Minkä ikäiselle olette lukeneet ensimmäisen lasten romaanin ja mikä se oli?
Jaksoiko lapsi keskittyä koko (pitkään) kirjaan? Ymmärsikö koko tarinan? Ymmärsikö huumorin?
Vinkkejä kaivattaisiin melkein 4-vuotiaalle luettavaksi.
Kommentit (44)
Entä onko Kassisissa "hurjuuksia" ja "ilkeilyjä"? En itse muista, rakastin kyllä niitä kirjoja itse pienenä!
Monilapsisissa perheissä juniorit aloittavat tarinoiden kuuntelemisen aikaisin.
Jos, niin sen huumoti on mielestäni liian upeaa tuhlattavaksi 3-4 -vuotiaalle, joka kyllä ymmärtää sen/sitä, muttei kuitenkaan ihan kaikkea.
Itse en pysty lukemaan sitä kirjaa nauramatta kyyneleet silmissä useassa kohdassa.
Ei sitä lasten pakko ole tajutakaan. Sitten, kun niillä olisi jotain mahdollisuuksia sitä tajuta, ne eivät enää halua lastenkirjoja lukea. Nauravat sitten itse vedet silmissä, kun lukevat omille lapsilleen. =)
Lapset ja aikuiset ymmärtävät jutut eri tavalla, niin sen kuuluukin olla. Parhaat lastenkirjailijat ovat hoksanneet, että kannattaa kirjoittaa sellaisia kirjoja, joiden lukemisesta aikuisetkin nauttivat.
Miettikää vaikka Tatua ja Patua - nauratteko samoille asioille kuin lapsenne?
Entä onko Kassisissa "hurjuuksia" ja "ilkeilyjä"? En itse muista, rakastin kyllä niitä kirjoja itse pienenä!
Muuten fanitan kyllä Astrid Lindgreniä ihan täysin, mutta Kassista en tajua. Ärsyttävän ahne, omahyväinen, manipuloiva tyyppi... =)
on meillä ollut ihan ykkössuosikki. Se on tavallaan romaani (tai paremminkin siinä on kolme kirjaa yhdessä), mutta sen luvut voi lukea ihan omina iltasatuinaan eikä jää juoni "jännään paikkaan". Meillä 5-vuotias poika rakastaa Melukylää. Se nyt ainakin on juoneltaankin pienille sopiva, ei mitään hurjuuksia.
Risto Räppääjääkin on luettu. Nyt on menossa Uspenskin Takuumiehet.
Mielelläni lukisin enemmänkin pitkiä kirjoja, mutta kun kuopus on vasta kaksivuotias, niin keskittyminen on mitä on, ja pienempi haluaa välillä lukea omia kirjojaan.