Erittäin paha moraalinen dilemma, johon liittyy lapsia! Mielipiteitä...
Tuttuni, jonka kanssa meillä on samanikäiset lapset jättää lapsensa aivan luvattoman pitkiksi ajoiksi yksin. Tyttö on tokalla, kuten omanikin. Heillä on koira, äiti on yh ja työmatkoihin kuluu pari tuntia päivässä. Äidillä on myös asperger, joten hän on aika pihalla, uusavuton monessa asiassa ja harvinaisen epäkätevä ihminen. Olimme joskus hyviä ystäviä, mutta kyllästyin siihen, että äiti ei pidä mitään rajoja tyttärelleen ja hänellä ei ole mitään hajua kellosta. Hän voi olla lounaalta myöhässä vaikka tunnin, eikä edes pyydä anteeksi.
Nyt tyttö säälittää minua hurjasti. Hän vietti koko syysloman yksin kotona, kun äiti oli töissä. Työpäivän lisäksi äiti vielä ulkoilutti koira, joten oli kotona ehkä pari tuntia ennenkuin tyttö meni nukkumaan. Äiti itse eilen myönsi, että tyttö on luvattoman pitkiä aikoja yksin, mutta kivaa kun tyttö on niin itsenäinen. Tytöllä ei tunnu oikein olevan ystäviä.
Vaihtoehdot siis ovat:
a. soitan lastensuojeluun ja teen ilmoituksen
b. en tee mitään ja yritän unohtaa koko jutun
c. otan tytön meille usein, vaikka se tarkoittaakin sitä, että arkemme menee sekavaksi, koska heillä ei ole mitään hajua kellosta, ruuasta, siivouksesta, tavoista, rajoista tai mistään mikä on minusta todella tärkeää lapsen turvallisuudentunteen ja kasvattamisen kannalta
Olen itsekin yh, mutta lapseni vasta harjoittelee yksinolemista, eikä tee sitä kovin mielellään. Lapsia on yksi.
Kommentit (83)
Voisitko jutella asiasta tytön äidin kanssa rauhassa ja perusteellisesti, vaikka kahvikupposen äärellä? Kerro, että olet huolissasi. Kerro, ettei tokaluokkalaisen tule viettää noin paljon aikaa yksin, vaan tarvitsee aikuista, aikuisen läsnäoloa ja yhdessä tekemistä. Miksi äiti ei voi ottaa lasta mukaan koiranulkoilutuslenkeille? Miksi koiranhoito ei ole molempien harrastus? Voisit myös vinkata äitiä, että hänen ehkä tulisi järjestää tytölle aktiviteettejä, hoitopaikkoja, ystävien luona kyläilyjä jne. Tunnut itse olevan hyvin järkevä ja osaat ajatella myös lapsesi parasta, siitä tuli hyvä fiilis.
En ole koskaan ollut humalassa, en ole käyttänyt huumeita tms.
Huomasin kylläkin, että ylihuolehtivaisten vanhempien lapsilla oli hirveä tarve "itsenäistyä" kun vihdoin sieltä mamman helmasta sai vähän vapautta. Heti piti kokea kaikenlaista kun elämä oli ilmeisesti ollut niin kovin tylsää kun äiti tai isä aina vahtaamassa ollut.
Eihän lapsi heitteillä ole, jos hänellä kuitenkin riittää ruokaa, ei vietä öitä yksin, hoitaa koulussakäymisen ok jne.
Tulee mieleen yh-kaveri, jonka lapsi oli pienestä pitäen niiiiiiin itsenäinen ja omatoiminen!!
No, kun tyttö täytti 15v olikin jo huumekoukussa. Ja kun täytti 18v oli sitä mieltä, että hän ei hoitoa tarvitse.
Nyt on jo yli 20v ja hengissä sentään vielä...Mutta siis... lapsi kaipaa aikuisen läsnäoloa!!
Eihän lapsi heitteillä ole, jos hänellä kuitenkin riittää ruokaa, ei vietä öitä yksin, hoitaa koulussakäymisen ok jne.
Tulee mieleen yh-kaveri, jonka lapsi oli pienestä pitäen niiiiiiin itsenäinen ja omatoiminen!! No, kun tyttö täytti 15v olikin jo huumekoukussa. Ja kun täytti 18v oli sitä mieltä, että hän ei hoitoa tarvitse. Nyt on jo yli 20v ja hengissä sentään vielä... Mutta siis... lapsi kaipaa aikuisen läsnäoloa!!
Minä tunnen perheen jossa oli rahaa ja rakkautta, äiti kotona ja niin vain 15v tyttö oli huumekoukussa. Kyseessä on vain huono tsägä, ei mikään muu.
Mä suosittelisin keskustelemaan tämän äidin kanssa asiasta, ei neuvovaan vaan apua tarjoavaan sävyyn. Kerro että olet huolissasi ja puhu asioista niiden oikeilla nimillä. Tarjoa apua, mutta älä syyllistä ja tuputa omia näkemyksiäsi ainoina oikeina.
Jos hän ei kuuntele ja käskee sinua painumaan helvettiin ja olemaan sotkeutumatta heidän asioihinsa ja asiat jatkuvat samaan malliin, ON SINUN VELVOLLISUUTESI tehdä lastensuojeluilmoitus. Noin pienen lapsen ei kuulu olla noin pitkiä aikoja yksin kotona. Hänellä olisi varmasti äidilleen paljon asiaa, mutta äidillä ei aikaa kuunnella.
Mielestäni ihmisillä on muutenkin liian iso kynnys tehdä lastensuojeluilmoituksia. Ei se tarkoita sitä, että lapsi otetaan heti huostaan! Joku käy vaan tsekkaamassa perheen tilanteen ja se varmasti herättää vanhemman huomaamaan oma tilanne. Näin asiat lähtevät rullaamaan ja perhe saa tarvitsemansa avun.
on ihan yhtä järkevää kuin sen koiran kanssa keskustelu. Olimme joskus heillä lounaalla ja hänen tyttönsä halusi istua pöydän päällä syömässä. Äidistä oli hienoa, että lapsi halusi uuden näkökulman asioihin. Yritin selittää jotain tavoista, mutta ohi meni. Hänet myös heitettiin yh-olohuoneestamme ulos ja annettiin porttikielto, koska hänen mielestään hänen lapsensa saa kuunnella aikuisten keskusteluja, vaikka idea on se, että lapsilla on hoitaja ja yh:t saavat kerrankin tuulettaa ajatuksiaan aikuisten seurassa. Hän on myös suututtanut kaikki yhteiset tuttumme mitä omituisimmilla riidoilla. Olen ainoa joka edes puhuu äidille.
ap
jotka eivät halua taakakseen muiden lapsia, entä jos ei ihan oikeasti ole ketään? Työpaikkaakaan ei voi tuosta vain vaihtaa. Ainakaan minä en, kun ei täällä ole tarjolla töitä juuri ollenkaan. Vaihtoehto on sitten työttömäksi jääminen.
Mutta joo, en kuitenkaan lähtis mitään lastensuojeluilmoitusta tekemään. Jos sua kovasti häiritsee tytön yksinään olo, niin ota teille välillä.
Eli pyytäisin tyttöä oman lapsen seuraksi, ja siinä samalla oppisi vähän kelloa, ruoka-aikoja jne, ls-ilmoitus ensimmäisenä voi olla turhan radikaalia.
täällä on ipanoita joka talossa. Ystäviä saa jos haluaa. Meillä ainakin on lapsen ystävien ja vanhempien ja minun ystävieni kanssa diili, että kaikki auttaa kaikkia. Turvaverkkoja pitää ylläpitää, mutta ne ovat kaikille mahdollisia. Kunhan näkee inasen vaivaa. Minulla on mahtava tilanne, että mummu asuu lähellä, mutta jos ei asuisi, syyslomaksi olisi järjestynyt paikka muutamalla puhelinsoitolla! Hänellä on ihan samat mahdollisuudet kuin minulla.
Mutta hänellä ei ole vastuuntuntoa. Sekös minua ottaa päähän!!!
ap
loistava tukiverkko, tarkoittaa se ilman muuta, että IHAN JOAKISELLA on. Niinkö? En ole yksinhuoltaja mutta esim minulla ei ole työpaikka joka joustaa eikä minulla ole syyslomakaan. Seuraava loma on ensi kesänä; 3 viikkoa. Kolmivuorotyö josta yh:lle voisi joustaa niin, että tekee töitä kahdessa vuorossa.
loputtomasti! On tärkeää järkätä turvaverkko ja duunipaikka, joka myös joustaa. Lapsella on tärkeää myös vähän järkätä niitä kavereita. Muillakin oli syysloma, ihan varmasti jossain päin kaivattiin kavereita. Omani oli kahdessa perheessä yhden päivän. Sen jälkeen hän oli mummulassa ja naapureilla.
Itse en kuunapäivänä jättäisi tokaluokkalaista syyslomaksi yksin kotiin päiviksi tai hankkisi koiraa.
Omalla lapsellani on pari harrastusta, paljon ystäviä joita tapaa.
Tyttö ja äiti ovat oikeasti ihan hurjan toistaitoisia, enkä tiedä jaksanko heidän sekoilujaan kovin usein ja meillä on talo täynnä usein ipanoita, joten ihan koko kylää en jaksa kasvattaa.
ap
Siis ihan oikeastiko olette yli puolet sitä mieltä, että naapurin ipanasta huolissaan oleva yh on velvollinen itse hoitamaan tilanteen, kun on kerran sen huomannut? Ei ilmoitusta ettei tule kellekään paha mieli, vaan itse vaan nyt kuule hoidat sen naapurin kauhukakaran jos kerta välität.
Ei hyvänen aika. Ei kenelläkään voi olla velvollisuutta tuollaiseen. Jos joku _haluaa_ niin kaikin mokomin, mutta ap nyt ei vaikuta siltä, että tämä lisäjuttu mahtuisi hänen elämäänsä tuosta vain. Ilmeisesti on jo sietänyt ko. perheen taholta enemmän kuin useimmat. Vaikka niinhän se tuppaa menemään, että sinä kun olet ainoa joka ei vielä ole niille suuttunut, niin otathan ne hei teille asumaan.
Ap, älä herranjestas tapa itseäsi toisten ongelmilla, et saa muuta kuin vihat päällesi. Tee se ilmoitus. Se ei todellakaan tarkoita automaattista huostaanottoa.
tunnet lapsesi ystävät ja vanhemmat, sekä olet tutustunut lähialueesi vanhempiin. Olet valmis kysymään, että meidän Liisalla ei ole tekemistä syyslomaksi, mitäs teidän perheessä tehdään? Ei se ole avaruusteknologiaa!
Jos on yh, sen rakentaminen on kunniatehtävä. Vanhempia ja lapsiahan on joka paikassa. Lapset vierailevat toisillaan, aina voi lähettää tekstarin ja kysyä. Olen paasannut tästä täällä jo vuosia.
ap
että kuinka kätevästi sujuu naapureiden ja ystävien kesken tämä lasten "hoito". Tässähän olisi hyvä mahdollisuus sitten auttaa tuota tyttöäkin.
Meillä ei ihan rehellisesti olisi tuossa tilanteessa ketään. Isovanhemmat asuu niin pitkällä ja ovat kiinni työelämässä. Onneksi en nyt ole siinä tilanteessa.
Mutta tosiaan ei tää nyt mun mielestä ole mikään lastensuojeluasia....
jos on oikeasti se asperger niin juuri niitä ystäviä ja turvaverkkoa ei osaa eikä pysty hankkimaan!!!
Helppohan se on suht sosiaalisen ihmisen sanoa että siitä vaan ystävystymään, kun ei tiedä miten vaikeaa ja tuskallista se voi joillekin olla.
Eikä kaikkien ole mahdollista saada joustavaa työpaikkaa vaikka kuinka etsisi.
täällä on ipanoita joka talossa. Ystäviä saa jos haluaa. Meillä ainakin on lapsen ystävien ja vanhempien ja minun ystävieni kanssa diili, että kaikki auttaa kaikkia. Turvaverkkoja pitää ylläpitää, mutta ne ovat kaikille mahdollisia. Kunhan näkee inasen vaivaa. Minulla on mahtava tilanne, että mummu asuu lähellä, mutta jos ei asuisi, syyslomaksi olisi järjestynyt paikka muutamalla puhelinsoitolla! Hänellä on ihan samat mahdollisuudet kuin minulla.
Mutta hänellä ei ole vastuuntuntoa. Sekös minua ottaa päähän!!!
ap
vielä, että kaikkien vanhempien puhelinnumerot jaetaan listassa vanhempainillan jälkeen. Lapsia vielä kuskataan välillä kylään ja synttäreille, joten suhteet muihin vanhempiin on helppo luoda siellä ja vanhempiin törmää vielä myös puistoissa ja urheilupaikoilla lasten kanssa. Tokaluokkalaisen kanssa tukiverkon järkkääminen on helpointa mitä voi olla.
Sitten vaan reippaasti kutsumaan lapsia kylään, niin omallekin sataa kutsuja.
tämä ketju oli jo ikivanha, mutta piti sanoa, että jos ap ei tiedä mitä tehdä, voihan sinne lastensuojeluun aina vaikka mennä vain juttelemaan ja kysymään itse apua, että mitä työntekijät suosittelevat tehtäväksi.
Lastensuojelu ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita huostaanottoa, vaan arjen korjaamista kuntoon työntekijöiden avulla. Esimerkiksi perheneuvolaan voi saada lähetteen.
Perheneuvolassa taas autetaan äitiä huomaamaan lapsen tarpeita ja autetaan kommunikaatiossa ja arjessa. Minä hain perheneuvolaan, kun en tiennyt mitä tehdä aina huutavan uhmaikäisen kanssa... asia on nyt kunnossa, mutta oli keskustelusta apua. Eikä siellä edes yhtään syyllistetty, vaikka minusta tuntuikin tosi pahalta... no äiti on aina huono, teki mitä tahansa. Eiköhän sen jokainen lapsia saanut ole jo ehtinyt huomata.
täällä on ipanoita joka talossa. Ystäviä saa jos haluaa. Meillä ainakin on lapsen ystävien ja vanhempien ja minun ystävieni kanssa diili, että kaikki auttaa kaikkia. Turvaverkkoja pitää ylläpitää, mutta ne ovat kaikille mahdollisia. Kunhan näkee inasen vaivaa. Minulla on mahtava tilanne, että mummu asuu lähellä, mutta jos ei asuisi, syyslomaksi olisi järjestynyt paikka muutamalla puhelinsoitolla! Hänellä on ihan samat mahdollisuudet kuin minulla. Mutta hänellä ei ole vastuuntuntoa. Sekös minua ottaa päähän!!! ap
niin se ei kuitenkaan mene. Asperger on nimenomaan sosiaalisten taitojen puutetta. As-ihminen EI SAA YSTÄVIÄ, VAIKKA HALUAA. Tai ainakin se on selvästi vaikeampaa kuin normaali-ihmiselle. Jututkin saattavat olla vähän omituisia ja logiikka toinen kuin sinulla.
Ei kaikille onnistu hoitajan hommaaminen muutamalla puhelinsoitolla. Varsinkin jos ei ole ystäviä, kuten kuvasit tuttavasi laidan olevan. Mistä ihmeestä hän sen kokopäiväisen hoitajan silloin tempaisee, jos on itse töissä eikä mummoakaan ole saatavilla!
Teeskentelet aika empaattista ihmistä, mutta sulla ei oikeasti ole pätkän vertaa empatiaa, haluat vain nostaa omaa erinomaisuuttasi.
PS: tokaluokkalainen voi ihan hyvin olla alkuillasta pari h yksin kotona. Se ei ole heitteillejättö.
Pientä rajaa tuolle hommalle. Tässähän pitää alkaa pelkäämään toisia äitejä jos noin sairaita ajattelevat ja kieltämättä muutamaan hulluun jo olenkin törmännyt! Siis ihan älytöntä! Ap- haluaa kaikkea pahaa ko. äidille, siis voisi mennä ihan itse hankkimaan itsellensä hoitoa, haloo!
Lastensuojelu on tarkoitettu heitteille jätettyjen lasten lapsuuden turvaamiseksi -ei se ole sitä varten, että kateelliset, sairaat, itsekkäät ja toisille pahaa toivovat saisivat mielivaltaisesti tehdä ilmoituksia ja toivoa pahinta kanssaihmiselle, hävettävintä on tässä se, että äitit tuntevat toisensa eivätkä voi keskenään jutella asioista. Hävettää sekin, että suomalaiset kehtaavat olla niin kieroja ja todellakin selän takana!
että lapsi on jo ekaluokkalaisesta saakka vain muutaman tunnin päivässä äitinsä kanssa ja muuten ihan oman onnensa nojassa?
Oho,
ap
Se jonka mielestä tuollainen on ookoo, on kyllä totaalisesti pihalla. On äärettömän surullista, että tuon ikäinen joutuu olemaan noin paljon yksin, kyllä tuossa mennään metsään ja rankasti. Itsellä kakkosluokkalainen, ja kyllä se vanhempia tarvitsee enemmän kuin pari tuntia illassa. Jos ei onnistu, sitten pitää järkätä työkuviot uusiksi tai jotain. Lapsi on tärkein.
Pientä rajaa tuolle hommalle. Tässähän pitää alkaa pelkäämään toisia äitejä jos noin sairaita ajattelevat ja kieltämättä muutamaan hulluun jo olenkin törmännyt! Siis ihan älytöntä! Ap- haluaa kaikkea pahaa ko. äidille, siis voisi mennä ihan itse hankkimaan itsellensä hoitoa, haloo!
Lastensuojelu on tarkoitettu heitteille jätettyjen lasten lapsuuden turvaamiseksi -ei se ole sitä varten, että kateelliset, sairaat, itsekkäät ja toisille pahaa toivovat saisivat mielivaltaisesti tehdä ilmoituksia ja toivoa pahinta kanssaihmiselle, hävettävintä on tässä se, että äitit tuntevat toisensa eivätkä voi keskenään jutella asioista. Hävettää sekin, että suomalaiset kehtaavat olla niin kieroja ja todellakin selän takana!
Minusta ap kyllä kantoi huolta lapsesta. Ja ihan oikeutetusti.
vai itsekö päättelit niin?