Ekaluokkalaisten vanhemmat: moniko teidän lapsen luokalla osaa jo lukea?
täysi yllätys oli että kun meidän poika ei osaa lukea niin SE ON POIKKEUKSELLISTA! ??? siis mitä??? mitä ne koulussa opettaa jos ei sitä lukemista??? nyt nämä jotka eivät osaa lukea joutuivat TUKIOPETUKSEEN!?!?!
Kommentit (29)
Itse opettajana yritän käyttää kaikki mahdolliset tukiopetustunnit, enkä sitä ole koskaan niin ajatellut, että lapsi sinne JOUTUU. Eivätkä näin ajattele useimmiten lapsetkaan. Isossa ryhmässä en ehdi kaikkia neuvoa niin kuin tahtoisin, ja lapsista on mukavaa kun tukiopetuksessa on muutamalla opettajan jakamaton huomio ja usein opiskellaan vielä vaihtelevilla menetelmillä, joita koko luokan kanssa olisi mahdoton toteuttaa.
Tosi ikävää huomata, että vanhempina siirrätte lapsiin ajatusta, että tukiopetukseen JOUTUU tai että jotain on pahasti vialla tai että se on jotenkin häpeällistä!
vaikka ei varsinaista lukemista opetetakaan. Ja kun siitä jatketaan ekalla, tosi moni oppii sitten heti.
Eikös se tavoite ole, että kaikki osaa ekaluokan jouluun mennessä?
Olen kaksi kertaa opettanut ekaa luokkaa, ja molemmilla kerroilla noin puolet ovat osanneet lukea ennen koulun alkamista.
Mielestäni on aivan sama osaako lukea ennen koulun alkua. Kaikki, joilla ei ole mitään esim. viivästymiä kehityksissä, oppivat kyllä lukemaan ennen joulua tai viimeistään kevään aikana.
Oma poikani on viisivuotias eikä minulla ole mitään pakkomielettä opettaa häntä. Opetan sitten jos hän sitä haluaa.
tukiopetuksesta sen verran, että sitä kannattaa ottaa vastaan aina kun sitä saa. Tällä hetkellä ovat rahat kouluissa kovin tiukoilla, joten kaikki ekstra on hyvästä.
-ope
luokalla minun käsityksen mukaan kaikki osaa lukea. Eroja kyllä siinä taidossa on, osalla sujuvampaa, osalla vielä hidasta. Taitojen mukaan siellä onneksi mennään, ihan lapsikohtaisesti.
naapurin tyttö osaa lukea. Pojan kavereissa ei ole lukijoita.
siitä miten muut osaavat lukea :D reps!
Poikamme tietysti yksi noista, jotka eivät osanneet ja koko ekaluokka oli tuon takia vaikeaa, tuskaista, ikävää jne. Oppi vasta kevään puolella vähän kirjoittamaan ja lukemaan pitempiä sanoja. Opettaja olisi halunnut jättää luokalle...siis kiitokseksi siitä, että lapsi kuitenkin vuoden aikana oppi lukemaan, olisi pitänyt sama rumba ja samat tehtävät alusta...
Ei käynyt meille, sillä tiesimme, että lapsi osaa, kun saa tukea. Kesän aikana teki vähän ekstratehtäviä ja syksyllä aloitti nähdäkseni samalta viivalta muiden kanssa. Lukeminen ja kirjoitus ovat edistyneet huomattavasti ja enää eivät läksyt ole yhtä tuskaa.
Voi oppia ja kiriä muita kiinni, vaikkei kertaisi luokkaa. Tasoerot tasoittuvat varmasti kolmanteen luokkaan mennessä. Kannustakaa lapsianne ja tukekaa riittävästi läksyissä. Ekaluokkalainen on vielä pieni ja tarvitsee paljon apua - kaikki eivät selviä läksyistä omin päin, vaikka osa tietysti selviää.
Nuorempi aloittaa eskarin ensi vuonna ja osaa jo nyt paljon kirjaimia. Toivon, että hän oppisi pian lukamaan, jotta ekaluokka ei olisi hänelle yhtä vaikea. Mutta en aio alkaa tuputtamaan tai opettamaan. Oppii, jos oppii. Ja olen myös sitä mieltä, että jos ekasta luokasta selviää liian helpolla, niin voi tulla ongelmaa siinä vaiheessa, kun pitäisi taas alkaa tekemään töitä oppimisen eteen.