Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää missään nimessä säästäkö lapselle omalle tilille rahaa!

Vierailija
06.09.2010 |

Laitan tähän aloituksen vaikka vastasinkin samalla tavalla tuólle rahastosalkkukyselijälle. Tärkeä aihe jutella, myös kokemuksenne olisi varmasti arvokkaita monelle. Itse olen sitä mieltä että missään nimessä ei kannata lapselle säästää rahaa vapaasti käytettäväksi 18 vuotiaana. Vaikka lapsi olisikin vastuullinen, tulee isojen summien kanssa vaikeuksia hahmottaa kulutusta jos siihen ei ole tarkasti kotona lapsesta asti opetettu.

KUKAAN ei voi 100% varmuudella sanoa mihin lapsi rahat käyttää kun täyttää 18! Miksi ihmeessä sen ikäiselle pitäisi antaa isoja summia? Käytä rahat omaan salkkuun ja turvaa sillä lapsesi opiskelun aloitus. Saat vapaasti ostaa ruokaa, huonekaluja jne tarpeellista ja siihen ei edes verottaja puutu.

Ystäväni on pankin neuvontapuhelimessa töissä. Hän saa viikottain puheluja hätääntyneiltä vanhemmilta kun lapsi onkin tyhjentänyt tililtään isoja summia tullessaan täysi-ikäiseksi. Yrittävät sitten jälkikäteen tehdä jotain asialle, laittaa estoja yms mikä ei tietenkään ole mahdollista. Eräskin tyttö oli jopa itse soittanut ja ollut paniikissa kun 18 v bailuviikonlopun jälkeen oli tili ollut lähes tyhjä. Hänen yksinhuoltajaäiti oli vauvasta asti säästänyt rahaa hänelle, tilillä oli 4000 euroa ja lähes kaikki meni. Oli ostellut vaatteita, ajanut taksilla, kustantanut 15 kaverille ravintolassa juomat jne. Tämä on ääritapaus mutta voi sattua kyllä kenelle tahansa. TYttö oli ensin väittänyt että tililtä on otettu väärin rahaa tms. Mutta omia laskuja kaikki.

No, pointtini on se että nuorelle ei kannata antaa rahaa ja kannattaa järkevästi tehdä omat sijoituksensa niin että itse voi sitten tukea lasta.

Sitä en tiedä voiko salkkuun laittaa jonkun käyttöehdon, en usko. Ota selvää kaikista näkökulmista.

EHkä myös verottaja vie osansa. Tarkista siis verottajalta kaikki yksityiskohdat myös.

Kommentit (171)

Vierailija
1/171 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytin 18 tässä vähän aikaa sitten ja allekirjoitan melkopitkälle tuon että nuoret ovat holtittomia rahankäyttäjiä MUTTA eivät he kaikki ole.

Itse olen 12-15 vuotiaasta asti vastannut omista kuluista ellei kotona asumista ja ruokaa lasketa.

Itse maksan kännykkälaskun, opiskelukirjat, omat harrastukset, mopon ja auton bensat ja verot+vakuutus, myöskin nämä kulkupelit itse ostanut. Kesätöillä tienataan se mitä käytetään ja jos et tee töitä niin ei myöskään mitään ostella. Olen jo laatinut suunnitelmat miten selvitä jatko-opintovuodet kun opiskelija elää muutenkin pienillä tuloilla. Olenko holtiton kuluttaja? En ole. Raha on aina riittänyt kun on elänyt sen mukaan kun on tienannut.ei ole koskaan tarvinnut ihmetellä että tilillä on vaivainen kolmekymppiä kesän tienesteistä. Näin ei ole käynyt kun en ole holtiton tuhlari. Opiskelua varten piti hankkia tietokone, no en ostanut sitä vaan kasasin sen itse ja säästin n.300e.

eli olen mielestäni kykenevä hallitsemaan rahankäyttöä ja muutenkin elämääni.

Monet kavereistani ovat myös taitavia säästämään rahaa pahanpäivänvaralle mutta valitettavasti on niitäkin jotka käyttävät viimeisenkin sentin johonkin turhaan.

Armeijan jälkeen jatko-opintoihin ja siitä työelämään. Olen mielestäni käyttäytymiseni pohjalta aikuinen ja valitettavasti huomannut että joskus olen suorastaan halveksinut omaa ikäluokkaa lapsellisesta käyttäytymisestä vaikka "aikuisia" ovat mutta edelleen kakaroita.

Onko kasvatus mennyt pieleen kun minulla on tälläinen ikäryhmä? En osaa tuohon tarkalleen itse sanoa koska minulle ei opetettu kuinka toimia vaan sanottiin että "ota selvää miten asiat tulee hoitaa" minulle annettiin vastuunottaminen jo pienenä. Peruskoulun jälkeen vanhemmat vain kysyivät että mihin ajattelin menevän opiskelemaan. Sanoin ajatelleeni meneväni lukioon.

No mitä sain vastaukseksi? "Selvä, muista sitten ottaa selvää mitä sinun tulee siellä lukiossa tehdä ja miten toimia" No lukio on pian takana ja vanhemmat ovat vain katsoneet arvosanoja todistuksesta todetakseen että hyvin menee ja kehuneet että tiedän mitä tehdä.

Huomautan siis etteivät vanhempani välinpitämättömyyttään jättäneet minua omia asioitani hoitamaan vaan kyllä näin että he kuitenkin tarkkailivat ettei asiat pieleen mene.

Ps. valitettavasti kirjoituksessani haisee itsekehu ja suoranainen halveksinta nuoria kohtaan ja pahoittelen sitä ja muistutan ettei saa yleistää

Ehdotus kasvatukseen: Älkää opettako lapsistanne uusavuttomia vaan antakaa heidän hoitaa omia asioitaan mutta älä kuitenkaan anna ymmärtää ettet välitä. Myöskin ylihuolehtiminen on väärin. Älkää ostako nuorillenne niitä ym.pelikoneita jos he niitä haluavat vaan laittakaa heidät ne itse tienaamaan. Oppivat myös näin arvostamaan hankintojaan ja mahdollisesti puntaroimaan valintojaan. esim. Haluaako koko kesän vaivalla rahaa tienannut nuori törsätä rahansa siihen kalliiseen pelikoneeseeneli laittaa miettimään että onko se pelikone sen arvoinen.

Vastuun antaminen kasvattaa vatuuntuntoisuutta.

Vierailija
2/171 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiselta rahastosäästötililtä saa rahat nostettua? Meidän lapsilla on sellaiset sekä isovanhemman että meidän vanhempien avaamina.

Ei kai sieltä ne rahat suoraan nuoren pankkitilille siirry 18-vuotiaana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/171 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul talletettiin kun mä synnyin jotaki 500 000 euroo tilille sekä osakkeita. Vaa n. 10 000 tuhlattu ja 19v.

Vierailija
4/171 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul talletettiin kun mä synnyin jotaki 500 000 euroo tilille sekä osakkeita. Vaa n. 10 000 tuhlattu ja 19v.

Vierailija
5/171 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säästän lapsilleni kuten minullekin on aikoinaan säästetty. Niillä rahoilla pärjäsinkin sitten opiskeluvuodet ilman, että tarvitsi hakea lainaa tai ruinata vanhemmilta apua. Uskon vahvasti siihen, että lapsi oppii kyllä käyttämään rahaa viisaasti kun saa siihen pienestä asti mahdollisuuden ja esimerkin omilta läheisiltään. Ja hyvältä näyttää. Nyt 6- ja 9-vuotiaat lapseni ovat todella tarkan euron kuluttajia. Kummallakin on hyvä tatsi säästämiseen ja rahan arvoon. Jopa kesän ulkomaanreissulla 9-vuotias oli heti jyvällä paikallisen rahan kurssista ja vertaili sujuvasti hintoja kotimaan vastaaviin. Ennen kuin lapset käyttävät omia rahojaan, käydään vanhempien kanssa keskustelu siitä, onko hankinta järkevä vai ei ja onko sen hinta kohtuullinen. Aika usein näiden keskustelujen jälkeen lapsi toteaa itse, että ehkä ei sittenkään kannata tuhlata. On myös niitä kertoja, kun hankinta onkin jälkikäteen alkanut kaduttaa. Se on myös arvokas kokemus, joka jää lapsen mieleen. Miten lapsi voisi oppia käsittelemään rahaa ja tajuamaan sen arvon, jos hän ei saa sitä itse opetella? Parhaiten se käy silloin, kun summat joilla pelataan, ovat vielä pieniä, eikä opettelu (se että välillä menee mönkään) kaada kenenkään venettä.  

Tämä tietysti pätee lähinnä niihin perheisiin, joissa vanhemmat ovat itse riittävän kypsiä aikuisia ja vastuullisia rahankäyttäjiä. Se, että osa ei esimerkiksi kykene hoitamaan avioeroaan sivistyneesti, ei mielestäni riitä perusteluksi sille, miksi kenenkään ei pitäisi perustaa lapselleen pankkitiliä.

Vierailija
6/171 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjaveroa ei välttämättä tule verottaja karhuamaan lahjaksi annetuista tavaroista samalla tavalla kuin esim. tilisiirroista. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö tavaralahjoista olisi silti lain mukaan maksettava veroa samalla tavalla kuin rahalahjoistakin, jos niiden käypä arvo ylittää lahjaverokynnyksen. Jos lahjoitat yhtään uudemman (=kalliimman) auton ja se kirjataan lapsen nimiin, niin kyllä siitä lain mukaan lahjaverot pitäisi maksaa. Se että verottaja ei jotain itsenäisesti saa selville ei tarkoita sitä, etteikö siitä verovelvollisuutta olisi.

Toisekseen, mun mielestä pitäis ihmisten kasvattaa lapsensa opettaen rahankäyttöä ja sen arvoa pienestä pitäen. Pahimpia on lapset jotka on aina saaneet sen mitä haluavat ilman omaa vaivannäköä. Itse ainakin opin hyvin viikkorahan avulla. Viikkorahan eteen piti tehdä kotitöitä. Joskus tehtiin niinkin, että tietyt työt oli hinnoiteltu ja vihkoon kirjattiin tehty työ ja kerran kuussa laskettiin paljonko rahaa on tienattu. Esim. ulkoaidan maalauksesta sai 5 markkaa metri. Suosittelen jotain tällaista systeemiä. Teininä auttoi myös rahankäytön hahmottamista kun sai vaatehankintabudjetin omaan hallintaan. Budjetin puitteissa piti sitten saada kaikki vaatetukseen liittyvä hankittua. Toki vanhemmat yleensä myös edellytti isommissa hankinnoissa että sain heidän hyväksynnän ennen ostopäätöstä ja seurailivat pienempiäkin ostoksia.

Vierailija
7/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat avas mulle tilin kun olin pieni. Sinne meni lapsilisät, lahjarahat ja myöhemmin kesätyötulot. Pankkikortin sain muistaakseni 14-vuotiaana.

Kun muutin omilleni, tilillä oli rahaa useampi tonni, lisäksi samana syksynä sain säästöhenkivakuutuksesta rahat tililleni. Eipähän tarvinnut opintolainaa nostaa tai käydä opiskelun ohella töissä, rahat riittivät elämiseen oikein hyvin ja varaa jäi myös elokuvissa käymiseen tai baarireissuihin.

En ole koskaan ollut holtiton rahankäyttäjä, johtunee varmasti juurikin siitä, että olen melko nuoresta asti maksanut omia ostoksiani ja sitä kautta oppinut rahankäyttöä. Kun muutin omilleni, mulle ei tullut yllätyksenä se, että kaikki maksaa. Ei myöskään tullut minkäänlaista tuhlaamisvimmaa. Asiat olisivat voineet sujua eri tavalla, mikäli vanhemmat olisivat yhtäkkiä antaneet käyttööni monta tonnia rahaa.

Olen kiitollinen vanhempieni järkevyydestä raha-asioiden suhteen. Mulle on kotona opetettu rahan merkitys ja se, että pakolliset menot hoidetaan ensin ja sitten katsotaan, että riittääkö rahaa huvitteluun. Mun mielestä jokaisen vanhemman tulisi opettaa tämä lapsilleen. Aivan liian monet ihmiset elää nykyään yli varojensa ja pikavipeillä ihan vaan siksi, että pitää olla uudet ja kalliit merkkivaatteet, kännykät sun muut ja ulkomaillekin on pakko päästä monta kertaa vuodessa. Sitten itketään, kun ei ole varaa maksaa sähkölaskua.

Vierailija
8/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kaikki vanhemmat uskovat kasvattavansa lapsensa niin vastuuntuntoisiksi, etteivät tärvää säästöjä heti 18 v täytettyään... Mutta näin tuskin on.

Ei mitään järkeä, että juuri itsenäistyvä nuori pääsee liian oma-aloitteisesti rahojaan tuhlaamaan. Täsmäapu vanhempien kukkarosta on järkevämpää.

Vierailija
9/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meinasin avata lapsille omat tilit heidän ollessaan pieniä. Siksi avasin omalla nimelläni toisen tilin jonne siirrän kerran kuussa rahaa. Kun lapset ovat isoja (muuttavat esim. omaan asuntoon) on tuolta helppo antaa tarvittavia summia heille esim. huonekalujen ostoa varten).

Vierailija
10/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ole oikeasti niin tyhmä, että avaa lapsen nimissä tilin? Tietenkin sivutili omalla nimellä jonne siirtää rahat ja sieltä sitten lapselle kun tarvii ja aika on kypsä.

Vierailija
11/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks kaveri oli kans säästänyt rahaa lapsen nimellä olevalle tilille. Vaikka summa ei ollut mikään erityisen iso, syntyi siitä lihava riita avioerossa kun etäisä vaati siitäkin osuutensa osituksessa.

Vierailija
12/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilin jonne mummit ym. voi laittaa rahaa välillä kun kerran haluavat. Luuletko että ne mulle haluais satasen pistää tilille muuten vaan? Ite ajattelin et säästyneistä varoista maksetaan teininä esim. lapsen harrastuskuluja ja vaikka ajokortti. Minähän niitä rahoja siellä käsittelen kuitenkin ja ajokortinkin voi ajaa ennen täysi-ikäisyyttä.

Vierailija
13/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne alle 18v saadut rahat, synttäri-, rippi-, yo-lahjat ja kesätyöpalkat pitäisi sijoittaa? Suoraan tuhlattaviksi vai äipän tilille??

Uuysavuttomien uusavuttomat lapset ei osaa käyttää rahaa.

Vierailija
14/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän 18-vuotiaat ovat täysin tottumattomia käyttämään rahaa - tai no käyttää he osaavat, mutta ymmärrys siitä, mistä raha tulee, puuttuu kokonaan. Kun rahan ja työn yhteys ei ole selvä, rahaa käytetään tolkuttomasti toisarvoiseen ja samalla kaivetaan maata omien jalkojen alta vaiheessa, jossa rahaa tarvittaisiin ammatilliseen kehittymiseen (harjoittelijoille ei monessakaan paikassa makseta palkkaa) ja esimerkiksi asumisen vakinaistamiseen.

Vierailija
15/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja antoivat 10 € per tili "alkupääomaa".

Ja taas on uusi polvi uskollisia x-pankin asiakkaita ;).

Vierailija
16/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa lahjarahoista menee tilille ja osan saavat käyttää muuten omiin hankintoihinsa. tilirahoja käyttävät esim. suksiin, jääkiekkovarusteisiin tai pyöriin. jokaisella pankkireissulla lapsi on itse nostanut rahat ja sen jälkeen olemme menneet tekemään tarvittavan hankinnan yhdessä.

Vierailija
17/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne alle 18v saadut rahat, synttäri-, rippi-, yo-lahjat ja kesätyöpalkat pitäisi sijoittaa? Suoraan tuhlattaviksi vai äipän tilille?? Uuysavuttomien uusavuttomat lapset ei osaa käyttää rahaa.

Ap:n huoli on kuitenkin ihan todellinen. Vaikka kuinka opettaisit lasta vastuulliseksi rahankäyttäjäksi, niin kyllä se 18-vuotias on kuitenkin ihan lapsi vielä.

Vierailija
18/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syistä kannattaa avata tili. Kun säästää pikkuhiljaa tilile rahaa, ei mene perintöveroa kun taas jos annat kerralla isomman summan myöhemmin, lapsesi joutuu maksamaan perintöveron. Ottakaa summista selvää, en muista ulkoa niitä tässä nyt. Niin ja kannatan kans sitä että opetat lapsesi rahankäytön niin ettei tuhlaa rahojaan.

Vierailija
19/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syistä kannattaa avata tili. Kun säästää pikkuhiljaa tilile rahaa, ei mene perintöveroa kun taas jos annat kerralla isomman summan myöhemmin, lapsesi joutuu maksamaan perintöveron. Ottakaa summista selvää, en muista ulkoa niitä tässä nyt. Niin ja kannatan kans sitä että opetat lapsesi rahankäytön niin ettei tuhlaa rahojaan.

rahoja voi antaa pikku hiljaa eikä mitään paria tonnia kerrallaan. En muista, mikä raja lahjaverossa on mutta olettaen, että nuori tarvitsee asuntoa varten vaikka huonekaluja, voi antaa tasan sen verran eikä tosiaan mitään "ylimääräistä".

Vierailija
20/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolle laitetaan synttärirahat ja lapsen mahdolliset oman ansiot. Vanhempien ei kuitenkaan kannata sille tilille säästää mitään auto- tai opiskelurahoja juuri noista ap:n mainitsemista syistä. Jos vanehmmat kerran tietävät, mihin haluavat lapsen käyttävän säästetyt rahata, ne kannattaa pitää vanhempien tilillä ostohetkeen saakka. Lapsen omalla tilillä on vain sellaista rahaa, jonka lapsi saakin tuhlata mielensä mukaan sitten 18-vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi