Älkää missään nimessä säästäkö lapselle omalle tilille rahaa!
Laitan tähän aloituksen vaikka vastasinkin samalla tavalla tuólle rahastosalkkukyselijälle. Tärkeä aihe jutella, myös kokemuksenne olisi varmasti arvokkaita monelle. Itse olen sitä mieltä että missään nimessä ei kannata lapselle säästää rahaa vapaasti käytettäväksi 18 vuotiaana. Vaikka lapsi olisikin vastuullinen, tulee isojen summien kanssa vaikeuksia hahmottaa kulutusta jos siihen ei ole tarkasti kotona lapsesta asti opetettu.
KUKAAN ei voi 100% varmuudella sanoa mihin lapsi rahat käyttää kun täyttää 18! Miksi ihmeessä sen ikäiselle pitäisi antaa isoja summia? Käytä rahat omaan salkkuun ja turvaa sillä lapsesi opiskelun aloitus. Saat vapaasti ostaa ruokaa, huonekaluja jne tarpeellista ja siihen ei edes verottaja puutu.
Ystäväni on pankin neuvontapuhelimessa töissä. Hän saa viikottain puheluja hätääntyneiltä vanhemmilta kun lapsi onkin tyhjentänyt tililtään isoja summia tullessaan täysi-ikäiseksi. Yrittävät sitten jälkikäteen tehdä jotain asialle, laittaa estoja yms mikä ei tietenkään ole mahdollista. Eräskin tyttö oli jopa itse soittanut ja ollut paniikissa kun 18 v bailuviikonlopun jälkeen oli tili ollut lähes tyhjä. Hänen yksinhuoltajaäiti oli vauvasta asti säästänyt rahaa hänelle, tilillä oli 4000 euroa ja lähes kaikki meni. Oli ostellut vaatteita, ajanut taksilla, kustantanut 15 kaverille ravintolassa juomat jne. Tämä on ääritapaus mutta voi sattua kyllä kenelle tahansa. TYttö oli ensin väittänyt että tililtä on otettu väärin rahaa tms. Mutta omia laskuja kaikki.
No, pointtini on se että nuorelle ei kannata antaa rahaa ja kannattaa järkevästi tehdä omat sijoituksensa niin että itse voi sitten tukea lasta.
Sitä en tiedä voiko salkkuun laittaa jonkun käyttöehdon, en usko. Ota selvää kaikista näkökulmista.
EHkä myös verottaja vie osansa. Tarkista siis verottajalta kaikki yksityiskohdat myös.
Kommentit (171)
ja kun luovutat rahat jossain vaiheessa lapselle niin meneekin verot?
saaneet useampi tuhat käyttöön kun täysikäisiä. Molemmat suorastaan pihejä, eivät halua saldon laskevan. Eli turha yleistys. Eiköhän rahan hanskaaminen opita jo kotoa ja vanhempien esimerkistä. Kummatkin käyneet kesätöissäkin vaikka tilillä ollut paljon rahaa
Luotan lapseeni!
Mutta olen nyt eroamassa ja mies aikoo viedä lapsen rahat osituksessa. Perustelu, kunäiti on laittanut kuukausittain rahaa lapselle rahat ovat yhteisiä.
ihan pienestä pitäen. Tuolla elämäntyylillä mitä ap kertoi nuori ajaa itsensä raha-ahdinkoon ennemin tai myöhemmin sai sitä rahaa valmiina tai ei.
Luotan lapseeni!
Mutta olen nyt eroamassa ja mies aikoo viedä lapsen rahat osituksessa. Perustelu, kunäiti on laittanut kuukausittain rahaa lapselle rahat ovat yhteisiä.
Jos ovat, niihin ei saa koskea.
mutta kun lapsi lähtee perhhestä miten tienaa elantonsa,veronsa ja muut
raha-asioissa voi tulla yllätyksiä. yhteenvetona:
rahaa säästetään tilille -ei lapsen nimellä. jos lapsi saa rahat perintönä, tulee vanhempien selkänahasta ja hiestä säästetyistä perintövero, valtio kiittää.
jos saa ne samantien, menee lahjavero - valtio kiittää.
jos rahaa säästetään lapsen tilille, ne ovat lapsen rahoja eikä niihin saa koskea ostaakseen perheelle jotain, oli se sitten pesukone tai etelänmatka - se on rikos. maistraatti kiinnostuu muistaakseni yli 5000€ summista.
siitä sitten taiteilemaan. helpointa varmaan on tuo että opettaa lapsensa käyttämään rahaa järkevästi. näytä mallia! kitsas rahankäyttö muuten opettaa tekemään juuri päinvastoin, kun vihdoin pääsee "tuhlaamaan" niin sitten varmaan tuleekin tuhlattua!
Itse olen kyllä kiittänyt vanhempiani omalle tililleni säästämisestä. Rahoja olisin saanut käyttää jo alle 18-vuotiaanakin. En ole niitä vieläkään minnekään tuhlannut.
Kyllä minäkin osasin järjellä sitä rahaa käyttää. Sain 4000, kun täytin 18v ja olen melkein tuplannut tuon summan jo. Nyt ikää 22v. Joten en usko, että oma lapsenikaan olisi pässi rahankäytössä :)
Minä sain täysi-ikäisenä säästötilin omaan käyttööni. Siellä oli reilu 2000e. En ole tuhlannut rahoja mihinkään. Olen maksanut niistä mm. takuuvuokran ja rahapulassa joitain muita menoja. Ehkä satanen tai pari on tullut käytettyä esimerkiksi vaatteisiin, joihin ei opiskelijalla muuten olisi varaa. Mielestäni on todella hyvä, että minulla on tuollainen turva. Ei ole katastrofi jos yhtenä kuukautena jääkin tuet saamatta tms.
Mä aion avata kohta syntyvälle lapsellemme tilin, josta sitten aikanaan kustannetaan ajokortit sun muut isommat tarpeet. Lapsi itse ei saa oikeutta tiliin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2010 klo 13:07"]
Mihin ne alle 18v saadut rahat, synttäri-, rippi-, yo-lahjat ja kesätyöpalkat pitäisi sijoittaa? Suoraan tuhlattaviksi vai äipän tilille??
Uuysavuttomien uusavuttomat lapset ei osaa käyttää rahaa.
[/quote]
Muistakaapa että 15 vuotta täyttäneellä lapsella on oikeus päättää itse omalla työllään ansaitsemiensa rahojen käytöstä. Kesätyöpalkkoja ei siis voi laittaa tilille, jolle lapsella ei ole käyttöoikeutta.
tähän on vaan yksi sana: nostoraja. Kannattaa laittaa ihan alunperin tiliin tuo JA opettaa sitä rahan käyttöä vähän aiemmin kuin 18 vuotiaalle.
Ei voi mitään jos lapsi päättää tuhlata rahat, sitten on turha minun mielestä odotella enää apua kotoa. Se on meillä tehty selväksi, että rahaa ei tuhlata.
Mutta ennen sitä täysikäisyyttä rahan käyttöä voisi opettaa. Omilla lapsilla on 2000 ja 1600 euroa tileillään, ja täysi-ikäisyyteen vielä jokunen vuosi. Olen myös selvittänyt, että lahjarahat ym. on laitettu näille tileille sitä varten, että sitten kun kotoa lähdetään, niin ei tarvitse ihan tyhjätaskuna aloittaa elämää. Viikkorahaa saavat, tekevät myös ylimääräisiä töitä rahan eteen ja säästöpossut on kummankin pöydällä. 14 veelle on jo hyvin valjennut raha-asiat, kun on opetettu. Hän tajuaa myös mistä raha tulee ja miten se oikein kuluu, ei meillä raha-asioita olla lapsilta salailtu. Hän osaa jo etsiä halvempaa vaihtoehtoa ja harkita, tarvitseeko hän nyt just vielä tätä. Samoin on opetettu, ettei kannata ostaa ihan halvinta tietyissä asioissa, koska halpa on monesti myös huonolaatuinen ja tuleekin kalliimmaksi kuin se kalliimpi ostohetkellä. Laatu kannattaa aina tutkia. (Varsinkin työkaluissa, kodinkoneissa, huonekaluissa ym. kovaan kulutukseen joutuvissa tavaroissa laatu on tärkeää.)
Itseäni aikoinaan autettiin, sain pari tonnia, astioita ja huonekaluja, niillä pääsi opiskelijan elämässä alkuun.
Keskustelu on jo vanha, mutta ei vanhempi voi viedä erossa lapsen rahoja, jos rahat on lapsen nimellä olevalla tilillä. Alaikäiselläkin on omistusoikeus omiin rahoihinsa, vaikka ne olisi keneltä hyvänsä saatuja, kuten äidiltä. Sellaista rahoihin koskemista ilman lapsen lupaa kutsutaan rikoslaissa kavallukseksi.
Ottakaa huomioon nämä asiat:
1. Lapsi saa 18-vuotiaana tietää tilistään, vaikka haluaisitte pitää sitä jemmassa tulevaa varten. Saa myös kutsun pankkiin, jossa voi viedä teiltä kaikki käyttöoikeudet ja rajoitusoikeudet tiliinsä.
2. Lapsi voi 18 vuotiaana muuttaa teidän laatimanne tilin säännöt, esimerkiksi nostaa nostorajan vaikka 3000€ euroon, muuttaa säästötilin käyttötiliksi ym.
3. Nykyään ei saa enää tilejä, joihin lapsi saisi käyttöluvan vasta 25 vuotiaana. Kävin itse kysymässä asiaa pankista, lapsi saa koko tilin käyttöön heti kun vain täyttää 18.
4. Tuttuni vanhemmat säästivät tälle säästötilille paljon rahaa. Oli fiksu likka, laittoi osaksi aikaa rahoja korkotileille, joilta ei voinut nostaa ym. Mutta 19 -vuotiaana alkoi seura olla sellaista, että lopulta raha meni haaskuuseen (ja kavereiden juottamiseen ym.) Ei aina auta, vaikka kasvatat fiksun lapsen, nuori on vielä paljon kavereiden ja vaikutusten vietävissä.
5. Kaikkein paras on säästää omissa nimissä olevalle tilille, josta antaa jos lapsi OIKEASTI tarvitsee. Se on ainut tapa, jolla voit vanhempana säännöstellä lapsen rahojen käyttöä, OIKEASTI. Muutoin voit vain toivoa parasta.
Nuorempana sain lahjaksi hyvin maltillisia summia.. Kaikkinensa syntymäpäivä- ja joululahjat vuodessa oli yhteensä n. 400-700 mk. Eli ei niillä kuuhun mennä.
Vanhempani takasivat lainan asuntoon, josta olen heidät jo maksanut ulos vastuusta. Autoon en ole koskaan lainaa ottanut, enkä ota.
Terv. Se rahankäytön oppinut köyhän perheen rikas lapsi
Vähän ennen kuin lapsesta tulee täysi-ikäinen, lapselle voi avata ns. sijoitusvakuutuksen ja siirtää säästetyn summan sinne. Lapsi laitetaan vakuutuksen edunsaajaksi ja vanhemmat voivat valita itse, koska vakuutus raukeaa ja lapsi saa rahat käyttöönsä, esim. 25 v. Vakuutuksen sisällä rahoja sijoitetaan oman valinnan mukaan rahastoihin tai, jos riski pelottaa, ns. takuusäästöön jossa tuotto on pienempi mutta ei myöskään riskiä.
Meillä otettu tällainen joitain vuosia sitten, on voinut muuttua, mutta luulisin että ainakin osittain samanlainen tuote löytyy.
Mun tili on avattu mun nimiin kun oon ollu 3kk ikäinen. Lapsilisät on kertyneet sinne ja kaikki muut lahjarahat. Näistä sitten vanhemmat on maksaneet joitain harrastuksia, mutta pääasiassa rahat on jääneet säästöön odottamaan täysi-ikäisyyttä. Sain tilin käyttöoikeuden kun täytin 18v. Sieltä oli helppo maksaa ajokortti ja ekaan asuntoon huonekaluja yms. Rahaa oli viitisen tonnia, ja mä osasin ainakin elää sen kanssa ihan fiksusti. Pikkuveljellä sama juttu.
Sen ymmärrän että juuri täysi-ikäistyneet mielellään nauttivat uusista vapauksistaan ja näitä pienempiä ylilyöntejä, kuten ensimmäisten opintotukien tuhlaamisia (siis kaksi-kolminumeroisia summia), saattaa tapahtua. Mutta mitä ihmettä täytyy oikein tapahtua että terve 18-vuotias on liian pieni ymmärtämään, mitä eroa on hankkia USEILLA TUHANSILLA EUROILLA krapula tai oma auto?? Eivätkö nämä nuoret ole koskaan joutuneet tekemään mitään rahan eteen, eivät koskaan nähneet edes omaa puhelinlaskuaan, eikö heille ole koskaan kerrottu, millaisia seurauksia yli varojensa elämisellä voi olla? Tullessani täysi-ikäiseksi tämä oli jo itsestäänselvyys. Paljon voi näköjään asiat alle 10 vuodessa muuttua.
No. Olen kyllä itsekin nähnyt muutamaan otteeseen, miten juuri itsenäistynyt ihminen on hankkinut itselleen samantien taloudellisia vaikeuksia. Kaikissa on kuitenkin ollut taustalla joko täydellinen avuttomuus tai moniongelmaisuus vähän kaikilla elämänaloilla, minkä on huomannut jo vuosia ennen 18-vuotispäivää.
Riippuu hieman lahjoittajan mielipiteistäkin, kannattaako moiset tilit vai ei. Jos tiliä ajattelee enemmän lahjana kuin sijoituksena lapselle, ei niin haittaakaan vaikka lapsi käyttäisi ne biletykseen, vaatteisiin, matkustamiseen, harrastuksiin jne. rahan tarkoitushan on tehdä elämästä mukavaa, ja jos ihminen kokee saavansa rahoilleen vastinetta kyseisistä asioista, onko ne sitten menneet hukkaan? Pysyvämpiin sijoituksiin säästäessä kannattaisi tosiaan miettiä muita vaihtoehtoja.