Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö työttömien isien jäädä kotiin hoitamaan lasta

Vierailija
19.10.2010 |

jos töitä ei tipu muutamaksi vuodeksi?Onko järkeä viedä lasta hoitoon jos isä on yksin kotona päivät?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet jo töissä, irtisanomisaika on 1-2kk ja silti työpaikan vaihtaminen onnistuu ihan hyvin. Mikseii sitten voi odottaa että lapsi saa hoitopaikan 2 viikossa?

Lyhyitä sijaisuuksia esim. tarjotaan ihan muutaman tunnin varoitusajalla, ja yleensä se sijainen tarvitaan heti, ei kahden viikon päästä. Lisäksi kulttuuri-, nuoriso- ja järjestöaloilla työsuhteet riippuvat usein erilaisista rahoituksista ja avustuksista, mikä tarkoittaa sitä, että kun joku avustus tai rahoitus on työntekijän palkkaamiselle saatu, siihen otetaan työntekijä, joka pystyy homman ottamaan vastaan heti. Muuten avustus/rahoitus menee sivu suun, mikä voi esim. pienessä järjestössä tarkoittaa pystyyn kuolemista, kun ei ole työntekijää tehtäviä hoitamassa.

Käytännössä työsuhteita siis tarjotaan todellakin niin lyhyellä varoitusajalla, etteivät kaikki pysty lapselle hoitopaikkaa sinä aikana etsimään. Joillain tietysti on mummot, kummit ja ystävät, joilla ei elämässään ole muuta tekemistä kuin kilpailla siitä, joka saa hoitaa sitä Päivänpaste Kullanmurua, jonka äiti sai huippuhyvän työtarjouksen kolmen päivän varoitusajalla, mutta näin ei todellakaan ole kaikilla. Minä kuulun niihin moniin, joilla ei ole arkisia turvaverkkoja, sukulaisia yms. tuttavia, jotka voisivat tuosta vaan ottaa lapseni hoitoon sen parin viikon ajaksi, jotta kunta järjestäisi päivähoitopaikan. Omia vanhempia minulla ei ole ollenkaan, ja mieheni vanhemmat asuvat monen sadan kilometrin päässä. Lisäksi päivähoitopaikkojen suhteen on meidän kunnassa, kuten varmaan monessa muussakin kunnassa, tilanne se, että kahdessa viikossa paikan kyllä saa - mutta se voi olla ihan missä tahansa kunnan alueella, mikä voi tarkoittaa pahimmillaan 40 km:n päivähoitomatkaa aivan täysin eri suuntaan kuin missä koti ja/tai työpaikka sijaitsee. Autollisella tämä tietenkin tarkoittaa 80-160 km:n ajomatkoja päivittäin, tällaisella autottomalla kuin minä se tarkoittaa sitä, että antaa olla koko homman.

Minä jäin vuosi sitten huhtikuussa äitiyslomalle, ja silloinen määräaikainen työsopimukseni päättyi silloin. Sen jälkeen jatkoin hoitovapaalla aina tämän vuoden heinäkuun 29. päivään asti, jolloin mulle soitettiin ja tarjottiin töitä. Työsopimus alkoi 1.8. alkaen, ja työ oli otettava vastaan heti tai siihen olisi etsitty joku toinen työntekijä. No, tällä kertaa mulla oli sen verran hyvä onni, että mieheni oli juuri jäänyt opintovapaalle ja pystyy siis lapsemme hoitamaan, mutta tällainen onni tuskin toistuu. Senpä vuoksi meidän lapset lähtevät päivähoitoon ensi vuoden syksynä, oli mulla töitä eli ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla