikani, kunhan saan jutut aikaiseksi.
Minusta oikeasti on väärin, että tokaluokkalainen on runsaasti ja jatkuvasti enemmän yksin kuin seurassa.
Meillä on jo aika paljon väkeä talossa, ja lapsella harrastuksia, sekä haluaa laukata ystävillä, joten en tiedä halauanko myös rajoittaa lastani koko ajan. Tällä viikolla meillä on ollut jo yksi harrastus, kaksi iltavierasta ja yhden illan lapsi oli ystävällään. Silloin kun minulla on vapaa-aikaa, pidän sen ihan mielelläni itselläni ja urheilen, sekä näen ystäviä.
Kummallakaan lapsella ei ole isä pahemmin kuvioissa, sen takia tunnen myös syvää myötätuntoa.
ap
Nuorempana kun häneltä kysyttiin mikä kivointa? Vastaus oli, äitin ja koiran kanssa ulkoilu. Tuo ei ole ongelma, tyttö varmasti saisi mennä mukaan ja menisikin jos äidin kaipuu/tarve sitä vaatisi.
Eikö koululla ole mitään ip-toimintaa tai kerhoja mihin voisi osallistua koulun jälkeen?
Toisaalta tuo lapsihan voi olla luonnostaan vähän erakko.
Lastis ilmoitus täysin ala-arvoinen teko. Lapsi ei ole heitteillä.
Ekan viestisi jälkeen ajattelin, että sinulla on oikeasti huoli ja halu auttaa.. Seuraavat viestisi onkin täyttä paskaa täynnä, joten en jaksa enempää edes lukea. Voi vee mitä tekopyhyyttää ap:lta. Entinen koulukiusaaja?
On estänyt äidin kaverisuhteet hankkimalla porttarin. Puuttuu perheen asioihin ja keksii omasta päästään diagnooseja. Vihaa koiria. Tuominnut tuon perheen täysin. Juoruilee ja kieroilee. Leikkii edessäpäin kaveria mut seläntakana puukottaa.
Kuvottavaa!
On estänyt äidin kaverisuhteet hankkimalla porttarin.
Tein sen virkani puolesta, muiden kerholaisten pyynnöstä ja järjestön käskystä. En nähnyt vaihtoehtoja, koska äiti halusi lapsen olevan aikuisten puolella. Muille se ei sopinut.
Puuttuu perheen asioihin ja keksii omasta päästään diagnooseja.
Mä puutun ainoastaan lapsen yksinäisyyteen. Muuten en halua olla hänen kanssaan tekemisissä. Diagnoosian keksin, koska muuten olisin joutunut kirjoittamaan kirjan asioista joissa hän ajattelee eri tavalla kuin muut.
Vihaa koiria.
Minulla on ollut koira. Minulle tulisi koira, jos minulla olisi aikaa sille, lapselle ja työlle. Nyt olen rajannut aikani lapselle ja työlle.
Tuominnut tuon perheen täysin. Juoruilee ja kieroilee.
En ole puhunut tästä asiasta kenellekään muulle kuin täällä.
Leikkii edessäpäin kaveria mut seläntakana puukottaa.
En leiki kaveria. Jos saisin valita, en haluaisi olla hänen kanssaan missään tekemisissä.
Ajattelen lapsen parasta ja olen valmis ottamaan tytön meille esim. seuraavaksi syyslomaksi, jos mitään muuta ei saa järjestettyä. Minusta se on parempi kuin se, että tyttö on viikon yksin kotona. Jos se tekee minusta pahan ihmisen, sitten olen sitä mielelläni.
ap
aikuinen pyysi neuvoja miten auttaa lasta. Tässä ketjussa ei ole tarkoitus siis haukkua ketään. Ei minua eikä häntä. Hän nyt vaan ei näe siinä riittävästi ongelmaan, että lapsi on paljon yksin.
Kiitos asiallisista vastauksista. Muut aion unohtaa.
ap
AP voi olla vaikka kuinka kusipää, mutta kaikki muu paitsi lapsen yksinäisyys on tarpeetonta.
Ovatko äidit oikeasti näin julmia toisilleen, joku on huolestunut jostain tärkeästä ja lopputulos on se, että ap.n pitäisi pitää huolta loputtomasti toisten lapsista ja on idiootti muilta osin.
Tämä kyllä vei uskoni ihmisiin?! Ajattelevatko kaikki äidit vain pahaa toisistaan? Niistäkin, jotka edes yrittävät vähän välittää!
joten lastensuojeluilmoitus kuulostaa turhan rankalta. Eihän lapsi heitteillä ole, jos hänellä kuitenkin riittää ruokaa, ei vietä öitä yksin, hoitaa koulussakäymisen ok jne.
Aspergeriin on myös perinnöllistä taipumusta, ehkä tyttö oikeasti viihtyykiin yksin.
Eihän lapsi heitteillä ole, jos hänellä kuitenkin riittää ruokaa, ei vietä öitä yksin, hoitaa koulussakäymisen ok jne.
Tulee mieleen yh-kaveri, jonka lapsi oli pienestä pitäen niiiiiiin itsenäinen ja omatoiminen!!
No, kun tyttö täytti 15v olikin jo huumekoukussa. Ja kun täytti 18v oli sitä mieltä, että hän ei hoitoa tarvitse.
Nyt on jo yli 20v ja hengissä sentään vielä...
Mutta siis... lapsi kaipaa aikuisen läsnäoloa!!
Onko onnettoman oloinen.
Ei mitään ilmoituksia.
Otat teille kylään, jos tyttö haluaa ja omasi myös. Tuskin nyt sekoittaa koko pakan. Eikö ole vaan mukavaa, että omallasi on myös seuraa.
En ihan ymmärtänyt, mikä on ongelma.
Ilmoitus lastensuojeluun on iso asia, en sitä ihan noin vain tekisi.
Tiedät sitten ainakin auttaneesi.
Teillähän on teidän kodin säännöt, johon lapsi sopeutuu, eikö?
Siinähän se lapsi samalla oppisi esimerkin kautta, miten muualla asioita tehdään ja eletään.
Sinä tunnet tilanteen joten valitse itse mikä keinoista: minusta kuulostaa siltä, että kannattaa ehdottomasti tehdä jotakin, koska asperger-ihminen ei varmasti näe asiaa ihan samalla tavalla (ja tulee mieleen onko lapsella samat piirteet jolloin tarvitsee apua sosiaalisuuteen liittyvissä asioissa). Ulkopuolinen puolueeton taho voisi auttaa löytämään perheelle keinoja ratkaista asioita pidemmälläkin aikavälillä: millaista mahtaa olla murrosiässä jos nyt jo opitaan "ei rajoja"-tyyli... hyvä että välität, tee ihmeessä jotain! Pystytkö puhumaan tämän äidin kanssa, saisiko hän itse haettua tilanteeseen apua?
Jos äiti on työssäkäyvä yh... Onko paljon vaihtoehtoja, kuin tytön olla yksin? Näin meilläkin varmaan menisi jos olisin yh. Työpäivä 8-16 ja työmatkoihin menee 1,5h/suunta. Eli lähtisin töihin 6.30 ja olisin kotona 17.30. Meillä ei oli isovanhempia jotka voisivat huolehtia, tai ketään muutakaan. Mutta onneksi en nyt ole yh. ;) Niin ja meillä ei sitä koiraa ole. Jos olisi, niin toka luokkalainen lähtisi mukaan lenkille.
loputtomasti! On tärkeää järkätä turvaverkko ja duunipaikka, joka myös joustaa. Lapsella on tärkeää myös vähän järkätä niitä kavereita. Muillakin oli syysloma, ihan varmasti jossain päin kaivattiin kavereita. Omani oli kahdessa perheessä yhden päivän. Sen jälkeen hän oli mummulassa ja naapureilla.
Itse en kuunapäivänä jättäisi tokaluokkalaista syyslomaksi yksin kotiin päiviksi tai hankkisi koiraa.
Omalla lapsellani on pari harrastusta, paljon ystäviä joita tapaa.
Tyttö ja äiti ovat oikeasti ihan hurjan toistaitoisia, enkä tiedä jaksanko heidän sekoilujaan kovin usein ja meillä on talo täynnä usein ipanoita, joten ihan koko kylää en jaksa kasvattaa.
ap
aspengerpersoonansa, yritä kerätä rohkeutesi ja sanot hänelle, että ottaa tytön mukaan koiraa ulkoiluttamaan ja hankkii tälle edes kerran viikossa SÄÄNNÖLLISEN iltapäivähoitopaikan - jos ei muualta, niin sitten sinu luotasi.
Mä ymmärrän sun säälisi ja hätäsi asiasta, mutta yritä jaksaa ottaa tyttö vaikka kerran viikossa teille? Annat ruokaa ja annat hänen olla teidän kanssaan. Jos todella haluat auttaa, tuo olisi varmasti tytölle parasta.
Mitenkäs viikonloput, viettääkö ko. äiti silloin aikaa lapsensa kanssa?
mutta tapasin eilen äidin seitsemän aikaan illalla kadulla. Ip päättyy 17:00. Lapsi istui pimeässä katsoen telkkaria äidin sanojen mukaan. Koiran kanssa tyttö ei halua ulos ja äiti ei halua pakottaa. Koira on todella iso, vaatii paljon ulkoilua ja on niin villi, että pelkään sitä, vaikka itsellänikin on ollut koira. Viikonloppuisin äiti tekee usein kotona töitä läppärillä.
ap
Mitä yksi lisäipana siinä enää tekisi?
Taitaa muuten ap:n työ joustaa todella hyvin, kun katsoo näiden viestien kellonaikoja. Käytännössä hänen työnsä joustaa koko päivän. Vai onko ap itse edes töissä? Vai onko Vauva-lehden palstalla töissä?