Uskokaa nyt jo vihdoin, että lihavuus on paljon
monimutkaisempi kuvio (usein), kuin se että syö vähemmän kaloreita = laihtuu.
Tai että "kaikki lihavat syövät valtavia määriä herkkuja ja valtavia annoksia".
Ärsyttävää hakata päätä seinään ja yrittää selittää miksi laihtuminen on todella vaikeaa joillekin, kun on näitä "no söisit vähemmän herkkuja".
Että pistää vihaksi, kun itse tietää kaikki dieetit kokeilleena + kalorit joka ruoasta laskevan taatusti mitä ja miten paljon ruokaa suuhunsa laittaa.
Väitän, että minä tiedän ruokien kaloripitoisuudet paremmin kuin moni hoikka. Silti en laihdu. Tai jos laihdun, minun ei tarvitse syödä kuin 1 pizza, paino nousee takaisin entisiin lukemiin.
Lihooko normaalipainoinen/hoikka ihminen 3 kg syötyään yhden pizzan? Tuskin...
Kommentit (103)
Olet meinaan melkoinen lääketieteellinen sensaatio, ihminen joka ei laihdu vaikka mitä tekisi, mutta lihoo kilokaupalla heti jos suunnilleen näkeekin hampurilaisen.
Mutta laihduttaessani joudun syömään niin vähän, etten pysty siihen pysyvästi. -ap
Söimme yhdessä melkein joka aterian. Minä söin aina enemmän kuin hän ja hän on 15cm lyhyempi ja 20kg painavampi. Kumpikaan ei harrastanut aktiivista liikuntaa silloin.
pari pizzaa ja 10 pussillista karkkia joka päivä... ; )
Ihan tosiaan aina hoikkana sen enempää vaivaa näkemättä eläneet harvoin ymmärtävät, miten vaikeaa laihtuminen voi olla. Ei se ole ihan niin yksinkertaista, kuin täällä väitetään.
Täällä on mm. sanottu, että yli satakiloinen laihtuu vain sillä ettei syö enää karkkia ja sipsejä. Vaan eipä laihdu.
mitä enemmän laihdutat siten, että kropastasi lähtee laihduttaessa lihasmassaa, sitä vaikeampaa se laihtuminen on jatkossa?
150 cm ihmisellä on ihan eri ravintotarve kuin 165 cm ihmisellä.
Söimme yhdessä melkein joka aterian. Minä söin aina enemmän kuin hän ja hän on 15cm lyhyempi ja 20kg painavampi. Kumpikaan ei harrastanut aktiivista liikuntaa silloin.
pari pizzaa ja 10 pussillista karkkia joka päivä... ; )
Ihan tosiaan aina hoikkana sen enempää vaivaa näkemättä eläneet harvoin ymmärtävät, miten vaikeaa laihtuminen voi olla. Ei se ole ihan niin yksinkertaista, kuin täällä väitetään.
Täällä on mm. sanottu, että yli satakiloinen laihtuu vain sillä ettei syö enää karkkia ja sipsejä. Vaan eipä laihdu.
mitä enemmän laihdutat siten, että kropastasi lähtee laihduttaessa lihasmassaa, sitä vaikeampaa se laihtuminen on jatkossa?
Nyt olen yhdistänyt vähäkaloriseen ruokavalioon lihaskuntoharjoituksia, saa nähdä tuleeko tuloksia. -ap
Prisman dokumentti "kuka lihoo?". Siinä samanpainoiset, luonnostaan hoikat ihmiset rajoittivat tutkimuksen ajaksi liikuntaa ja söivät hurjia kalorimääriä. Jokaisen yksilöllinen aineenvaihdunta sitten määritti sen, muuttuivatko ylimääräiset kalorit lihakseksi, läskiksi vai jäivätkö ne vain imeytymättä.
Lisäksi myös vatsan batkeerikannalla on merkitystä; joiltakin lapsilta on löydetty ruuansulatuselimistöstä epäterveitä bakteerikantoja, jotka aiheuttavat pienen tulehduksen kaltaisen tilan, vaikuttavat suoraan sokeriaineenvaihduntaan ja lisäävät lihomisriskiä.
Mutta turhapa näitä on selittää. Jotkut vaan ei halua tietää faktaa vaan uskovat lujasti siihen, että jokainen ihminen on biologialtaan täysin samanlainen, aina ja ikuisesti.
Nyt olen yhdistänyt vähäkaloriseen ruokavalioon lihaskuntoharjoituksia, saa nähdä tuleeko tuloksia. -ap
pari pizzaa ja 10 pussillista karkkia joka päivä... ; ) Ihan tosiaan aina hoikkana sen enempää vaivaa näkemättä eläneet harvoin ymmärtävät, miten vaikeaa laihtuminen voi olla. Ei se ole ihan niin yksinkertaista, kuin täällä väitetään. Täällä on mm. sanottu, että yli satakiloinen laihtuu vain sillä ettei syö enää karkkia ja sipsejä. Vaan eipä laihdu.
120 kiloisen perusenergiankulutus vuorokaudessa on laskurien mukaan 2300 kcal, kun taas 60-kiloisen 1700 kcal.
Eli tämän mukaan lihava saisi syödä enemmän kuin hoikka päivää kohti lihomatta. Se ei valitettavasti vain mene noin.
Oletetaan että kaksi ihmistä haluaa painaa 48 kg. Todennäköisesti 48 kg on helponpi saavuttaa jos pituutta on 150 cm kuin jos sitä on vaikka 180 cm.
pari pizzaa ja 10 pussillista karkkia joka päivä... ; ) Ihan tosiaan aina hoikkana sen enempää vaivaa näkemättä eläneet harvoin ymmärtävät, miten vaikeaa laihtuminen voi olla. Ei se ole ihan niin yksinkertaista, kuin täällä väitetään. Täällä on mm. sanottu, että yli satakiloinen laihtuu vain sillä ettei syö enää karkkia ja sipsejä. Vaan eipä laihdu.
120 kiloisen perusenergiankulutus vuorokaudessa on laskurien mukaan 2300 kcal, kun taas 60-kiloisen 1700 kcal.
Eli tämän mukaan lihava saisi syödä enemmän kuin hoikka päivää kohti lihomatta. Se ei valitettavasti vain mene noin.
ja laihtuiko ystäväsi? öiköhän vähemmän, kun normaalisti, koska ystävä istui vieressä?
Olio hänen syömisensä sahaavia. Vähemmän/enemmän tiettyinä päivinään itseään nähden?
ja joille laihtuminen on tosi tosi vaikeaa. Ja päinvastoin.
Mutta kun tarpeeksi monta kertaa kohtaa näitä "en syö mitään ja silti lihon :("-tyyppejä joiden sitten huomaa kiskovan isoja annoksia, paljon tosi energiapitoista ruokaa tms., tulee tosi epäluuloiseksi. Etenkin kun muutama heistä ON onnistunut laihtumaan pysyvästi, ja ovat laihtumisen myötä tunnustaneet että se mikä laihdutti oli pysyvä elämäntaparemontti ja että aiemmin vaan olivat uskotelleet itselleen etteivät laihdu eivätkä siksi oikeastaan edes yrittäneet kunnolla.
Prisman dokumentti "kuka lihoo?". Siinä samanpainoiset, luonnostaan hoikat ihmiset rajoittivat tutkimuksen ajaksi liikuntaa ja söivät hurjia kalorimääriä. Jokaisen yksilöllinen aineenvaihdunta sitten määritti sen, muuttuivatko ylimääräiset kalorit lihakseksi, läskiksi vai jäivätkö ne vain imeytymättä.
Lisäksi myös vatsan batkeerikannalla on merkitystä; joiltakin lapsilta on löydetty ruuansulatuselimistöstä epäterveitä bakteerikantoja, jotka aiheuttavat pienen tulehduksen kaltaisen tilan, vaikuttavat suoraan sokeriaineenvaihduntaan ja lisäävät lihomisriskiä.
Mutta turhapa näitä on selittää. Jotkut vaan ei halua tietää faktaa vaan uskovat lujasti siihen, että jokainen ihminen on biologialtaan täysin samanlainen, aina ja ikuisesti.
noin 8 kertaa päivässä, kunhan annoskoot ovat tosi tosi pieniä. Siitä tulee sellainen illuusio, että mähän voin syödä koko ajan (siis usein, tiheästi) ja mitä tahansa. Mutta: annoskoot on pakko pitää pieninä!
Itse sain aikaiseksi 6 kiloa tosi nopeassa tahdissa ollessani lukiossa. Ja toisen kerran sama ollessani hoitovapaalla. Söin valtavia lounaita, päivällisiä sekä monipuolisia ilta- ja aamupaloja, siis 5 ateriaa päivässä, 2 lämmintä. Mutta annokset olivat todella isoja.
onko sinulla enemmän lihaksia, jotka kuluttavat kokoajan energiaa?
ja laihtuiko ystäväsi? öiköhän vähemmän, kun normaalisti, koska ystävä istui vieressä?
Olio hänen syömisensä sahaavia. Vähemmän/enemmän tiettyinä päivinään itseään nähden?
Vähempää hän ei syönyt kuin normaalisti, koska olen muutenkin ollut paljon hänen ja perheensä kanssa syömässä ja yökylässä. Laihtunut hän ei myöskään. Hän lihoo todella helposti ja minä en. Söimme melkein joka päivä jonkin verran jäätelöä (minä aina enemmän)ja voi olla, että hänellä se on myös tapana niinkuin minulla.
Mutta ajattelen, että vain koska toinen lihoo helpommin kuin toinen, pitäisikö sitä lihovan elää elämänsä joka kalori laskien? Ystäväni normaalisti liikkuu ja syö paljon vihanneksia ja hedelmiä, ja veriarvot, kolesteroli, verenpaine jne. ovat hyvää luokkaa. Eli miksi hänen pitäisi laihduttaa (yrittänyt on mm. painonvartijoiden kautta), koska ylipaino ei ole aivan valtava ja hän on kaunis, naisellisuuttaan korostava nainen.
Ihmiset helposti ajattelevat, että hoikka ihminen on aina terveempi kuin lihava, mutta näinhän se ei mene. Monella laihalla ihmisellä on todella epäterveet ruokatottumukset ja liikunta vähissä. Näitäkin ystäviä minulla on.
Ihan varmasti ihmiset kuluttaa eri lailla ja toinen lihoo suklaasta ja toinen ei jne.....
Mutta jos nyt satut olemaan sellainen joka lihoo helposti ja tiedät sen niin mitä sitten. Voi sinua reppanaa, puolet maapallon väestöstä näkee nälkää ja sinä et saa herkutella niin usein kuin haluat.
Myönnän ja tiedän että se on ikävää (kokemuksesta) mutta tiedän myös että siitä ei kannata valittaa. Se ei auta ketään.
No joo, mutta...Ihan varmasti myös tiedät että jos syöt vielä enemmän niin lihot lisää ja jos syöt vähemmän niin laihdut. Eikö?
Ja jos pussiin laittaa hampurilaisen joka painaa 500g niin pussin paino kasvaa 500g. Ei 3000g!
Koita löytää jotain hyvää josta et liho!
joita pitää saada syödä joskus, vaikka elimistö menee niistä sekaisin (lihoo kilon pelkästä vilkaisemisesta)?
Lihavuus itsessään on mielestäni sairaus, siinä kuin vaikka keliakia, tai diapetes. Sitä on syötävä sen sairauden ehdoin. Keliaakikon on pidättäydyttävä ruokavaliossaan koko lopun ikäänsä, miksei lihava voi vaatia samaa itseltään?
joita pitää saada syödä joskus, vaikka elimistö menee niistä sekaisin (lihoo kilon pelkästä vilkaisemisesta)?
Lihavuus itsessään on mielestäni sairaus, siinä kuin vaikka keliakia, tai diapetes. Sitä on syötävä sen sairauden ehdoin. Keliaakikon on pidättäydyttävä ruokavaliossaan koko lopun ikäänsä, miksei lihava voi vaatia samaa itseltään?
nautinto on mässyttää jotain. silloin on mielestäni turha vinkua täällä, jos ei oiekasti ole valmis tekemään painonsa eteen jotain, vaan valitsee mielummin herkut kuin hoikkuuden. Valintoja ne ovat.
tuli ohjelma kaksosista ja siinä sanottiin, että identtiset kaksoset on yleensä hyvin samanapainoiset, ero yleensä korkeintaan 3-4 kg.. Ja näytettiin kuvia ja niin tosiaan oli. Oikeasti se oli tosi huvittavaa, miten jotkut 60 v mummot oli edelleen tismalleen saman näköisiä ja muotoisia, painossa eroa varmaan puoli kiloa.
tuli ohjelma kaksosista ja siinä sanottiin, että identtiset kaksoset on yleensä hyvin samanapainoiset, ero yleensä korkeintaan 3-4 kg.. Ja näytettiin kuvia ja niin tosiaan oli. Oikeasti se oli tosi huvittavaa, miten jotkut 60 v mummot oli edelleen tismalleen saman näköisiä ja muotoisia, painossa eroa varmaan puoli kiloa.
kumpikin tykkäää suklaasta tai ei, kumpikin tykkää liikunnasta tai ei.
Mut olihan niitäkin joilla on yli 20kg painoeroa ja täysin erilaiset elintavat, ne mieslääkäritkaksoset
eli siis aamulla puuron 250 kcal, lounaaksi vihersalaatin 250 kcal, ja illalla sen pizzan 1000-1200 kcal. EI ylity edes 2000 kaloria, ja silti paino nousee. Totuus on tarua ihmeellisempää..