Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää missään nimessä säästäkö lapselle omalle tilille rahaa!

Vierailija
06.09.2010 |

Laitan tähän aloituksen vaikka vastasinkin samalla tavalla tuólle rahastosalkkukyselijälle. Tärkeä aihe jutella, myös kokemuksenne olisi varmasti arvokkaita monelle. Itse olen sitä mieltä että missään nimessä ei kannata lapselle säästää rahaa vapaasti käytettäväksi 18 vuotiaana. Vaikka lapsi olisikin vastuullinen, tulee isojen summien kanssa vaikeuksia hahmottaa kulutusta jos siihen ei ole tarkasti kotona lapsesta asti opetettu.

KUKAAN ei voi 100% varmuudella sanoa mihin lapsi rahat käyttää kun täyttää 18! Miksi ihmeessä sen ikäiselle pitäisi antaa isoja summia? Käytä rahat omaan salkkuun ja turvaa sillä lapsesi opiskelun aloitus. Saat vapaasti ostaa ruokaa, huonekaluja jne tarpeellista ja siihen ei edes verottaja puutu.

Ystäväni on pankin neuvontapuhelimessa töissä. Hän saa viikottain puheluja hätääntyneiltä vanhemmilta kun lapsi onkin tyhjentänyt tililtään isoja summia tullessaan täysi-ikäiseksi. Yrittävät sitten jälkikäteen tehdä jotain asialle, laittaa estoja yms mikä ei tietenkään ole mahdollista. Eräskin tyttö oli jopa itse soittanut ja ollut paniikissa kun 18 v bailuviikonlopun jälkeen oli tili ollut lähes tyhjä. Hänen yksinhuoltajaäiti oli vauvasta asti säästänyt rahaa hänelle, tilillä oli 4000 euroa ja lähes kaikki meni. Oli ostellut vaatteita, ajanut taksilla, kustantanut 15 kaverille ravintolassa juomat jne. Tämä on ääritapaus mutta voi sattua kyllä kenelle tahansa. TYttö oli ensin väittänyt että tililtä on otettu väärin rahaa tms. Mutta omia laskuja kaikki.

No, pointtini on se että nuorelle ei kannata antaa rahaa ja kannattaa järkevästi tehdä omat sijoituksensa niin että itse voi sitten tukea lasta.

Sitä en tiedä voiko salkkuun laittaa jonkun käyttöehdon, en usko. Ota selvää kaikista näkökulmista.

EHkä myös verottaja vie osansa. Tarkista siis verottajalta kaikki yksityiskohdat myös.

Kommentit (171)

Vierailija
141/171 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas tässäpä ketjussa paljastui se miksi suomalaiset on niin köyhää, kaunaista ja kateellista väkeä :) Osuin tänne kun setvin erään pankkiiriliikkeen systeemiä jolla saada lapsi sen asiakkaaksi.

Meillä hoitaa isolta osalta perheen varallisuudesta 15 vee, joka innostunut asiasta. Innostui "pankkiirin" hommiin jo seiskaluokkalaisena kun hänelle avattiin ao-tilejä ja asiakkuuksia ihan perussettinä, kuten aiemmin muillekin lapsille samassa iässä.

Vierailija
142/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta...minulla ainakin oli tili kun olin pieni. En käyttänyt kaikkea 18 vuotta täytettyäni...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justo joo...ihan varmasti...

Vierailija
144/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapsilla sijoitustilit, joille menee lapsilisät. Kun lapset tulee siihen ikään, että alkavat käyttää omaa rahaa, heille avataan omat käyttötilit, joihin saavat maksukortit jne. Sijoitustilin varat saa käyttää tiettyihin kohteisiin, jotka yhdessä sovimme sitten kun sen aika koittaa. Luotan täysin lapsiini, ja siihen että he eivät väärinkäytä näitä varoja. Omalle käyttötilille tulee sitten vain omat itse ansaitut palkat esim. kesätöistä, lahjarahat ym. omat rahat jotka saa tietenkin käyttää kuten parhaaksi katsoo.

Idioottien hommaa sijoitustilit, kun korot on alle nollan. Pörssi olisi parempi, mutta ei sovi ihan tietämättömälle.

Vierailija
145/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme säätäneet lasten tileille rahaa heidän syntymästään lähtien. Miten sitten kävikään? He ovat nyt 21 ja 23, mutteivat koe voivansa käyttää niitä vaivalla sinne säästettyjä rahoja. Ovat laittaneet itsekin sinne, mutta pääasiassa me vanhemmat. Siitä on tullut joku pyhä asia, ettei niihin rahoihin saa kajota.

Vierailija
146/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta jo niissä kirjoituksissa, jotka luin, oli uskomattoman paljon väärää tietoa. Perintö- ja lahjaverot oli sekoitettu toisiinsa, ja luultiin, että verovapaasti voi antaa joka vuosi sen euroa alle 4 000. Eikä tiedetty, että välttämättömässä elannossa saa avustaa lapsiaan mielin määrin, eli huonekaluja, pesukoneita, ruokaa yms saa ostaa niin paljon kuin haluaa.

Oman perheeni tilanne on se, että perheen nuori pari käyttää yksityispankkiirin palveluja, ja heillä on siihen tarvettakin, koska perinnöt siirrettiin sukupolven yli. Minun sukupolvellani on pelkkää velkaa osittain vielä 1990-luvun laman jäänteinä. Emme velkaantuneet huolimattomuuttamme, vaan ilman omaa päätöstä, onnettomien yhteensattumien seurauksena.

Vierailija
147/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverille oli säästetty joku 10 000 ja käytti sen sitten opiskelijana asuntoon. Nyt on valmistunut ja oma asuntokin alla. Itse sain jotain 5000 ja ostin sillä huonekaluja, tv:n , tietokoneen jnemä. omaan asuntoon. Tosin osan tuhlasin johonkin turhaan ja tuli ehkä tehtyä liikaakim heräteostoksia. Silti suurinosa ihan järkevään vai olisiko pitäny kirpparilta ostaa ludesohva?

Vierailija
148/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme säätäneet lasten tileille rahaa heidän syntymästään lähtien. Miten sitten kävikään? He ovat nyt 21 ja 23, mutteivat koe voivansa käyttää niitä vaivalla sinne säästettyjä rahoja. Ovat laittaneet itsekin sinne, mutta pääasiassa me vanhemmat. Siitä on tullut joku pyhä asia, ettei niihin rahoihin saa kajota.

En näe tässä ongelmaa. Sijoittaisi ne rahat.

Vierailija
149/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on kotoa maksettu koulutus (kirjat, bussikortit, ruoat jne) ja ajokortti. Loput on saanut tienata itse. Teinistä asti on itse saanut harjoitella rahankäyttöä omilla rahoillaan. Vanhemmat antoivat leivän nenän eteen ja katon päälle. Ilmeisesti jotakin tekivät oikein, kun 19-vuotiaana ostin oman asunnon ja olin taloudellisesti vanhemmistani riippumaton.

Pikkusisko sitten onkin toinen ääripää. Äiti maksaa vieläkin laskut ja tyttö on 25v. Ei koulutusta, hanttihommia tekee. Kaiken juo, jos ei äiti pidä huolta..

Vierailija
150/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee tasan autokouluun ja autoon.

Selkäänsä saisi jos noin tekisi.

Vierailija
151/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankos sitä lähtee kanalauman kanssa kreisibailaan ja pistää monta tonnia haiseen 😎 köyhät kyykkyyn bitches 😘 se on sitä villiä nuoruusaikaa 😂

Vierailija
152/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki 6 lasta ovat käyneet töissä ja ansainneet rahaa tilille, myös lahjarahat on siirretty tilille. Lapsilla on kuitenkin ollut aina n. 50€ käteistä, ja aina on rahat ollut tallella kun ollaan yhdessä lähdetty ostamaan lapselle tarpeellisia asioita. Kaikki ovat jo aikuisia ja pärjänneet rahankäytön kanssa hyvin. Tilillä olleet rahat on käytetty tietojeni mukaan lukio- & yliopisto-opintoihin, ja niiden aikana asumiseen. On toki voinut rahat myös mennä muuallekin mutta opintonsa ja asumisensa ovat kuitenkin pystyneet maksamaan.

Vierailija
153/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri tuossa pari viikkoa sitten itki, kun huhtikuussa 18 vuotta täyttänyt on jo käyttänyt isänsä perinnön.

Lähinnä ostellut kaikkea kivaa, reissannut ympäri eurooppaa ja maksellut poikaystävänsä velkoja ja vuokria. Tälle tytölle ei edes oltu säästetty, hän ei ollut koskaan saanut viikkorahoja, stipenditkin isänsä otti haltuun, kun lasten pitää osallistua kuluihin. Lahjarahoista vei osan, kun aina on joku kuitenkin kärkkymässä rahaa esim verottaja.

Hän on aikuinen ja tekee rahoillaan mitä haluaa. Vanhemmat laittaa liian suuria odotuksia lastensa harteille. Kuinka moni vanhempi osaa tehdä järkeviä päätöksiä, kun ykskaks pamahtaa 30 000 euroa tilille?

Eli tuokin äiti käytti oman osuutensa perinnöstä ja vakuutusrahoista jo aika päivää sitten. Reissasi (yksin), osti citymaasturin, vaikka pienempi olisi ollut järkevämpi, maksoi poikaystävänsä velkoja, biletti.

Vierailija
154/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottomana saa antaa lapselle 4000€ vuodessa. Laskuja voi maksaa niin paljon kuin haluat. Verottaja ei voi puuttua asiaan.

Vierailija
155/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on aina saaneet hallita omia tilejään ja rahojaan juuri niin kuin tahtovat, koska rahaa oppii käyttämään vain käyttämällä sitä. Nyt ovat jo aikuisia, 18v kuopuksellakin suunnilleen 90 000 euron osakesalkku.

Jos opettaa lapselle, että rahankäyttö on pahasta, niin lapsihan pyrkii rahasta äkkiä eroon.

Vierailija
156/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi sattua kenelle tahansa"... :D

Kasvata se lapsesi kunnolla ja harkitse tapauskohtaisesti, että voiko siihen luottaa edes aikuisena.

Minulla oli tuollainen muutaman tonnin tili vapaassa käytössä jo 15-vuotiaana eikä tullut mieleenkään lähteä shoppailemaan tai ravintoloimaan säästöillä.

Vierailija
157/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne alle 18v saadut rahat, synttäri-, rippi-, yo-lahjat ja kesätyöpalkat pitäisi sijoittaa? Suoraan tuhlattaviksi vai äipän tilille??

Uuysavuttomien uusavuttomat lapset ei osaa käyttää rahaa.

No tottahan lapsi itse saa lahjaksi käyttämänsä rahat käyttää. Tottakai lasta neuvotaan ja ohjeistetaan, mutta hänen rahojaanhan ne on, ei niitä voi vanhempi ruveta jemmaamaan. Itse aikoinani laitoin rippilahjarahani mopon ostoon, josta isä maksoi puolet ja minä lahjarahoillani toiset puolet. Se isän puoli oli siis vanhempieni rippilahja minulle, eli mopo rahoitettiin kokonaan rippilahjarahoillani.

Vierailija
158/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä pointti. Järkeväkin nuori voi joskus hairahtaa.

Itse laitan lasten muilta saamat rahat heidän omiin rahastoihin, muuten säästän rahaa vain omalle säästötilille. Niillä voi sitten autella lapsia kun aikuiseksi tulevat.

Vierailija
159/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästin kämpän. Pohjalla oli vanhemmilta saatuja säästöjä ja omia kesätyörahoja.

Vierailija
160/171 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mäkin pelkään kun pojan mummu on avannut pojalle säästötilin johon siirtää 3000€ 3 vuoden välein. Jos mummo elää pitkään kyse on isoista summista. Lisäksi poika tulee mahdollisesti saamaan ison perinnön. Olen miehelle sanonut että heti kun ikä riittää kesätöihin niin pakotetaan menemään. Pakko jotenkin opettaa työntekoon ettei käy niin että kun saa rahat niin lopettaa pian koulut kesken eikä hae töitä kun ajattelee että näillähän elelee lopun elämää. Ja tietenkin kotonakin saa tehdä töitä.