Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monilla on vielä outo käsitys, että vuokratontti on jotenkin 'huonompi' kuin oma

Vierailija
28.09.2010 |

Vaikka oman kokemukseni mukaan sillä ei ole edes taloa myytäessä mitään merkitystä.

Ja kun alettiin rakentaa, kunnan tontista sai valita, ostaako vai vuokraako, niin vuokrattiin, koska laskettiin se taloudellisesti järkevämmäksi niin.

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kustannusarvion vain 60%:lla lainan vakuudeksi kun tontti oli vuokralla yksityiseltä. Kun ostimme tontin omaksi, vakuusarvo nousi 70%:iin.

Ja jos tontti on vuokrattu esim. 30 vuodeksi, voi vuokra nousta 30 vuoden päästä vaikka kuinka paljon (tietenkin jossain rajoissa).

Vierailija
2/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi.

Sitä ihmettelen, miksi vuokratontilla olevien talojen hintapyyntö on usein sama kuin omalla tontilla olevien? Tämän voisi joku minulle selittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, miksi vuokratontilla olevien talojen hintapyyntö on usein sama kuin omalla tontilla olevien? Tämän voisi joku minulle selittää.

Niin, sillä tontin omistussuhteella kun ei käytännössä ole väliä.

Vierailija
4/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tontin saisi myös ostaa omaksi. Siksi mekään emme tonttia ostaneet, kun eivät muutkaan :-) Asuntojen hintoihin kun sillä ei täällä ole suurta vaikutusta. Tai jos on, niin negatiiviseen suuntaan -> oman tontin vuoksi muita kalliimpi...

Vierailija
5/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kustannusarvion vain 60%:lla lainan vakuudeksi kun tontti oli vuokralla yksityiseltä. Kun ostimme tontin omaksi, vakuusarvo nousi 70%:iin.

Ja jos tontti on vuokrattu esim. 30 vuodeksi, voi vuokra nousta 30 vuoden päästä vaikka kuinka paljon (tietenkin jossain rajoissa).

Vierailija
6/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunki päätti olla jatkamatta vuokrasopimusta. Niin meni itse rakennettu talo & tontti kerrostalon alta... Ja kaupunki maksoi jonkun "korvauksen" talosta, ei missään nimessä läheläkään, mnitä vastaavista saa tuolta alueelta, kun myy vapailla markkinoilla. Että semmosta vuokratontilla.

Vierailija
7/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokrattu on toisen oma.

Vierailija
8/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs vuokratonteissa menee perintöasiat? Ei varmaankaan voi antaa lapsille perinnöksi, jonkun toisen omistamaa, vuokratonttia?

Itse en vuokratontiia ostaisi; ainakin täällä päkaupunkiseudulla sitä todellakin pidetään paljon huonompana, kuin omaa tonttia - ja se näkyy myös hinnassa.

Mutta ehkä asuttekin jossain maaseudulla.?

Vierailija
9/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa toiselle, ja kaikkein parasta sun vuokras voidaan purkaa. :)

Vierailija
10/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutulleen 40 vuodeksi, vuokra hoidettiin kertasummalla.

Tuon vuokraajan perilliset eivät jostain syystä olleet tajunneet että mökkinsä on vuokratontilla.

Kävivät monet itkut itkemässä kun olisivat halunneet mökkinsä pitää vuokra-ajan umpeuduttua. Vaan eivätpä voineet mitään.

Vierailija
11/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä uskaltais ottaa vuokratontia!kyllä oma on aina oma!

Vierailija
12/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottais vuokratonttia, josta koko ajan saa maksaa toiselle, ja kaikkein parasta sun vuokras voidaan purkaa. :)

eikä tarvinnut otaa lainaa tontn hinnan verran enemmän.

Yksityiseltä vuokraaminen on mielestäni riskialtista, sen sijaan kunnan kanssa sopimukset tehdään 50 vuodeksi, eikä kunnalla ole yleensä mitään syytä olla jatkamatta sopimuksia. Toisaalta, minä itse en usko että asun tässä talossani yli 50 vuotta =)

Lisäksi vuokraoikeus kyllä periytyy ja sen voi myydä.

Vierailija
13/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs vuokratonteissa menee perintöasiat? Ei varmaankaan voi antaa lapsille perinnöksi, jonkun toisen omistamaa, vuokratonttia?

Vierailija
14/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en kyllä uskaltais ottaa vuokratontia!kyllä oma on aina oma!

Vierailija
15/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunki päätti olla jatkamatta vuokrasopimusta. Niin meni itse rakennettu talo & tontti kerrostalon alta... Ja kaupunki maksoi jonkun "korvauksen" talosta, ei missään nimessä läheläkään, mnitä vastaavista saa tuolta alueelta, kun myy vapailla markkinoilla. Että semmosta vuokratontilla.

ihan omiakin tontteja.

Vierailija
16/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei voi varmaksi tietää miten kunnan intressit muuttuvat vuosikymmenten myötä.

Vierailija
17/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vuokratontiia ostaisi; ainakin täällä päkaupunkiseudulla sitä todellakin pidetään paljon huonompana, kuin omaa tonttia - ja se näkyy myös hinnassa.

Mutta ehkä asuttekin jossain maaseudulla.?

Ei asuta maaseudulla vaan kaupungissa. Ei toki missään pk-seudun helvetissä. Täällä on tilaa, joten vuokratontti tuntuu ihan turvalliselta valinnalta. Lisäksi tontin saa ostaa omakseen koska tahansa ja tällöin jo maksetut vuokrat lasketaan hyvitykseksi hinnasta.

Vierailija
18/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos talo on vuokratontin takia merkittävästi halvempi kuin alueen yleinen hintataso niin voisin harkita.

Asuin aiemmin vuokratontilla olevassa kerrostalossa, ja joskin saimme sen kyllä myytyä kohtuullisen nopeasti, todella paljon siitä vuokratontista kyseltiin ja naristiin näytössä käyneiden ostajaehdokkaiden taholta, etenkin kun vuokrasopimus oli menossa muutaman vuoden kuluttua umpeen. Kaikki olisivat halunneet tietysti tietää että kuinka paljon vuokra tulisi nousemaan (vanhojen Helsingin vuokratonttien hurjista vuokrankorotuksista oli ollut hiljattain paljon juttua lehdissä), mutta eihän me sitä voitu tietää.

Vaikea sanoa mitä oltaisiin saatu asunnosta jos se ei olisi ollut vuokratontilla. Mehän sekä ostimme että myimme sen vuokratontilla, joten meidän kannaltamme vaikutus taisi olla aika lailla nollassa.

Vierailija
19/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
20/105 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei voi varmaksi tietää miten kunnan intressit muuttuvat vuosikymmenten myötä.

esim meillä kunta kaavoittaa alueita, jossa 100-200 tonttia ja rakentajat saa valita ostaako vai vuokraako tontin. 95% valitsee vuokratontin. Miten voisi olla turvallisempaa ostaa se tontti omaksi?

Jos 50 vuoden päästä päätetään vetää alueen läpi vaikka moottoritie, niin kai se nyt on ihan sama onko tontti oma vai vuokra, lunastukseen menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan