Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoisten toukokuu 2011

14.09.2010 |

Ajattelinpa aloittaa ihan oman ketjun meille esikoistaan odottaville. Itsellä tuli tänä aamuna se neljä kuukautta odotettu toinen viiva testiin :) Olisi kiva kuulla kanssa siskojen odotuksesta, itselle kaikki on täysin uutta tietysti. Omat oireet toistaiseksi väsymys, kylmät väreet, arat rinnat ja hienoinen etova olo. Lääkärissä pitäisi kai lähteä käymään..

Kasvatetaan listaa :)

Kommentit (184)

161/184 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hirmuusti onnea pienestä prinsessasta! :)

Hyvä ettei mitenkään vakavasti käynyt, olen lukenut että tuo vihreä lapsivesi voi olla vaarallistakin :o Kuulostaa erittäin rauhalliselta sinun synnytys. Jos saa kysyä, otitko kivunlievitystä?

Minä alan olla jo ihan vainoharhainen kai näitten enteiden kanssa :D Kaks yötä on ollut vaikeutta saada unta, jotenkin täysin levoton. Väsynyt olen mutta kun sänkyyn pääsee niin ei vaan osaa nukahtaa. Mikä on sinällään aivan ihme mulle joka on tähän menessä ollut viimestään kymmeneltä koomassa jo :D Maha on ollut kanssa enemmän aktiivinen tällä viikolla kuin yleensä. Ja tänään tuli sitten limatulppaan viittaavaa tavaraa suihkussa ulos. Olen lukenut että levottomuus ja sekasin oleva vatsa olisivat enteitä ja sit tietysti toi limatulppa. Tosin siitä tulpasta on joillakin päivä, joillakin 5 viikkoa siihen kun lapsi syntyy. En tiedä sitten. Pitäs varmaan rauhottua hieman :)

Neuvolassa kävin torstaina ja nyt ne sitten tihentyy viikottaisiin käynteihin eli tiistaina jo seuraava käynti. Paineet oli taas hieman nousussa kuten jo arvelinkin. On näkyny tähtiä muutaman kerran ja päáhän on taas koskenut. Painoa oli tullut kaks kiloa nyt sit lisää, liekkö turvotusta. Olen aika nakkisormi/varvas nykysin :P Niin ja sf-mitta oli huikeet 38.

Vierailija
162/184 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös univaikeuksia ollut pari yötä. Kun olin vielä töissä niin oli myös vaikeuksia nukahtaa, jos heräsi yöllä, mutta kun jäin mammikselle, niin ne loppuivat. Eli vaikka olen herännyt yöllä vessaan, niin olen saanut taas unta. Nyt kuitenkin pari viimestä yötä ollut ihan mahdottomia enkä ole saanut unta. Voi tietty olla jotain jännitystä, mutta ei oo kivaa... Sitten nukunkin monen tunnin päikkäreitä. Onneksi masuvauva jaksaa liikkua aktiivisesti koko ajan, pelkään sitä raskausmyrkytystä, kun paineet on vieläkin koholla... Tuon takia haluaisin vauvan ulos pian, ettei tarttis jännäillä, mutta toisaalta ei mulla ole täällä vielä mikään valmista! :) Tiistaina neuvola seuraavan kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/184 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sulla on ne paineet ollut, Jellu? Mulla oli torstaisessa mittauksessa 140/86. Enimmillään oli alapaine sillon maaliskuussa 90. Toivotaan että laimenee nuo paineet molemmilla. Inhottava tämä ainainen päänsärky :(

Meikä on jotenkin fiksaantunut siihen että vauva tulisi 6. toukokuuta eli ens viikon perjantaina. Sillon olis rv38. Meilläkään ei ole läheskäán valmista mutta jotenkin alkaa tämä maha jo ahistaa sen verran ja ajattelin ettei sitä koskaan kai ihan täysin valmista voikaan olla. Tekis jo kovasti mieli tutustua mahakaveriin :)

Vierailija
164/184 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... paineet ja olivat 134/94 (paras mittaus kolmesta :) ) ja alapaineet ovat muutenkin olleet yli 90, yläpaine nyt vielä menettelee. Mullahan paineet nousee ihan älyttömyyksiin, kun neuvolassa mitataan ja siksi mittailen niitä kotona, kun tulee luotettavampaa tulosta.

Mä oon puolestaan fiksaantunut siihen, että vauski syntyis 14.5. eli muutama pv ennen laskettua. Sais kyllä aikasemminkin tulla. Tulen kyllä mahan kanssa toimeen ihan hyvin, mutta juurikin nuo paineet sun muut ahdistaa sen verran, että olo helpottuisi henkisellä puolella, jos saisi terveen vauvan maailmaan mahdollisimman pian.

165/184 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa aika korkeet paineet sulla. Mä luulin että suomessa on alapaineen rajana 90 että aletaan hoitamaan. Pitääkö siinä sit olla se yläpainekin mukana sen 140?

Jännä kun meillä on noi lasketut ajat lähekkäin niin kiva nähdä kumpi poksahtaa ensin :)

Vierailija
166/184 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... näin mä käsitin, että nopeemmin reagoidaan, jos kumpikin paineista huitelee omissa sfääreissään... Mutta kyllä mä silti varmaan lähetteen saan sairaalaan, että tsekkaavat mut lasketun ajan tienoilla, jos mitään ei oo tapahtunut.

Joo, kiva nähdä kumpi jakaantuu ensin :)

Vierailija
167/184 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipsan!

Toki saa kysyä ihan mitä vain, vastailen mielelläni parhaani mukaan jos on jotain mielessä - tosin synnytyksethän on kaikilla niin erilaisia :)

No, mä itse aloitin miedoilla kivunlievityksillä. Supistukset tuntuivat kuukautiskivuilta ja ne voimistuivat pikkuhiljaa. Aloitin ihan ensiksi lämpötyynyllä ja sitten myöhemmin ilokaasulla (oli kuulkaas tosi kovaa kamaa, ette uskokaan mitä kaikkea silmissä pomppi, tosin tuossa alkuvaiheessa oli varmaan miedompi annos :D) ja sitten laitettiin semmoiset rakkulat alavatsalle. Aika monta tuntia meni, mutta päädyin sitten epiduraaliin. Kuitenkin kivut kovenivat koko ajan ja ajattelin, että miksi sitä turhaan kärsiä jos voi saada lievitystä. Suosittelen kyllä itse sitä epiduraalia :) Kyllä se sen verran helpottaa oloa. Itsekin sain sitä kolme annosta, eikä sen laittaminen mun mielestä ollut tuskaa. Otin myös välillä ilokaasua ja se varmasti kanssa ehkäisi kipua, eli suosittelen hyvin lämpimästi myös sitä! :)

Klo 23 sain viimeisen kerran epiduraalia ja sitten alkoi ihan kamalalta tuntua peräpäässä. Kamala paineen tunne. Sain semmoista jotain ainetta alapäähän, joka vähän lievittäisi sitä paineen ja ponnistamisen tunnetta mutta se joko toimi tai ei ja mulla se ei toiminut. Mun ainoaksi kivunlievitykseksi jäi sitten ilokaasu :)

Menin siitä ihan tillintallin. Näin kaikenmaailman O'boy-hahmoja hyppimässä onnenpyörää pitkin ja Pacmankin meni jossain labyrintissä omenia syöden ja äänet nopeutuivat ja hidastuivat ja tuntui kun olisi kuullut kaiken kaksi kertaa :D Luulin jo muutaman kerran, että synntys oli jo ohi, koska ne mun "episodit" loppui aina johonkin räjähdykseen ja siihen, että siinä "onnenpyörässä" luki englanniksi "daughter" mutta sitten pitikin vasta siirtyä ponnistamaan tai jatkaa ponnistamista x) Ponnistaessa en enää saanutkaan kaasua vedellä. Kesti kyllä kauan se ponnistaminen. 2:10 oli merkitty aloitukseksi ja 3:48 tosiaan vauva syntyi. Mutta kyllä sen kestää, älkää pelätkö sitä ja ponnistakaa vain aina kun pyydetään...helpottaa heti vaikka se voikin tuntua pahalta :)

PS: Älkää myöskään säikähtäkö tuota ilokaasu-hämminkiä...en tiedä, miksi se mulla vaikutti noin voimakkaasti, mutta se vaikutti valmennuksessakin jo kun kokeilin niin voimakkaammin kun toisilla..ehkä elimistöni on vain herkkä :)

168/184 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ja iloa vauva-arkeen Aerikselle ja perheelle :) Te saattekin juhlia äitienpäivää tänä vuonna jo :) Me taidetaan Jellun kanssa odotella ens vuoteen :D

En yhtään ihmettele sun ilokaasu trippiäs. Meikä menee aina hammaslääkärin puudutuksestakin ihan pilveen joten en ihmettele yhtään että aloit nähdä näkyjä :D Täällä eivät tarjoa ollenkaan ilokaasua, on vain pethedine ja epiduraali. Toi pethedine on morfiinin kaltainen aine ja se menee sikiöön asti ja voi aiheuttaa esim hengitysvaikeuksia vauvalle kun hän on syntynyt. Joten se on ihan totaalinen ei-ei minulle. Ja mua pelottaa ihan kauheesti se epiduraali. Sehän pistetään selkärankaan? Oon kuullu että siitä on jotkut halvaantunut tai että jalat ei ole enää toimineet tms. :o Eli en tiedä, taidan yrittää luomuna mennä. Saahan nähdä niin heti ekasta supistuksesta olen niin kipeenä että anon armoa :D

Musta tuntuu myös että mun maha olis laskeutunut. Jotenkin enemmän tilaa rintojen alla ja alapäässä vihloo ja painaa enemmän. Noh, huomenna on neuvola aamulla niin sittenhän se selviää :)

suvi&rusina rv37+4

Vierailija
169/184 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ilokaasutrippi! :D Onnea teille vielä hirmuisesti!

Mä oon kyllä haaveillu epiduraalista, mutta toi halvaantumismahis on kyllä kammottava, vaikka tuollaista luulisi käyvän kerran tuhannesta...

Kävin neuvolassa ja kilot ne vaan karttuu ihan hirveetä vauhtia. Vauva on kuitenkin kuulemma ihan sopusuhtainen, vaikka neljä kiloa saattaa mennä rikki, jos tässä laskettuun aikaan tai sen yli odotellaan...

Paineet aika samoissa, joten sen puoleen ei vielä mitään lähetettä sairaalaan...

170/184 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja torstaina saan mennä uudestaan :P

Eli paineet oli 124/90 ja tahtovat seurailla enemmän. Kuulemma seuraavat neuvolassa jos pysyy alapaine 90-100 ja ei protskuja pississä. Nytkin oli taas ilman protskuja kuten koko ajan.

Jänne miten samalta melkein kuulostaa nämä meidän tarinat, Jellu :D Meidän maha-asukasta arvioi 3,4 kiloseksi tällä kertaa täti ja sanoi että sellanen nelikilonen sieltä olis tulossa. Tosin en usko enää että se tälle viikolla olis tulossa, koska ei ole vielä kiinnittynyt. Sf mittakin vain kasvaa, oli viime torstaista kasvanut kahdella eli nyt jo 40. Kuulostaa jotenkin hurjalta. Mitä se suomalainen neuvolakortti sanoo tosta mitasta? Onko se yläkäyrällä?

Vierailija
171/184 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se taitaa olla yläkäyrällä, itsellä 35 ja sekin on jo pikkasen yläkanttiin.

Nyt on tullut voimakkaampia supistuksia vähän, mutta ei vielä mitään kummoista... Jotenkin oon nyt ruvennut toivomaan, että syntyis pian. Makkarikin on valmiina vauskia varten. Mutta eiköhän tässä vielä odotella pari viikko ainakin. Vielä kun osaisi lopettaa herkuttelun, ettei ainakaan painoa tulisi kauheasti lisää... Kauhistuttaa ajatellakin, että kilot lähtis vielä mukaankin sairaalasta :/

172/184 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana keli täällä, +28c. Tuuuuurpoaa :D

Eipä ole meilläkään kuulunut vielä neidosta mitään merkkejä. Hyvin viihtyy studiossaan :) Oon manannu miehelle että ens viikon tiistaina, torstaina eikä lauantaina koska sillon on euroviisuja ja ne mä tahdon kattoa :) Onhan tässä tosin vielä kaks viikkoa laskettuun aikaan...

Hyvää äitienpäivää Aerikselle. Me tullaan perästä :)

Vierailija
173/184 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... tuun kertomaan, että meille syntyi tyttö yllättäen jo rv 38+6 eli 9.5.... on se vaan suloinen!

174/184 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Jellu :) Hieman myöhästy äitienpäivästä :D Ens vuonna sit :)

Meillekin syntyi tytteli 12.5. ja rv oli 38+7.

Vierailija
175/184 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, myöhästy reilun vartin verran :)

Jes, jakauduttiin sitten kummatkin kuitenkin ajoissa, onnea sullekin ihan hirveästi!

Vierailija
176/184 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea prinsessoista! Nythän meillä on sitten kaikilla pienet tytsyt :) Onneksi ei mennyt yliaikaiseksi - useinhan esikoisten sanotaan menevän yli, muttei pitänyt paikkaansa näköjään meidän tapauksissa. Kauheaa ajatella, että pahimmassa tapauksessa voisi yhä olla raskaana tai kenties sairaalassa synnytystä käynnistyttämässä :o Mites meni synnytykset? Houkuttelitteko vauvaa syntymään? Missä synnytitte? Miltäs arki maistuu nykyään? :)

Vierailija
177/184 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni vedet ja siitä 24 h päästä mut otettiin vasta sairaalaan sisään. siinä sitten käynnisteltiin, helvetinmoiset supistukset ja sitten lähti syntymään tuntien päästä. Ilokaasu ja epiduraali olivat pelastus! Imukupilla piti vaavi auttaa maailmaan ja tikkejä tuli. Myös hemoglobiini laski, koska menetin verta niin paljon... Mutta muuten meni hyvin :) Unta ottaisin lisää, jos olis mahdollista, mutta on tuo tytsi vaan ihana!! Imetyksen kanssa vähän taistellaan, mutta muuten sujuu ihan hyvin.

Mites teillä?

178/184 |
21.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla meni samallalailla kuin sulla Aeris. Keskiviikko iltana kuului naks ja limatulppa tippui housuihin. Makasin sängyllä kun kuulin naksahduksen ja ajattelin että hei, Aeris oli kirjottanut että kuulu naksahdus kun limatulppa meni, olikohan se tällanen naksahdus :D

Minuutti tulpasta alkoi vedet valua ja koska mun lämpötila oli lähemmäs 38c jouduin sairaalaan seurantaan ettei ole tulehdusta. Kolmen aikaan torstai aamuna sitten alkoi supistukset olla kipeitä, aamukasilta tuntui ponnistussuppareita. Vaavi oli naama ylöspäin ja meidän piti odotella että hää kääntyisi oikeinpäin. Meikä veti luomuna koska en ehtinyt pyytää kivulääkettä vasta kun olin jo 9cm auki jolloin se oli liian myöhäistä. Eli luomuna mentiin. Ponnistusvaihe kesti huimat 2h20min, kolme tikkiä ja verta meni 200ml.

Meillä myös oli imutekniikka neidolla hukassa joten vasta tänä keskiviikkona opittiin rinnalle. Vieläkin tosin juodaan pullosta öisin kun minen jaksa väsymykseltä alkaa yöllä imettämään. Unta ottasin minäkin mielellään lisää. Alkaa tosiaan näyttämään pandalta kuten siskoni sanoi :D Mutta päivääkään tai hetkeäkään en vaihtaisi. On se vaan niin ihana tuo oma vauva

Vierailija
179/184 |
21.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorastaan kiva kuulla, että teilläkin turvaudutaan pulloon välillä. Meillä neiti nukkuu paremmin kun illan viimenen syöttö sisältää myös korviketta. Ja muutenkin jos kovasti raivoaa nii annan kyllä pullosta. Mutta tosiaan enää 1-2 krt/ vrk. Välillä ahdistaa kun joutuu näin tekemään ja toivon ettei neuvolatäti ota mua hampaisiinsa tämän takia :/

Vierailija
180/184 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Meidän poika syntyi laskettuna päivänä ja vieläpä virka aikana perjantaina 27.5 klo 15.18.

Vedet ei menny enkä limatulppaakaan bongannut vaan synnytys alkoi supistuksilla torstai aamuna 8 aikaan ja perjantai aamuna 8 aikaan lähdettiin sairaalaan kun supistukset tulivan niin tiheään tahtiin ja kestivät yli minuutin. Iltapäivällä poika tuli maailmaan. Imukuppia ei tarvittu ja ponnistusvaihe kesti vaan 8 min. ja tuntui hurjan helpolta. Repeämiä tuli vaikka eppari leikattiin ja eppari haava tulehtui vielä kaiken muun lisäksi. Mutta olihan tuo kaikki sen arvoista kun maailmaan tuli mitä ihanin poika.

Onnittelut vielä kaikille muille mammoille täällä