Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedättekö, mikä uskossa olemisessa on parasta?

Vierailija
12.09.2010 |

Minun mielestäni se turva, että mulla on jotakin, johon luottaa, tapahtui ihan mitä vaan. Jumala on uskollinen, Hän on luvannut ettei jätä meitä ikinä, kun vaan turvaamme Häneen. Hän rakastaa meitä kaikkia, ja Hänellä on suunnitelma minunkin elämääni varten. Hän pitää meistä huolta, olivat olosuhteemme mitkä tahansa tai tapahtui mulle tai ympärilläni mitä tahansa.

Edes kuolema ei mua enää niin pelota, koska tiedän, että kuollessani kuoleekin vain ruumiini, ja minä pääsen ikuiseen elämään ja taivaaseen, jossa saan olla Jumalan luona ja siellä kaikki on hyvin :)

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta uskon mahdollisuuksiin ihan yhtä lapsekkaasti kuin mitä uskikset Jumalaansa :). Tiedän miltä tuntuu, kun uskoo johonkin ja vain "tietää" sen olemassaolon. Mahtava tunne, eikö!

Vierailija
82/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkee marketissa tarjouksessa pehmopupun, halleluja! Minua on kuultu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan käytännössä tämä toimii.

Itse olen sen kokenut. En minäkään ole aina ollut uskossa ja pidin näitä uskonasioita ihan samoin tavoin höpöjuttuina ja epäilin ja jopa naureskelin.

Sitten mulle kävi niin, että elämässäni tuli paha kriisi, jolloin olin niin pohjalla etten keksinyt enää mitään muuta kuin rukoilla Jumalaa auttamaan (ja epäilin kyllä vielä silloinkin).

Sitten sain kokea jotain yliluonnollista ja sain uskon. Usko tulee Jumalalta. Ei ihminen pysty vakuuttamaan, vaan Jumala. Siis uskovaisten tehtävänä on kertoa Jumalasta, ja jos ihminen haluaa uskoa, ja vilpittömästi rukoilee, hän saa vastauksen, Jumala antaa kullekin vastauksen sen mukaan mistä tietää hänen saavan vastaukset kysymyksiinsä.

ap

Ihminen ei shoppaile tuosta vaan eri kulttuuristen juttujen perässä. Et sinäkään heitä omaa kulttuuriasi menemään vain kuullessasi miten joku kertoo jostain toisesta Jumalasta. On jotenkin ihan sairasta ja julmaa ja en osaa oikein edes hahmotella mitä tuollainen hymistely, että juu, kaikilla on mahdollisuus. Kaikilla on mahdollisuus MY ASS. Miksi lähetystyötä tehdään kaikkein köyhimmissä maissa? Siksi koska siellä on kaikkein suojattomimmat, kouluttamattomimmat, arvostelukyvyttömimmät, köyhimmät ja vaikutteille altteimmat ihmiset.

Vierailija
84/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä, että ap:n kaltaiset kokevat nämä totena. Se on jonkinlainen hallusinaatio tms. kemiaa aivoissa. Vaikea siitä on ketään syyttääkään. Asiat ovat tosia heille, vaikka eivät ole sitä toisille. Ehkä molemminpuolinen ymmärrys ja kunnioitus olisi paikallaan? Älkää tuomitko meitä helvettiin, niin me ei haukuta teitä hihhuleiksi. OK?

Vierailija
85/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan käytännössä tämä toimii. Itse olen sen kokenut. En minäkään ole aina ollut uskossa ja pidin näitä uskonasioita ihan samoin tavoin höpöjuttuina ja epäilin ja jopa naureskelin.

sinä olet tämän kulttuurin sisällä. Sinulle on pienestä asti tolkutettu että Jeesusta pitää rukoilla, kun on ihan pohjalla. Yllätys YLLÄTYS sinä rukoilit Jeesusta, et Buddhaa.

Vierailija
86/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää tuomitko meitä helvettiin, niin me ei haukuta teitä hihhuleiksi. OK?

Kiitos siitä että muotoilit sen ajatuksen jota olen yrittänyt saada kiinni ja miksi ylipäänsä osallistun näihin keskusteluihin.

Vierailija
87/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi haluan tarttua tuohon kirjoittamaasi kohtaan nro 4. Olet siinä täsmälleen oikeassa! Jumala yksin tietää ja tuntee ihmisen uskon ja sydämen, mitä siellä on. Ihminen ei voi eikä saa tuomita (ketään kadotukseen). Raamatussa lukee että älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.

Sitten yleisesti sanoisin, että kun saa uskon, saa myös pyhän hengen, ja tämän avulla Raamattu avautuu. Kun Raamattua rukoillen ja uskossa lukee, ei siellä ole mitään ristiriitaisuuksia tai mitään, mitä voisi oman mielensä mukaan tulkita miten sattuu.

(Tietysti, Raamattuakin voi lukea "kuin piru raamattua" kuten sanontakin sanoo. Uskonnon nimissä on tehty myös paljon pahaa, mutta tässä kohtaa voi huomioida, mikä ero on uskonnolla (ja sen harjoittamisella) ja uskolla.)

Palaan tähän aiheeseen myöhemmin, nyt lähden iltatoimille!

ap

Monella uskovaisella on muutama perusongelma, mitä ehkä kannattasi avoimesti pohtiakin:

1) Uskotaan kirjoitettuun sanaan, jonka alkuperästä ei ole oikeastaan muita takeita kuin se sana itsessään eli ei sen kummenpaa kuin vaikkapa Koraani tai juutalaisten pyhät erillisteokset. Uskomatonta, että monet uskovat vetoavat siihen, että "Raamattu sanoo näin". Sehän on ihmisten kokoama teos, jonka todenperäisyyttä itse teos puolustelee (kuten muutkin uskonnolliset teokset). Tätä sanaa kirkko ja muut uskovaiset levittävät "totena", jonka etsivä löytää. Etsivän tulee siis toisin sanoen sumalaisen luterilaisen mielestä löytää maailman kaikista uskonnoista mielellään se luterilainen versio kristinuskosta, eikö vain.

2) Ajatellaan, että kaikki muut uskonnot, jopa aabrahamilaiset eli aivan samasta alkulähteestä versonneet Islam ja juutalaisuus ovat jotenkin harhautuneita tai enemmän väärässä kuin se oma luterilainen uskonto. Millä perusteella? Miksi se oma vaikkapa luterilainen uskonto olisi se "valaistunein" jopa kaikkien kristinuskon suuntausten joukossa.

3) Pitävät muita uskontoja uskonveljinä (vaikkakin harhaoppisina). Juutalaisia hieman diggaillaan, kun ovat se VT:in "luvattu kansa", mutta unohdetaan, että juutalaisen mielestä se luterilainen kristitty on harhautunut ja menee helvettiin. Muslimien mielestä juutalaiset ja kristityt ovat uskonveljiä, mutta harhautuneet opeissaan - joskin Jumala päättää, kuka menee taivaaseen tai helvettiin. Mutta muslimit nähdään silti kauempana kristinuskosta vaikka juutalaiset kieltävät Jeesuksen. Muslimeille Jeesus on profeetta eli erityisessä asemassa. Tänä osoittaa onnetonta historian ja uskontojen tuntemusta.

4) Tulkitsevat Raamattua siten kuin haluavat, kuten esim. unohtavat, että siellä sanotaan, että Jumala päättää jokaisen kohtalosta. Uskova EI SAA olla MITÄÄN mieltä siitä, mihin kuka tahansa kassaihminen, uskova tai ei, joutuu kuollessaan. Tämä on suuri synti sen suhteen, että toisia arvottava tai tuomitseva ihminen asettaa itsensä Jumalan asemaan. Silti uskovista moni itse julistaa menevänsä taivaaseen tai varoittaa muilla tavoin uskovien menevän helvettiin, mutta siitähän päättää vain Jumala, ei kukaan uskova itse.

5) Unohdetaan, että perinteinen uskontojen tehtävä on sosiaalistaa ihmisiä yhteiskuntaan joka maailman kolkassa. Kyse on "me vs. muut" -ajattelusta, josta saadaan voimaa uskoa siihen mihin uskotaan, usein siitä syystä, mihin uskontopiiriin on itse syntynyt tai mitä koulussa, kirkossa tai läheisten taholta on opetettu. On erittäin epätodennäköistä, että toisen uskonnon suurelle vaikutusalueelle syntynyt kääntyy toiseen uskontaan "vain valaistuksen kokeneena", koska siitä seuraa avoimissakin yhteiskunnissa (kuten Suomessa) sosiaalista paheksuntaa ja jopa syrjintää.

M41

Vierailija
88/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyydän anteeksi jos olette saaneet sen käsityksen! Olen koittanut kirjoittaa ja tuoda esiin, että kaikilla on mahdollisuus pelastua ja päästä taivaaseen. Helvettiin en ole sanonut teidän kenenkään olevan menossa, tai jos olen, niin kertokaa mullekin se kohta missä niin erheellisesti olen sanonut, niin korjaan asiavirheen.

ap

Vierailija
89/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa uskon ja pelastuu

Vierailija
90/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa uskon ja pelastuu

Minähän en teidän elämästänne tiedä (enkä ole väittänytkään) eli vaikka nyt ette olisi uskossa, en tiedä vaikka vuoden tai 10 vuoden päästä olisittekin.

Itse olen uskovainen, ja uskon siis että jokainen joka haluaa, saa uskon ja pääsee taivaaseen.

Ei se tarkoita, että minä jakelisin teille, jotka olette täällä mun kanssa kirjoitelleet, tuomiota helvettiin.

ap

Vierailija
91/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tarkoita, että minä jakelisin teille, jotka olette täällä mun kanssa kirjoitelleet, tuomiota helvettiin. ap

Joka kerta kun paasaat pelastumisesta, mukana on myös verhottu uhkaus toiselle puolelle joutumisesta. Näitä kahta ei voi erottaa toisistaan. Ja tiedän, tiedän, ei pitäisi provosoitua, mutta kun se on niin ärsyttävää :DD!

Vierailija
92/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisten välisessä kanssakäymisessä ei jotenkin ole tapana aina heti asettua tällä lailla vastahankaan toisten kanssa. Niin kuin joku painonvartija-kuikelo tulis huoneeseen ja huutaisi ensitöikseen että nyt kaikki pv-pisteille, ja teillekin läskeille alkaa uusi elämä! Se nyt vaan saa ihmiset vastahankaan välittömästi.

Vierailija
93/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä yleisesti kerron uskostani ja mitä minun uskoni mukaan tapahtuu (eli että uskon toisten menevän taivaaseen ja toisten joutuvan helvettiin) niin ei se ole sitä tietyn ihmisen tuomitsemista, jonka Raamattu kieltää. Eli siis kun ei saa sanoa jostakin ihmisestä, että "sinä joudut helvettiin" niin enhän mä niin ole tehnytkään.

(Eikä tämän pitäisi järjen mukaan ei-uskovia ahdistaa, jos he kerran pitävät koko Jumalaa hölynpölynä, niin miksi jonkun uskovaisen uskomukset helvetin ja taivaan olemassa olosta ahdistaisivatkaan?)

ap

Ei se tarkoita, että minä jakelisin teille, jotka olette täällä mun kanssa kirjoitelleet, tuomiota helvettiin. ap

Joka kerta kun paasaat pelastumisesta, mukana on myös verhottu uhkaus toiselle puolelle joutumisesta. Näitä kahta ei voi erottaa toisistaan. Ja tiedän, tiedän, ei pitäisi provosoitua, mutta kun se on niin ärsyttävää :DD!

Vierailija
94/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toista kuikeloa, joka tuntee suurta ylemmyyttä siitä ettei ole niinkuin noi. Se ärsyttää sitä joka on yrittänyt kerta toisensa jälkeen laihduttaa juuri niillä pv-pisteillä siinä onnistumatta. Se ärsyttää sitä joka laihduttaa omalla tyylillään. Se ärsyttää normaalipainoista ihan muuten vaan. Se ärsyttää lihavaa joka on kiitos vaan ihan tyytyväinen itseensä näinkin. Se ärsyttää sitä jonka paino johtuu sairaudesta. Ja varmasti olisi vielä kymmenen muutakin jota kuikelo ärsyttäisi.

Vierailija
95/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakottanut tässä keskustelemaan kanssani, enkä edes lukemaan koko avausta saati näitä keskusteluja pidemmälle :)

En koe edes tuputtavani uskoa (kaikki osaatte klikata itsenne tästä keskustelusta pois, jos haluatte), ja olen ainakin yrittänyt vastailla kunnioittaen teidän muidenkin näkemyksiä ja vastailla niinkuin toivoisin itselleni vastattavan :) Tietysti uskoani puolustan ja saankin puolustaa (kuten tekin omia näkemyksiänne).

Kaikella ystävyydellä siis,ap

ihmisten välisessä kanssakäymisessä ei jotenkin ole tapana aina heti asettua tällä lailla vastahankaan toisten kanssa. Niin kuin joku painonvartija-kuikelo tulis huoneeseen ja huutaisi ensitöikseen että nyt kaikki pv-pisteille, ja teillekin läskeille alkaa uusi elämä! Se nyt vaan saa ihmiset vastahankaan välittömästi.

Vierailija
96/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki istuu huoneessa piikit pystyssä, kuikelomme sanoo tietäväisenä se on kuulkaa ihan teidän oma valinta. Ja sitten syvän hiljaisuuden edelleen vallitessa kaksi kuikeloa katsovat toisiinsa syvän ymmärtäväisen hiljaisuuden vallassa ja huokaavat onnellisina, että no niin, heille on nyt kerrottu! Omapahan on vika jos ovat tuollaisia pullasorsia lopunikäänsä!

Ja TÄMÄ se vasta ärsyttävää onkin :D.

Vierailija
97/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin mikä uskossa olemisessa on parasta, omasta mielestäni. Sen jälkeen keskustelu lähti käyntiin, ja minulta kysyttiin erinäisiä asioita, joihin yritin parhaani mukaan vastailla. Ja olen vastaillut edelleen, mielelläni, mun mielestän tämä on ollut mielenkiintoista keskustelua :)

Ja tuohon kuikelo-vertaukseen, olisitko edelleen samaa mieltä, jos se menisikin niin kuin nyt tässä tämä mun avaus, eli siis ne kuikelot olisivat omassa huoneessaan jossa lukisi "täällä painonvartijat-kuikelot!" niin kun sä itse menisit sinne, voitko sä sitten syyttää niitä kuikeloita?

Siis kun en mä pakottanut ketään klikkaamaan tätä avausta, ei siitä nyt pääse yli eikä ympäri, sori vaan :D (enkä naurahda ilkeästi, vaan hyväntahtoisesti, huom! koska kirjoituksen välityksellä voi käsittää väärin)

ap

kaikki istuu huoneessa piikit pystyssä, kuikelomme sanoo tietäväisenä se on kuulkaa ihan teidän oma valinta. Ja sitten syvän hiljaisuuden edelleen vallitessa kaksi kuikeloa katsovat toisiinsa syvän ymmärtäväisen hiljaisuuden vallassa ja huokaavat onnellisina, että no niin, heille on nyt kerrottu! Omapahan on vika jos ovat tuollaisia pullasorsia lopunikäänsä!

Ja TÄMÄ se vasta ärsyttävää onkin :D.

Vierailija
98/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun tapahtumat ja sana ovat siis uskovien mukaan totta ja niihin tulee uskoa. Raamattu on kuitenkin täynnä epäloogisuuksia, joten ei-tosia tarinoita on siis myös uskominen? Ohessa muutama klassinen esimerkki (koottu eri lähteistä), joista olisi kiva kuulla uskovien vastaväitteet:

1) Kuningas Salomo, jonka Jumala teki viisaimmaksi ihmiseksi maan päällä (1. Kun. 3:12), rakennuttaa temppelin asuinsijaksi Jumalalle (1. Kun. 8:13, Ap. 7:47) siitä huolimatta, että Jumala ei asu ihmisten rakennuttamissa temppeleissä (Ap. 7:48-49). Nerokas mies?

2) Matt. 1:23 ilmestyy Joosefille unessa enkeli, joka kertoo, että tulevan messiaan nimeksi on annettava Immanuel, jotta ennusmerkki kävisi toteen. Tästä huolimatta Joosef antaa pojalle nimeksi Jeesus (Matt. 1:25). Kapinoiva isähahmo?

3) Matt. 27:38 ja Mark 15:27 ilmoittaa että Jeesus ristiinnaulittiin samanaikaisesti kahden ryövärin kanssa. Tämä siitä huolimatta, että ryöväreitä ei yleisen roomalaisen käytännön mukaan ristiinnaulittu. Ristiinnaulinta oli rangaistus, jota sovellettiin poliittisille tai uskonnollisille kiihkoilijoille. Virhetuomio sattumalta?

4) Matt. 26:15 kertoo ylipappien "maksaneen 30 hopearahaa" Juudakselle maksuksi petoksestaan. Tämä siitä huolimatta, että Juudeassa käytettiin Jeesuksen aikaan kuparirahoja, ja punnittavan hopean käyttö maksuvälineenä oli lopetettu jo yli 150 vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Hopeasekelit otettiin käyttöön Juudeassa vasta vuonna 67 jKr. Mistä palkkiorahat tulivat? Löyty ihan Juudasta varten ennen kuin niitä oli edes keksitty?

5) Psa. 121:6 -- Kerrotaan Jumalan suojaavan seuraajiaan kuun poltteelta (jota verrataan auringon poltteeseen). Menikö taivaankappaleet luojalla sekaisin?

6) Kuningas Aahas oli kuollessaan 36-vuotias (2. Kun. 16:2). Hänen kuoltuaan tuli kuninkaaksi hänen 25-vuotias poikansa Hiskia (2. Kun. 16:20, 18:1-2). Aahas taisi olla varsin nuori isä?

7) # Kuningas Salomon rakennuttama temppeli oli mitoiltaan ainoastaan 35 x 12 metriä (1. Kun. 6:2, 1 kyynärä = 0,593802 metriä), mutta pienistä mitoistaan huolimatta:

- 1. Kun 5:15-16 ilmoittaa temppelin rakentamisen vaatineen 150 000 rakentajaa. Laiskaa toimintaa orjavoittoiselta työväeltä?

-1. Kun 6:38 ilmoittaa rakennustyön kestäneen 7 vuotta. Se tulosvastuullisuus!

-1. Aik. 23:4 ilmoittaa rakennustyötä valvoneen 24 000 työnjohtajaa, sekä 6 000 henkilön toimineen päällysmiehinä ja tuomareina.

-1. Aik. 22:14 ilmoittaa rakennustyön vaatineen yli 3 500 000 kiloa kultaa, yli 35 000 000 kiloa hopeata ja tämän lisäksi "mittaamattoman paljon rautaa sekä vaskea hirsien ja kivien lisäksi" (1 talentti = 35-40 kg). Aika tuhti oli tuo pieni rakennus...

8) 5. Moos. 1:1 -- Mooses puhuu koko Israelin, arviolta kaksimiljoonaiselle kansalle, samanaikaisesti. Hyvät on ollut äänenvahvistimet tai televisiokanavat käytössä...

9) 2. Moos. 28:34-35 -- Jumala ilmoittaa että pyhään paikkaan astuminen ilman kelloja saattaa johtaa kuolemanrangaistukseen. Kannattaa varoa kirkossakäyntiä, jos eivät kellot kilise ennen sisään astumista:)

10) 2. Aik. 7:5, 8-9 -- Raamattu ilmoittaa kuningas Salomon uhranneen 22 000 härkää ja 120 000 lammasta yhdessä viikossa. Tämä merkitsee hänen teurastaneen yli 845 eläintä tunnissa, yli 14 eläintä minuutissa, tauotta seitsemän vuorokauden ajan. Kova jätkä ja hieno teknologia...

11) Matt. 27:51-53 tietää kertoa että Jeesuksen kuolemaa seurasi maanjäristys, jonka sivuvaikutuksena monet kuolleet heräsivät henkiin. Jostakin syystä nämä malttoivat odottaa haudoissaan Jeesuksen ylösnousemukseen asti, jonka jälkeen heränneet ruumiit miehittivät kaupungin. Siitä huolimatta, että Matt. 27:51-53 ilmoittaa monen ihmisen nähneen nämä herätetyt kuolleet, ei kukaan Jerusalemin asukas kokenut tapausta dokumentoinnin arvoiseksi, eivätkä historioitsijat tai Raamatun muut evankeliumit ole tapahtumasta lainkaan tietoisia. Oliko Matteus kännissä tuota draftatessaan?

12) # 1. Moos. 7:2-4,10 ilmoittaa Nooan keränneen arkkiinsa seitsemässä päivässä vähintään yhden parin jokaisesta eläin-, lintu- ja hyönteislajista. Eri lajeja löytyy maailmasta, hyönteislajit mukaanlukien, noin 10 miljoonaa. Otettaessa kaksi yksilöä per laji, lastattavien organismien määräksi tulee 20 miljoonaa, mikä merkitsee, että arkkiin lastattiin melkein 2000 yksilöä minuutissa, yli 30 yksilöä sekunnissa, arkin yhdestä ainoasta ovesta, yötä päivää seitsemän vuorokauden ajan. Kovasti on työtahti ja teknologia huonontuneet noista ajoista!

13) 2. Aik. 13:17 -- 500 000 israelilaista sotilasta kaatuu yhdessä taistelussa (tämä on enemmän kaatuneita kuin yhdessäkään taistelussa toisen maailmansodan aikana, ja Yhdysvaltain sisällissodan suurimmassa taistelussa, Gettysburgissa, hävinnyt osapuoli menetti 5 000 miestä). Aika käteen meni sodanjohto israelilaisilla.

14) Joh. 6:24-30 -- Suuri ihmisjoukko vaatii Jeesukselta tunnustekoa, joka vahvistaisi heidän uskoaan. Juurikin sen jälkeen, kun Jeesus on ruokkinut suuren ihmisjoukon viidellä leivällä ja kahdella kalalla - yksi vakuuttavimmista tunnusteoista mitä Jeesuksen ikinä kerrotaan suorittaneen. Kovapäistä porukkaa, kun suurempia ihmeitä vaati!

15) Vähän sen jälkeen, kun Jumala on tuhonnut egyptiläisten kaikki karjaeläimet, hevoset mukaan lukien (2. Moos. 9:3-6), ja aiheuttanut egyptiläisille ja heidän jo tapetulle karjalleen paiseita (2. Moos. 9:9-11) ja tappanut egyptiläisten karjaeläinten esikoiset (2. Moos. 12:12,29), ilmoittaa Raamattu egyptiläisten sotilaiden seuranneen Moosesta ratsain (2. Moos. 14:9). Mistä hevoset?

Vierailija
99/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timo Rautiainen: Pääsenkö taivaaseen?

Vierailija
100/146 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvannetkin, ettei mulla ole täydellisiä vastauksia noihin kysymyksiin :)

Kaikki nuo ovat kuitenkin sellaisia pikkuasioita, jotka eivät vaikuta Raamatun perussanomaan. Ja kuten aiemmassa viestissäni sanoin (en muista mikä vastausnumero se oli...?) että Raamattu tulisi lukea kokonaan, eikä vaan irrallisia jakeita sieltä täältä. Siten ymmärtäisi kokonaisuuden.

Näissä kysymyksissä huomaa sen mitä myös mainitsin aiemmin, eli Raamattua voi lukea kuten sanontakin sanoo; "kuin piru" :)

Periaatteessa voin viisastelevasti ja yhtä leikkimielisesti kysyä vastakysymyksen ei-uskovilta (joka täällä palstalla on aiemminkin kysytty); miten voitte olla uskomatta Jumalaan, kun mietitte nyt vaikkapa sellaistakin pikkuasiaa kun tämä maailmankaikkeus. Mistä tämä on tullut? Alkuräjähdyksestä? No mistäs se on tullut? Onko sulla vastaus siihen? :)

(Eikö oikeasti kaiken takana ole tätä ajatellen PAKKO olla jotain yliluonnollista, eli vaikkapa Jumala...?)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi