Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle olette lukeneet ensimmäisen lasten romaanin ja mikä se oli?

Vierailija
01.10.2010 |

Jaksoiko lapsi keskittyä koko (pitkään) kirjaan? Ymmärsikö koko tarinan? Ymmärsikö huumorin?

Vinkkejä kaivattaisiin melkein 4-vuotiaalle luettavaksi.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
24.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aihe on meillä aika ajankohtainen.

Kolmevuotiaalle lapselleni luin jo silloin kun häntä odotin (lähinnä lastenrunoja silloin) ja aina on luettu paljon (n. 7kuukauden iästä reilu vuosikkaaksi lukeminen oli melko tauolla kun silloin häntä ei kaiken liikkkumisen keskellä kirjat kiinnostaneet mutta muuten siis on luettu tosi paljon).

Lapsi jaksaa hyvin keskittyä jo aika pitkiinkin juttuihin.

Meillä on luettu Milnen Nalle Puheja. Nyt on aloitettu myös Janssonin Taikurinhattua, luku tai pari kerrallaan. Se kiinnostaa lasta kovasti. Varmaan osittain siksikin, että on katsonut muumeja vastaavissa seikkailuissa televisiosta ja on myös lukenut näistä samoista seikkailuista muita lyhyempiä muumikirjoja. Välillä ihmettelee miksi tarinat ovat keskenään erilaisia. Muumit ja suuri tuhotulva meillä luettiin jo aikoja sitten.

Myös Enid Blytonin Niksu kirjoja on meillä luettu. Lasta kiinnosti kovasti myös Hobbitti kirja, jota itse luin. Joitakin kuvia näytin hänelle ja luin pienen palan alusta. Se on kuitenkin niin hurja kirja, ettei varmaan voi lukea moneen vuoteen vielä kuitenkaan lapselle.

Miten esim. Narniat? En ole niitä itse lukenut mutta minkä ikäiselle käyvät? Jossain vaiheessa olen ajatellut lukea lapselle myös Desperon tarun, Ronja ryövärintyttären ym. Lindgrenit, Fedja-setää, Oli kerran onnimanni (Marjatta Kurenniemen kirja), Liisa Ihmemaassa. Varmaan myös Heinähattua ja vilttitossua voisi jossakin vaiheessa lueskella. Toivon, että Harry potter iässä voisin lukea myös niitä lapselleni, mutta siihen on vielä aikaa ja ei toki voi tietää kiinnostavatko häntä.

Haluan opettaa lapselleni, että voi ja kannattaa lukea monenlaista. Luetaan runoja ja arvostettuja lastenkirjailijoita mutta yhtälailla Disneyhömpötyksiä, sarjakuvia ym. Julia Vuoren sika sarjakuvat ovat kovasti olleet meillä suosiossa Nalle puhin, muumisarjakuvien ja Bamsen lisäksi.

Lisää lukuvinkkejä otetaan ilolla vastaan. Myös muita kuin 3-vuotiaalle käyviä, lapset kasvavat yllättävän nopeasti.

Vierailija
22/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pääsen lukemaan lapsilleni Astrid Lindgrenin tuotannon. Toivottavasti tykkäävät=) Liian varhain en viitsi aloittaa, ettei mene harakoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä meillä tykätään kovasti edelleen :D mäkin tykkään ovat tosi hauskoja!

Vierailija
24/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tykkää hevosista.

Klassikot ei kiinnosta. Enkä lue niin vaikeita, että lapsi ei ymmärtäisi. Uusia sanoja ja sanontoja tietysti selitän lukiessä välillä, en kaikkia ja aina.

Vierailija
25/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sellaisia tarinaversioita ainakin Pepistä ja Eemelistä, joissa pääsee aika pienikin ihanasti oikean Lindgrenin makuun. 2,5 v tykkää kovasti!

Vierailija
26/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiemminkin olisi voinut keskittymisen puolesta lukea. Tirlittan, Eemeleitä ja Heinähattu & Vilttitossu -kirjoja on luettu.

Vierailija
27/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota minullekin lapsena on luettu.

Vierailija
28/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli 5v. kun aloitettiin.

Nyt haluaa, että luetaan ensimmäinen Potter. Olen aloittanutkin sitä, mutta tuntuu, että menee kyllä suurimmaksi osaksi ohitse. Silti poika (nyt 6,5v.) haluaa sitä kuulla.

Vierailija
29/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himoan myös jo Fedja-setää, mutta sen huumori on niin maailman parasta, ettei sekän todellakaan saa mennä harakoille!

Räppääjät ovat hauskoja, mutta koska kertovat kouluikäisestä, ovat mielestäni aikaisintaa 5-6-vuotiaille.

Vierailija
30/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luullut, että luen lapsilleni keskivertoa enemmän, mutta ei kyllä ole tullut mieleenikään mitään romaaneja ryhtyä lukemaan. Luetteko te siis miten pitkään kerrallaan?

Vierailija
31/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan kuvakirjoista ei kannata siirtyä romaaneihin. Jos lapsi jaksaa seurata muutaman illan (iltasadun) kestävää tarinaa, niin uskon, että jaksaa kiinnostua pitemmästäkin.

Innosta ja sitouta lasta muutenkin lukemaanne satuun. Jutelkaa siitä vaikka seuraavana päivänä ja palaa muissakin aiheissa siihen. Oma innostuksesi tarttuu lapseen ja kerratessa satu avautuu lapselle vaikka seuraaminen olisikin vielä haastavaa.

Omia suosikkejani noin neljävuotiaan kanssa ovat Eemeli, Peppi, Muumit. Tosin nuo kaikki ovat pitkiä tarinoita ja vaativat jo jaksamista.

Vierailija
32/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti kun vain jaksaa keskittyä ja ymmärtää varmasti tarinan!

Parhaita lapsuusmuistojani ovat isäni ääneen lukemat romaanit! Ja myös opettajien koulussa!

Itse olen luokanope, ja luen oppilailleni ainakin yhden romaanin vuodessa ääneen.

Vierailija
33/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen luokanope, ja luen oppilailleni ainakin yhden romaanin vuodessa ääneen.

Muistan itsekin kaiholla, miten opettaja luki ääneen satuja. Mm. Mio poikani Mio, Ronja ja Veljeni Leijonamieli.

Vierailija
34/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan kuvakirjoista ei kannata siirtyä romaaneihin. Jos lapsi jaksaa seurata muutaman illan (iltasadun) kestävää tarinaa, niin uskon, että jaksaa kiinnostua pitemmästäkin.

Innosta ja sitouta lasta muutenkin lukemaanne satuun. Jutelkaa siitä vaikka seuraavana päivänä ja palaa muissakin aiheissa siihen. Oma innostuksesi tarttuu lapseen ja kerratessa satu avautuu lapselle vaikka seuraaminen olisikin vielä haastavaa.

Omia suosikkejani noin neljävuotiaan kanssa ovat Eemeli, Peppi, Muumit. Tosin nuo kaikki ovat pitkiä tarinoita ja vaativat jo jaksamista.

Joten siksi haluaisin ihan vaan vinkkejä n. 4-vuotiaille keskittyville lapsille sopivista kirjoista.

Peppi voisi tosiaan olla jo hyvä, vai onko siin liikaa "hurjuuksia"...? Olen siis sisällöstä pienillä tosi tarkka. En halua mitään liian hurjaa, pelottavaa tai selvästi isommille lapsille tarkoitettua.

ap

Vierailija
35/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itsekin kaiholla, miten opettaja luki ääneen satuja. Mm. Mio poikani Mio, Ronja ja Veljeni Leijonamieli.

t. se ope

Vierailija
36/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. se ope

...ettei tule sanomista...

Vierailija
37/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilapsisissa perheissä juniorit aloittavat tarinoiden kuuntelemisen aikaisin.

Vierailija
38/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kyllä lapsena luettu romaaneja, olen lukenut niitä ihan itse. Pitkähköjä iltasatuja kyllä, muttei romaaneja.

Ja en ole kyllä edes ajatellut, että lapsilleni alkaisin lukemaan ihan kokonaista kirjaa. Tosin lapset ovat 2- ja 4-vuotiaita ja luen heille usein yhdessä, joten tuo 2-vuotias ei kyllä ainakaan jaksaisi keskittyä, kun lyhyt iltasatukin saa huomion herpaantumaan. Harvoin kyllä löytyisi tuollaista hetkeä, jolloin voisin pelkästään vanhemmalle edes lukea.

No tulipa esiin tällainenkin asia. Täytyy laittaa korvan taakse.

Vierailija
39/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduard Uspenskin "Fedja-setä" -sarja. On luettu myös Katto-Kassista, Peppi Pitkätossua ja Star Wars-sarjaa, joka on kyllä aika heviä settiä.

Vierailija
40/44 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilapsisissa perheissä juniorit aloittavat tarinoiden kuuntelemisen aikaisin.

Jos, niin sen huumoti on mielestäni liian upeaa tuhlattavaksi 3-4 -vuotiaalle, joka kyllä ymmärtää sen/sitä, muttei kuitenkaan ihan kaikkea.

Itse en pysty lukemaan sitä kirjaa nauramatta kyyneleet silmissä useassa kohdassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi