Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedättekö, mikä uskossa olemisessa on parasta?

Vierailija
12.09.2010 |

Minun mielestäni se turva, että mulla on jotakin, johon luottaa, tapahtui ihan mitä vaan. Jumala on uskollinen, Hän on luvannut ettei jätä meitä ikinä, kun vaan turvaamme Häneen. Hän rakastaa meitä kaikkia, ja Hänellä on suunnitelma minunkin elämääni varten. Hän pitää meistä huolta, olivat olosuhteemme mitkä tahansa tai tapahtui mulle tai ympärilläni mitä tahansa.

Edes kuolema ei mua enää niin pelota, koska tiedän, että kuollessani kuoleekin vain ruumiini, ja minä pääsen ikuiseen elämään ja taivaaseen, jossa saan olla Jumalan luona ja siellä kaikki on hyvin :)

Kommentit (146)

Vierailija
41/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis kunnioitan sinua ja sitä mitä sinä ajattelet (vaikka siis itse uskonkin eri tavalla). Olet kuitenkin yksi lähimmäisistäni, ja Jumala käskee meitä kohtelemaan lähimmäisiä kuten tahtoisin itseäni kohdeltavan :) Eli siis en yritä pakottaa sinua mihinkään, kanssasi on vaan ollut mielenkiintoista keskustella!

ap

... selkiytyi moni asia minulle ihan uudella tavalla. YRITIN ja YRITIN uskoa monta vuotta, koko ajan siis pyysin ja rukoilin uskoa, kun samaan aikaan omatuntoni ja järkeni yritti hiljaisella äänellä sanoa, että tämä oikeasti just tuota ylempänä mainittua bs:ää...

Lopulta kuuntelin omatuntoni ja sydämeni ääntä. Olen nyt agnostikko ja tutkin erilaisia mahdollisuuksia, en halua enkä pystykään "hurahtamaan" enää mihinkään. Kristinusko on kyllä ihan oma omituinen lahkonsa, been there, done that ja aika hullun hommaahan se oli. Tulipahan nähtyä kuitenkin.

Onnea kuitenkin ap:lle valitsemallasi polulla. Toivottavasti sinä pystyt siihen, mihin 99% uskovaisista ei pysty: avoimeen mieleen ja muiden, miljoonien ja miljoonien erilaisten ihmisten näkökantojen kunnioittamiseen tasa-arvoisena omasi rinnalla.

Toisaalta eihän sitä voi vaatia kristityiltä, koska jo ihan käsitteenä se sotii koko uskontoa vastaan. Surullista ja myös pelottavaa. Jotenkin niin... naivia ja putkiaivoista. Sori vaan.

Vierailija
42/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat saadaan, ei oteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap kertoa, miksi niin monet uskovaiset ovat vähän inhottavia ihmisiä? Siis sellaisia "mä oon oikees sä oot väärässä"-asenteella varustettuja. En tarkoita, että sinä olisit, mutta tiedän niin monta sellaista tapausta. Eikö the kirjassa nimenomaan opeteta suvaitsevaisuutta?

Tajusin sen yksi päivä kun joku oli tänne linkittänyt raamatunlauseita ja rupesin oikein tosissani lukemaan niitä avoimin mielin kuin en ikinä olisi ennen sellaista tekstiä nähnyt. Ja se ylimielisyys ei-uskovia kohtaan ja alaspäinkatsominen oikein tihkui niistä säkeistä ja yllätti mut. En ollut aikaisemmin jotenkin nähnyt sitä, koska sellaseenhan me ollaan totuttu.

Vierailija
44/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän täällä sanonut jo ennenkin, mutta minusta kristinuskon jumala on moraaliton olento. En voisi seurata sellaista, vaikka se olisikin olemassa.

Ja olen tästä asiasta tavallaan surullinen.

Vierailija
45/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap kertoa, miksi niin monet uskovaiset ovat vähän inhottavia ihmisiä? Siis sellaisia "mä oon oikees sä oot väärässä"-asenteella varustettuja. En tarkoita, että sinä olisit, mutta tiedän niin monta sellaista tapausta. Eikö the kirjassa nimenomaan opeteta suvaitsevaisuutta?

kaikkihan meistä olemme erilaisia ja myös uskovaiset ovat erilaisia... en siis pysty välttämättä selittämään miksi joku ihminen toimii kuten toimii, en ole niin kyvykäs. Omasta puolestani voin vastata :)

Kuitenkin sen verran, että tärkein käsky Jumalalta on se että pitää rakastaa Herraa ylitse muun (eli kunnioittaa ja uskoa Häntä) ja heti toisena tärkeimpänä tulee se että pitää rakastaa ja kohdella lähimmäistä (eli muita ihmisiä) kuten tahtoisi itseään kohdeltavan. Eli rakkaudellisesti ja hyvin.

Itsekin uskon mitä Raamattu sanoo. Eli saatan olla eri mieltä kuin ei-uskovat (esimerkiksi tuosta ettei Jumala "piileskele", kuten vastasin jollekin aikaisemmalle) mutta siis en voi enkä halua sanoa sitä tuohon sävyyn että MÄ olen oikeassa ja TE väärässä, koska en mä haluaisi että mulle niin sanottaisiin. Vaan kerron täällä nyt näkemukseni keskustelemalla ja yrittäen kunnioittaa muiden näkemyksiä ja uskoa, koska haluaisin itse että minun näkemystä ja uskoani kunnioitetaan :)

ap

Vierailija
46/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi hän on luonut miljardeja ihmisiä, joista vain vähemmistö on edes nimellisesti kristittyjä?

Nämäkin kristityt ovat jakautuneet lukemattomiin kirkkokuntiin, joista kukin uskoo olevansa se oikea ja naapurikirkon väen olevan matkalla helvettiin, koska siellä hyväksytään naispappeus, ei tuomita homoja, ei uskota paavin olevan jumalan sijainen maan päällä tai sitten paavin palvonta onkin epäkristillistä. Syitä pitää muita kirkkokuntia väärinä on lukemattomia.

Jumala siis suuressa armossaan pelastaa pienen murto-osan luomistaan ihmisistä ja heidätkin vain sillä perusteella, sattuvatko uskomaan johonkin mielivaltaiseen oppiin. Ja häntä on kiitettävä kaikesta hyvästä, mutta jos tapahtuu pahaa, hän ei ole vastuullinen, vastuussa onkin yhtäkkiä sitten se saatana. Ja kuitenkin jumalan piti olla kaikkivaltias. Jos hän on kaikkivaltias, miksei hän selätä saatanaa? Senhän pitäisi olla pikkujuttu?

Vierailija
47/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, sopisiko sinulle, että kouluista poistettaisiin nykyinen uskonnon opetus ja tilalla olisi neutraali uskontotieto, johon kaikki osallistuisivat ja jossa käsiteltäisiin kaikkia uskontoja tunnustuksettomasti (tietysti Suomen/Euroopan uskontoja käsiteltäsiin enemmän, koska niillä on ollut merkittävästi vaikutusta yhteiskuntaamme).

Tällöin syntyisi aitoa vuoropuhelua eri uskontojen kesken eikä lapsia hajotettaisi omiin erillisiin ryhmiinsä opettelemaan "sitä oikeata" uskontoa. Kodit ja seurakunnat hoitaisivat varsinaisen oman uskonnon opetuksen.

Vierailija
48/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häneen mä luotan, hän on uskollinen vaikkei kävisi luonani kuin kerran vuodessa (viettipä tuossa juuri melkoisen pitkän kesäloman...) Se ottaa syliin ja halii ja rakastaa, pitää huolta vaikka olenkin niin nössykkä etten saa nykyistä puolisoani jätetyksi hänen takiaan :D En ainakaan ennenkuin suoraan pyytää. Sen suunnitelmista elämäni varalle en oikein tiedä mutta toivon että viimeistään sitten kuoleman jälkeen päästäisiin olemaan yhdessä iän kaiken... Tai jos ei, niin sitten jään aaveeksi. Ei hullumpi ajatus sekään.

Vierailija
49/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat saadaan, ei oteta.

Mun mielestäni elämä on lahja.

Minäkin uskon omalla tavallani, panteistisesti.

Uskon, että jokainen elävä olento, niin kasvit, eläimet, ihmiset ovat osa maailmankaikkeutta.

Korkeampi voima on Elämän energia joka vaikuttaa kaikessa elävässä. Kaikki on osa sitä.

Vierailija
50/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän täällä sanonut jo ennenkin, mutta minusta kristinuskon jumala on moraaliton olento. En voisi seurata sellaista, vaikka se olisikin olemassa.

Ja olen tästä asiasta tavallaan surullinen.

Olisi oikeasti UPEAA, jos rakastava ja kaikkivaltias jumala olisi olemassa. Sellaista ei vaan ainakaan raamatusta löydä, ja kauan kyllä yritin tosissani sellaista etsiä!

Mitä enemmän olen opiskellut (filosofiaa, psykologiaa, sosiologiaa), sitä selkeämmin ymmärrän, mitä tarpeita uskonnot täyttävät. Tieto lisää tuskaa, eikä sitä voi mitenkään "peruuttaa" tai palata tietämättömyyteen.

Halveksin lisäksi näitä koraaninpolttelijoita, terroristeja ja muita pelottavia hihhuliuden ilmentymiä. Juuri se ajattelumalli, että "ME olemme oikeassa, te muut väärässä" johtaa janan toisessa ääripäässä kansanmurhiin.

Vierailija
51/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(siis jonkun tilaston mukaan kristittyjä on eniten, sitten muslimeja, sitten hinduja, näin äkkiseltään kun googlasin ja tarkistin äsken)

Ja siis nuo kirkkosuunnat joita on monia. Ei ole Raamatullista tai Jumalan tahdon mukaista, että ihmiset (uskovaisetkin) riitelevät keskenään joistain ns. sivuseikoista (tai en minä tiedä onko ne sivuseikkoja)

Pääpointti Jumalan sanan mukaan, mistä pitäisi kertoa, on se että Jumala rakastaa meitä ja on antanut oman poikansa Jeesuksen, ettei yksikään meistä hukkuisi.

Ihmiset ovat vähän vajavaisia, sitten tulee sitä kinastelua vaikkapa naispappeudesta yms.

Kyllähän Jumala on jo voittanut Saatanan. Raamatun ilmestyskirjastakin voi lukea mitä tulee tapahtumaan :)

Itse käsittäisin tai uumoilisin jotenkin niin, että siis kuten aiemminkin kirjoitin, Jumala ei ole halunnut luoda ihmisestä itselleen tahdottomia sätkynukkeja, vaan on antanut meille vapaan tahdon. Saamme itse päättää, uskommeko Jumalaan vai emmekö usko. Jumala ei siis halua pakottaa ketään. Toki Hän haluaisi että jokainen tulisi Hänen luokseen.

Tässä jotain pohdintaa, joka mulle tuli tuosta mieleen.

ap

miksi hän on luonut miljardeja ihmisiä, joista vain vähemmistö on edes nimellisesti kristittyjä?

Nämäkin kristityt ovat jakautuneet lukemattomiin kirkkokuntiin, joista kukin uskoo olevansa se oikea ja naapurikirkon väen olevan matkalla helvettiin, koska siellä hyväksytään naispappeus, ei tuomita homoja, ei uskota paavin olevan jumalan sijainen maan päällä tai sitten paavin palvonta onkin epäkristillistä. Syitä pitää muita kirkkokuntia väärinä on lukemattomia.

Jumala siis suuressa armossaan pelastaa pienen murto-osan luomistaan ihmisistä ja heidätkin vain sillä perusteella, sattuvatko uskomaan johonkin mielivaltaiseen oppiin. Ja häntä on kiitettävä kaikesta hyvästä, mutta jos tapahtuu pahaa, hän ei ole vastuullinen, vastuussa onkin yhtäkkiä sitten se saatana. Ja kuitenkin jumalan piti olla kaikkivaltias. Jos hän on kaikkivaltias, miksei hän selätä saatanaa? Senhän pitäisi olla pikkujuttu?

Vierailija
52/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä jumala on pakkoruotsista?

Vierailija
53/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt äkkiseltään vastaan, että

itse tietysti olen sitä mieltä että olisi hyvä, jos täällä olisi tunnuksellista kristinuskon opetusta, ja mielellään vielä useampikin tunti viikossa. Ymmärrät varmaan, että olen tätä mieltä, minä kun olen uskovainen ja uskon Raamattuun ja Jumalan Sanaan :)

Ei mulla ole mitään sitä vastaan, että yleisesti opetettaisiin eri uskonnoista, onhan se ihan yleissivistävää.

ap

ap, sopisiko sinulle, että kouluista poistettaisiin nykyinen uskonnon opetus ja tilalla olisi neutraali uskontotieto, johon kaikki osallistuisivat ja jossa käsiteltäisiin kaikkia uskontoja tunnustuksettomasti (tietysti Suomen/Euroopan uskontoja käsiteltäsiin enemmän, koska niillä on ollut merkittävästi vaikutusta yhteiskuntaamme).

Tällöin syntyisi aitoa vuoropuhelua eri uskontojen kesken eikä lapsia hajotettaisi omiin erillisiin ryhmiinsä opettelemaan "sitä oikeata" uskontoa. Kodit ja seurakunnat hoitaisivat varsinaisen oman uskonnon opetuksen.

Vierailija
54/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta enemmistö maailman ihmisistä ei ole kristittyjä.

Mitä tulee vapaaseen tahtoon, se on ristiriidassa sen käsityksen kanssa, että Jumala säätää ihmisten kohtalot ja että hän kykenee ihmeisiin. Jos on olemassa kohtalo, ihmisellä ei ole vapaata tahtoa.

Jumala voisi jättää luomatta niin valtavaa joukkoa ihmisiä, joista kaikkivaltiaana tietää, ettei heistä ole taivaskelpoisiksi. Ja miksi häntä sanotaan kaikkivaltiaaksi, jos hän ei ole sitä? Eli yksi surkea saatana säätääkin paljon suuremman joukon kohtaloita kuin jumala. Se on ristiriitaista.

Vierailija
55/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala kyllä tietää miten meille elämässämme käy, mutta siis eihän se meidän vapaata tahtoamme mihinkään riistä?

Ja siis että hän ei halua _pakottaa_, eli hän ei halua määrätä vastoin ihmisen omaa tahtoa, että "nytpä teenkin tuosta uskovaisen!" (tosin on kyllä joitakin tapauksia, että esim. Jeesus on ilmestynyt jollekin ihmiselle, ja sitten ihminen on alkanut uskomaan Jeesukseen, tosin silloinkin vapaasta tahdostaan)

Jumala kyllä kutsuu ihan jokaista ihmistä elämänsä aikana, olikohan että vähintäänkin useamman kerran, hän siis haluaa jokaisen pelastuvan ja uskovan Häneen, tulevan Hänen tykönsä. Mutta siis, ei pakota.

ap

mutta enemmistö maailman ihmisistä ei ole kristittyjä.

Mitä tulee vapaaseen tahtoon, se on ristiriidassa sen käsityksen kanssa, että Jumala säätää ihmisten kohtalot ja että hän kykenee ihmeisiin. Jos on olemassa kohtalo, ihmisellä ei ole vapaata tahtoa.

Jumala voisi jättää luomatta niin valtavaa joukkoa ihmisiä, joista kaikkivaltiaana tietää, ettei heistä ole taivaskelpoisiksi. Ja miksi häntä sanotaan kaikkivaltiaaksi, jos hän ei ole sitä? Eli yksi surkea saatana säätääkin paljon suuremman joukon kohtaloita kuin jumala. Se on ristiriitaista.

Vierailija
56/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihana kevennys :D

ap

Mitä mieltä jumala on pakkoruotsista?

Vierailija
57/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

löyty tällainen:

maailman uskontotilanne v. 2009:

kristittyjä 2.135 miljoonaa

muslimeja 1.313 miljoonaa

hinduja 870 miljoonaa

ap

Vierailija
58/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et taida itsekään tietää, kuinka ristiriitaisia juttusi ovat. Uskovaisen täytyy niellä sovittamattomia ristiriitoja kyetäkseen uskomaan.

Ensinnäkin tuo vapaa tahto. Väität, että Jumala säätää ihmisten kohtaloita ja on olemassa johdatus. Jos näin on, ihmisellä ei mitenkään voi olla vapaata tahtoa, sillä vapaa tahto edellyttää, ettei ihmisen kohtaloa ole ennalta määrätty. Jos Jumala ennalta tietää kuinka jonkun ihmisen elämässä käy, ei tällä ihmisellä ole vapaata tahtoa.

Jos jumala haluaa jokaisen pelastuvan, hän voisi heidät kaikkivaltiaana pelastaa. Koska kaiken luojana, kaikkivaltiaan hän voi tehdä ihan mitä hän haluaa. Jos hän kerran luo miljardeittain ihmisiä, hänellä pitäisi kaiketi olla jokin vastuu näiden kohtaloista.

Jonkin on oltava pielessä, jos pieni vähemmistö hänen luomakunnastaan täyttää hänen taivaskriteerinsä. Kyseessä on hänen itse luomansa olennoista, joita hän kuulema vielä rakastaa. Harvoin jos jotain rakastaa, tämän voi tuomita helvettiin. Siinä on selvä ristiriita sen kanssa, että jumala olisi hyvä ja armollinen.

Vierailija
59/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vajaa kolmannes maailman ihmisistä. Kaksi kolmasosaa maailman ihmisistä ei ole edes paperilla kristittyjä. Toisin sanoen, Jumala luo lähtökohtaisesti enemmistön ihmisistä helvettiin.

Vierailija
60/146 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se tuottaa monelle uskovalle tuskaa myöntää se, että uskonnot on keksitty ihmisten hallitsemista varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi