Uskokaa nyt jo vihdoin, että lihavuus on paljon
monimutkaisempi kuvio (usein), kuin se että syö vähemmän kaloreita = laihtuu.
Tai että "kaikki lihavat syövät valtavia määriä herkkuja ja valtavia annoksia".
Ärsyttävää hakata päätä seinään ja yrittää selittää miksi laihtuminen on todella vaikeaa joillekin, kun on näitä "no söisit vähemmän herkkuja".
Että pistää vihaksi, kun itse tietää kaikki dieetit kokeilleena + kalorit joka ruoasta laskevan taatusti mitä ja miten paljon ruokaa suuhunsa laittaa.
Väitän, että minä tiedän ruokien kaloripitoisuudet paremmin kuin moni hoikka. Silti en laihdu. Tai jos laihdun, minun ei tarvitse syödä kuin 1 pizza, paino nousee takaisin entisiin lukemiin.
Lihooko normaalipainoinen/hoikka ihminen 3 kg syötyään yhden pizzan? Tuskin...
Kommentit (103)
miten tismalleen samalla lailla se paino oli jakautunut! Siinä vilahti ne mummot, molemmilla tismallaan samanlaiset isot hinkit ja pullea vatsa ja ne olis voinut olla samalla muotilla tehtyjä. Ajattelisi että jos ylipainoa on jotain 30 kg, jokainen niistä rasvasoluista ei tajuais mennä tismalleen samalla lailla kuin toisella kaksosella mutta niin vaan oli mennyt :DDD.
Mä olen samanlainen kuin sä. En voi syödä perheen kanssa tavallista arkiruokaa, vaan koko ajan laihissapuskaa, salaatteja, helvetin leseitä ja linssejä.. eikä paino putoa. tähän kyllästyy ja siten kun kerran syöt perheen parissa tai illanistujaisissa sen muille normaalin setin tavisruokaa tai herkkuja, niin meikäläisella se justiin nostaa painoa 2-3kg, mitkä ei lähde millään pois. Mulla on joku aineenvaihduntaongelma, pakko olla. Liikunnan lisääminen, nesteen lisääminen, mikään ei auta.. Mutta *huoh* kun se yksinkertainen kaavio on, että syö vähemmän kuin kuluttaa... niin yksinkertaista....
jos viikon syön alle 1500 kcal/pvässä, ja sitten perjantaina haemme perheelle pizzat tai hampurilaiset, se yksi pizza tai hampurilainen torpedoi koko viikon syömiset niin, että paino pysyy samassa tai jopa nousee.
Ihmettelen siis, miten kukaan hoikka voi koskaan pizzaa syödä (ja tiedän että moni hoikka syö sen pizzan pari kertaa kuukaudessa, eikä liho).
Alkoi painon lasku hidastumaan jos en kerta viikkoon syönnyt vähän enemmän, eli vaikka sitä pizzaa tai hampparia. Se pisti vatsan ja suolen taas toimimaan nopeammin kun se oli viikon verran pikkuhiljaa hidastunut. Siksi pidinkin herkkupäivän kerran viikossa laihduttaessani.
Mä olen samanlainen kuin sä. En voi syödä perheen kanssa tavallista arkiruokaa, vaan koko ajan laihissapuskaa, salaatteja, helvetin leseitä ja linssejä.. eikä paino putoa. tähän kyllästyy ja siten kun kerran syöt perheen parissa tai illanistujaisissa sen muille normaalin setin tavisruokaa tai herkkuja, niin meikäläisella se justiin nostaa painoa 2-3kg, mitkä ei lähde millään pois. Mulla on joku aineenvaihduntaongelma, pakko olla. Liikunnan lisääminen, nesteen lisääminen, mikään ei auta.. Mutta *huoh* kun se yksinkertainen kaavio on, että syö vähemmän kuin kuluttaa... niin yksinkertaista....
jos viikon syön alle 1500 kcal/pvässä, ja sitten perjantaina haemme perheelle pizzat tai hampurilaiset, se yksi pizza tai hampurilainen torpedoi koko viikon syömiset niin, että paino pysyy samassa tai jopa nousee.
Ihmettelen siis, miten kukaan hoikka voi koskaan pizzaa syödä (ja tiedän että moni hoikka syö sen pizzan pari kertaa kuukaudessa, eikä liho).Alkoi painon lasku hidastumaan jos en kerta viikkoon syönnyt vähän enemmän, eli vaikka sitä pizzaa tai hampparia. Se pisti vatsan ja suolen taas toimimaan nopeammin kun se oli viikon verran pikkuhiljaa hidastunut. Siksi pidinkin herkkupäivän kerran viikossa laihduttaessani.
Vain kerran viikossa, aamulla. Ei herkkupäivänä syömisen jälkeen.
Mutta tämä ei tosiaan ole näin yksinkertaista. Itse olen aina ollut makean perään ja pyöreyteen taipuvainen. Olen laihduttanut onnistuneesti monta kertaa - eikä se ole ollut kovin vaikeaakaan. Olen vain syönyt vähemmän.
Mutta pari vuotta sitten minulta poistettiin munasarjat sairauden takia, ja sen jälkeen olen saanut huomata, että hormonit todella vaikuttavat moneen asiaan. Paino ei tipu niin millään! Lihon ja turpoan tosi helposti, mutta pois kilot eivät niin vaan lähdekään.
Tosi turhauttavaa. Varmaan monella muulla vaihdevuosissa olevalla on sama homma.
joita pitää saada syödä joskus, vaikka elimistö menee niistä sekaisin (lihoo kilon pelkästä vilkaisemisesta)?
Lihavuus itsessään on mielestäni sairaus, siinä kuin vaikka keliakia, tai diapetes. Sitä on syötävä sen sairauden ehdoin. Keliaakikon on pidättäydyttävä ruokavaliossaan koko lopun ikäänsä, miksei lihava voi vaatia samaa itseltään?
Eli mitään hyvää et voi lopunikänäsi syödä vain koska olet lihava/ joskus ollut lihava?
Keliaakikolle on myös tehty gluteenittomia herkkuja, kuten varmasti hyvin tiedät. Kotipizzallakin by the way on gluteeniton pizza.
on ihan tutkittua että esim yöunilla on suuri merkitys laihtumiseen. Jos nukut liian vähän ja jatkuvasti rutkasti univelkaa niin ihan varmasti lihoo.
Tuli mieleen vain. Enkä jaksanut muuten lukea ketjua ollenkaan, vain ap:n aloituksen.
Ja tässä ihan faktaa:
http://svtplay.se/v/2169188/dokumentarfilm/dodstrott__del_2_av_2?sb,p11…
on ihmisiä, joille laihtuminen/hoikkana pysyminen tarkoittaa sitä, että on syötävä niin vähän että on vaikea saada kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita.
Ehkä meitä kaikkia ei ole tarkoitettu hoikiksi, ja se pitää vain hyväksyä.
syö unissaan. Nukkuessa. Ilman että tietävät siitä aamulla.
http://svtplay.se/v/2179546/dokumentarfilm/somngangare?sb,p115254,1,f,-1
on ihmisiä, joille laihtuminen/hoikkana pysyminen tarkoittaa sitä, että on syötävä niin vähän että on vaikea saada kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita.
Ehkä meitä kaikkia ei ole tarkoitettu hoikiksi, ja se pitää vain hyväksyä.
pitkään vähällä ruoalla ja kroppa on tottunut siihen + menettänyt lihasmassaa paljon, mikä vaikeuttaa entisestään laihtumista. Minä suosittelisin ap:lle personal trainerin ja ravintoasiantuntijan palveluita. Liikkuminen tukee laihtumista.
joita pitää saada syödä joskus, vaikka elimistö menee niistä sekaisin (lihoo kilon pelkästä vilkaisemisesta)?
Lihavuus itsessään on mielestäni sairaus, siinä kuin vaikka keliakia, tai diapetes. Sitä on syötävä sen sairauden ehdoin. Keliaakikon on pidättäydyttävä ruokavaliossaan koko lopun ikäänsä, miksei lihava voi vaatia samaa itseltään?Eli mitään hyvää et voi lopunikänäsi syödä vain koska olet lihava/ joskus ollut lihava?
Keliaakikolle on myös tehty gluteenittomia herkkuja, kuten varmasti hyvin tiedät. Kotipizzallakin by the way on gluteeniton pizza.
Minusta lihavan pitäisi keksiä muuta sisältöä elämäänsä kuin syöminen. Itseään voi palkita muutenkin kuin herkuilla.
Että pelkällä ruokavaliolla ei laihdu! Liikuntaa pitää ottaa mukaan ja todellakin hikiliikuntaa. Ei mitään sauvakävelyä, jossa perässä vedetään sauvoja tai juoksulenkkejä, jotka kestää vartin. Siis todellakin painotan sanaa hikiliikunta, vähintään 3 kertaa viikossa, ja siihen kun lisää sen terveellisen ruokavalion, niin kyllä rupee paino tippumaan.
Että pelkällä ruokavaliolla ei laihdu! Liikuntaa pitää ottaa mukaan ja todellakin hikiliikuntaa. Ei mitään sauvakävelyä, jossa perässä vedetään sauvoja tai juoksulenkkejä, jotka kestää vartin. Siis todellakin painotan sanaa hikiliikunta, vähintään 3 kertaa viikossa, ja siihen kun lisää sen terveellisen ruokavalion, niin kyllä rupee paino tippumaan.
Laihdutin 18kg jättämällä karkit ja herkut ja syömällä enemmän kasviksia. Mitään kummempaa liikuntaa en harrastanut muuta kuin vaunukävelyä saman verran kuin ennenkin.
Pointti on siinä että pitää saada elää kuten muutkin ihmiset, eli voi terveellisen ruokavalion ohella silloin tällöin syödä jotain hyvääkin.
Ihan samalla taktiikalla myös laihat syödessään herkkuja palkitsevat itseään jostain, vai mitä?
Laihdutin 18kg jättämällä karkit ja herkut ja syömällä enemmän kasviksia. Mitään kummempaa liikuntaa en harrastanut muuta kuin vaunukävelyä saman verran kuin ennenkin.
kroppasi olisi eri kuosissa. Minä treenaan salilla ja lisäksi fillaroin ym ja kroppani on aika tiukka ja kiinteä. Pelkällä ruokavaliolla en olisi tässä kunnossa. Lisäksi nainen menettää iän karttuessa koko ajan lihasmassaa ja se on ongelma sitten vanhempana, kun ei kykene muuhun kuin horjumaan. harmillista että niin harva tämän tajuaa. Mielummin olen hyväkuntoinen ja timmi kuin laiha läski.
pizzat ja hampurilaiset on täynnä hiilihydraatteja ja se yllättävä painonnousu on todellisuudessa vaan nesteitä.
Pointti on siinä että pitää saada elää kuten muutkin ihmiset, eli voi terveellisen ruokavalion ohella silloin tällöin syödä jotain hyvääkin.
Ihan samalla taktiikalla myös laihat syödessään herkkuja palkitsevat itseään jostain, vai mitä?
Esim perhepizza + sipsipussi kerran viikossa tai ravintolaillinen kerran vuodessa.
Esim perhepizza + sipsipussi kerran viikossa tai ravintolaillinen kerran vuodessa.
Minä itse käyn about kerrann kahteen kuukauteen syömässä normaalin kokoisen pitsan tai hampurilaisen. En lisää mitään herkkua.
Mutta ainiin, tietenkinhän lihava syö kaiken minkä kerkeää herkkupäivänään ja herkkupäivä on joka päivä eiks je?
Hohhoi mitä pskaa.
Esim perhepizza + sipsipussi kerran viikossa tai ravintolaillinen kerran vuodessa.Minä itse käyn about kerrann kahteen kuukauteen syömässä normaalin kokoisen pitsan tai hampurilaisen. En lisää mitään herkkua.
Mutta ainiin, tietenkinhän lihava syö kaiken minkä kerkeää herkkupäivänään ja herkkupäivä on joka päivä eiks je?Hohhoi mitä pskaa.
Esim perhepizza + sipsipussi kerran viikossa tai ravintolaillinen kerran vuodessa.Minä itse käyn about kerrann kahteen kuukauteen syömässä normaalin kokoisen pitsan tai hampurilaisen. En lisää mitään herkkua.
Mutta ainiin, tietenkinhän lihava syö kaiken minkä kerkeää herkkupäivänään ja herkkupäivä on joka päivä eiks je?Hohhoi mitä pskaa.
Huvittava oot. :)
kaksostutkimus on osoittanut että geeneillä on paljon tekemistä painon kanssa.