Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiukkuista päivähoitoasiaa!!!

Vierailija
20.06.2006 |

Tilanne, että parin kuukauden kuluttua olen lähdössä töihin ja olen kysellyt hoitopaikkoja päivähoidonohjaajalta. Tilanne se, että hoitopaikkoja ei tällä hetkellä ole omalta alueelta, toiseen kaupunginosaan näillä näkymin lapsi joutuu. Se mikä ärsyttää, on se, että moni lapsi tälläkin alueella on hoidossa ja äiti pienen vauvan kanssa kotona! Kertokaa miksi te pidätte isommat lapset hoidossa, vaikka olette itse kotona pienemmän kanssa, haluaisin edes yrittää ymmärtää? Ymmärrän vielä ne lapset, joilla esim. kehitys vaatii muiden lasten kanssakäymistä, mutta nämä ns. normaalit lapset.

Yksi syy taas lisää, että töihinlähtö surettaa...

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miltä mahtaa lapsesta tuntua, kun uusi vauva tulee taloon ja hänet laitetaan siitä hyvästä hoitoon!

Tässä ketjussa kaikki esikoiset ovat OLLEET JO hoidossa, jotkut on OTETTU SIELTÄ KOKNAAN POIS, eikä se ole aina ollut hyvä asia.

Vierailija
2/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...pahimmassa tapuksessa lapsellesi käyvän, jos hän jää ilman sitä ikäistään seuraa 2 kertaa viikossa? Ja tapaa leikkikavereita siis sen mainitsemasi kerran kuussa (jos siis satutte jonnekin kylään pääsemään)?

Tiedätkö, että Suomessa asuu (ja on kautta aijkojen asunut) paljon lapsia syrjäseuduilla, jossa heillä ei ole ikäistään seuraa. Ja heitä EI viedä hoitoon kahtena päivänä viikossa ainoastaan kavereiden takia, jos äiti on kotona. SILTI näistäkin lapsista kasvaa ihan tasapainoisia, kunnollisia ja jopa sosiaalisia ihmisiä. Jos niin ei käy, niin vika on jossain muualla, kuin kavereissa. Tuskinpa sinunkaan lapsesi siitä pahemmin kärsisi. Taidat kuitenkin ajatella enemmän itseäsi, kuin lastasi...

Lastesi ikäero on 2-3 vuotta. Ei mene kuin reilu vuosi, kun heistä on jo yllättävän paljon seuraa toisilleen. Ja se ja vanhemmat RIITTÄÄ normaalille alle kouluikäiselle lapselle. En millään jaksa uskoa, että hoidossakaan lapsesi leikkii ainoastaan samana vuonna syntyneiden lasten kanssa, vaan leikkitoverien ikähaarukka on +/- 2 vuotta.

Ja miten sinun on helpompi viedä lapsesi hoitopaikkaan, kuin leikkipuistoon tai kerhoon? Onko hoitopaikka lähellä, mutta kaikki muu kaukana?? Olen saanut sellaisen käsityksen, että asutte jossain syrjäseudulla ja on vaikea kuvitella, että siellä olisi päiväkoti, mutta ei leikkipuistoa... Missäs ne päiväkodin lapset ulkoilevat?

Vierailija:

Voin tarjota lapselleni kaikkea muuta paitsi leikkikaveria oman ikäisistään. En minä saa itsestäni 3-4v. ikäistä, vaikka kuinka yritän. Olen äiti ja aikuinen, en toinen lapsi.

Eikä muuta mahdollisuutta sen tarjoamiseen ole kuin 2 päivää viikossa hoidossa. Mutta kun ei mene jakeluun niin ei mene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin suoraan sanottuna vituttaa maksaa täyttä hoitomaksua kahdesta lapsestani, kun tiedän, että lasteni 12 lapsen ryhmästä 3 (!) on sellaisia lapsia, joiden jompi kumpi tai molemmat vanhemmat ovat kotona. Ja lapset ovat hoidossa vain, koska heillä on OIKEUS siihen. Ja nämä vanhemmat maksavat joko huomattavasti pienempää hoitomaksua tai eivät mitään lapsensa hoidosta. Ja näistä lapsista 2 on hoidossa joka päivä ja 1 neljä päivää viikossa.

Olisin valmis maksamaan jopa hieman kalliimpaa (en paljon, mutta vähän) hoitomaksua, jos sieltä saataisiin nämä turhat tapaukset pois. Nyt minusta nimittäin tuntuu, että tavallaan maksan myös heidän hoidostaan.

Vierailija
4/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

valinnat ovat sinulta pois. Itsekästä!

Vierailija
5/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minulla univelka kertyy, koska en ehdi nukkua päiväunia ja vauva heräilee vielä pitkin yötä. Väsyneenä en aina edes jaksa keksiä aktiviteettiä leikki-ikäisellemme.

Olen varmaankin laiska ja mukavuudenhaluinen äiti, mutta uskaltaisin väittää, että meillekin esikoisen osa-aikainen hoito olisi sekä lasten että äidin parhaaksi tällä hetkellä.

Vierailija
6/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistäköhän minä olen kateellinen??

Vierailija:

valinnat ovat sinulta pois. Itsekästä!

Vierailija
7/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ä missä äitikin. Minä ainakin tulisin todella mustasukkaiseksi, jos minun tarvisi lähteä pois, kun äiti on kotona vauvan kanssa...mutta sinä olet tuota mieltä...sääli lasta...

Vierailija
8/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minua ainakin suoraan sanottuna vituttaa maksaa täyttä hoitomaksua kahdesta lapsestani, kun tiedän, että lasteni 12 lapsen ryhmästä 3 (!) on sellaisia lapsia, joiden jompi kumpi tai molemmat vanhemmat ovat kotona. Ja lapset ovat hoidossa vain, koska heillä on OIKEUS siihen. Ja nämä vanhemmat maksavat joko huomattavasti pienempää hoitomaksua tai eivät mitään lapsensa hoidosta. Ja näistä lapsista 2 on hoidossa joka päivä ja 1 neljä päivää viikossa.

Olisin valmis maksamaan jopa hieman kalliimpaa (en paljon, mutta vähän) hoitomaksua, jos sieltä saataisiin nämä turhat tapaukset pois. Nyt minusta nimittäin tuntuu, että tavallaan maksan myös heidän hoidostaan.

Vierailija
9/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet kiukkuissasi siitä että toiset maksavat samasta hoidosta vähemmän kuin sinä.

Yritä nähdä asian positiiviset puolet esim virikelapset eivät ole joka päivä tarhassa ja silloin sinun lapsesi saa yksilöllisempää hoitoa.

Vierailija
10/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ole äidinkin järkevää huolehtia omasta jaksamisestaan? Vai parempiko on ajaa itsensä niin piippuun, että järki sumenee? Jos vauva on vaikka sairas tai kärsii koliikista yökaudet, niin kyllä siinä taitaa askartelut esikoisen kanssa vähän vähemmälle.

Vierailija
11/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se jokaisella NORMAALILLA ihmisellä ole tiedossa, että väsymys ja unettomuus tulee vauvan myötä????

Eikä silloin viedä (tai pidetä) edellisiä hoitoon sen takia. Väsymys nyt vain kuuluu asiaan ja sen kanssa on elettävä!! Itsensä tuntien, jokainen tietää omat resusrssinsa ja voimavaransa, ja jos ei koe sitä jaksavansa, niin silloin jättää " väsyttävät" vauvat tekemättä.

Kumma kun tuo väsymys edelleenkin tulee monelle niin suurena yllätyksenä.

Ellei äiti ole (oikeasti) masentunut tai muuten sairas, väsymys ei ole mikään perustelu lapsen hoitoon viemiselle!

Vierailija:

Vierailija:

Minulla univelka kertyy, koska en ehdi nukkua päiväunia ja vauva heräilee vielä pitkin yötä. Väsyneenä en aina edes jaksa keksiä aktiviteettiä leikki-ikäisellemme.

Olen varmaankin laiska ja mukavuudenhaluinen äiti, mutta uskaltaisin väittää, että meillekin esikoisen osa-aikainen hoito olisi sekä lasten että äidin parhaaksi tällä hetkellä.

Vierailija
12/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikös se jokaisella NORMAALILLA ihmisellä ole tiedossa, että väsymys ja unettomuus tulee vauvan myötä????

Eikä silloin viedä (tai pidetä) edellisiä hoitoon sen takia. Väsymys nyt vain kuuluu asiaan ja sen kanssa on elettävä!! Itsensä tuntien, jokainen tietää omat resusrssinsa ja voimavaransa, ja jos ei koe sitä jaksavansa, niin silloin jättää " väsyttävät" vauvat tekemättä.

Kumma kun tuo väsymys edelleenkin tulee monelle niin suurena yllätyksenä.

Ellei äiti ole (oikeasti) masentunut tai muuten sairas, väsymys ei ole mikään perustelu lapsen hoitoon viemiselle!

Vierailija
13/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olin ollut pitkään kotona, mutta sain sijaisuuden tammikuussa, kun siis muutto oli huhtikuussa. Hain tammikuussa hoitopaikkaa 3-ja 5-vuotiaille lapsilleni. Ei mitään toivoakaan omalle asuinalueelle eikä meillä ollut autoakaan silloin. Jouduin hylkäämään hyvän sijaisuuden mahdottoman päivähoitotilanteen vuoksi. Jätin hakemuksen sisään ja elokuussa pääsivät hoitoon lähipäikkyyn ja mä sain uuden sijaisuuden.

Nyt sitten jäädessäni 1,5-vuotta sitten äitiyslomalle taas pidin pikkueskaripoikani ihan surutta päiväkodissa viriketoiminnassa kahtena päivänä viikossa.

Järjestelmämme on sellainen, että päivähoito-oikeus on KAIKILLA. En minä katkeroitunut vaikken saanutkaa heti hoitopaikkaa...kaikkea ei voi saada ja tilanteen mukaan eletään eli vyötä vedettiin kireämmälle siinä tilanteessa. Päivähoitoon joutuu ruuhkaisilla alueilla jonottamaan, sen kai sanoo järkikin. Se on hyvä huomioida hakuvaiheessa ja töiden aloittamisessa. Haluaisin olla tämän pienen kanssa kotona 3-vuotispäivään asti, mutta joudun viemään hänet päiväkotiin jo 2,5-vuotiaana juuri ajoituksen takia. Pakko hakea keväällä jo syksyllä vapautuvia paikkoja.

Vierailija
14/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Nyt minusta nimittäin tuntuu, että tavallaan maksan myös heidän hoidostaan.

Lainaus omasta viestistäsi: olet kateellinen ja koet että jonkun toisen valinnat ovat sinulta pois. Itsekästä!

Vierailija
15/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Pahimmassa tapauksessa lapseni hyppii seinille, kiukkuaa, kyselee " miksen saa mennä hoitoon?" , kyselee, kuka on hänen kaveri, miksei kukaan leiki hänen kanssaan jne. Minusta tuo on jo ihan tarpeeksi pahaa. Ei ole minusta reilua sanoa 3-4v:lle, että sinä olet nyt vuoden ilman leikkikaveria, kun meille on syntynyt vauva. Että sinulta viedään jotain siitä hyvästä.

Tiedän, että Suomessa on kautta aikojen asunut lapsia, joilla ei ole leikkiseuraa. Mutta tiedätkö sinä, että minua ei kiinnosta kautta aikojen eläneet lapset, vaan nämä mun omani. Minä en halua lapseni joutuvan olemaan mammalomani aikana ilman leikkiseuraa vain siksi, että joku muukin joskus on ollut. Aika ontuva peruste.

Edelleen, ajattelen ensisijaisesti lasta. Kaiken kaikkiaan. Ja kyllä, ne 2 päivää viikossa ilman esikoista vain vauvan kanssa tulee mullekin tarpeeseen. Ehkä saa nukuttua päikkärit, tehtyä rästiin jääneitä kotitöitä, laittaa ruokaa valmiiksi seuraaville päiville jne. että jaksaa ja ehtii osallistua niinä viitenä päivänä vilkkaan 3-4-vuotiaan elämään :)

Lastemme ikäeroksi tulee siis tasan kolme vuotta. Ja kun vauva on vuoden, menevät he molemmat hoitoon ja minä takaisin töihin. Joten ei meillä ole " vain" vuosi odotettavana, että lapset leikkii keskenään ja pitää seuraa toisilleen. Se on meille se ainoa vuosi, jonka aikana leikkikaveria tarvittaisiin, mutta sitä ei omasta takaa ole.

Ja hoitoon viemisestä/puistosta. Meillä on perheessä yksi auto, jolla mies käy töissä. Esikoisen hoitopaikka (ihana ryhmis) on miehen työmatkan varrella, noin 8km meiltä kotoa. Mies siis vie esikoisen aamulla ja ottaa iltapäivällä taas kyytiinsä. KAHTENA päivänä viikossa. Eli minä en vie esikoista minnekään, sillä se ei kävellen vauva mukana onnistuisi.

Ja vielä miljoonannen kerran, kun tämä ei näytä menevän perille: meillä kyse on a)hoidon jatkamisesta tutussa hoitopaikassa (jonne lapset menee taas mun mammaloman jälkeen täysipäiväisesti) b)kahdesta hoitopäivästä viikossa. Lapsi on suurimman osan ajasta kotona. VIISI päivää viikossa. Vaan tämä näyttää menevän täysin ohi sulta kun jaksat jankata samaa asiaa koko ajan.

Vierailija:

...pahimmassa tapuksessa lapsellesi käyvän, jos hän jää ilman sitä ikäistään seuraa 2 kertaa viikossa? Ja tapaa leikkikavereita siis sen mainitsemasi kerran kuussa (jos siis satutte jonnekin kylään pääsemään)?

Tiedätkö, että Suomessa asuu (ja on kautta aijkojen asunut) paljon lapsia syrjäseuduilla, jossa heillä ei ole ikäistään seuraa. Ja heitä EI viedä hoitoon kahtena päivänä viikossa ainoastaan kavereiden takia, jos äiti on kotona. SILTI näistäkin lapsista kasvaa ihan tasapainoisia, kunnollisia ja jopa sosiaalisia ihmisiä. Jos niin ei käy, niin vika on jossain muualla, kuin kavereissa. Tuskinpa sinunkaan lapsesi siitä pahemmin kärsisi. Taidat kuitenkin ajatella enemmän itseäsi, kuin lastasi...

Lastesi ikäero on 2-3 vuotta. Ei mene kuin reilu vuosi, kun heistä on jo yllättävän paljon seuraa toisilleen. Ja se ja vanhemmat RIITTÄÄ normaalille alle kouluikäiselle lapselle. En millään jaksa uskoa, että hoidossakaan lapsesi leikkii ainoastaan samana vuonna syntyneiden lasten kanssa, vaan leikkitoverien ikähaarukka on +/- 2 vuotta.

Ja miten sinun on helpompi viedä lapsesi hoitopaikkaan, kuin leikkipuistoon tai kerhoon? Onko hoitopaikka lähellä, mutta kaikki muu kaukana?? Olen saanut sellaisen käsityksen, että asutte jossain syrjäseudulla ja on vaikea kuvitella, että siellä olisi päiväkoti, mutta ei leikkipuistoa... Missäs ne päiväkodin lapset ulkoilevat?

Vierailija:

Vierailija
16/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjesteltävää. Kuinka suuret säästöt yhteiskunnalle (tästähän te nyt olette huolissanne kuinka yhteisiä rahoja käytetään??) tulee tästä, että äidit hoitavat lapsiaan Suomessa niin pitkään kotona pienien tukien turvin.

Vierailija
17/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki " yksin" kotona olevat vanhemmat eivät syljeksi kattoon sen jälkeen kun lapset on viety hoitoon. Etätyö on nykyisin yleistä. Ei kyllä huvita kertoa jokaiselle naapurille että palaan kotiin töitä tekemään, sillä mitä se muille kuuluu. Sen kun mulkoilette vaan!

Vierailija
18/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Mutta olen sitä mieltä, että jos parina päivänä viikossa saisin nukkua päiväunet, jaksaisin myös esikoisen kanssa paremmin. En minä ole mikään ihmenainen, väsyn valvomisesta ja tarvitsen unta ihan kuten normaali-ihmiset yleensäkin. Minun mielestäni virkeä äiti on leikki-ikäiselle paljon parempaa seuraa kuin neljä kuukautta univelkaa kerryttänyt zombie-äiti. Lapseni muuten kaipaa leikkitovereitaan hoidosta, on sanonut sen monta kertaa. Mutta se varmaankin johtuu siitä, että olen kylmä äiti enkä ole saanut lasta kiintymään itseeni??

Vierailija
19/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se, että lapsia syntyy liian vähän. Jos päivähoidon avulla äidit jaksavat tehdä niitä väsyttäviä lapsia, hyödymme kaikki.

Vierailija
20/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansantalouden kannalta kotona oleminen on ajanhukkaa. Verotuloja kertyy minimaalinen määrä kotiäideiltä. Vaikka päivähoito on kunnille kallista, aivan pienipalkkaisimpia lukuunottamatta töihin meno on kansantaloudellisesti aina kannattavampaa.

Keksimäärin kotiäidit ovat kuitenkin kouluttamattomampia kuin työssäkäyvät, joten ihan helppo laskelma tämä ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi