Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää missään nimessä säästäkö lapselle omalle tilille rahaa!

Vierailija
06.09.2010 |

Laitan tähän aloituksen vaikka vastasinkin samalla tavalla tuólle rahastosalkkukyselijälle. Tärkeä aihe jutella, myös kokemuksenne olisi varmasti arvokkaita monelle. Itse olen sitä mieltä että missään nimessä ei kannata lapselle säästää rahaa vapaasti käytettäväksi 18 vuotiaana. Vaikka lapsi olisikin vastuullinen, tulee isojen summien kanssa vaikeuksia hahmottaa kulutusta jos siihen ei ole tarkasti kotona lapsesta asti opetettu.

KUKAAN ei voi 100% varmuudella sanoa mihin lapsi rahat käyttää kun täyttää 18! Miksi ihmeessä sen ikäiselle pitäisi antaa isoja summia? Käytä rahat omaan salkkuun ja turvaa sillä lapsesi opiskelun aloitus. Saat vapaasti ostaa ruokaa, huonekaluja jne tarpeellista ja siihen ei edes verottaja puutu.

Ystäväni on pankin neuvontapuhelimessa töissä. Hän saa viikottain puheluja hätääntyneiltä vanhemmilta kun lapsi onkin tyhjentänyt tililtään isoja summia tullessaan täysi-ikäiseksi. Yrittävät sitten jälkikäteen tehdä jotain asialle, laittaa estoja yms mikä ei tietenkään ole mahdollista. Eräskin tyttö oli jopa itse soittanut ja ollut paniikissa kun 18 v bailuviikonlopun jälkeen oli tili ollut lähes tyhjä. Hänen yksinhuoltajaäiti oli vauvasta asti säästänyt rahaa hänelle, tilillä oli 4000 euroa ja lähes kaikki meni. Oli ostellut vaatteita, ajanut taksilla, kustantanut 15 kaverille ravintolassa juomat jne. Tämä on ääritapaus mutta voi sattua kyllä kenelle tahansa. TYttö oli ensin väittänyt että tililtä on otettu väärin rahaa tms. Mutta omia laskuja kaikki.

No, pointtini on se että nuorelle ei kannata antaa rahaa ja kannattaa järkevästi tehdä omat sijoituksensa niin että itse voi sitten tukea lasta.

Sitä en tiedä voiko salkkuun laittaa jonkun käyttöehdon, en usko. Ota selvää kaikista näkökulmista.

EHkä myös verottaja vie osansa. Tarkista siis verottajalta kaikki yksityiskohdat myös.

Kommentit (171)

Vierailija
121/171 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites meillä kun lapset tienaavat itse omalle tililleen rahaa? Ne ovat heidän rahojaan, ei meidän vanhempien, joten mielestäni heidän kuuluu saada ne 18 vuotta täytettyään. Voiko tämän sitten tehdä jotenkin järkevämmin?

Vierailija
122/171 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut 50000 säästöistä vanhemmilta + omat säästöt ja täydet tuet olen saanut 3 vuotta sitten kun vielä opiskelin. Ehkä yleiseen asumistukeen vaikuttaa mutta opintotuen asumislisään ei. Saa korjata jos tämä on väärin. Mutta omistusasunnossa ei saa asua tai vanhempien asunnossa ,pitää olla erillinen vuokra-asunto niin saa täydet tuet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/171 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 14:28"]

Mites meillä kun lapset tienaavat itse omalle tililleen rahaa? Ne ovat heidän rahojaan, ei meidän vanhempien, joten mielestäni heidän kuuluu saada ne 18 vuotta täytettyään. Voiko tämän sitten tehdä jotenkin järkevämmin?

[/quote]

Jos lapset tienaavat itse rahaa, heidän kuuluu saada ne käyttöönsä 15 vuotta täytettyään.

Vierailija
124/171 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me avasimme huhtikuussa syntyneelle tyttärellemme tilin, jotta sukulaiset voivat halutessaan laittaa sinne synttärirahat tms. Sukulaiset vielä itse toivoivat tiliä. :)

Vierailija
125/171 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lahjoituksia osakkeina ja hyvä niin, niitä ei tee heti mieli hassata, vaan jää odottelemaan, josko ne vielä nousisivat. Ovat olleet todellinen pahanpäivän vara. Olen 40v. ja pari vuotta sitten käytin viimeiset säästöt. Tietty olisi ollut kivaa pitää niitä ikuisesti varalla, mutta näin ei käynyt eikä tuhlaamisesta voi puhua kun 20 vuotta kestivät :) Lisäksi oli kivaa saada osinkoja.

Vierailija
126/171 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiasta eri mieltä ja erittäin kiitollinen, kun sain 18-vuotiaana juuri tällaisen alkupääoman vanhemmiltani. Koska en ole tienannut rahoja itse, haluan käyttää ne erityisen järkevästi, vaikkei vanhempani ole koskaan tiettyä käyttökohdetta vaatinut. Käytännössä pyrin siis säästämään rahat oikean pahan päivän varalle tai oman asunnon alkupääomaksi.

Opiskelijana pystyy pärjäämään jotenkuten opintotuella ja kesätöillä, mutta koska  tulotaso vaihtelee paljon vuodenaikojen mukaan, ilman puskurirahastoa ei pärjää. Vaikken ole rahoja käyttänyt vielä juuri lainkaan, ovat ne säästäneet minut jo monelta murheelta.

Ennemmin kannattaa miettiä oman nuoren luonnetta kuin mitä naapurissa tapahtui. Miten käytät itse rahaa? Sillä on suuri merkitys, miten nuori oppii käyttämään rahaa. Ihan jo se miten jokapäiväiset ruokaostokset ostetaan, vaikuttaa millaiseksi nuoren ostokäyttäytyminen kehittyy. No, ainakin se oli niin minun kohdallani.

Vierailija
127/171 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut syntymästä lähtien oma tili. Tänne on ohjattu mm. lapsilisäni. Lisäksi sinne on tyhjennetty säästöpossut, talletettu ripillepääsyn johdosta saadut lahjarahat, ylioppilaslahjaksi saadut rahat, kesätyöstä ansaitut rahat jne. Tältä tililtä maksettiin mm. soittotunnit, isommat hankinnat kuten lasketteluasu ja monesti syksyllä koulun alkaessa ostettiin uusia vaatteita, niin niillä rahoilla maksettiin.

En muista, koska sain visa elektronin, ehkä siinä 16- vuotiaana. Nostin omaa rahaa esim. karkkipussia ja koulutarvikkeita varten. Isällä oli sellainen sääntö, että rahaa pitää olla aina, aina mukana. Koskaan ei saa rahatonna lähteä yhtään mihinkään kotoa. Muistelisin, että tarkoitti silloin 30-40 markkaa.

Joskus 15-16 vuotiaana, eli kutakuinkin tuolloin kun sain elektronin, äiti jatkuvasti muistutti, että muista sitten että maksat autokoulun niillä rahoilla. Että ei saa hassata mihinkään. Ja autokoulu meni maksuun. Lisäksi ostelin omaa kotia varten jo etukäteen kaikkea tilpehööriä (veitsiä, lakanoita, mattoja jne).

Kyllä se riippuu ihan kasvatuksesta ja siitä, opetetaanko lapselle työnteon merkitystä jo ihan lapsesta asti, että kuinka lapsi / nuori / nuori aikuinen alkaa käyttämään sitä rahaa. Että meneekö se kurkusta alas ja keuhkoista savuna ilmaan vai osataanko sillä rahalla tehdä jotain hyödyllistäkin. Kaverin ei koskaan tarvinnut tehdä töitä. Ei mennä kesätöihin. Ei ollut pakko käydä koulua. Kyllähän sillä se tilikin tyhjeni sitten aika ajoin, vaikka isi ja äiti sinne "taskurahaa" siirsivätkin. Taitavat siirtää vieläkin, nainen on yli 25v.

Vierailija
128/171 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin tuollainen lapsi, jolle vanhemmat olivat säästäneet pesämunan pankkiin. Kun täytin 18, en tiennyt rahoista mitään. Olin lukiossa ja vaikka asuin solussa, rahat eivät riittäneet. Vanhempani suhtautuivat minuun nuivasti, eivätkä tukeneet elämistä, vaikka lain mukaan olisi pitänyt. Sossusta ei mitään saanut, kun vanhempien olisi kuulunut opiskelijatyttönsä elättää. Voitte vaan kuvitella, millaiseen tilanteeseen nuori nainen lopulta joutui. Laskuja tuli ja ne piti hoitaa. Maailmasta löytyy ihmisiä, jotka ovat valmiita käyttämään vaikeassa tilanteessa olevia hyväkseen.

Jossain vaiheessa olin pankissa hoitamassa tiliasioita, ja selvisi tällaisten tilien olemassaolo. Minulla olikin säästöjä kaksikymmentätuhatta markkaa.

En käyttänyt rahaa biletykseen, mutta vihdoinkin ostin ruokaa, vaatteita, polkupyörän... Perustarvikkeita, joita jokainen elämiseen tarvitsee.

Vierailija
129/171 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, jossa 18-v täyttäneen tytön poikaystävä käytti tytön vanhempien pesämunaksi säästämät 20 000e pelaamiseen. Tyttö ei ystävien kehotuksesta huolimatta kehdannut kertoa vanhemmille tai tehdä rikosilmoitusta.

Vierailija
130/171 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se 30 tai 25v ole sen järkevämpi kuin 18v. Ihan samalla tavalla rahat menee tai on menemättä enemmän tai vähemmän järkevästi.

Todella hyviä huomioita tässä ketjussa.

Vierailija
131/171 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keskusteltiin vanhempien kanssa hyvissä ajoin ennen 18v. synttäreitä siitä mitä varten rahaa oli tililleni säästetty, mihin sitä ei ollut tarkoitettu ja millaisia summia sieltä on ok käyttää. Hyvin meni perille. Puhukaa niiden lastenne kanssa.

Vierailija
132/171 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalle avattiin oma tili 12-vuotiaana, jonne me vanhemmat maksamme kuukausirahan ja naapuri koirankäyttöpalkan kerran kuussa. Aiemmin nämä olivat tulleet käteisenä viikottain. Rahat polttelivat taskussa ja poika käytännöllisesti söi rahansa välittömästi. Tilin kanssa poika sai Visa Electonin ja nyt 14-vuotiaana hän on varsin vastuullinen rahan käyttäjä. Hän sai säästettyä itse rahat älypuhelimeen ja nyt säästökohteena on tietokone. Hän itse sallii itselleen pienen summan herkutteluun kuukausittain, mutta suurin osa jää säästöön. Uskon, että saadessaan näinkin nuorena oman taloutensa hallintaansa, meidän ei tarvitse pelätä isovanhempien rahaston katoavan heti 18-vuotisjuhlissa. 

Vierailija
133/171 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse parikymppinen nuori, ja olen pienesta pitaen saastanyt myos itse sinne saastotilille (-tileille). En tarkalleen muista kuinka paljon tileilla oli rahaa juuri 18-vuotiaana, mutta yli kymppitonnin kuitenkin. Mita kavikaan kun sain oikeuden nostaa tileilta rahaa ihan milloin lystaan? Ei sitten mitaan. Rahat ovat vielakin tallessa, ja saastot karttuvat joka kuukausi. Olen kaynyt kesatoissa ja nyt osa-aikatoissa, osa noista ansiosta on aina mennyt saastoon. Saastan opintotuesta aina seuraavan vuoden maksut ja kartutan 'ylijaamalla' aina saastotilia. Tyoansioiden ylimaaraiset roposet (50-75) menevat toiselle saastotilille, jonka korvamerkitsin matkailutiliksi jo tilin avaamisvaiheessa.

Eivat kaikki 18-vuotiaat ole siis torppoja rahan kanssa! Minulle ei ole ikina tullut mieleenkaan tehda kulutushankintoja saastotililta. Ne rahat ovat tulevaisuutta varten, hatatapauksessa lukukausimaksuja varten tai parin vuoden bufferiksi opintojen jalkeen.

En ole varmastikaan ainoa lajissani rahankayton suhteen :)

Vierailija
134/171 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsilla sijoitustilit, joille menee lapsilisät. Kun lapset tulee siihen ikään, että alkavat käyttää omaa rahaa, heille avataan omat käyttötilit, joihin saavat maksukortit jne. Sijoitustilin varat saa käyttää tiettyihin kohteisiin, jotka yhdessä sovimme sitten kun sen aika koittaa. Luotan täysin lapsiini, ja siihen että he eivät väärinkäytä näitä varoja. Omalle käyttötilille tulee sitten vain omat itse ansaitut palkat esim. kesätöistä, lahjarahat ym. omat rahat jotka saa tietenkin käyttää kuten parhaaksi katsoo.

Vierailija
135/171 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat menee asunnon käsirahaan, niistä emme hiiskahdakaan ennen kuin asia on selvä lapselle.

Vierailija
136/171 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella ei ole säästötiliä. Toivomme lapselle lahjaksi konkreettisia iänmukaisia juttuja, ei 5000e 1v lahjaksi vaan vaikka nukenvaunut tai leikkikeittiö. Rahaa voi antaa lahjaksi meidän koko perheelle, se sitten käytetään perheen matkailuun, kodin tai perheenjäsenten hankintoihin tai vaikkapa asuntolainaan. Lahjaksi satu raha ei ole myöskään korvamerkittyä meillä vaan rahaa muun rahan joukossa. Olemme normaalituloinen perhe.

Vierailija
137/171 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle vanhemmat säästivät 20 000 markkaa alkupääomaa ja opettivat rahan käyttöä jo pienestä pitäen, mitä mikin maksaa, miten vertaillaan hintoja ja ennen kaikkea, ettei raha tule puusta, vaan sitä varten pitää tehdä töitä. Sain tilin käyttööni 15-vuotiaana, eikä olisi tullut mieleenkään ostella vaatteita tai juhlia noita rahoja! 

Vierailija
138/171 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varmaan fiksuja teinejä suvussa, mutta kenelläkään ei ole ollut mitään ongelmia hanskata noita säästöjään 18-vuotiaana. Esimerkiksi serkkuni sai mahtavan pankkitilin haltuunsa 18-vuotiaana. Äitinsä oli säästänyt sinne kaikki lapsilisät ja vielä isästään saadut eläkkeet. Isä oli hyväpalkkainen ja kuoli serkun ollessa pieni, joten summa oli merkittävä.

Tuo taisi yhden reissun rahoilla tehdä johonkin Kreikkaan. Lopuilla rahoitti ensiasuntonsa oston.

Vierailija
139/171 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa lapsen rahoja ei saa käyttää muuhun kuin lapsen elatukseen. Käytännössä molemmat huoltajat saavat käyttöoikeuden alaikäisen tiliin ja 15000 euroon asti rahat voi hukata vähitellen ja väittää niiden menneen lapsen elämiseen. Ei kannata laittaa rahaa lapsen tilille, jollei luota toiseen huoltajaan.

Vierailija
140/171 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tilitiedot löytyvät ainoastaan äidin mapista, jonne lapsilla ei ole asiaa... Eivät edes tiedä mistä pankista kannattaisi rahojaan kysellä. Jos ovat täysi-ikäisinä mielestäni vastuuntuntoisia, saatan kertoa heille omistuksistaan.

lapsi kun täyttää 16v niin alkaa saamaan oman veroilmoituksen jossa on hänen nimissään olevat sijoitukset ja niiden tuotot. Mitenkäs salaat?