Lapseni 3,5v ei osaa mm. kertoa tapahtumista
Meillä on 3,5v tytär. Hän on käynyt puoli vuotta puheterapiassa. Sitä ennen kävi fysioterapiassa vuoden, joka jatkuu nyt kohta toimintaterapiana. Hänellä on puheen viivästymää. Kokoajan on kuitenkin iloisena äänessä ja koittaa selittää. Me vanhemmat saamme selvää, mutta muilla se saattaa tuottaa ongelmia. Hän ei osaa tarhan aamupiirissä kuulemma kertoa viikonlopun tapahtumista, aina vaan sanoo että on ollut uimassa (vaikka ei ole) tai jonkun muun vanhan tapahtuman. Innoissaan kuitenkin on mukana kaikessa tarhan jutuissa.
Minua huolestuttaa hieman häne tulevaisuus. Pääseeköhän hän omalle tasolleen joskus ja pääseeköhän normaaliin kouluun? Millaisia kokemuksia teillä muilla on nasiasta? Tarhassa ja terapiassa eivät tietenkään voi sanoa asiaan juuta eikä jaata. Nuorihan hän on ja suunta on kokoajan mennyt eteenpäin, mutta äitinä sitä aina miettii kaikkea.
Kiitos jos osaatte kertoa jotain ja auttaa :)
Kommentit (9)
välttämättä lapsi ei koskaan "parane", mutta kuntoutuksella voi saada ikätoverinsa kiinni, jo kouluikään mennessä veikkaisin. Lievät häiriöt ovat juurikin nimensä mukaan lieviä, eivätkä yleensä estä esim. yleisopetukseen osallistumista. Keskivaikea häiriö voi vaikuttaa koulunkäyntiin, mutta lapsellasi on vielä paljon aikaa saavuttaa uusia taitoja ennen koulua.
Hyvä että hän saa terapiaa. Yleensä tuo puheen ymmärtämisen puoli on merkitsevämpää lapsen tulevaisuuden ennusteen kannalta, puheen tuottoa on paljon helpompi kuntouttaa ja tukea kuin ymmärtämistä =)
Luottavaisesti vain eteenpäin, hyvin on teillä aikaa ja mahdollisuuksia vaikuttaa lapsen kehitykseen. Meilläkin porskutellaan eteenpäin, vaikka lapsen ongelmat on kaikilla alueilla laajoja ja vaikeita, touhukas koululainen silti on, erityisopetuksessa, ja koko ajan oppii lisää =)
Lievä puheen ymmärtämisen häiriö, keskivaikea puheen tuottamisen häiriö ja lievä motorisen kehityksen viive. Miten tällaiset paranevat? ap
mutta siis terapialla yms pärjää kyllä, oppiminen on toki erilaista ja tapahtuu usein ei tavallisella luokalla, erityisopetuksessa siis.
Ei meidänkään 3,5 v välillä osaa kertoa lelupäivänä mistä on lelun saanut, vaan saa aina kaikki joululahjaksi, vaikka olisi ihan uusikin lelu... Ja viimekesäiset jututkin on "eilistä" ja voi hyvinkin maanantaina olla unohtanut mitä teki perjantaina, tai ei siis osaa sitä kysyttäessä yhdistää viikonlopun tekemisiin.
Puhe normaalia, hiukan epäselvää 3-vuotiaan puhetta.
Joka oppi puhumaan varhain, puhuu hyvin ja selvästi. Ei tosiaankaan vielä käsitä aikamääreitä 'eilen, viikonloppuna, viime viikolla'. Eilen ja tänäänkin menee sekaisin tosi usein ja saattaa selittää, että huomenna oltiin elokuvissa jne.
Tapahtumia kyllä muistaa ja niistä kertoo hyvinkin seikkaperäisesti, mutta vuosi sitten tapahtuneet jutut hänen puheessaan voivat olla eilen, tänään tms..
Aika moinen vaatimus hoitopaikan 'aamupiirissä' kertoa mitä on tehty viikonloppuna, kyllä meidän tytöltä ainakin tulisi iloisesti kertomusta vaikka miltä ajalta ja sekaan vielä mielikuvistakin.
pitäisiköhän meidän huolestua omasta 4,5 vee pojasta. Hän ei vielä kunnolla osaa kertoa noita aikamääreitä. Jos puhuu huomisesta, välillä olettaa että se tarkoittaa tätä päivää. Pojalla on aika lentävä mielikuvituskin, kertoille tarinoita eli yhdistää yhden ja toisen asian ja on mukamas itse tehnyt tai ollut mukana siinä tapahtumassa. Samoin, jos koulussa oleva sisaruksensa kertoo koulupäivästä ja ystävistään, poika kertoo minulle myöhemmin että hänellä on kaveri x ja se teki kerhossa niin ja näin.
Niin kauan kuin diagnoosian on puheen viivästymä eikä dysfasia, niin toivoa on aina! (noin pienillä diagnoosi tosin voi vielä elää) Viivästymä tarkoittaa sitä, että lapsi ottaa ikätoverinsa kiinni.
Lapsi kuitenkin kehittyy koko ajan ja saavuttaa varmasti tarvitsemansa taidot. Ehkä hänestä ei tule kynäniekkaa tai improvisoivaa näyttelijää, mutta kyllä hän varmasti saavuttaa ihan tavallisessa sosiaalisessa kanssakäymisessä tarvittavat kielelliset taidot.
Oletteko saaneet puheterapeutilta ohjeita kotiharjoitteluun? Hommahan etenee vain harjoittelulla ja harjoittelulla, ja pystytte edistämään sitä kotiharjoituksilla.
t. tuleva puheterapeutti
Monelle "eilen" tarkoittaa yleisesti menneisyyttä, huominen tulevaisuutta jne.
En usko että meidänkään 3,5 v osaa täsmällisesti eritellä mitä juuri viime viikonloppuna teki tai eilen tms., vaikka hänellä onkin puhe ihan keskitasoista.
Meillä oli diagnoosina jonkun sortin dysfasia. Muistaakseni keskivaikea puheentuottaminen ja ymmärtäminen ja lievä motoorisen kehityksen viivästymä. Olemme saaneet joitain kotitehtäviä. Epäilevät myös että kielijänne on hieman tiukka ja se pitäisi napsaista poikki.
Odotin kaksosia, joista toinen oli pahasti kehitysvammainen ja kuoli kohdussa jo. Tällä meidän lapsella tutkittiin syntymästä aivot ja kaikki kromosomit ym ja oli ok. Tuo puheongelma ja lievä motoorinen ongelma on. Millaisia ennusteita noilla dysfasia lapsilla on?
Lievä puheen ymmärtämisen häiriö, keskivaikea puheen tuottamisen häiriö ja lievä motorisen kehityksen viive.
Miten tällaiset paranevat?
ap