Alan vakavasti harkita koirani piikille viemistä.
Meillä on 3.vuoden ikäinen kultainennoutaja. Todella viisas koira, koulutettu niin hyvin että kulkee kuin ajatus. Lapsirakas ja miellyttämishaluinen koira. Voisin kehua ja mainostaa koiraa vaikka kuinka, mutta siinnä on yksi aika suuri vika; Se tulee ihan sairaan kalliiksi.
Koiralla on krooninen korvatulehdis, joten saamme lääkitä sen korvia jatkuvasti. Joka kuukausi saamme käydä eläinlääkärillä, joko korvien, silmien tai jonkin muun asian takia.
Koirien lääkkeet ja antibiootit on ihan helvetin kalliita. Mua vituttaa joka kerta kun käyn hakemassa koiralle korvatippoja se että ihmisen korvatipat maksaa 5-15€ ja koiran 30€. En tajua.
Meidän koiran iho alkaa oireilemaan marketin halparuuasta joten käytämme eläinkaupan laadukkaampaa ruokaa joka maksaa n. 70€ /kk
Tässä kuussa pelkästään eläinlääkäriin ja lääkkeisiin on mennyt 200€ ja pitäisi taas viedä koira sinne uudestaan.
Vaikka on kuinka rakas koira, mun on pakko alkaa miettimään mitä tässä oikein tekee kun yksinkertaisesti alkaa loppumaan rahat tuon koiran sairasteluiden takia. Eipä tuollaista koiraa voi oikein myydäkään :/
Laskin tuossa yksipäivä että tämän 3 vuoden aikana koiraan on mennyt rahaa n. 6000-7000€
Tokihan se oli jo alkuunkin tiedossa että koiraan menee rahaa, mutta nyt koiran omistajana vasta konkretisoituu tuo koiran sairastamisen hinta. :/
En osaa päättää mitä tässä tekisi tuon kanssa.
Kommentit (47)
Syötän kultaiselle noutajalle eukanuba koiran ruokaa kuivana. Kasvattajan suosittelema. Ei oo ollu allergioita. Onko koiran kaikki muut puitteet kunnossa. Lenkitys virikkeet koulutus kultainen on aktiivinen rotu. Koira oirehtii samalla tavalla kuin ihminenkin jatkuva stressi huono ruoka liikunnan virikkeiden puute jatkuva meno esim. Lapset huutaa leikkii koiralla ei omaa rauhaa nämä asiat kannattasi tiedostaa. Koira reogoi myöskin vatsallaan löysä vatsa ulosteet tekee sisälle. Kyllä näiden oireiden pohjalta suosittelen eläinlääkärillä käyntiä kun elimelliset syyt on kartoitettu pitää alkaa miettiä edellä mainittuja seikkoja onko koiran muu elämä tasapainoista
Kultaiselle noutajalle ei ikinä viljoja sokeria ei mitään ihmisten ruokia. Eukanuba tai jokin muu eläinlääkärin suosittelemia tai kasvattajan suosittelemaa ruokaa. Ei tule vatsa ongelmia eikä allergioita. Saksasta tilattuna bitibalta eukanuba säkki 45- 50 euroo 15 kg rahteineen kotiovelle tuotuna.
Ruokkikaa kultaista aina sillä ruualla jolla kasvattajakin on pentua ja emoa ruokkinut. Oma kultsini nyt vuoden vanha ei mitään sairauksia. Mutta en anna mitään muuta ruokaa kuin kuivana eukanubaa ja tietysti vettä puruluita ei mitään muuta. Kultaisilla niinkuin kaikilla noutaja roduilla on lihomista ruokinta on oltava eukanuba säkin kyljessä olevan ohjeen mukaista pennulle pentu ruoka. Kun koira kasvaa siirrytään juniori ruokaan ja sitten aikuisen ruoka lopuksi seniori. Kultainen noutaja kasvaa vuodessa täyden kokonsa joten ruokinta oikein tehtynä on tärkeää. Muuten koira kasvaa liian nopeasti jos ruokaa on liikaa jos taas annetaan liian vähän on luuston kasvuhäiriöt vaarana. Ne taas ovat koiralle loppuelämän ongelmia. Joten ohjeiden mukaan kun homman hoitaa ei tule allergioita ei kasvuhäiriöitä eikä lihomisia. Suomalaiset kasvattajat ovat ammattilaisia heidän ohjeen mukaan mennään.
ette lopeta sitä koiraa vaan hankitte sille uuden kodin jos ette ite pysty hoitamaan .
Onko varmaa, ettei ihmisten korvatippoja voi käyttää? Sattuisikohan niissä olemaan samaa ainetta jopa? Selvittäisin tuota asiaa kyllä. Miksi et syötä kotiruokaa? Puuron ja perunanjämiä jauhelihalla esim?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille. Tässä oli ihan hyviä vinkkeja ja neuvoja.
Tuo ruoka mitä annetaan, on ihan kasvattajan suosittelema ja oon ihan kuvitellut että se olisi parasta mitä koiralle voi antaa. Kasvattaja lisäksi sanoi tuossa ruuassa olisi oikeat vitamiinit ja rasvat joten ei tarvitsisi lisätä.
Mutta tuo raakaruoka on mulle uusi ja tuntematon juttu. Oon joskus törmännyt näihin raakaruoka keskusteluihin netissä mutten ole ymmärtänyt mitä se on ja mistä sitä saa? Siinnähän tosiaan olisi ainakin se hyvä puoli että mahdolliset ruoka-allergiat voisi sulkea pois.
Meidän koiran iho alkoi oireilemaan tämän kuun alussa. Käytin sitä eläinlääkärissä ja mua alkoi vain ketuttamaan koko lääkäri. Tuumasi että SAATTAA olla että johtuu jostain öttiäisistä vaikkei se sellaisia löytänytkään, tai sitten voi olla jonkin sienenaiheuttama tai sitten allergista. Joka tapauksessa iho on tulehtunut... plaaplaa... Tuli olo ettei se edes yrittänyt ottaa selvää.
Lopputulos oli se että koira sai 2 loishäätökuuria (varalta), sienikuurin kun tassuissa oli hiivatulehdus, antibiootit, kortisoni voidetta, desifioivaa shampoota ja matokuurin. Lääkäri maksu oli 50€ ja lääkkeet 170€Tuon lääkepommituksen jälkeen näytti hetken että iho olisi parempi, ja kutina loppui, mutta nyt huomasin että iho hilseilee taas. (Viimeksi oli myös ihan ruvella ja karva lähti) Nyt pitäisi mennä uudestaan käyttämään tuota koiraa, ketuttaa vain ajatella että edellinen 220€ oli ihan turhaa hakuammuntaa ja saman summan saa laittaa uudestaan eikä mitään selviä. Mun asenne koko elukkatohtoria kohtaan on jo ihan pohjalla. Mutta pakkohan se on.
(Täällä ei ole kuin 1 eläinlääkäri, ja annan sille vielä mahdollisuuden, aikaisemmalla paikkakunnalla käytin yksityisellä todella hyvämaineisella lääkärillä..)Kaiken lisäksi tänään katsoin että koiran silmä vuotaa ja rähmää.
Että sellaista kivaa tälläkertaa. Huomenna taas soitto eläinlääkäriin ja nyt aion pyytää niitä allergiatestejä.
Tottahan toki minä yritän saada tähän jotain järkeä ja löytää jonkin toisen vaihtoehdon kuin piikille vienti, mutta jos tähän ei tule mitään tolkkua niin en minä paljon muuta vaihtoehtoa löydä.
Niin ja niistä lapsista vielä, toivon tosiaan samaa. Niitä kun ei piikille voisi edes viedä!
;)
Kyllä meille tuo koira on tärkeä, mutta en silti laittaisi sitä samalle viivalle lapsien kanssa.Ap
Kasvattajalla voi olla diili ko. koiranruuan myyjätahon kanssa. On kai aika yleistä.
Nyt katsotte ruokavalion kuntoon, monesti oireille löytyy syy ruuasta.
Mitä ruokaa tarkalleen ottaen annatte? Mitä nappulaa, ja annateko jotain muutakin? Lihoja? mitä lihaa?
Meidän koira reagoi tosi voimakkaasti possunlihalle ja kaupan koiranruoalle! Sen takia siirryttiin vain naudanjauhelihaan ja allergiat väheni, myös nappulat ostettiin viljattomina ja siinä oli pelkästään perunaa, ja kalaa muistaakseni. Ja aina paistettiin liha varmuuden vuoksi ja nyt esim vatsa voi tosi hyvin, ja simmut terveet.