Älkää missään nimessä säästäkö lapselle omalle tilille rahaa!
Laitan tähän aloituksen vaikka vastasinkin samalla tavalla tuólle rahastosalkkukyselijälle. Tärkeä aihe jutella, myös kokemuksenne olisi varmasti arvokkaita monelle. Itse olen sitä mieltä että missään nimessä ei kannata lapselle säästää rahaa vapaasti käytettäväksi 18 vuotiaana. Vaikka lapsi olisikin vastuullinen, tulee isojen summien kanssa vaikeuksia hahmottaa kulutusta jos siihen ei ole tarkasti kotona lapsesta asti opetettu.
KUKAAN ei voi 100% varmuudella sanoa mihin lapsi rahat käyttää kun täyttää 18! Miksi ihmeessä sen ikäiselle pitäisi antaa isoja summia? Käytä rahat omaan salkkuun ja turvaa sillä lapsesi opiskelun aloitus. Saat vapaasti ostaa ruokaa, huonekaluja jne tarpeellista ja siihen ei edes verottaja puutu.
Ystäväni on pankin neuvontapuhelimessa töissä. Hän saa viikottain puheluja hätääntyneiltä vanhemmilta kun lapsi onkin tyhjentänyt tililtään isoja summia tullessaan täysi-ikäiseksi. Yrittävät sitten jälkikäteen tehdä jotain asialle, laittaa estoja yms mikä ei tietenkään ole mahdollista. Eräskin tyttö oli jopa itse soittanut ja ollut paniikissa kun 18 v bailuviikonlopun jälkeen oli tili ollut lähes tyhjä. Hänen yksinhuoltajaäiti oli vauvasta asti säästänyt rahaa hänelle, tilillä oli 4000 euroa ja lähes kaikki meni. Oli ostellut vaatteita, ajanut taksilla, kustantanut 15 kaverille ravintolassa juomat jne. Tämä on ääritapaus mutta voi sattua kyllä kenelle tahansa. TYttö oli ensin väittänyt että tililtä on otettu väärin rahaa tms. Mutta omia laskuja kaikki.
No, pointtini on se että nuorelle ei kannata antaa rahaa ja kannattaa järkevästi tehdä omat sijoituksensa niin että itse voi sitten tukea lasta.
Sitä en tiedä voiko salkkuun laittaa jonkun käyttöehdon, en usko. Ota selvää kaikista näkökulmista.
EHkä myös verottaja vie osansa. Tarkista siis verottajalta kaikki yksityiskohdat myös.
Kommentit (171)
Mulla on syntymästä asti ollut oma tili, jonne on laitettu lapsilisät, syntymäpäivä-rippi-yo -lahjarahat. Näistä rahoista on toki maksettu harrastuksia, harrastusvälineitä, kouluvaatteita ja muuta tällaista. Automaattikortin sain muistaakseni 15 vai 16 vuotiaana. Maksoin lukion kirjat noilla rahoilla (toki oli jo kesätyörahojakin sinne saanut laittaa).
Olen aina ollut vastuuntuntoinen rahankäyttäjä eikä tili ole oikeastaan koskaan ollut tyhjä.
Mun mielestä on väärin jos vanhemmat hamstraavat lapsensa lahjarahat (tai jopa kesätyöpalkat) jollekin omalle "sivutilille". Ne on lapsen rahoja joten totta kai ne kuuluu laittaa lapsen tilille, saa sitten aikuisena päättää että miten ne haluaa käyttää. 18-vuotias on lain mukaan aikuinen ja saa käyttää rahojaan aivan miten lystää joten jos se ryyppää kaiken menemään heti 18v bileissään niin sillä on täysi oikeus tehdä niin. Tyhmäähän se on mutta aikuinen saa tehdä mitä lystää.
Meillä on lapsella oma tili, johon on laitettu kaikki synttärirahat, joululahjarahat ja muut vastaavat. On käyttänyt tiliä ostamalla pleikkapelejä ja muita. Lapsi haluaa kuitenkin mieluiten säästää rahoja, koska uskoo tarvitsevansa niitä myöhemmin opiskellessaan. On siis vastuullinen rahankäyttäjä jo nyt. Älä ap yleistä!!
Aattelin katsoa miltä rahankäyttö näyttää kun lapsi on 16. Jos on holtiton, niin lapselle säästetyillä rahoilla maksetaan autokoulu, lukiokirjat yms. + ennen 18v-päivää laitan osan johonkin 5v määräaikaisjuttuun josta menee järkyttävät käsittelymaksut jos sen purkaa ennenaikojaan. Lisäksi uhkailen että mummo kierii haudassaan jos hänen perintöään käytetään tyhmästi. Siirrän siis perintörahoista lapselle sen 4000/3v.
Jos näyttää fiksulle rahankäyttäjälle niin sitten voidaan piffata opiskelut tms ja saa tehdä pesämunallaan mitä tykkää.
Lapsella on nyt 10000 ja ikää 9.
Lisäksi on tili jossa papan lahjat ja omat säästöt noin 900. Sillä saa alkaa harjoitella kun alkaa itsenäisemmin kulkea esim. yläasteiässä.
Jos on niin saatanan tyhmä että antaa tilin lapselle vapaaseen käyttöön tämän täysikäistyttyä.. Mitä muuta voi tyhmiltä teineiltä odottaa kuin että törsäävät jopa kymppitonnien säästöt yhdessä viikonlopussa.
Meillä on kahdet tilit molemmille lapsille. Toiset ovat heidän nimissään jossa on jonkun verran rahaa mm. ajokorttia ja ehkä ensimmäistä autoa varten. Nämä tilit siis heidän omilla nimillään . Sitten on toiset tilit, MINUN omistamani, jotka on lasten säästötilit. Sieltä sitten katsotaa mitä otetaan mihinkin kun ovat aikuisia,eli lapset eivät saa kerralla käyttöön näiden tilien rahoja vaan minä hallinnoin niitä.
Sossun täti laskee lapsen tilillä makaavat rahat tuloksi kuu toisensa jälkeen vaikka siihen ei koskisi . Tämä on pois toimeentulotuesta .
Se on arvokas opetus jos tilin tyhjentää heti 18 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Sossun täti laskee lapsen tilillä makaavat rahat tuloksi kuu toisensa jälkeen vaikka siihen ei koskisi . Tämä on pois toimeentulotuesta .
Ai opetat lapsesi sossun luukulle? No ei yllätä tällä palstalla.
Sukulaispoika, jota äitinsä luuli tosi vastuulliseksi, käytti ison osan äitinsä säästämistä rahoista tietokoneisiin ja huolettomaan elämiseen. Ei oppinut lainkaan elämään opiskelijabudjetilla vaan tilaili arkisinkin wolt-aterioita ja matkusteli. Hän ihan hämmästyi, kun kerroin etten minä työssä käyvänä ihmisenä raaskisi (tai edes voisi) maksaa jatkuvasti tuollaisia summia noutoruoista tai merkkivaatteista. Hänestä muutama kymppi päivässä ei ollut isokaan juttu, vaikka sanoin että kuukaudessa siitä tulee jo pitkälti toista tuhatta.
Parissa vuodessa pesämuna oli humpattu menemään ja poika olisi ollut taas äitinsä kukkarolla.
Kurjinta oli se, että kun pojan opinnot viivästyivät sairastelun vuoksi ja opintotuki loppui, hän ei saanut mitään tukia, koska äiti oli ostanut hänelle myös rahastoja. Nekin piti siis syödä.
Tästä viisastuneena olen säästänyt vain omiin nimiini, toki lapset ovat saaneet omat rippilahja- ja ylipppilaslahjarahansa itselleen. Mutta koska fiksulta tuntuvien nuortenkaan harkintakykyyn ei voi juuri luottaa, näen parhaimmaksi auttaa heitä mieluummin vuokranmaksussa ja ostella kauppakasseja tarpeen tullen. Jos tarvitsevat jotakin isompaa, tulevat neuvottelemaan minun ja isänsä kanssa ja maksamme kyllä, jos kohde on järkevä.
Vain niukkuus opettaa todella vastuulliseen rahankäyttöön ja arvioimaan, kuinka monta tuntua töitä pitää tehdä parin noutoaterian eteen. Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee on vanha ja moneen kertaan todeksi nähty sanonta.
Me ollaan säästetty lapselle, mutta vaaditaan myös lapselta kirjanpitoa omista menoistaan ja tätä kautta hän on oppinut seuraamaan rahankäyttöään. Tuota kirjanpitoa hän on pitänyt 7-vuotiaasta asti kun alkoi ensimmäisen kerran saada taskurahaa. Aluksi kirjanpito oli yhdenkertainen, myöhemmin muuttui kahdenkertaiseksi. Tällä hetkellä hän on 15-vuotias ja on jo 1,5 vuoden ajan pitänyt kirjanpitoa Excelissä. Menotilejä on muutamia, jotta hän voi vähän tarkemmin nähdä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä, mihin rahat ovat menneet. Kuukausiraha hänellä on 20€ ja pari kertaa vuodessa saa isovanhemmilta 50€ tai 100€. Ikinä ei ole häneltä rahat loppuneet, usein hän säästää ensin pidempään ja ostelee sitten kerralla enemmän jotain harrastusjuttuja, jotka periaatteessa me vanhemmatkin voisimme maksaa. Karkkia ei osta useinkaan eikä notku kahviloissa, joten tuo pieni kuukausiraha riittää hänelle hyvin.
Raha-asioista ja sijoittamisesta on hänelle vuosien varrella puhuttu. Vielä hän ei ole sijoittamisesta itse kiinnostunut, mutta olen kuitenkin iskostanut sellaisen ajattelutavan, että on fiksumpaa ostella asioita osingoilla kuin maksella korkeita korkoja kulutusluotoista.
Pesämuna on tällä hetkellä vähän päälle 50000€ ja jos nyt vastoin lujaa luottamustani tyttö pistää ne haisemaan tultuaan täysi-ikäiseksi, me vanhemmat voimme puolestamme katsoa, että perintöä ei hänelle jää. Voimme tuhlata ja lahjoittaa pois kaiken omaisuutemme elinaikanamme, jos näyttää siltä että tyttö ei osaa raha-asioita hoitaa eikä osaa arvostaa, että hänelle on säästetty rahaa 18 vuoden ajan. Jos tytöllä kerran pää vinksahtaa tuollaisen pienen rahan vuoksi, niin parempi että tuhlaa sen 50000€ kuin että tuhlaisi satoja tuhansia.