Miten hoitaisit asiallisesti tämän?
Eli, oli sovittu tuttavan kanssa, että heidän lapsi tulee meille hoitoon ettei tarvitse vielä mennä päiväkotiin. He tulivat meille sitten kylään ja oli sovittu, että käydään käytännön asioita läpi. Kun aloin juttelemaan rahasta, olin ajatellut, että 150€ haluan korvausta kotihoidontuen päälle. Tuttavani katsoi silmiään räpytellen ihmeissään, että pitääkö heidän maksaa vielä lisäksi? Mä katoin ihmeissäni, että joo, näin ajattelin. Olenko nyt ihan hölmö kun pidin itsestään selvänä, että saisin normaalin kotihoidontuen lisäksi heiltä rahaa hoidosta?
Nyt jotenki nyppii kun he ajattelevat minun olevan rahan ahne p****a. No, en ajatellut ihan hyväntekeväisyyttä tehdä...
Kommentit (59)
Yksityisille perhepäivähoitajille on kunnan tuki, ohjaus, maksusuositukset ym. Minun lapset oli sellaisella. Kaikki oltiin tosi tyytyväisiä. Ei tullut päiväkotia kalliimmaksi.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen:
sanot että joo, kyllä pitäisi.
Jos joku ei sitä tajua, on se hänen ongelmansa. Valitettavasti tyhmiä ihmisiä on olemassa, myös koulutetuissa ja hyvässä asemassa olevissa.
Kannattaa ihan reilusti jutella asioista. Se on aina asiallista.
Soita perään ja kysy mikä tilanne. Ota selvää yksityisen pph maksuista alueellanne. noin taustaksi.
Jokainen päiväkotilapsi saa tosi paljon "päivähoidontukea", päiväkotipaikka maksanee noin tonnin kuussa kunnalle.
Jos vanhemmat veis lapsen päiväkotiin, he maksaisi 230 netto.Eivätkä saisi ollenkaan sitä kotihoidontukea !
Kesällä oltiin sitä mieltä, että yhden lapsen hoidosta riittää maksuksi 300 e/kk pimeästi. Ihmeesti sykylää summat kasvavat
Näin se kuuluisi kaikkien sääntöjen mukaan tehdä. Itse maksaisinkin juuri näin järjestetystä hoidosta.
Terv. Se, joka ei pimeästä työstä maksa
millaiset tuet tulisi jos hoitaisit lasta virallisesti? Jos määrität hoitomaksuksi esim. 600€/kk per lapsi, niin kelahan maksaa tuosta summasta jo ison osan. Ja jos vielä kuntalisää tulee lapsesta, niin sitten vanhemmille jäisi vielä vähemmän maksettavaa..
millaiset tuet tulisi jos hoitaisit lasta virallisesti? Jos määrität hoitomaksuksi esim. 600€/kk per lapsi, niin kelahan maksaa tuosta summasta jo ison osan. Ja jos vielä kuntalisää tulee lapsesta, niin sitten vanhemmille jäisi vielä vähemmän maksettavaa..
Lapsesta voi siis saada joko kotihoidontukea tai yksityisenhoidontukea, ei molempia päällekkäin!
Kuvittelin sen olevan yksityisen hoidon tukea. Mutta enpä näistä vielä olekaan omakohtaisesti tietoinen... Siinä tapauksessa, jos kotihoidon tuki on esim. 300e jonka lisäksi ap tahtoo 150e, ja saa kotihoidon tuen omastaankin, ihmettelisin itsekin. Pienet syö niin naurettavia määriä, että jos omalleen tekee ruoan kuitenkin, se toinen syö sen verran mitä kattilan pohjalle jäisi joka tapauksessa. Ruokakuluja ei siis käytännössä ole, ja oma lapsi saa leikkikaverin, itse tyytyisin ilolla siihen 300 euroon oman tuen lisäksi.
En kyllä uskaltaisi ottaa hoitoon kenenkään lapsia niin, ettei heille olisi voimassa olevia vakuutuksia koskien hoitopäiviä. Vaikka miten vahtisi ja hoitaisi hyvin, niin mitäs jos sattuisi onnettomuus? Pitäisi sopia myös sellaisestakin, että miten toimitaan mikäli hoitaja sairastuukin äkillisesti, tai on sairaana pitempään.
ottavat n. 560-700 €/kk per lapsi(siitä verot ja kulut pois), ei n. 400€.
maksaa verot, muut lakisääteiset maksut, vakuutusmaksut, ruuat ym. kulut. Ap tekee työn pimeänä ilman minkäänlaista virallista vastuuta. Näitä kahta ei siis todellakaan voi laittaa samalle viivalle, jos puhutaan "ansaitusta" rahallisesta korvauksesta.
niin ollaan suunnilleen siinä, mitä ap pyytää.
ottavat n. 560-700 €/kk per lapsi(siitä verot ja kulut pois), ei n. 400€.
yksityisen hoidon tuen lisäksi myös kotitalousvähennyksen.
Ja maksoivat 800e/kk.
Ilmankos naiset tienaa niin mahdottomasti kun pyydetään työstä palkkaa !
Niin monet on tässä maassa työttömänä että kyllä palkan pyytäminen osoittaa tosi löyhää moraalia ja p--a maista ahneutta.
(Oma fiksu naispomoni 50v sentään ymmärsi pudottaa minun palkkaani. Muttei miespuolisen kollegan.)
olikin siinä, että 40 väitti pph:n maksavan siitä summasta(ap:n pyytämästä) vielä verot, kulut ym.
ystävällisin terveisin, 53
varsinkin jos ap:lla ei ole mitään koulutusta lastenhoitoon esim. pph, lastenhoitaja tms. Silloin kotihoidontuki+150€ on aivan liikaa.
Myös se, että maksu hoidetaan ilmiselvästi pimeänä on minulle varoitusmerkki.
Ihan ehdottomasti valitsisin kunnallisen hoitopaikan tai pph:n.
Ilmankos naiset tienaa niin mahdottomasti kun pyydetään työstä palkkaa !
Niin monet on tässä maassa työttömänä että kyllä palkan pyytäminen osoittaa tosi löyhää moraalia ja p--a maista ahneutta.
(Oma fiksu naispomoni 50v sentään ymmärsi pudottaa minun palkkaani. Muttei miespuolisen kollegan.)
Tosin, miehiähän ei kyllä näykään perhepäivähoitajina. Ei ne edes suostuisi tekemään raskasta, vastuullista työtä jossa työtunnit menee säännöllisesti yli 8h päivässä, paskalla palkalla.
joka saa käteen neljän lapsen hoidosta n. 1400 €, jonka ap saisi tuolla hinnoittelullaan pimeänä käteen? Kun kunnallinen pph maksaa nuo kaikki, ei hänellä jää käteen n. 350 €/lapsi. Tämä olikin asian ydin. Terv. nro 40 (joka työkseen tekee sopimuksia kunnallisille perhepäivähoitajille)
olikin siinä, että 40 väitti pph:n maksavan siitä summasta(ap:n pyytämästä) vielä verot, kulut ym. ystävällisin terveisin, 53
En tiennytkään, että kunnallisilla on noin huono palkka. terv.53
on pikkuinen mummilansa päivät hoidossa kun on vasta 8kk ni en raaskinu tarhaan laittaa...Maksan äidilleni 150€/kk siitä että hän hoitaa lastani ja mielestäni hän ansaitsee sen. Hoitaisi varmasti ilmasiksi mutta minusta se ei olisi reilua
Tarviihan lapsi myös viihdykettä ym.
Paperit, kynät, muovailuvahat, sormivärit maksaa.
Joten ap:lle tulee muitakin kustannuksia kuin ruoka.