Olin eilen ammattikoulun vanhempainillassa
ja mulle jäi positiivinen kuva kouluntoiminnasta,toisin kun täällä aina amiksia parjataan. Poika on ainakin viihtynyt ja opettajat oli jämäköitä ja työhönsä motivoituneita.
Kommentit (49)
:=DDDD
amispölöjen vanhempia näyttää vituttavan ankarasti
niitä taloja rakennetaan,hoivataan lapsia ja vanhuksia,tehdään käytännön työtä??
Opiskelijat olivat valmistaneet muotinäytöksen vanhemmille. Aivan ihania vaatteita olivat nuo "tyhmät pölöt" (suokaa anteeksi palstasanonta) tehneet, en kuunaan itse pystyisi moiseen, ja kaikki itse suunniteltua ja ommeltua alusta loppuun.
Sähköpuolen pojat puolestaan olivat tehneet sähkökuntopyörän, saimme itse kokeilla polkea sähköä varastoon.
t. kahden akateemisen loppututkinnon äiti, jonka esikoinen aloitti ammattiopiston tänä syksynä
niitä taloja rakennetaan,hoivataan lapsia ja vanhuksia,tehdään käytännön työtä??
ilman pitkää turhaa koulutusta ja paljon pienemmällä palkalla.
ja mulle jäi positiivinen kuva kouluntoiminnasta,toisin kun täällä aina amiksia parjataan. Poika on ainakin viihtynyt ja opettajat oli jämäköitä ja työhönsä motivoituneita.
Siitä huolimatta poikasi tulee saamaan lukiolaista heikommat taidot esim. kielissä. Eräs amiksen käynyt frendini aloitti juuri amk:n, eikä päässyt edes äidinkielen tasokokeesta läpi. Eikä kyseessä ole mikään typerys.
Läksyistä ei puhettakaan jne.
Jos kuvittelet, että siellä ei ole läksyjä tai että siellä ei tarvitse lukea, olet todella väärässä.
T: Kemian laborantti, amis
mistään amiksista? Ymmärrän jos nuoret aikuiset vielä vertailevat tälläisiä asioita ja naureskelevat muiden koulutuksille mutta aikuisina itseään pitävät?
syytä tosin en käsitä. Itse työskentelen akateemisten kanssa päivittäin, enkä koskaan ole alentuvaa asennetta huomannut. Samalla viivalla olemme kaikki työpaikalla.
T: Laborantti, amis
Siitä huolimatta poikasi tulee saamaan lukiolaista heikommat taidot esim. kielissä. Eräs amiksen käynyt frendini aloitti juuri amk:n, eikä päässyt edes äidinkielen tasokokeesta läpi. Eikä kyseessä ole mikään typerys.
jatkokoulutusta silmälläpitäen huomattavasti heikommat kuin lukiolaisten.
Ai niin mut palstan mukaanhan amiksesta voi mennä lääkikseen ja kuulemma jokaisella on joku tuttu lähihoitaja joka on tehnyt näin....
Miksi solvaatte toisen tien kuin omanne valinneita?
Mikä on motiivi? Vastatkaa tähän, kiitos.
ilman pitkää turhaa koulutusta ja paljon pienemmällä palkalla.
Balttian poikien työmoraali ja työnjälki surkeata. Työ tulee loppujen lopuksi kalliimmaksi virheiden korjaamisen vuoksi.
vaikka täällä jotkut edelleen niin luulevat. Sukulaiseni on mennyt suoraan peruskoulusta ammattikouluun ja on pari vuotta sitten väitellyt tohtoriksi. Hallitsee lisäksi täysin englannin, kiinan ja japanin kielet. Eli aivan turhaa on mollata ammattikoulutusta, koska lopulta se ammattikoulun käynyt voi olla korkeammin koulutettu kuin se lukion käynyt (joka muuten esim. olen minä).
vaikka täällä jotkut edelleen niin luulevat. Sukulaiseni on mennyt suoraan peruskoulusta ammattikouluun ja on pari vuotta sitten väitellyt tohtoriksi. Hallitsee lisäksi täysin englannin, kiinan ja japanin kielet. Eli aivan turhaa on mollata ammattikoulutusta, koska lopulta se ammattikoulun käynyt voi olla korkeammin koulutettu kuin se lukion käynyt (joka muuten esim. olen minä).
suoraan peruskoulusta. Eikä sinne kaikki lukion käyneetkään pääse. Sinä et varmaankaan lukiota saati yliopistoa ole käynyt, koska kirjoitustaidot tuntuvat olevan olemattomat.
jatkokoulutusta silmälläpitäen huomattavasti heikommat kuin lukiolaisten. Ai niin mut palstan mukaanhan amiksesta voi mennä lääkikseen ja kuulemma jokaisella on joku tuttu lähihoitaja joka on tehnyt näin....
mitä te täällä nillitätte ammattikoulun käyneistä?? kuka ne kaikki duunarin hommat sitten tekee jos ei amislaiset? Mun mielestä amiksen käyneet voivat päästä suhteellisen lyhyellä koulutuksella ihan hyvään ammattiin. Esim mun veljeni on muurari ja hän on nyt muutaman vuoden työssäkäynnin jälkeen päässyt tekemään tilaustöitä ja saa niistä 35 e/h. Ja mun mieheni on ihan perusputkimies mutta tienaa 4000 eur/kk. (asutaan pääkaupunkiseudulla) Itse olen opiskellut akateemista ammattia varten (olen töissä toimistossa esimiesasemassa) ja en pääse lähellekkään noita liksoja. Ammatinvalinta kysymys, tiedän sen. Mutta ihan turhaa valitatte että KAIKKI amislaiset on jotain lusmuja ja plösöjä...
mutta en pysty pitämään suutani kiinni. Äitini oli aikoinaan aivan toivoton koulussa siis kertakaikkiaan toivoton. No hän oli hyvä käsitöissä ja hankkiutuikin vaatturikouluun vai mikä se nyt olikin silloin nimeltään. Sen jälkeen todistuksissa ei ollut edes yhtään ysiä pelkkiä kymppejä.
Eli monet ovat äärettömän lahjakkaita jollain saralla vaikka kirjaviisaus sinne päähän ei menisikään. Ei nämä ihmiset silti ole tyhmiä.
Sitä faktaa, että suurin osa amislaisista menee ko. opinahjoon koska ovat kyvyiltään rajoittuneita ja lisäksi laiskoja, ei poista minkäänlainen palstapropaganda ja opetusministeriön hehkutus ammattikoulutuksen ihanuudesta verrattuna korkeampaan koulutukseen. Viime keväänä ammatillisista oppilaitoksista valmistuneista on edelleen työttömänä yli 60 prosenttia, mikä on enemmän kuin akateemisesta tai amk-koulutuksesta valmistuneiden kohdalla.
Niin se vaan on, että mitä korkeampi koulutus, sen paremmin ihminen selviää elämässään enkä puhu nyt vain materiaalisesta hyvästä.
Onpa taas osuva vertaus. HALOO, jos aiot verrata, vertaa amista ja lukiota, ne ovat molemmat toisen asteen tutkintoja. Väittäisin, että amatsusta valmistuneista suurempi osa työllistyy aiemmin kuin lukiosta. Ammattikoulu ei millään tavalla sulje pois ylemmän asteen koulutusta ellei nyt lääkikseen mieli tms. Itse olen käynyt ensin lukion, sitten opiskellut yliopistossa, ei napannut joten kävin amatsun ja nyt viihdyn työssäni. Voin koska tahansa mennä ammattikorkeaan jos tuntuu siltä että tarvitsisin lisää koulutusta. Ja kyllä se ammatillinen koulutus oli ehdottomasti vaativampi, samaan tasoon lukiossa pääsi mielestäni vain kielet. Molemmista olen saanut keskivertoa paremmat paperit. Ammattikoulu on ehdottomasti yhtä hyvä vaihtoehto kuin lukio ja monesti parempikin. Se riippuu lapsesta ja aiotusta ammattialasta kumpi soveltuu paremmin. Surullista, että kaltaisillasi ihmisillä yleensä on se korkeampi koulutus mutta tekstistä kyllä välittyy selvästi että se "parempi selviäminen elämässä" on jäänyt kyllä saamatta.
Ammattikoulun opettajaksi ei edes pääse, ellei ole vähintään parin vuoden työkokemusta opettamaltaan alalta. Yleensä osaavat opettamansa asiasta ja osaavat neuvoa käytännön kauttakin.
Lukiossa ja amiksessa on sellainen pieni ero että lukiosta pääsee läpi hyvilläkin arvosanoilla kuka tahansa joka muistaa lukemansa. Ammattikoulussa pitää ihan oikeasti käytännössä osata jotain jos mielii hyviä arvosanoja. Toisille passaa käytäntö, toisille teoria, mutta ei ne toisiaan tee tarpeettomiksi tai vähäpätöisemmiksi.
Ammattikoulusta valmistuu työelämään kolmessa vuodessa. Eli noin kaksikymppisenä.
Yliopistossa opiskellaan vielä jopa kolmekymppisenä. Ja velkaa pitää ottaa elääkseen.
Asioilla on niin monta puolta.
Itse olen lukion käynyt, enkä ole sitä katunut. Ystäviini kuuluu todella monta ammattikoulun käynyttä,enkä ole osannut heitä ikinä pitää mitenkään alempiarvoisina luusereina. Ihan hyvnhän nuo ovat elämässä pärjänneet.
En muista ainoatakaan ysin keskiarvon oppilasta niistä kymmenistä kurssikavereistani.